eitaa logo
روشنگران‌شهیدحمیدیا
98 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: سلام ایام عزاداری سیدوسالارشهیدان برشماتسلیت... دوشب پیش مراسم بودیم حاج آقا(سخنران)فرمودن امام حسن مجتبی ع ۵پسرداشتن که همه درکربلاحضورداشتن وکوچکترین آنهاعَمرِبن حسن بوده که نه سال سن داشتن... امام حسن ۱۱سال قبل از امام حسین به شهادت رسیدن این چطورممکن است که پسرشون ۹ساله باشه فکرموخیلی مشغول کرده...ممنون میشم پاسخ بدین علیه السلام پاسخ: سلام، امام حسن علیه السلام در نقل هایی 15 پسر داشتند و 7دختر.که به نقلی 4 فرزند و به نقلی سه فرزند ایشان در کربلا بودند که همه برای امام خود جنگیدند، به نام‌های قاسم، عبدالله، ابوبکر و حسن مثنی، که حسن مثنی به شدت مجروح شده بود که همه گمان می‌کردند شهید شده اما بعد متوجه زنده بودنش می‌شوند که با واسطه زنی ازاقوام مادرش زنده می ماند و ایشان را مداوا می‌کند. فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام بیش از 10 سال سن داشتند و کمتر از آن نبوده است. اگر حدود 9 سال هم باشد، به نقلی فرزندی بعد از شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام به دنیا آمده است. چرا که دوران امامت امام حسین علیه السلام 10 سال بود و عاشورا 10 سال بعد از شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام اتفاق افتاد. فرزندان امام حسن در کربلا - ویکی‌پرسش https://wikiporsesh.ir/%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7
💠پرسش: چرا باید برای امام حسین علیه‌السلام گریه کنیم؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: گریه می‌کنیم چون: یعقوب علیه‌السلام، در فراق یوسف چنان گریست که چشمانش سفید شد، (1) چگونه برای جگرگوشه‌ی برترین پیامبران درحالی‌که شهید شد؛ گریه نکنیم؟! گریه می‌کنیم چون: هر انسانی با دیدن و شنیدن مصیبت‌های مظلومی، اشک می‌ریزد و ابراز همدردی می‌کند. گریه می‌کنیم چون: گریه سلاح ما برای حفظ جریان عاشورا است. اگر این گریه‌ها و عزاداری‌ها نبود، نامی و یادی از کربلا در یادها باقی نمی‌ماند. گریه می‌کنیم چون: گریه‌ی ما عاقلانه است و ما را در این فکر فرومی‌برد که حسین علیه‌السلام که بود؟ چه کرد؟ گریه می‌کنیم چون: گریستنِ ما را اهل‌بیت علیهم‌السلام دوست دارند. (2) پی‌نوشت: 1. یوسف/84 2. وسائل الشيعة، ج‏14، ص: 505 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
♦️این پرسش که: آیا نظام اسلامـی می تواند به کسانی که رعایت قانون حجاب را نمی کنند خدمات ندهد؟ پرسشی حداقلیست و منجر به توقف در مباحث غیـر پایه می شود. 🔹ما با جامعه ای روبه رو هستیم که هنوز، اراده غالب در مدیریت اجرایی، تصمیم گیری ها وحتی در حوزه تصمیم سازی، اعتقـاد یا لااقل التزام عملی به باورهای قاطبه مردم ندارند. 🔹اغلب مدیران متدین هم اهل تولید فکر از معارف دینی نیستند و مبانی، اصول و ارزش های اسلام را در حد یک دوره چند روزه محضر امثال شهید مطهری، رهبر انقلاب، امام خمینی، شهید بهشتی، علامه مصباح و امثال این بزرگان نگذرانده اند. 🔹این چیزی که امروز ما به عنوان قانـون حجاب از آن نام میبریم، در واقع یک محدوده است برای حداقل پوشش در جامعه ما. 🔹در جوامع و نظامات، دو معیار، یا یکی از آنها، در این خصوص مورد رعایت است: ۱.اغراض قدرت ها ۲.پذیرفته شده های فرهنگی مردم. 🔸کشورها متناسب با غرض های ضد بشری سازمان ملل و در خوشـبینانه‌ترین حالت متناسب با پذیرفته شده های فرهنگ غیر دینی شان، محدودیتی برای پوشش خانمها و آقایان تعریف می کنند؛ حتی در کشورهای غرب وحشی نیز، در امکنه و محیط های خاص، این رعایت ها وجود دارد. 🔸حال اگر ما بخواهیم متناسب با این دو شاخصه، یعنی اهدافمان و پذیرفته شده های مردم مان، حداقلی برای پوشش تعریف کنیم، می شود چاچوب حداقلی پوشش، و این به معنای حجاب مورد نظر اسلام نیست. 🔸اساساً حجاب و پوشیدگی در معارف دین اسلام، در حالت مطلوب، منبعث و برآمده از عناصر و عواملی درونی مانند عفاف و حیا می باشد که اساسا اموری درونی و غیر اجباری است، مرد و زن رشید مسلمان، خودشان از گناه کردن و ابزار گناه شدن، دوری می کنند و اگر هم در اثر جهالت، مرتکب منکری شوند به سرعت، موفق به توبه و انابه، می شوند. یعنی مشخصاً با معیارهای اسلامی، این قانون فعلی، محدوده ای را متناسب با دو معیار فوق الذکر معیّن می کند. 🔸واقع‌بین و آرمانگرایی در این خصوص، یعنی چیزی شبیه قوانیـن شورای عالی فرهنگ درباره حجاب. 🔸اگر به جای واقع‌بینی، واقع گـرا بودیم، وارد اظهارنظرهای غیـرمسئولانه، در حوزه عفاف و حجاب می شویم که خود و خانواده مان هم در آنچنان فضایی، مامون نیستیم؛ و اگر فقط به آرمـان بپردازیم و واقعیت را نبینیم، مأیوس و نومید می شویم و کمترین حرکات اصلاحی هم از ما سر نخواهد زد. 🔸همه اینها در صورتی است که ما، دیگر عوامل علیه حجاب را به صفر برسانیم، در حالی که در واقعیت عالم، عوامل همه علیه حجابند. 🔸 در روند جهانی سازی و دین زدایی از عالم، که توسط صهیونیست در حال انجام است، همه قواعد بین المللی، علیه حجاب و عفاف تنظیم شده است؛ حکومت اسلامی، در اینجا وظیفه کوتاه کردن دست طغیان و سرکشی را از نفوس مومنین دارد، تا در آن صورت اختیار در حجاب در چاچوب قانون موجودِ پوشش، معنا داشته باشد. 🔸دیگر اینکه اگر حکومت، اتخاذ راهبـرد و راهکار، نکند، شرایطی ناپایـدار پیش روی روند تربیت در حوزه حجـاب است. 🔸 ما با یک دنیا، دولتِ ضد معنویت، و ملت های تشنه معنویت، رو به رو هستیم و مسلمان نمی تواند و نباید در این خصوص، غیر مسئولانه عمل کند. 🔸مگر حکومت اسلامی می‌تواند در این زمینه بی تفاوت باشد. 🔸جالب آنکه بیشتر کسانی که از عزیزان طرفدار انقلاب، که در این حـوزه، صحبت می کنند، خودشان در عمل و در عینیت، معتقد به رعایت کامل پذیرفته شده های دینی هستند و عناصری مانند عرق، غیرت، تعصب مثبَت، حیـا و عفاف و این ها، جزو نوامیس قـاموس شان است. اینجاست که باید خلع گفتگوهای مبنایی را می شود احساس کرد. 🔸نگارنده، خود از معرضان جدی مفسدان و محافظه کاران است ومبارزه با فساد را از واجبات مهم می داند، اما دوگانه های: حجاب عدالت، حجاب مبارزه بافساد، حجاب معیشت ویا اول حجاب بعد معیشت را مانند عدالت ولایت که علیه مطالبه گران، ساخته شد، می دانم. 🔸اینکه بعضی عزیزانم، حجاب را اولویت نمی دانند، باید گفت امروز با توجه به جنگ احزاب (جهانی و داخلی) علیه حجاب، حجاب ضرورت است و نمیشود در حوزه اولویت ها از آن بحث کرد. ⚠️یک هشدار: مستضعفین ما به شدت با حیا و پاکدامن و باآبرو و عفیف ترین اقشار جامعه هستند. بیشترین دعای این مادران، عاقبت به خیـری اولادشان است. فقرشان هم بیش از آنکه فراوده رذالت بخشی از مسئولان و جاهایی سکوت خودشان باشد، معلول محافظه کاری متدینان به ویژه ما عمامه به سرهاست که به ندای رهبر در مبارزه با فساد عمل نکردیم. 🔹اگرچه معتقدیم فقر از عوامل ارتکاب منکرات و حتی فحشاست، اما این که فقر را مساوی فحشا بدانیم توهین به خط استضعاف در تاریخ است. 🔹از تاریخ بپرسیم که مترفین، مرفهین بی درد و خوشگذران ها به تو آبرو دادند یا مستضعف ها و فقرا ... ✍حجت الاسلام رحمت الله معظمی
هدایت شده از اندیشه تشیّع
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📀 ویژه محرم 🏴 روضه جانسوز اباعبدالله الحسین علیه السلام 🎙 محمد میرزا محمدی 📎 📎 🌐https://btid.org/fa/video/216959 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️قال الباقر عليه السّلام: ما مِنْ رَجُلٍ ذكَرَنا اَوْ ذُكِرْنا عِنْدَهُ يَخْرُجُ مِنْ عَيْنَيْهِ ماءٌ ولَوْ مِثْلَ جَناحِ الْبَعوضَةِ اِلاّ بَنَى اللّهُ لَهُ بَيْتاً فى الْجَنَّةِ وَ جَعَلَ ذلِكَ الدَّمْعَ حِجاباً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النّارِ. ▪️امام باقر عليه السّلام پس از شنيدن سروده هاى (كميت) درباره اهل بيت، گريست و سپس فرمود: هيچ كس نيست كه ما را ياد كند، يا نزد او از ما ياد شود و از چشمانش هر چند به اندازه بال پشه اى اشك آيد، مگر آنكه خداوند برايش در بهشت، خانه اى بنا كند و آن اشك را حجاب ميان او و آتش دوزخ قرار دهد. 📚الغدير، ج ۲، ص ۲۰۲
من نمیدانم چرا گفته میشود: "مردم فقیرند و به خاطر فقر، بی دین و بی نماز و بی حجاب و دزد و معتاد میشوند". چرا زمانی که زنها مبالغ زیادی صرف آرایش و زیورآلات خود میکنند، فقیر نیستند؟ به شلوغی آرایشگاهها و نرخ خدمات آنها توجه کنید. چرا زمانیکه کودکان زیر سن دبستان خود را در کلاسهای زبان و ژیمناستیک و ... ثبت نام میکنند، فقیر نیستند؟ به شلوغی کلاسها و شهریه کلاسها توجه بفرمایید. چرا موقع ثبت نام خودرو، مردم فقیر نیستند؟ چرا موقع خرید لوازم لوکس منزل، مردم فقیر نیستند؟ فقط وقتی بحث نماز و حجاب و دین میشود، مردم فقیر هستند! و این فقر هم تقصیر حکومت است!
صحیفه سجادیه (علیه السلام)، 4- رزقی که خداوند معلوم و تقسیم نموده، کم و زیاد نمی‌شود. [پرسش: پس نقش کار، تلاش، دعا و ... چه می‌شود؟] 👇 https://www.x-shobhe.com/Sahifa/12001.html @xshobhe
🔴تاریخ وقایع کربلا از طریق چه کسانی به ما رسیده است؟ ♦️شاید برای بعضی ها سوال باشد که مگر همه یاران امام حسین (علیه السلام) به شهادت نرسیدند؟ پس چه کسی عاشورا را با این جزییات روایت کرده؟ چطور باید به روایت های واقعه عاشورا اعتماد کنیم؟ ♦️یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند ولی روایت عاشورا در همان صحرا باقی نماند... 💢 راویان عاشورای حسینی این چهره ها هستند: ♦️1-امام سجاد (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها): بخشی از امام زین العابدین (علیه السلام ) و امام باقر (علیه السلام) که به نقل مشهور در آن زمان ۴ ساله بوده به ما رسیده است. حضرت زینب و بانوان دیگر کاروان هم در نقل این وقایع سهم بزرگی داشتند. ♦️2- حمیدبن مسلم ازدی: بخش زیادی از اطلاعات تاریخی آن دوران از حمیدبن مسلم ازدی، وقایع نگار سپاه عبیدالله بن زیاد منتقل شده است. مرسوم بوده که در لشکرکشی های بزرگ یک وقایع نگار برای ثبت اتفاقات حضور داشته باشد. سپاه عبیدالله بن زیاد دارای وقایع نگار بود. نقل شده است که همین فردمانع کشته شدن امام سجاد (علیه السلام) توسط شمر شد. به همین دلیل وقتی مختار به کوفه تسلط پیدا کرد به او امان داد. ♦️3جنایتکاران سپاه دشمن: خیلی از جنایتکاران کربلا قبل از اینکه قیام توابین مختار صورت بگیرد با افتخار آمده بودند و وقایع عاشورا را تعریف کرده بودند. همین ها سینه به سینه ماند و مختار هم با همین اطلاعات به سراغشان رفت و انتقام گرفت. خیلی هایشان هم نقل جنایت هایشان را در هنگام مرگ بیان می کردند. مثل همانی که در مختارنامه مطرح شد؛ روایت خولی قبل از اعدامش. ♦️4- یاران زنده مانده امام (علیه السلام): فردی به نام ضحاک بن عبدالله مشرقی که جزو یاران امام بوده و از میدان گریخته بود. این فرد با امام شرط کرد تا موقعی همراهشان است که وجودش فایده داشته باشد. امام هم قبول کرده بود. او هم اسبی را در خیمه ای آماده نگه داشت تا زمانش برسد. تا قبل از شهادت حضرت عباس (علیه السلام) هم ماند ولی آخر کار، از امام اجازه رفتن گرفت که امام هم اجازه داد. گریخت و کسی هم نتوانست او را بگیرد. او هم خیلی از اتفاق ها و نحوه شهادت ها را بیان کرده. ♦️غلام رباب (همسر امام حسین (علیه السلام)) هم که زنده ماند اتفاقات زیادی را نقل کرده. البته او در کنار امام جنگ هم کرده بود ولی در آخر اسیر شد. سپاه دشمن هم او را آزاد می کند چون معتقد بودند او غلام بوده و مطیع اوامر ارباب 📚به نقل از دکتر محمد حسین رجبی دوانی محقق تاریخ اسلام و تشیع
⁉️ چرا امام حسین در کربلا برای رفع تشنگی از خداوند طلب باران نکرد؟ 🔰 پاسخ 🔶 نکته اول: پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام ملزم بودند که در تمام کارها و زندگی روزمره خود از علم و قدرت عادی استفاده کنند. در برخورد با دوستان، دشمنان، برآوردن نیازهای زندگی و ... از علم و توانایی که از طریق عادی به دست آمده، استفاده می‌کردند و در برخورد با ستمکاران از راه های معمولی استفاده می‌کردند و دست به اعجاز و کار خارق‌العاده نمی زدند. 🔺بدون شک ائمه اطهار علیهم السلام قدرت‌های فوق بشری و الهی را داشته‌اند و می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند و دشمنان را در دم نابود کنند؛ امام باقر علیه السلام در این رابطه فرمود: «اسم اعظم 73 حرف است و در پیش "آصف بن برخیا" یک حرفش بود که با به کار بردن همان یک حرف در یک لحظه تخت بلقیس را آورد، و پیش ما (امامان) 72 حرف از اسم اعظم است». 👈 امام حسین علیه السلام نیز با این‌که مستجاب الدعوه و دارای اسم اعظم الهی بود، و می‌توانست به اذن الهی همه دشمنان را از این طریق نابود کند، نیز می توانست از زمین چشمه گوارا بجوشاند یا از آسمان باران بباراند (با اذن خدا) و خود و اصحابش را سیراب نماید، ولی این کار را نکرد، چون مشیت الهی بر این نبود که در حادثه کربلا، معجزه جریان یابد و حضرت طبق مشیت الهی عمل کند. 💠 نکته دوم: آزمایش، یکی از سنت‌های الهی است که در آیات بسیاری بیان شده، که غیر قابل تغییر بوده، در مورد همه انسان‌ها از جمله پیامبران و امامان علیه السلام جاری است. یکی از این آزمون‌ها سختی و مصیبت و گرسنگی و تشنگی است. کربلا نیز صحنه آزمون الهی است. آزمون حسین و یاران او از یک طرف و دشمنان از طرف دیگر. برای چنین صحنه‌ای باید ابزار آزمایش آماده باشد تا با صبر و شکیبایی در مقابل این مصیبت و آزمون الهی،‌ به پاداش عظیم صابران دست یابند و اجر و پاداش مصیبت دیدگاه در راه خدا را دریافت کنند. 🌐 نکته سوم: اگر بنا باشد ائمه اطهار علیهم السلام با علم لدنی و علم غیب که از خداوند دریافت می کردند، زندگی کنند و با دیگران برخورد نمایند و نیازهای خود را برآورده کنند، دیگر امامت، مقام با ارزشی محسوب نمی شد و اصولاً نمی‌توانستند الگوی ما باشند، بلکه امامان با زحمت بسیار و تلاش و کار و ... زندگی خود را فراهم می‌کردند و بر مشکلات چیره می‌شدند و در این راه مشکلات بسیاری را تحمل می‌کردند. ❇️ نکته چهارم: مسئله اصلی در روز عاشورا تشنگی نبود تا با رفع آن مشکل حل شود. یاران امام علیه السلام در شب عاشورا از فرات آب آورده، غسل کرده و نوشیده بودند؛ اما در روز عاشورا سپاه دشمن می‌خواست با قرار دادن آنان در موقعیت کم آبی و تشنگی، آنها را به تسلیم وادارد. مسأله اصلی در آن صحنه، مبارزه با ظلم یا تسلیم شده بود، که یکی به شهادت می‌انجامید و دیگری به ذلت، و بودن یا نبودن آب در آن اثری نداشت . ✳️ نکته پنجم: از طرف دیگر تشنگی در روز عاشور و منع سپاهیان دشمن برای آب‌رسانی به زنان و فرزندان سبب رسوا شدن آنها و آشکار شدن چهره خشن و غیر انسانی و قساوت آمیز آنان بود. ___________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/111672 📎 📎 علیه‌السلام 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi