🔺اگر در ماه رمضان به تو جسارت کردند....
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
هر بندهٔ صالحی که یک نفر به او فحاشی کند و او در جواب بگوید: «من #روزه هستم، سلام بر تو، من به تو دشنام نمیدهم آنگونه که تو به من دشنام دادی!
خداوند میگوید: این بندهٔ من از شر بندهٔ دیگر من به روزه پناه برد پس من نیز او را در مقابل آتش جهنم پناه میدهم.»
📔وسائل الشیعه ج ۱۰ ص۱۶۸
⭕️ سوال
⁉️ آیا پیامبر(ص) با دیگران مشورت میکرد؟ آیا پس از مشورت به نظر آنها عمل مینمود؟
آیا این مطلب تناقضی با علم غیب داشتن حضرت ندارد؟
🔰 پاسخ:
💠 رسول خدا به دستور قرآن (و شاورهم فی الامر) از اصحاب خود مشورت میگرفتند و به نظرات آنها نیز عمل میکردند که این امر در منابع تاریخی آمده است. برای نمونه میتوان به حفر خندق در جنگ احزاب با مشورت سلمان فارسی ، خروج از شهر در جنگ احد به پیشنهاد جمعی از جوانان و همچنین تغییر موضع سپاه در جنگ بدر به مشورت حباب ابن منذر اشاره کرد.
✍ اما چرا رسول الله از معجزات، علم غیب و یا وحی برای حل مسائل استفاده نمیکردند و به مشورت میپرداختند؟
👈 همانطور که در سیره ی پیامبران و ائمه معصومین مشهود است همواره بنای ایشان بر این بوده که جز در موارد خاص امور را از طریق عادی خود پیش ببرند و از قدرت های خارق العاده ای که دارند استفاده نکنند؛ در واقع ایشان بنا نداشتند وحی را جایگزین عقل قرار دهند به همین دلیل همانند مردم عادی زندگی میکردند و در موارد نیاز مشورت هم میکردند.
👌 جدای از این مطلب فواید دیگری هم برای آن ذکر شده است از جمله اهمیت دادن به اصحاب، الگو گرفتن مسلمین از حضرت، شناخته شدن منافقین و خیر خواهان و ...
📌 آیا فقط شیعیان به بهشت می روند؟
🔹 شیعیان دوازده امامی، تنها کسانی هستند که اهل نجاتند؛ ولی به معنای بسته بودن راه برای دیگران نیست. بر این اساس افراد دیگری مانند مستضعفان و... نیز اهل نجات خواهند بود.
🔸 نکته اول اینکه شیعه تنها دین حق و مطابق با فطرت است که با هندسه عالم موافق است.
🔹 دوم اینکه هرگز راه برای پیروان سائر مکاتب و دینها بسته نیست، زیرا خداوند یک درب از درب های بهشت را مخصوص ورود افراد سائر ادیان و فرقه ها قرار داده است.
🔹 از بین غیر شیعه افرادی که جاهل قاصر باشند و به تعبیر قرآن کریم مستضعف باشند اهل نجات هستند.
🔸 در روایات نیز نام شش دسته از غیر شیعیان که همگی اهل نجات هستند و خدا آنها را بعد از مراحلی که باید طی کنند به مرور زمان بهشتی می کند، آمده است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/204605
📎 #اعتقادات
📎 #شیعه
📎 #بهشتیان
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
⭕️ سوال
❓ گرسنگی و تشنگی ماه رمضان چه اثری دارد؟
🔰 پاسخ
🔸 بسیاری از ما تجربه کردهایم که در ماه مبارک رمضان، نشاط روحی و شوق خاصّی نسبت به خوبیها، عبادت و معنویّت در ما به وجود میآید. سؤال این است که مگر چه چیزی در این ماه اتّفاق میافتد که چنین نورانیّتی به انسان رو میکند.
🔹 راز این نورانیّت و حس و درک خوبیها، در پا گذاشتن بر خواستههای نفسانی و کشیدن مهار نفس است. گویا با گرسنگی و تشنگی که به خاطر خدا بر خود تکلیف میکنیم، سیلی سختی به نفسمان میزنیم و او را از خواب غفلت خودبینی و دنیاپرستی بیدار میکنیم و چشم او را به جهان معنویّت و نور باز میکنیم.
🔸 امام علی(علیه السلام) در این باره میفرمایند: «أَقْبِلْ عَلَى نَفْسِكَ بِالْإِدْبَارِ عَنْهَا؛ با پشت کردن به نفس اماره خود، به نفس(فاضله و ناطقه انسانی) خویشتن روی کن.»
انـــدیـــــشـــــه برتر 👇👇
♨️ @btid_org
🌐 btid.org
🌹 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
♦️ کم مِن صائم لیس له مِن صیامه الاّ الجوع و الظمأُ و کم مِن قائم لیس له مِن قیامه الاّ السّهر و العناء حبذّا نوم الأکیاس و إفطارهم.
🌹 حضرت امیرمؤمنان (ع) فرمودند:
♦️ بسا روزه داری كه بهره ای جز گرسنگی و تشنگی از روزه داری ندارد، و با شب زنده داری چیزی جز رنج و بی خوابی به دست نیاورد، خوشا خواب زیركان، و روزه گشودن آنان!
📚 نهج البلاغه،حکمت۱۴۵
💢حد ترخص 💢
@Porseman_channel
حد ترخص يعنى از وطنش (يا جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند ) به قدرى دور شود (3) كه ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود ولى بايد در هوا، غبار يا چيز ديگرى نباشد كه از ديدن ديوار و شنيدن اذان جلوگيرى كند و لازم نيست به قدرى دور شود كه منارهها و گنبدها را نبيند (4)، يا ديوارها هيچ پيدا نباشد، بلكه همين قدر كه ديوارها كاملًا معلوم نباشد كافى است (5).
(3) اراكى: كه اهل آنجا او را نبينند و اذان آنجا را نشنود. [پايان مسأله]
زنجانى: كه صداى اذان بلند آخر آنجا را نشنود و نيز اهل آن محل او را نبينند. [پايان مسأله]
(4) گلپايگانى، صافى: بلى، اگر به قدرى دور شده كه ديوار خانههاى شهر كاملًا معلوم نيست ولى شبح آنها نمايان است، احتياط لازم آن است كه نماز نخواند تا وقتى كه شبح پنهان شود يا هم شكسته بخواند و هم تمام.
فاضل: يا ديوارها پيدا نباشد بلكه همين قدر كه ديوار كاملًا تشخيص داده نشود كافى است، و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا به حدّ ترخّص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
(5) نورى: و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا حد ترخص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
خوئى، تبريزى: شرط هشتم: آن كه به «حد ترخص» برسد و امّا در غير وطن، اعتبارى به حدّ ترخص نيست و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است.
سيستانى: شرط هشتم: آن كه اگر از وطن حركت مىكند به «حدّ ترخّص» برسد و امّا در غير وطن، حدّ ترخّص اثرى ندارد و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است. حدّ ترخّص جايى است كه اهل شهر حتى آنها كه در خارج شهر و توابع آن هستند مسافر را نتواند ببيند و نشانه آن اين است كه او اهل شهر را نتواند ببيند.
مكارم: شرط هشتم: به «حدّ ترخّص» برسد. «حدّ ترخّص» يعنى از وطن يا محلّ اقامتش به اندازهاى دور شود كه صداى اذان شهر را نشنود و مردم شهر او را نبينند، امّا ديدن و نديدن ديوارهاى شهر اثرى ندارد، ولى بايد در هوا گرد و غبار يا مه يا چيز ديگرى كه مانع ديدن است يا سر و صدايى كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد و اگر يكى از اين دو علامت حاصل شود كافى است، به شرط اين كه يقين به نبودن ديگرى نداشته باشد، و الّا احتياط، جمع ميان نماز شكسته و تمام است.
رهبري:
احوط، رعايت هر دو علامت است، هرچند بعيد نيست که شنيده نشدن اذان برای تعيين حدّ ترخّص کافی باشد.
معيار، شنيدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و يا داخل آن میشود.
تعيين آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانهها و شهرکهای پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانههای شهر بايد حساب نمود.
@Porseman_channel