یا صاحب الزمان ادرکنی:
🌼 حضرت محمد(صلیاللهعلیهوآله):
فرزندان خود را با محبت من و محبت اهل بیت من و محبت قرآن تربیت کنید.
📗احقاق الحق ج۱۸ ص۴۹۸
...همه چيز فانى است جز ذات اقدس خداوند كه زنده ى ابدى است ...
.
سوره قصص آیه 88
.
.كَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً. . . فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا ۚ أُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
[كافران و منافقان]كه پيش از شما در دنيا زيستند[همه مثل شما بودند]حتّى از شما نيرومندتر ... ، آنها از سهم لذّت زودگذر دنيايى خود برخوردار شدند ... و شما با ياوه گويى هاى خود[عليه دين]سرگرم شده ايد همچنان كه آنها به ياوه گويى سرگرم بودند و اعمال آنها در دنيا و آخرت تباه شد پس آنها بواقع زيانكار شدند*
سوره توبه 69
.
. . . إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ ۖ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ۞
...طغيان و شرارت شما تنها به زيان خود شماست،سود و سرمايه ى حيات اين دنيا فانى است و سپس بازگشتتان بسوى ماست و ما شما را از اعمال ناشايستى كه مرتكب شده ايد آگاه خواهيم فرمود*
سوره یونس 23
🌺 چند ویژگی نمازهای مستحبی 🌺
۱- تمام نمازهای مستحبی را می توان آهسته یا بلند خواند.
٢- نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان.
٣- همه نمازهای مستحبی را می توان ایستاده یا نشسته یا در حال حرکت خواند.
۴- شک در تعداد رکعات، نماز را باطل نمی کند.
۵- هیچ یک از نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند.
۶- در نمازهای مستحبی سوره واجب نیست.
۷- برای کم و زیاد شدن، سجده سهو واجب نیست.
٨- نماز مستحبی را می توان با اختیار شکست.
☘☘☘☘
توضیح المسائل محشی، ج ۱، ص ۶۴۸. عروه الوثقی، ج 1، ص ۶۰۱.
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
🌙🕌🤲
👈 #نماز
⭐️ چند اثر ارزشمند نماز
📚 خداوند در قرآن میفرماید: «أقِمِ الصَّلاه لِذِکری؛ نماز را برای یاد من برپادار».
✅ پس هدف از نماز، یادآوری و ذکر خداوند است.
نماز بهترین وسیله برای یاد خداست. کسی که در هر روز پنج وعده نماز میخواند و هر روز به وسیلهی نماز، ذکر خدا را دوام میبخشد، در واقع توفیق پیدا میکند که انشاءالله این حدیث از حضرتعلی علیهالسلام شامل حالش شود:
«به سبب دوام بخشیدن به ذکر خدا، غفلت از بین میرود.»
⬅️ پس روشن شد که چرا علامه طباطباییره فرمود نماز سبب میشود که انسان به ذکر قلبی برسد.
(چون ذکر قلبی یعنی اینکه انسان هیچگاه از خداوند غافل نشود و هر لحظه به یاد خدا باشد.)
حضرت علی علیه السلام در چند حدیث دیگر میفرماید:
📖 کسی که قلبش را با دوام ذکر آباد کند، کارهایش در پنهان و آشکار نیکو میشود.
📖 ذکر خدا را دوام بخشید زیرا قلب را نورانی میکند و برترین عبادت است.
📖 دوام بخشیدن بر ذکر، خوراک روحها و کلید صلاح است.
🔻 تصنیف غرر ص 189
با توجه به این روایتها، به تأثیر نماز در نورانی شدن قلب، حیات روح، رسیدن به صلاح و نیکو شدن کردار انسان پی میبریم.
🍃🌸🍃
💛ذکری برای #رفع_کاهلی_در_نماز
کسیکه که کاهل بر نماز است قبل از خواب دست بر سینه گذاشته آنقدر اسم شریف 💫اََلرَّقیب💫ُ را بگویدتا به خواب رود با این عمل رغبت او بر عبادت بیشتر خواهد شد .
📚 منبع : جنات الخلود ص ۶
💚درمان کاهلی در نماز و رفع تنبلی
هر کس با ایمان بر خواندن سوره مبارکه فاتحه مداومت نماید در شب و روز، خداوند متعال زایل می کند از او کاهلی و سستی دلی و جمیع آفات و عاهات را.
📚 خواص آیات قرآن کریم ص1
🚫 نماز #تکــــــــــرار نیست!
✍حاج آقا قرائتی: بعضی ها فکر میکنند نماز تکراری است!! نماز تکراری نیست؛ کسی که چاه میکند، در نگاه اول کندن او و کلنگ زدنش تکراری به نظر میآید، ولی این کار حقیقتا تکرار نیست...چون با این تکرار هربار یک مقدار عمق چاه بیشتر میشود. کسی هم که از نردبان بالا میرود، هر قدم که بر میدارد،بالاتر میرود؛ این قدم ها هیچگاه تکرار نیست... نمازهم تکرار نیست. اگر در نماز توجه داشته باشیم، نماز هجدهم ما غیر از نماز هفدهم خواهد بود و یک پله #بالا خواهیم رفت.
💥نماز #معراج و #نردبان مومن است برای #رسیدن_به_کمالات.
@shiaAsk
﷽؛
💛 چرا ما شیعیان نماز ظهر و عصر را با هم می خوانیم، با اینکه پیامبر با فاصله می خواندند؟ 💛
💠 آیت الله العظمی بهجت رضوان الله علیه : حضرت رسول (صلی الله علیه و آله ) هم (گاهی) نماز را با هم می خواندند. از ایشان سؤال کردند: «چرا شما نمازها را با هم خواندید، مِن غَیرِ عُذرٍ وَ لا عِلّۀٍ ؛ بدون عذر و دلیلی؟»
💠 ابن عباس در کتاب های خودشان (اهل سنت) روایت کرده که حضرت فرمودند: أُریدُ أن اَسهَل عَلی أُمّتی، برای اینکه می خواهم برای امتم آسان بگیرم.
💠 ما دیدم که جمع کردن (دو نماز) در اول وقت از این که آن هایی که نماز را جدا می خوانند و در آخر وقت نماز را به عللی نخوانند، مانع است...
💠 وقتی بین نماز تأخیر افتاد، شواغل و موانع زیادی به وجود می آید و کم کم آن نماز دوم به صورت فردی خوانده می شود. اما حالا همه را یک دفعه ای بخوانند راحت تر است و از فوت آن نماز دوم، حفاظت می شود.
📚 صدای سخن عشق؛ حکمت ها و حکایت های نماز از زبان آیت الله بهجت؛ ص 54
#آیت_الله_بهجت_و_نماز
#پرسمان_نماز
🌼 مرکز تخصصی نماز 🌼
@namazmt
🔰 بیشتر بدانیم های مذهبی
✅در روایت است مردی از پیامبر اکرم (ص) سوال میکند:
✍آیا شما گمان میکنید که بهشتیان میخورند و میآشامند؟ حضرت می فرماید: بله قسم به خدا هر فردی در بهشت قوه و قدرت صد مرد را دارد و به اندازه صد نفر غذا می خورد و نوشیدنی می نوشد. بعد او سوال می کند: بهشت که جای پاک و پاکیزه است و جای کثافات و آلودگی نیست٬ پس اینها پس از این همه خوردن و نوشیدن احتیاج به دفع پیدا کنند چیکار می کنند؟ حضرت می فرماید : آنچه را که خورده اید به صورت عرق خوشبو که بوی مشک و عنبر می دهد از بدنشان خارج می گردد
📚بحار جلد ۸ صفحه ۱۴۹
📿 @varesezolfaghar
#فرق_شیطان_و_نفس_اماره
❓آیا شیطان همان نفس اماره است؟
شیطان از نفس اماره جداست؛ چرا که پیش از این که انسانی باشد و نفسی داشته باشد شیطان خلق شده بود.
💠خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن»(سوره مبارکه انعام/112) یعنی شیطان ممکن است از جن یا انسان و یا سایر موجودات باشد و موجود مستقلی است که ربطی به نفس اماره که جزئی از وجود انسان است ندارد.
🔸 نفس اماره یکی از ابعاد وجودی انسان است. به بیان دیگر، انسان موجودی دو بعدی است؛ یکی بعد مادی و غریزی و حیوانی که همان نفس اماره است و دیگری بعد انسانی و ملکوتی و فطری انسان است که به آن خود حقیقی یا الهی گفته می شود.
🔹 شیطان دشمن وسوسه گر خارجی انسان است و نفس اماره وسوسه گر داخلی انسان است و این ها عین هم نیستند. می توان گفت که نفس اماره به منزله ستون پنجم شیطان است؛ یعنی یکی از جای پاهای شیطان در وجود انسان همین نفس اماره است.
🔰نفس اماره زمینه ساز وسوسه های شیطان است همان طور که شیطان تغذیه نفس اماره ی انسان را به عهده دارد.
📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
پرسش
چرا بعضی از صحنه های زندگی که برایمان اتفاق می افتد انگار قبلا دقیقاً دیدیم؛ آیا قبل از این که به دنیا بیاییم زندگی ای که می خواهیم بکنیم به ما نشان داده شده یا به دلیل دیگری است؟
پاسخ اجمالی
هرچند برخی از روان شناسان، این پدیده و پدیده هایی مشابه را فاقد هرگونه ارتباطی با تجرد روح می دانند، ولی حقیقت این است که این امور نشانگر آگاهی فرا زمانی انسان بر وقایع مختلفی است که در بستر زمان و مکان واقع می شود. البته در برخی موارد مرز بین واقعیت و توهم قابل تشخیص نبوده و نمی توان به دقت علمی در ارتباط با همه موارد قضاوت کرد.
پاسخ تفصیلی
امروزه اکثر روان شناسان این حالت و بسیاری از مسائل مربوط به رؤیا را یک حالت عادی و مربوط به روند طبیعی مغز و حافظه می دانند و هرگونه ارتباطی بین این پدیده ها را با مسئله تجرد روح و امور ماورائی به شدت انکار می کنند. البته در برخی موارد ممکن است حق با آنها باشد؛ چرا که مرز بین حقایق روحی و توهمات ذهنی عملاً قابل تشخیص نیست. با این حال برخی دیگر این پدیده را از طریق مباحث مربوط به رؤیا توضیح داده اند و معتقدند که این پدیده خاطره رؤیاهایی است که می بینیم و بخش بزرگی از این رؤیاها معمولاً به یاد نمی ماند. مغز شخص در حالت خواب دیدن در بخش هایی فعالیت نشان می دهد که کار پردازش حافظه دراز مدت در آن انجام می گیرد. چنین تصور می شود که رؤیاها با نادیده گرفتن بخش حافظه کوتاه مدت، مستقیماً وارد حافظه دراز مدت می شوند. بنابراین، این پدیده می تواند خاطره رؤیایی فراموش شده باشد که با واقعه در حال وقوع، عناصری مشترک دارد.
در این مورد باید گفت از دیدگاه ادیان مسئله رؤیای صادقه بدون تردید حقیقت داشته و تجربه بشری هم به قدری در این مسئله زیاد است که جای تردیدی در حقانیت رؤیای صادقه باقی نمی گذارد.
هرچند بسیاری از رؤیاها ساخته و پرداخته خیال و توهمات فرد هستند (رؤیای کاذبه)، ولی برخی دیگر حاصل فاصله گرفتن نفس از سیطره زمان است. بنابراین رؤیاهایی که در این حالت دیده می شود، معمولاً در عالم واقع محقق می شوند. برخی از این رؤیاها در خاطر فرد باقی می مانند و برخی به کلی فراموش می شوند و برخی دیگر هم موقعی که فرد با آن در زندگی واقعی مواجه شد، به یاد آورده می شوند. همچنان که گاه فرد به طور واضح می داند که این صحنه را قبلاً در خواب دیده است، ولی گاه نمی داند که از چه طریقی نسبت به آن آگاهی قبلی داشته است.
برخی این مسئله و مواردی مشابه را شاهدی بر عالم «ذر» دانسته اند که در آن مرتبه انسان شاهد بر خلقت خود بوده است. [1] هرچند در توضیح مطلب با دشواری های زیادی مواجه می شویم، ولی این نظریه به طور کلی خالی از وجه نیست. به ویژه در بحث آشنا پنداری و محبت خاص بین مومنان و ... این بحث بیشتر قابل طرح است.
در پایان دقت به این نکته قابل توجه است که خود عالم ذر عالمی بالاتر از عالم خیال است. عالم خیال طبقه ای از وجود است که رؤیا بینی در آن عالم واقع می شود. بنابراین منافاتی نخواهد داشت که امور فرازمانی و غیبی در ابتدا در عالمی بالاتر قابل مشاهده باشد، سپس به عالم خیال تنزل پیدا کند (رؤیا) و بعد در عالم واقع با اراده فرد محقق شود. پس می توان این نوع وقایع را در مرتبه ای بالاتر حاصل مشاهدات ناخود آگاه روح در عالم ذر دانست و در مرتبه ای پایین تر حاصل مشاهداتی در رؤیا؛ چرا که خود رؤیای صادقه تنزل یافته حقایقی از عوالم بالاتر است که به صورت مثالی تمثل پیدا می کند.
برای مطالعه بیشتر به نمایه های زیر مراجعه کنید:
ماهیت رؤیا و امکان خود آگاهی در رؤیا، 5827 (سایت: 7850) .
حقیقت عالم ذر، 3370 (سایت: 3643) .
عالم ذر، 54 (سایت: 290) .
رابطه عالم ذر با دنیا، 2233 (سایت: 2907) .
[1] «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ»؛ الاعراف، 172.
سئوال:
چرا با داشتن دینی واحد، مراجع ما نظرات مختلف در احکام دینی دارند؟
جواب:
در زمان حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در میان اصحاب اختلافی وجود نداشت. زیرا در صورت بروز هر گونه ابهام و مشکلی در فهم قرآن و سنت از این بزرگواران توضیح خواسته و موضوع توسط معصومین (ع) کاملاً روشن می شد. اما در زمان غیبت، فقهاء به علت عدم دسترسی مستقیم به امام (ع)، بایستی از منابع و مدارکی که از ائمه معصومین (ع) رسیده و از قرآن، این احکام را استنباط نمایند.
از این رو فقهاء در فهم احکام از روایات، با مشکلاتی روبرو هستند مثلا:
1. از حیث سند روایت: ممکن است فقیهی، شخصی را که در سند روایتی آمده ثقه و قابل استناد بشمارد، در صورتی که همین راوی را فقیهی دیگر اصلاً معتبر ندانسته و به روایت او عمل نکند و این منشأ اختلاف احکام می شود.
2. اجمال در متون روایات: گاهی اوقات در متن روایات عباراتی بکار می رود که گرچه در زمان معصومین (ع) احتمالاً معنای آن واضح و روشن بوده است ولی در حال حاضر یعنی زمان غیبت معنای روشنی از آن بدست نمی آید. مثل لفظ غنا که مفهوم مبهمی دارد و برای آن مصادیق متعددی بیان می شود، این موجب اختلاف در فتاوی می شود.
3. ابهام در جهت صدور روایات: قدرت و حکومت در زمان ائمه اطهار (ع) در اختیار بنی امیه و بنی عباس که از دشمنان اهل بیت هستند بوده است و در مواردی ایشان به راحتی و در آزادی نمی توانستند تمامی احکام را که مخالف آنها بوده است بیان کنند و در مواردی برای حفظ اصل اسلام و یا جان و مال شیعیان مجبور می شده اند که از روی تقیه احکام را بر وفق نظر مخالفین بیان کنند و یا اینکه آنرا در پرده و با کنایه و بدون صراحت بیان نمایند. لذا بعضاً این اخبار و روایات با آن دسته از روایاتی که در مقام بیان احکام واقعی هستند تعارض پیدا می کنند که هر فقیهی بایستی حکم واقعی و صحیح را در این میان استنباط نماید و بالطبع هر یک بنا به داشته ها و مقدماتی که در اختیار دارند به نتیجه ای خاص می رسند که شاید با یکدیگر اختلاف داشته باشد.
4. اختلاف در مبانی اصولی: یکی از علومی که یک مجتهد برای اجتهاد و استنباط به او نیاز دارد و ابزار وی برای استخراج احکام به حساب می آید علم اصول فقه است که در آن از قواعدی که به وسیله آنها احکام استنباط می شوند بحث می شود و مقدمه ای برای فقه و فقاهت محسوب می شود که اختلاف در این اصول و قواعد موجب اختلاف در اجتهاد و بالطبع در احکام می شود که هر شخص فقیهی با توجه به مدارکی که دارد دارای مبانی خاصی بوده و اصول و قواعد خاص را قائل است که در نتیجه تأثیر مستقیم در نحوه استنباط احکام می گذارد و منشأ اختلاف فتاوا و احکام می گردد.
اینها قسمتی از مسائلی بود که موجب اختلاف احکام می شد ولی توجه به این نکته نیز مهم است که در مسائل نظری هر رشته ای متخصصین آن با یکدیگر اختلاف نظر پیدا می کنند بطور مثال تمام فیزیکدانان و شیمی دانان و یا پزشکان در همه مسائل با هم اتفاق نظر ندارند و چه بسا اختلاف نظر در کمیسونهای پزشکی قبل از عمل جراحی به نتیجه روشن نرسد و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
❔پرسش
❓امروزه خیلی گفته می شه که بعد از مرگ افراد مرده ها به دنیا بر می گردن و دو مرتبه زندگی تازه ای شروع می کنن ایا این عقیده راسته و واقعا اینطور است و تناسخ واقعیت دارد؟ اسلام نظرش چیه
🗯پاسخ:
🔷عقیده مندان به تناسخ می پندارند که انسان بعد از مرگ بار دیگر به همین زندگی باز میگردد منتها روح او در جسم دیگر ونطفه دیگر حلول کرده وزندگی مجددی را در همین دنیا آغاز می کند واین مساله ممکن است بارها تکرار شود این زندگی تکراری در این جهان را تناسخ یا عود ارواح می نامند
📚تفسیر نمونه،ج1 ص164
🗯ادله متعدد عقلی نیز بر بطلان این عقیده دلالت می کند از جمله:
🗯همه می دانیم که موجودات زنده در این جهان یک لحظه آرام نیستند و دائما از حالتی به حالت دیگر و از مرحله ای به مرحله کاملتر قدم می گذارند.
👌عقربه همه دگرگونی ها و تحولات حیاتی در موجودات زنده متوجه به سمت تکامل و مراحل عالیتر حیات است .چیزی که هرگز در این قانون امکان پذیر نیست بازگشت به عقب و ارتجاع است .هرگز طفل یک ماهه به حال نطفه یک روزه بر نمی گردد و طفل تکامل یافته به صورت علقه سابق در نمی آید.
❗️این قانون در گیاه و حیوان و انسان و در سراسر جهان حیات و زندگی عمومیت دارد و هرگز موجود زنده ای پس از طی دوران تکاملی به عقب باز نمی گردد .
🗯باتوجه به این قانون عمومی در جهان سخن از تناسخ و بازگشت به عقب کاملا بی معنا است .
📚ارتباط با ارواح ص29
🗯قرآن می فرماید:
«چگونه به خدا ایمان نمی آورید با این که شما (قبل از افرینش خاک بودید) مرده و بی جان بودید و خداوند شما را زنده کرد سپس شما را می میراند و بعد زنده می کند و سپس به سوی او باز می گردید»
🔷بقره28
❗️این ایه صریحا می گوید که پس از مرگ یک بار بیشتر زنده نخواهید شد و آن زنده شدن در رستاخیز و بازگشت به سوی خدا و پیوستن به زندگی جاودان سرای آخرت است.
🗯ومی فرماید:
«خداوند همان کسی است که نخست شما را آفرید و سپس روزی داد و بعد می میراند و سپس زنده می کند»
🔷روم41
👌در این آیه نیز تنها یک مرتبه مرگ و حیات پس از آفرینش انسان ذکر شده که مرگ این جهان و حیات باز پسین است.
❗️علامه مجلسی نیز در بحار الانوار شریف بابی را گشوده به ذکر روایات اهل بیت در رد عقیده به تناسخ؛
📚بحار الانوار،ج4 ص320 باب 5 "ابطال التناسخ"
🗯شیخ حر عاملی نیز بابی را اختصاص داده است به ذکر روایات اهل بیت در ابطال تناسخ؛
📚الفصول المهمه "تکمله الوسایل"ج1 ص258 باب 48
🔶امام رضا علیه السلام فرمود:
"کسی که معتقد به تناسخ باشد او کافر به خداوند عظیم شده است وبهشت وجهنم را تکذیب کرده است"
📚عیون اخبار الرضا، صدوق ج2 ص202
❗️وفرمود:
"هرکس اعتقاد به تناسخ داشته باشد کافر است"
📚همان مدرک، ج2 ص202
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht