🕊امام على عليه السلام:
أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ
برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود.
📚غررالحكم حدیث3241
•┈┈••✾❀💓✿💓❀✾••┈┈•
کانال درس اخـــــــــلاق
🆔 @dars_akhlaq
🆔 @dars_akhlaq
a,p:
🌷️توسل امروز
🌷یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الْمُجْتَبى یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ
🌷یا اَبا عَبْدِاللهِ یا حُسَیْنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الشَّهیدُ یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ
🌷درپناه لطف خدا و نگاه پرمهر امام حسن(ع) و امام حسین(ع)روزوروزگارتون
پراز خیرو برکت
🌷
✨﷽✨
🔰 قرآن، کتابی اسرار آمیز است. 🔰
📌 خوب دقت کن در عجائب قرآن:
اصطلاحی در علوم قرآنی است تحت عنوان "جَری" که به معنای جاری شدن و جریان داشتن است. این اشاره بدان دارد که؛
💠 مفاهیم آیات و کلمات خداوند، مختص یک زمان و مکان نبوده بلکه در همهی زمانها و مکانها جریان داشته و دارای حیات و تاثیرگذاری اند.
این یعنی تو باید جایگاه خود را در قرآن پیدا کنی!
آیا کافر هستی یا مومن؟ مسلمون هستی یا فاسق؟
ظالم هستی یا صالح؟ شرور هستی یا محسن؟
♨️ این کتاب، جاری است، ماجراهایش جریان دارد.
نه قصهی موسی و فرعون قدیمی شده، نه حکایت نمرود!
در تفسیر العیاشی، حدیثی از امام باقر(ع) آمده که ایشان فرمودند:
🔹 "اگر قرار باشد آیهای که در بارهی قومی نازل شد، با مرگ آن مردمان بمیرد، بنابراین از قرآن دگر چیزی باقی نمیماند! اما چنین نیست. قرآن تا آسمانها و زمین پابرجاست همچنان جریان خواهد داشت و برای هر قومی که آن را تلاوت کند، آیه ای است که آنها مصداق آن آیه از خیر یا شر هستند!" (حال بنگر تو کدامی!)
در حدیثی دیگر ایشان در باره "ظَهر" و "بَطن" قرآن فرمودند:
🔸 "ظَهر قرآن، آنانند که قرآن دربارهی آنها نازل شده و بَطن قرآن، کسانی اند که اعمالی مانند اعمال آنها دارند!"
(با دقت بخون و راجع بهش فکر کن!)
در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام آمده که فرمودند:
🔹 "در قرآن اموری است که واقع شده، اموری است که در جریان است و اموری است که در آینده واقع خواهد شد. و چه بسا یک اسم دارای وجوه بی شماری باشد که جز جانشینان پیامبر (ﷺ)، کسی بدان آگاه نیست!"
در روایت دیگری از امام کاظم علیه السلام در کافی آمده که فرمودند:
🔸 "قرآن را ظاهری و باطنی است. اما آنچه را که خداوند در قرآن حرام کرده، ظاهر است و باطن آن، رهبرانِ ظالماند!
و همهی آنچه را خداوند در کتابش حلال کرده، ظاهر است و باطن آن، رهبرانِ حق اند!"
❗️ دقت کن، نکته فقط این نیست که ماجراها تکرار میشوند؛
اعجاب برانگیزتر آنکه آیات و کلمات قرآن اشاره به وجود زنده دارند! زنده به معنای وجودی زنده، نه به عنوان یک تشبیه یا استعاره ادبی صرف!
⚠️ بدان، آنها که اهل قرآن اند، "اهل الذکر" اند(اولیاء الهی) ،آگاهی های زمان خود را با چنین نگاهی از آن استخراج میکنند!
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
سخن استاد مطهری با شیفتگان علوم انسانی غربی و شرقی
🔸 شهید آیتالله مطهری در سخنرانی خود در اسفندماه ۵۷، در شور و غوغای نخستین روزهای پیروزی انقلاب، تبیین علوم انسانی بدون غربزدگی و شرقزدگی را یک «فریضه» میخواند
🔹 ما چرا در فلسفه اجتماعی خودمان تعمق نکنیم؟ چرا در فلسفه سیاسی خودمان غور نکنیم؟ فلسفه سیاسی ما چه باید باشد؟ حتما در فلسفه سیاسی یکی از این الگوهای غرب را باید بگیریم؟ باید در فلسفه سیاسی تابع انگلستان و آمریکا و فرانسه باشیم؟ تابع شوروی باید باشیم؟
و گفت: بسیار بگریید و کم خندید و بسیار خاموش باشید وکم گوئید و بسیار دهید و کم خورید وبسیار سر از بالین برگیرید و باز منهید
شیخ ابوالحسن خرقانی
گفت:
بهترین چیزها دلی است که در وی هیچ بدی نباشد
شیخ ابوالحسن خرقانی
حضرت امام خمینی(ره):
«تا فرصت از دست نرفته بیدار شوید، در مرحله اوّل در مقام تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح خود بر آئید.»
«اگر شما درس بخوانید ممکن است عالم شوید ولی باید بدانید که میان مهذّب و عالم خیلی فاصله است.
هر چه این مفاهیم در قلب سیاه و غیر مهذّب انباشته گردد حجاب زیادتر می شود، در نفسی که مهذّب نشده علم حجاب ظلمانی است ، علم نور است ولی در دل سیاه دامنه ظلمت و سیاهی را گسترده تر می سازد.»
جهاد اکبرـ ص۶۱و ص۱۸ ـ امام خمینی
🔸 اسلام حافظ ماست، نه ما حافظ اسلام.
🔸 اوّلین بارقهی نهضت آقای خمینی روزی بود که اتفاقاً به پیشنهاد یکی از رفقا به جلسهی درس ایشان در مسجد اعظم قم رفته بودم که در شبستان جنب قبر مرحوم آقای بروجردی تشکیل میشد و از دور این سیّد بزرگوار را در حالی که به چند صد نفر طلبه درس میداد، تماشا میکردم
. آن روز کسبهی قم به خاطر اینکه حکومت شاه پاسخ تلگراف آقای خمینی را نداده بود، تعطیل کرده بودند و در میانهی درس، جمع زیادی از مردم قم وارد شبستان شدند و پشت سر طلبهها نشستند. آقای خمینی بعد از چند دقیقه فرمود: کسانی که آمدهاند، بلند شوند تا آنها را ببینم. جمعیت بلند شدند و آقای خمینی نگاهی به آنها انداخت و سپس فرمود: حالا بنشینید. (بار اوّل بیاجازه نشسته بودند، این بود که برای حفظ عزّت، آنها را بلند کرد و با اجازه نشاند). بعد فرمود: یک نفر بلند شود بگوید چرا تعطیل کردهاید و اینجا آمدهاید. یکی از حضّار بلند شد و عرض کرد: آقا بعد از این که حکومت پاسخ تلگراف شما را نداد، دیگر کسب و کار برای ما گوارا نیست و بیمعناست. فرد دومی بیاجازه بلند شد و فضولی کرد و گفت: البته این درس و بحث حوزه هم بیمعناست. آقای خمینی نگذاشت او حرفش را ادامه دهد و فرمود: خُب. بعد خطاب به طلبهها و مردم فرمود: در این حرکتی که امروز شروع شده و در آینده در همهی قم هم نمیگنجد و در همهی کشور هم شاید نگنجد، فکر نکنید ما میخواهیم اسلام و قرآن را حفظ کنیم، بلکه قصد ما این است که دست ما از قرآن و اسلام کوتاه نشود. (یعنی حافظ قرآن و اسلام خداست. اَلاِسلامُ یَعلُو وَ لایُعلیٰ عَلَیهِ: اسلام برتر و بالاتر است و چیزی بالاتر از اسلام نمیتواند قرار بگیرد. اسلام و قرآن محتاج نیستند که ما حفظشان کنیم، ما محتاج قرآن و اسلام هستیم.)
▫️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▫️
📒 کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
✨﷽✨
📖 "اِنّا فَتَحناکَ فَتحَاً مُبِینَاً"
(ما برایت فتحی روشنگر گشودیم!)
عَلَی الاَسَف بسیاری از این آیه شریفه، تنها فتح دنیوی و کشور گشایی و سلطه بر این و آن را می فهمند. بقول قرآن؛
"ذلِکَ مَبلَغُهُم مِنَ العِلمِ" (فهم شان همین قدر است)!
آیا مغز آیه به چنین چیزهایی اشاره دارد؟! آیا برای روح بزرگ پیامبر(ص)، چنین چیزهایی مهم است؟! آیا خداوند، دنیاطلبی و دنیاخوری را نشانه رفته است؟!
💞 ای دوست، مهمترین و بزرگترین فتح، فتح خویش است. پیامبر(ص)، نفسِ خود را فاتح است. و آنکه فاتح نفس خویش شود، فاتح تمامی طبقاتِ عالَمِ وجود است. و این فتح، "مبین" است.
💠 دقت کن! سخن از روشنگری است، سخن از نور و فهم و درایت است. سخن از رسیدن به الوهیّت خویش است. سخن از اشراق و وصل است. یک سالک این سوره را با جان و دل سلوک میکند و عامل می شود تا به فتح خویش نائل گردد. تا سرزمین های ناشناخته ی نفس خویش را فاتح گردد. تا از زیر سلطه ی خواهش ها و آرزوها و تعلّقاتِ اسارت بار بدر آید. تا به تمامی، خودش شود، همانگونه که خدایش آفرید.
این فتح دنیا و آخرت است اما نه از بیرون، که از درون!
و این یعنی اوج رهایی از همه ی جذابیت های دنیا و آخرت!
ای دوست،
✨ "جایی جز خودت برای فتح کردن وجود ندارد"
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
بزرگ و کوچک را عزیز دار تا بزرگ و کوچک تو را عزیز دارند و دوست ودشمن را تواضع کن تا دوست، دوست تر گردد و دشمن، دشمن ترنگردد، بلکه دوست شود.
ای دوست! تحمّل از همه، تواضع با همه و عزّت داشتن همه و شفقت بر همه، اخلاق انبیا و اولیاست
#عزیزالدین_نسفی تذکرةالاوليا
وقت عارف چون روزگار بهارست!
رعد منفرد و ابر می بارد و برق می سوزد و باد می وزد و شکوفه می شکفد و مرغان بانگ می کنند!
حال عارف همچنین است:
به چشم می گرید و به لب می خندد و بدل می سوزد و بسر می بازد و نام دوست می گوید و بر در او می گردد.
#تذکرةالاولیا