هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
⚪ پویشجمعآوری کمکهای مردمی برای سیل زدگان شمال کشور
🔷 روش های مشارکت:
🔷 شماره گیری کد
*8877*99#
🔷 واریز به کارت
6037997900001000
🔷 دفاتر و مراکز نیکوکاری کمیته امداد سراسر کشور
@Drsalaam
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
▪️هیچ چیزی تو این دنیا سر جای خودش نیست
اره برقی با بنزین کار میکنه
قهوه خونه ها قهوه ندارن
قنادی ها قند ندارن
3تار 4تار داره
مریم رجوی حمله تروریستی محکوم میکنه
اصن یه وضعی...
💬 رضا عیوضی
@tanzym_ir
✅ t.me/Drsalaam
✅ ble.im/Drsalaam
✅ eitaa.com/Drsalaam
✅ Gap.im/Drsalaam
✅ Sapp.ir/Drsalaam
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امدادرسانی نفربر ارتش به سیل زدگان شمال کشور
@Drsalaam
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
🔺سرپرست معاونت محرومیتزدایی آستان قدس: با دستور آیتالله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی بخشهای مختلف آستان برای یاری رساندن به سیلزدگان شمال کشور بسیج شدهاند.
@Drsalaam
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
⚡️طبق قانون اساسی ۵۸، مرجعیت بالفعل، شرط لازم برای رهبری نبود/ آیتالله منتظری نیز هنگام انتخاب به رهبری آینده، مرجع تقلید نبود
1⃣بخش اول
🔹اصل ۱۰۷ قانون اساسی مصوب سال ۱۳۵۸، دو طریق برای شناسایی رهبر در نظام جمهوری اسلامی معین کرده بود. بر اساس طریقه نخست که به "صدر اصل ۱۰۷" مشهور شد، اگر فردی از سوی اکثریت مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته میشد، مسئولیتهای ناشی از آن را به عهده میگرفت. در غیر این صورت، بر اساس طریقه دوم، که به "ذیل اصل ۱۰۷" شهرت یافت، مجلس خبرگان باید از میان کسانی که "صلاحیت" مرجعیت و رهبری داشتند، بررسی و مشورت کرده و رهبر را انتخاب میکرد.
🔹درباره اصل ۱۰۷، ابهاماتی وجود داشت. از جمله اینکه مرجع تشخیص اینکه فردی از سوی اکثریت مردم به رهبری و مرجعیت پذیرفته شده باشد، کجاست؟ یا اینکه منظور از عبارت "صلاحیت مرجعیت" در ذیل اصل چیست؟ آیا منظور، مرجعیت بالقوه است یا مرجعیت بالفعل؟
🔹مجلس خبرگان در سال ۱۳۶۳ کمیسیون اصل ۱۰۷ به ریاست آیتالله ابراهیم امینی را مامور تهیه طرحی ۲۰ مادهای برای رفع ابهامات این اصل کرد. این طرح با عنوان "فروع اصل ۱۰۷" در اجلاسیه تیرماه ۱۳۶۴ در دستور کار خبرگان قرار گرفت. کمیسیون تصویب کرده بود که مرجع تشخیص پذیرفته شدن فردی از سوی مردم به مرجعیت و رهبری، مجلس خبرگان باشد. درباره ابهام صلاحیت مرجعیت نیز کمیسیون مصوب کرده بود: "در مورد فقیهی که خبرگان به موجب اصل ۱۰۷ او را به عنوان رهبر معرفی میکنند، صلاحیت برای افتاء و مرجعیت کافی است و نیازی به مرجعیت بالفعل ندارد".
🔹با اینکه درباره همه مفاد پیش از این ماده، در صحن رای گیری شد، اما مطرح شدن آیتالله منتظری به عنوان رهبر آینده، ادامه بررسی طرح "فروع اصل ۱۰۷" را از دستور کار خبرگان خارج کرد و درباره ابهام "صلاحیت مرجعیت" رای گیری نشد.
🔹اما خبرگان در جریان انتخاب آیت الله منتظری به عنوان رهبری آینده، عملا به مصوبه کمیسیون عمل کرد و "مرجعیت بالقوه" را ملاک انتخاب قرار داد، چرا که آیتالله منتظری در آن زمان، مرجع تقلید نبود.
🔹آقای سید مهدی روحانی در جلسه بررسی انتخاب آیتالله منتظری به رهبری آینده گفت: " آیا آیت الله منتظری الان مرجع است یا مرجع نیست؟ محکم جواب این پرسش را باید بدهید". آقای امینی رئیس کمیسیون اصل ۱۰۷ در پاسخ به ایشان، گفتند در قانون اساسی نه مرجعیت بالفعل، که "صلاحیت مرجعیت" ملاک است و آقای منتظری این صلاحیت را برای مرجع شدن دارند. پس از مباحثه اعضا، نهایتا در فضای عمومی خبرگان این نظر غالب شد که مراد از صلاحیت مرجعیت در اصل ۱۰۷، مرجعیت بالقوه است نه بالفعل؛ یعنی نیازی به مرجع فعلی بودن نیست.
🔹درباره انتخاب آیتالله منتظری به رهبری آینده، خبرگان در دو نوبت تیرماه و آبانماه ۱۳۶۴ جلسه برگزار کرد. در جلسه تیرماه، آقای منتظری به عنوان مصداق ذیل اصل ۱۰۷ مطرح بود(یعنی انتخاب توسط خبرگان). اما در اجلاسیه آبانماه ۱۳۶۴ طرحی برای انتخاب ایشان به عنوان صدر اصل ۱۰۷ ارائه شد(یعنی پذیرفته شدن به مرجعیت و رهبری از سوی اکثریت مردم). در صدر اصل ۱۰۷، کلمه "صلاحیت" وجود نداشت و قانون، صراحتا مرجعیت بالفعل را لازم میدانست. در طرح نیز آمده بود که آقای منتظری "مورد پذیرش اکثریت قاطع مردم برای مرجعیت و رهبری آینده میباشد". این طرح رای آورد، اما اعضا اشکال کردند که آقای منتظری مرجع تقلید نیست و در صدر اصل ۱۰۷، مرجعیت شرط است. آقای هاشمی نائب رئیس خبرگان گفت: "آقای مومن یا بعضی دیگر از آقایان شبهه دارند که ظاهرا صدر اصل این است که 《به رهبریت و مرجعیت فعلی》...فعلیت مطرح است و می گویند چون ایشان به عنوان مرجع تقلید شناخته نشده، از تعبیر مرجع به کار بردن دریغ میکنند".
@syjebraily
🔸بخش دوم در لینک زیر:
https://eitaa.com/syjebraily/511
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
▪️یکی دیگه از خوبیهای فضای مجازی اینه که نشون میده یه نفری ممکنه توی فوتبال خیلی خوب دریبل بزنه، اما حتی سواد نوشتن یه جمله قابل خوندن و فهمیدن رو نداشته باشه! نیمکت نشین بایرن مونیخ بودی، ولی ظاهرا لازمه بیای نیمکت نشین نهضت سوادآموزی بشی!
#علی_کریمی
💬 #توئیت از: Ali Sadrinia
@Drsalaam
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاسر جبرائیلی تحلیلگر مسائل اقتصادی: قبل از تحریم سالهای ۹۰ و ۹۱ وزارت دفاع ۴ هزار قطعه مصرفی خود را از خارج وارد میکرد که بعد از تحریمها همه را خودش تولید کرد/ ما در قطعه سازی یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان دنیا هستیم/ خودروسازان ما برای تولید قطعات خود یک جلسه هم با مسئولان وزارت دفاع نگذاشتند و از آنها راهکار نخواستند
@BisimchiMedia
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
⚡️طبق قانون اساسی ۵۸، مرجعیت بالفعل، شرط لازم برای رهبری نبود/ آیتالله منتظری نیز هنگام انتخاب به رهبری آینده، مرجع تقلید نبود
2⃣بخش دوم
🔸بخش اول در لینک زیر:
https://eitaa.com/syjebraily/510
🔹اکثریت اعضا معتقد بودند که آیتالله منتظری مرجع تقلید نیست. لذا نهایتا با رای خبرگان، متن مصوبه درباره انتخاب آیتالله منتظری به رهبری آینده اصلاح، کلمه مرجعیت حذف و صرفا نوشته شد که آیت الله منتظری "مورد پذیرش اکثریت مردم به رهبری آینده میباشد".
🔹لذا باید گفت با اینکه شرط مرجعیت در بازنگری قانون اساسی حذف شد، اما پیش از بازنگری نیز طبق رویه خبرگان درباره آیتالله منتظری، مراد از "صلاحیت مرجعیت"، نه مرجعیت فعلی، بلکه مرجعیت بالقوه بود.
🔹در اجلاسیه چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ و در جریان انتخاب حضرت آیتالله خامنهای به رهبری نیز، خبرگان بر اساس ملاک "مرجعیت بالقوه" ایشان را انتخاب کردند و اینکه گفته میشود ایشان در خردادماه به صورت موقت انتخاب شدند تا شرط مرجعیت در بازنگری حذف شود، درست نیست.
🔹در ابتدای جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، اعلام شد که با توجه به اینکه قانون اساسی در حال بازنگری است و طبق مصوبات کمیسیون مربوطه، شرایط رهبری تغییر خواهد کرد، هر تصمیمی گرفته شود، تا زمان نهایی شدن بازنگری است و پس از بازنگری، باید انطباق شرایط جدید با تصمیم ۱۴ خرداد بررسی شود. به تعبیر یکی از اعضای خبرگان، ظرف موقت بود نه مظروف. در اجلاسیه ۱۵ مرداد ۶۸، خبرگان به انطباق شرایط جدید رهبری در قانون اساسی بر حضرت آیت الله خامنهای رای دادند.
🔹در کتابی که به زودی از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای منتشر خواهد شد، به تحقیق و بررسی پیرامون سه رویداد مرتبط با رهبری در تاریخ انقلاب اسلامی یعنی رهبری حضرت امام، مسئله آیتالله منتظری، و رهبری حضرت آیت الله خامنهای پرداختهایم که امیدوارم انشاءالله بتوانیم در نمایشگاه کتاب سال جاری، در اختیار خوانندگان قرار دهیم.
@syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
در ۹ ماهه ۹۷، بدهیهای بانک گردشگری متعلق به برادر آقای جهانگیری و شرکاء، ۲۱۲ میلیارد تومان بیش از داراییهای این بانک شده است. یعنی اگر همین الان جلوی ادامه فعالیت اینک بانک گرفته شود باید علاوه بر کل داراییهایش(که مشخص نیست چقدر آن موهوم است)، ۲۱۲ میلیارد تومان دیگر برای بازپرداخت بدهیها تامین شود.
به گفته یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰، تاسیس این بانک با تخلفات گستردهای همراه بوده و کمیسیون گزارشی در این باره آماده کرده است.
آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور چندی پیش ادغام بانکهای نیروهای مسلح را یک تصمیم انقلابی دانست. خوب است ایشان در یک تصمیم انقلابی، به فعالیت بانکهای خصوصی که منشاء اصلی بحران بانکی در کشور هستند، پایان دهند. از بانک گردشگری هم شروع کنند.
@syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
⚡️کره جنوبی اگر راه پهلوی را میرفت، اکنون ویرانه بود
🔹اخیرا اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک، در مقالهای که برای هر انسان آگاهی سوگیریهای غیرعلمی آن هویداست، اقتصاد ایران در دوره پهلوی را مشابه اقتصاد کره جنوبی در آن دوره دانسته و نتیجه گرفته است که در دوره جمهوری اسلامی، کره پیش رفت و ایران عقب ماند.
🔹این ادبیات مقایسه ایران و کره جنوبی، که در طول ۴۰ سال گذشته علیه انقلاب اسلامی به کار گرفته شده، و متاسفانه جا افتاده، ناشی از کمکاری ما و حتی بیاعتناییمان به تاریخ اقتصاد سیاسی کره جنوبی است. غربیها نه در ایران بلکه در کل جهان، پیشرفت کره جنوبی را حاصل دوستی با آمریکا و پیروی از مکتب اقتصاد بازار تبلیغ کردهاند، که در حالی که واقعیت دقیقا عکس این است. امروز هم کارشان به جایی رسیده که عملکرد پهلوی را شبیه عملکرد دولت وقت کره میخوانند و میگویند "کره در دهه ۱۹۷۰ همانند ایران تلاش میکرد قدرت صنعتی شود"، اما نمیگویند کره با توان بومی صنعت ایجاد کرد، و پهلوی نفت فروخت و کارخانه وارد کرد!
🔹چندی است که روی چگونگی پیشرفت کره جنوبی متمرکز شدهام و نکات جالبی عایدم شده است. از جمله اینکه برنامههای ۵ ساله توسعه کره در دوره ژنرال پارک چانگ هی- که پدر پیشرفت این کشور است- به فارسی که هیچ، حتی به انگلیسی هم ترجمه نشده است و آنچه درباره پیشرفت این کشور گفته میشود، صرفا روایت مغشوش غرب است. معدودند کتابهایی انگلیسی که توسط خود کرهایها نوشته شده و واقعیات پیشرفت کشورشان در دوره پارک را روایت کرده باشند.
🔹یکی از کتابهای خوبی که در این زمینه نوشته شده، کار خوب خانم کیم هیونگ آ. با عنوان Korea's Development Under Park Chung Hee است. این کتاب محصول مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبههای نویسنده با سیاستگذاران اصلی کره جنوبی در دوره پارک است. خانم کیم ویژگیهای دولت پارک را اینگونه جمعبندی کرده است:
- نفرت پارک از تکیه کره به کمک آمریکا
-مدل کرهای صنعتی شدن با هدایت دولت
-استراتژی پیشرفت سریع پارک
-نقش ویژه نخبگان حاکم و اراده سیاسی آنها برای پیشرفت
-برنامه هستهای پارک
- توسعه صنایع سنگین و شیمیایی در دهه ۱۹۷۰
🔹امشب در فصل هشتم این کتاب نکته جالبی دیدم که حیفم آمد آن را با شما به اشتراک نگذارم. از اوایل دهه ۱۹۷۰ پیرو تهدیدهای نظامی خارجی، پارک تصمیم به ایجاد کارخانههای اسلحهسازی میگیرد. اما برای تاسیس این کارخانهها سرمایه هنگفتی نیاز است. به هیئت برنامهریزی اقتصادی(EPB) ماموریت اخذ وام از منابع خارجی برای این منظور داده میشود، اما پس از ۱۵ ماه مذاکره با آمریکا، اروپا و ژاپن، دهم نوامبر ۱۹۷۱ هیئت اعلام میکند که کسی به کره وام نمیدهد. در این میان طرحی توسط یکی از مدیران دولتی ارائه میشود که این کارخانهها با استفاده از منابع و فناوریهای موجود در کره و بر مبنای یک تقسیم کار ملی با حمایت دولتی ایجاد شود. طرح آقای "او ونچ اول" روی میز پارک گذاشته میشود و رئیس جمهور میپذیرد. ایجاد صنایع سنگین و شیمیایی کره به عنوان اولین گام در توسعه صنایع نظامی این کشور آغاز میشود و با جزئیاتی که در کتاب تشریح شده، طرح به موفقیت میرسد. پیتر بی وون در مقاله خود با عنوان "صنعت دفاعی و تحول اقتصادی کره در دوره پارک"، نشان داده است که این زیرساختهای صنعتی که برای دفاع ایجاد شدند و فناوریهایی که در این مسیر حاصل شد، چگونه به سایر صنایع سرریز کرده و اقتصاد کره را متحول ساخت.
🔹امیدوارم نخبگان ما این کتاب و نظایر آن را مطالعه کنند تا با توجه به نقش ویژه "نخبگان حاکم" در پیشرفت یک کشور، تجربه تحریف شده کشورهایی نظیر کره که آمریکاییها روایت میکنند، ما را درباره مسیر پیشرفت به بیراهه نبرد.
@syjebraily