منبر و مناجات مجازی.MP3
11.64M
🔺 اختصاصی
🔊 منبر و مناجات مجازی
💥 نثار روح پرفتوح استاد علی ابوالحسنی (منذر)
و همچنین نثار روح بلند کسانی که به آنها محبت می ورزید همچون:
✨ شهید مشروعه خواه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری؛ بزرگمرد دین و سیاست آیت الله شیخ حسین لنکرانی؛ و شهید رمضان الکریم آیت الله شیخ قاسم اسلامی (رضوان الله علیهم)
🔰 با صدای: فرزند مرحوم استاد ابوالحسنی(حجت الاسلام، صادق ابوالحسنی)/ ضبط و پخش از دفتر نشر آثار استاد منذر (ره)
@ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞نماهنگ بسیار زیبا ویژه میلاد امام حسن مجتبی(ع)
@shahidrabe
✅ دکتر موسی حقانی، مورخ و پژوهشگر شهیر معاصر:🔰
شیخ فضلالله نوری از قهرمانان تاریخ معاصر ایران است. وی اتفاق مهم مشروطه را حرام اعلام کرد و این اقدام مقدمات، دلایل و زمینههایی داشت.
اوایل انقلاب کسی جرأت نداشت از شیخ فضلالله نوری حرفی بزند و سخن گفتن از ایشان برابر با ارتجاع، استبداد و همراهی با نظام طاغوت محمدعلیشاهی تلقی میشد. به بیان دیگر مشروطه مقدس بود و مخالف آن زیر سؤال میرفت.
حتی اکنون نیز سخن گفتن از شیخفضلالله نوری دشوار است و کسی که از او حرف بزند و مدافع او باشد، فحشها خواهد خورد. در دوره مشروطه کشور بر سر یک دوراهی قرار گرفت که میباید مسیر خود را نتخاب میکرد: یا باید به سمت غربی شدن میرفت و یا اینکه بر مبانی اصیل و سنتهای ایرانی اسلامی خود میایستاد. این رویکرد از اوایل دوره قاجار شروع شد و در مشروطه به اوج خود رسید.
در دوره مشروطه علما به میدان آمدند و درصدد تأثیرگذاری بر مردم برای انتخاب مسیر درست از میان این دو راه شدند. نهضت تحریم به تحریم تنباکو رسید و پس از آن حرکت به سوی عدالتخانه و محدود کردن استبداد یک نقطه عطف تلقی میشد. مبنای نهضت تحریم این بود که ما نباید بازار کشور را به نمایشگاهی برای عرضه محصولات غربی تبدیل کنیم. شیخفضلالله از استاد خود میرزای بزرگ شیرازی 61 سؤال و استفتاء گرفته است که تکلیف مردم در قبال کالاهای بیگانه چه باید باشد؟ خود شیخ معتقد بود که ما باید کالای بیگانه را تحریم و از کالاهای داخلی استفاده کنیم و نقطه مقابل غربزدگانی بودند که بر استفاده از کالاهای بیگانه تأکید میکردند.
اکنون و در دوره ما نیز تقابل دو دیدگاه وجود دارد. در آن زمان نیز کسانی چون ملکمخان معتقد بودند که ایرانیان عقل و فهم و درک ندارند تا اختیار خود را در دست بگیرند و باید این عرصهها را در دست خارجیها قرار دهیم و به آنها امتیاز و انگیزه نیز بدهیم تا بیایند و کار کنند و سپس ما از روی آنها کپیبرداری کنیم. با توجه به این دیدگاه بود که امتیازهای وحشتناک به بیگانگان دادند. برای نمونه امتیاز رویترز را به یک یهودی انگلیسی دادند تا 70 سال منابع زمینی و زیرزمینی این مملکت را بهرهبرداری کند و در قبال آن کشور را آباد کند! و کشور نهتنها آباد نشد، بلکه منابع آن را نیز به غارت بردند. بیگانگان در این کشور دو بار برای غارت و در دست گرفتن منابع نفت کودتا کردند که نخستین آنها کودتای رضاخان بود و دومی در سال 1332 اتفاق افتاد.
این دو دیدگاه و جریان تا 1324، یعنی سال امضای فرمان مشروطه بود و بعد از مشروطیت بحث دیگری مطرح شد که تا امروز نیز ادامه داد. آن مطلب این بود که برای توسعه و پیشرفت باید از الگوی غربی استفاده کرد یا باید به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود؟ متأسفانه هنگام افزایش فشارها جریان غربگرا فرصت غلبه پیدا میکرد. پس از ایستادگی شیخ در برابر جریان غربزده و به دار کشیدن او جریان متمایل به غرب غلبه پیدا کرد تا این که به قرارداد 1919 و مستعمره کردن ایران انجامید و عامل اصلی مستعمره کردن ایران همین جریان غربزده بود که با قیام کسانی چون شهید مدرس و نهضت مردمی این قرارداد ننگین لغو شد. در زمان رضاخان نیز این جریان غربگرا و امتیاز دهنده به غرب به نوعی حاکم شد و در زمان پهلوی دوم ادامه یافت ودر همه زمینهها وابسته شدیم. با درآمد نفتی که پهلوی دوم در خلال سالهای 50 تا 57 به دست آورد میشدتمام زیرساختها را در ایران ساخت. در زمان انقلاب بسیاری از زیرساختها را نداشتیم و بعد از انقلاب کوشیدیم تا روی پای خود بایستیم. ماجرای اعدام شیخ فضلالله نوری به تقابل این دو خط غربگرا و اسلامگرا برمیگردد. در آن زمان برخی مانند میرزا ملکم خان به صورت علنی کشور را وابسته به غرب کردند و برخی دیگر به صورت غیر علنی این کار را انجام دادند. شیخ فضلالله، می گفت، مشروطه باید مبتنی بر مبانی اسلام و تشیع باشد. شیخ با مشروطهای مشکل داشت که الگوی غربی و مبتنی بر مبانی فکری تمدن جدید غرب بود و اعتقادی به مبانی الهی و دینی نداشت. هواداران چنین مشروطهای بودند که به جنگ با شیخ برخاستند. در میان مشروطهطلبان به سبک غربی علاوه بر عدهای فوکولی متأسفانه برخی ردههای میانی روحانیت نیز دیده میشدند که در دام مشروطه سکولار و غیر دینی افتاده بودند که سر از کودتای رضا خان درآورد.
شیخ فضلالله مظلوم بود و هست. دیدگاههایش چنان که باید تبیین نشده است و منظر او مبنی بر نظام مردمسالاری مبتنی بر دین به نتیجه نرسید. همواره اتهام همکاری با محمدعلی شاه را به شیخ وارد میکنند، اما واقعیت آن است که شیخ «دفع افسد به فاسد» کرد/
گزارش خبرگزاری تسنیم، از آیین نکوداشت مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره)، روز مقاومت اسلامی، نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب اسلامی، در آیین اختتامیه نمایشگاه «ایستاده در طوفان» ۲۳ مرداد ۹۲ش/کد مطلب 117795
@ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
✍ بخشی از سخنان استاد قاسم تبریزی، مدرس تاریخ و پژوهشگر عرصه جریان شناسی در گفت وگوی اختصاصی خود با رسا:🔰
🔹لفظ «مشروطه» را هر کس یک جوری تفسیر میکند؛ مثل کلمه «جمهوری» است؛ میشود پنجاه پسوند برای آن آورد: جمهوری دموکراتیک، جمهوری ملی، جمهوری مارکسیستی، جمهوری سوسیالیستی؛ ولی امام (ره) میگویند «جمهوری اسلامی» و محکم میایستند که نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.
🔹در مشروطه نیز قیدی که شیخ فضلالله زد، قید بسیار مهمی بود. گفت چرا کتاب قانون ما باید از سفارت بلژیک و فرانسه و انگلیس بیاید؟ ما قرآن داریم و خودمان قانون تدوین میکنیم. بعد آن را در راستای مخالف قانون مطرح کردند.
🔻استاد قاسم تبریزی با اشاره به خاطرات حاج سیاح:
🔸 تاریخ معاصر تحت تأثیر جریانات ضد اسلام نوشته شده است
🔹پژوهشگر تاریخ معاصر معتقد است اهتمام حاج سیاح در خاطراتش تخریب مشروطه و شیخ فضل الله، مخالفت با علما و تقویت جریانات فراماسونری و ضد اسلامی بوده است.
🔹شیخ ابراهیم زنجانی [رئیس دادگاه فرمایشی و صادر کنند حکم اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره] نمونهای دیگر از روحانیون منحرف در مشروطه است. خدا رحمت کند آیتالله سید عزالدین زنجانی را، مرد بسیار باصفایی بود. ما خدمتشان بودیم که صحبت از شیخ ابراهیم زنجانی شد. او اصلا قیافه شیخ ابراهیم را مثل یهودیها میدانست، نه اینکه یهودی باشد. او در نجف خوب درس خواند و از شاگردان آخوند خراسانی بود. یکی از کسانی بود که اطلاعات نادرستی از ایران به نجف میداد.او جزء تشکیلات فراماسونری شد. اسمش هم در همین لژ بیداری هست. چهار جلد خاطرات دارد که چاپ نشده است. یک جلدش را میرزاصالح چاپ کرد؛ انتشارات کویر هم چاپ کرده بود. آنجا از آثار آخوندزاده، طالباف و ملکمخان خیلی تعریف و تمجید میکند. او در حقیقت ضد روحانیت و از نظر فکری نیز عجیب شیفته غرب بود. بیشتر رمان میخواند. حالا یک وقت من هم رمان میخوانم، اما با نگاه نقادی؛ ولی او با نگاه تمجید و تجلیل و تکریم میخواند. تا 1318 زنده بود. نقش منفی او را نباید فراموش کرد
🔹شیخ فضلالله با فهم عمیق، به مشروطه قید «مشروعه» اضافه میکند
به نام مردم علیه شیخ فضلالله و برخی افرادی که منتقد بودند حجم زیادی تلگراف به نجف میزنند. تلگراف نجف خیلیهایش به اینجا نمیرسید. شیخ احساس میکند اینها که میگویند ما مشروطه میخواهیم [قصد توطئه دارند بنابراین تأکید میکند] قید اضافه کنید. قید مشروعه همان قید اسلامی است.
لفظ «مشروطه» را هر کس یک جوری تفسیر میکند؛ مثل کلمه «جمهوری» است؛ میشود پنجاه پسوند برای آن آورد: جمهوری دموکراتیک، جمهوری ملی، جمهوری مارکسیستی، جمهوری سوسیالیستی؛ ولی امام (ره) میگویند «جمهوری اسلامی» و محکم میایستند که نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر. جمهوری دموکراتیک اسلامی هم نمیخواهیم. در اینجا نیز قیدی که شیخ فضلالله زد، قید بسیار مهمی بود. گفت چرا کتاب قانون ما باید از سفارت بلژیک و فرانسه و انگلیس بیاید؟ ما قرآن داریم و خودمان قانون تدوین میکنیم. بعد آن را در راستای مخالف قانون مطرح کردند.
🔹بسیاری از علما و روحانیون طرفدار شیخ فضلالله بودند
نکتة خیلی مهم این است که در سراسر مملکت دهها مجتهد، چندین مرجع و هزاران روحانی داریم که از مدافعان شیخ بودند، ولی در تاریخ اسم آنها را نمیآورند. در تحصن حرم عبدالعظیم حسنی، هشت مجتهد مسلم، یک مرجع تقلید [شیخ فضل الله]، حدود هفتادوچند نفر امام جماعت[که اکثرشان مجتهد بودند]، سیصد طلبه و در مجموع هزار نفر شرکت میکنند. ولی در تاریکی فقط یک شیخ فضل الله نوری مطرح میشود و مدافعین ایشان را در استانها و شهرها، تهدید و منزوی میکنند. کد مطلب رسا(624066-573503)
@ShahidRabe
‼️ سال ۹۴ و تلاش طیفی از حوزویان برای تحریف تاریخ و تطهیر معممین حامی مشروطه غربگرا، به بهانه بزرگداشت، آن هم در قم انقلابی!🔰
✍برگرفته از کانال روزنه🔰
💥بازنشر اکاذیب اکبر ثبوت در ویژه نامه همایش آخوند خراسانی در قم!
🔻همایش «نکوداشت آخوند ملا محمد کاظم خراسانی» [از حامیان جریان غربگرای مشروطه در نجف موسوم به ثلاث(۱)] در 5 دیماه سال 94 در قم برگزار شد.
🔻این همایش با حضور علوی بروجردی، سیدجواد شهرستانی، سیدحسن مصطفوی، سیدجواد گلپایگانی، محمدباقر گلپایگانی، رسول جعفریان، احمد مسجدجامعی و علی لاریجانی برگزار شد و آیت الله جوادی آملی از جمله سخنرانان اصلی آن بود.
🔻محمدصادق کاملان دبیر علمی همایش، در ضمن سخنانش مدعی شد:
امروز به همت دفتر فرهنگی مفاخر خراسان، هفت جلد کتاب رونمایی میشود که سعی شده به یک سلسله #شبهات در مورد نقش مرحوم آخوند در مشروطیت پاسخ داده شود!⁉️
🔶حاشیه روزنه
یکی از تولیدات همایش کتاب به غایت مغلوط و تحریف آمیز «شهدای روحانی مشروطه» اثر ابراهیم ملکی(از شاگردان آقای #منتظری و از فعالان #فتنه88) بود. در این اثر [مرجع شهید علامه] #شیخ_فضل_الله_نوری را در زمره شهدای روحانی مشروطه ذکر نکرده اند‼️⁉️
و شیخ شهید را چهره ای ضدمشروطه معرفی کرده اند!
در مقدمه همین کتاب، کاملان ضمن تمجید از #دروغ_نامه_ثبوت به چاپ آن در ویژه نامه همایش تصریح کرده است!
لازم به ذکر است که کتاب «شهدای روحانی مشروطه» به حاضرین در همایش اهدا شده است.
کاملان از آقای #شهرستانی به عنوان حامی معنوی و مادی این همایش به نحو ویژه تشکر کرده است!
وقتی محتوای #جزوه_جعلی #اکبر_ثبوت در ویژه نامه چنین مراسمی و در دل قم منتشر می شود، چه انتظاری داریم از سلیبریتی سیاسی بیسوادی چون #تاج_زاده که محتوای این دروغنامه تاریخی را مستمسک حمله به #حکومت_اسلامی قرار ندهد؟!
🔹🔹🔹🔹
(۱)✍ روحانیون ثلاث حامی مشروطه غربگرا در نجف، محمد کاظم خراسانی، حسین خلیلی تهرانی و عبدالله مازندرانی بودند که بهمراه نظریه پردازشان، محمد حسین نائینی (۳+۱)، توسط عوامل نفوذی فراماسون در دستگاهشان (همچون اسد الله خرقانی)، به بازی گرفته شده و در مسیر تعریف شده انگلیس قرار گرفتند! هرچند آنان به روایت برخی از روایت های تاریخی، بعدها به نوعی از عملکردشان در حمایت از مشروطه غربگرا، اظهار ندامت و پشیمانی نمودند!(عملکرد نادرستی که باعث بردار شدن مرجع شهید علامه نوری ره، توسط جریان غربگرا شد)/اما چه سود!
@ShahidRabe
✅ ترویج #نهج_البلاغه_خوانی توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (اعلی الله مقامه)🔰
✍ علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در ترویج فضایل و معارف علوی به ویژه کتاب #نهج_البلاغه حساس و کوشا بود بگونهای که قبل از شروع درس، فردی از شاگردانش یکی از خُطَب نهج البلاغه را برای حضار میخواند که در نوع خود در مجالس درس علمای بزرگ شیعه جالب و قابل تأمل است./ مجتبی سلطانی احمدی تاریخ پژوه و عضو هیأت علمی دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس
#پویش_نهج_البلاغه_خوانی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@ShahidRabe
✍ «لیلة القدر» در نگاه برخی از بزرگان دین🔰
✅ مرجع شهید آیت الله علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع(ره):
رمضان الکریم، ضیافت الله است، صیقل دهید جسم و روح را تا درک کنید، لیلة القدر را.
✅ حضرت امام خمینی(ره):
«در ماه مبارک رمضان قضیهای اتفاق افتاد که ابعاد و ماهیت آن تا ابد برای امثال ما در ابهام مانده است و آن نزول قرآن است، نزول قرآن بر قلب رسول الله(ص) در لیلةالقدر».
✅ امام خامنه ای(حفظه الله):
لیلة القدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت است، هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است...افضل اعمال شب قدر، دعاست.
✅ آیت الله بهجت(ره):
بسیاری از بزرگان شبهای ماه رمضان را بیدار میماندند و نمیخوابیدند [برای درک شب قدر] ...قرآن سر گرفتن مخصوص شب قدر نیست.خیلی از عبادات وجود دارد که ما به جهت این که نوشته است در فلان زمان آن را باید بجا آورد، ما خود را از آن محروم میکنیم.
✅ آیتالله مجتبی تهرانی(ره):
در شبهای قدر درخواست ما از پروردگارمان دو چیز است: یکی ترمیم نسبت به گذشته و دیگری ترسیم امور آینده.
✅ آیت الله علامه مصباح یزدی(حفظه الله):
شب قدر، ولایت را اثبات میکند. در اصول کافی در باب حجت، روایتی از امام معصوم(ع) آمده است که خطاب به شخصی فرمودند: «برای اثبات ولایت ما برای مخالفین، با سوره قدر احتجاج کنید. چرا که یکی از دلایل لزوم امام بعد از پیغمبر اکرم(ص) این سوره است.»
✅ آیتالله جعفر سبحانی(حفظه الله):
سرنوشت همه بندگان در شب قدر رقم میخورد. برخی میگویند آدمی در تعیین سرنوشت خویش اختیاری ندارد در حالی که این امر صحیح نیست و این خود انسان است که راه سعادت یا شقاوت را انتخاب میکند؛ شبهای قدر فرصتی هستند تا انسان بتواند تقدیر خود را رقم بزند و به وسیله دعا و عبادات وارده آیندهای نیک را برای خود ترسیم نماید. برخی حوادث تاثیرگذار در زندگی انسان به اختیار او نیستند، با این حال خوشبختی و بدبختی نهایی هر فرد به اختیار و انتخاب خود او بستگی دارد. ملائکه در شب قدر با فرود به زمین به محضر مبارک امام عصر(عج) مشرف شده و مقدرات جهان را به ایشان ارائه میکنند. این یکی از مهمترین اهداف ملائکه برای آمدن به زمین در شب قدر است.
✅ آیت الله صافی گلپایگانی(حفظه الله):
قرآن، شب قدر را «لیلة مبارکة» خوانده و در شأن آن یک سوره نازل شده و شرافت آن شب، از هزار ماه بیشتر است. از جمله وظایف مهم در این شبها، تجدید عهد با ولی امر، حضرت بقیّةالله عجّل الله تعالی فرجه و خواندن دعای معروف: «اَللُهَّم کُن لِوَلِیِّکَ...» میباشد؛ زیرا شب قدر به آن حضرت تعلّق خاص دارد و در آن شب ملایکه بر آن بزرگوار نازل میشوند.
✅ آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله):
نادیده انگاشتن گناهان کوچک به معنای بیاعتنایی به نهی کردن خداوند محسوب میشود. در ایامی که فرصت درک شب قدر وجود دارد، بهترین کار توبه و بازگشت از گناهان است. شب قدر برای بازگشت انسان و بخشیده شدن او از بهترین شب ها است. بنابراین در ایام شبهای قدر که به احیاء و شب زنده داری می پردازیم، از گناهان کوچک و بزرگ خود نیز توبه کنیم.
✅ آیت الله مجتهدی تهرانی(ره):
اندازهگیری برنامههای ما اعم از سلامتی، عمر طولانی، رفاه، بلا، گرفتاری و هر پیشامدی در شب قدر اتفاق میافتد. شبی که مورد اختلاف است و حتی برخی، عید فطر را برای آن قائلند. برخی اولیاء، تمام سال را احیاء میگرفتند تا آن شب قدر که معلوم نیست چه وقت است را درک کنند.
✅ آیتالله حقشناس(ره):
در روایت وارد شده است که هر کس احیاء را به مذاکره علم بگذراند؛ هر یک ساعت ثواب یک احیای تام و تمام را در بر دارد. مذاکره علم همین است، همین «قالالصادق» و «قالالباقر»است. اگر بخواهید از امیرمومنان(ع) تبعیت بکنید؛ باید به این نکات توجه بفرمایید.
منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، سایت جامع رمضان، بیداری ملت، تسنیم، مشرق و...
@ShahidRabe
🌹«لیلة القدر»
🤲 اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ
خدايا به حق اين قرآن و به حق كسى كه به او فرستادى آن را و به حق هر مؤمنى كه در آن او را ستودى
🤲 وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلاَ أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ
و به حق تو بر آنها كه احدى شناساتر به حق تو از خودت نيست
🤲 بِكَ يَا اللَّهُ
🤲 بِمُحَمَّدٍ
🤲 بِعَلِيٍ
🤲 بِفَاطِمَةَ
🤲 بِالْحَسَنِ
🤲 بِالْحُسَيْنِ
🤲 بِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ
🤲 بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ
🤲 بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ
🤲 بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ
🤲 بِعَلِيِّ بْنِ مُوسَى
🤲 بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ
🤲 بِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ
🤲 بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍ
🤲 بِالْحُجَّةِ
🤲 اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
@ShahidRabe
🚩🏴 در سوگ مولای متقیان، امیر مؤمنان، حضرت علی علیه السلام [شعر اول]
✍ اثر #مرجع_شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(شهید رابع) اعلی الله مقامه الشریف🔰
باز از نو محشری در گنبد گردون نگر / شورش محشر نگر
شاه خاور کرد از خجلت به مغرب رو نهان / زرد رخ، سینه زنان
با علمهای سیه اندر قضا اخگر نگر / شورش محشر نگر
مصطفی را پشت، خم، بی یار و یاور نگر/ شورش محشر نگر
بازوی دین شد شکسته، خانه ایمان خراب / مضطرب این نُه قُباب
چاک از تیغ مرادی، تارک حیدر نگر / شورش محشر نگر
زیبد ار محزون نوری، جان خود سازد فدا / در ازای این عزا
شاهد صدق مقالش، صدق این دفتر نگر / شورش محشر نگر
🔸منابع: ک، تنهای شکیبا ص۱۲۴ از کلیات خزائن الاشعار، ص۲۶۲، ۲۶۳ /نورالاشعار(مجموعه اشعار و قصیده های مرجع شهید علامه نوری ره PDF)
@ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
✍ به بهانه ٢٤ اردیبهشت، سالروز صدور حکم تاریخی تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی/۱۲۷۰ش🔰
♦️در زمان ناصرالدین شاه، شرکت انگلیسی رژی، قراردادی با ایران امضا کرد.بر اساس آن، خرید و فروش و تولید توتون و تنباکوی ایران به مدت پنجاه سال به صورت انحصاری به آقای ماژور تالبوت و شرکای او داده شد. در مقابل، صاحبان امتیاز متعهد شدند، یک چهارم سود کمپانی را پس از کم کردن همه مخارج، به دولت ایران بپردازند!!!
♦️این قرارداد، افزون بر زیان های اقتصادی، در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز زیان هایی در پی داشت؛ زیرا بنا بر بندهای گوناگون قرارداد، صاحبان امتیاز، برای آگاهی از میزان محصول زارعان، به هرگونه تفحص و تجسس مجاز بودند! مأموران دولتی ایران نیز برای تحقق این امر، ملزم به همکاری بودند.
با به اجرا درآمدن این قرارداد، عوامل انگلیس بر همه مقدرات مردم ایران حاکمیت می یافتند و هرگونه سلاح و ابزار نظامی را برای تسلط تدریجی بر ایران که لازم داشتند، با عنوان لوازم کمپانی به ایران وارد می کردند.
عده زیادی انگلیسی نیز وارد ایران شده و در سطح کشور پراکنده شدند. آنها برای پیشرفت کار خود زمین هایی گرفته و کلیسا و مدرسه های متعدد ساختند و دختران ایرانی را برای پرستاری کودکانشان استخدام کردند. آنها همچنین مردانی را به منظور نگهبانی و دفاع از منافع کمپانی به خدمت گرفتند و مردم را به آیین مسیحیت فرا خواندند.
✅ در این بین یک نفر، نقشه های استکباری آنان را نقش بر آب نمود، و هدف کینه و دشمنی قرار گرفت🔰
⁉️ آنچه در مورد نقش محوری و مدیریتی جانشین و شاگرد خاص میرزای شیرازی(ره) در پیروزی #جنبش_تحریم_تنباکو نمیدانیم!🔰
✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، با نظر میرزای شیرازی(ره) جهت زعامت دینی، عازم ایران شد.در دوره اقامت خود در تهران، خدمات پرشماری انجام داد؛ امّا اوج آن در جریان هایی مانند تحریم تنباکو بود که در این باره، نقش های سه گانه ای را عهده دار بود:
▫️۱- مجرای ارتباط و اطّلاعات میرزای شیرازی در پایتخت؛ و مشوق و ترغیب کننده ایشان به پشتیبانی مستمر از این جنبش و درخواست کننده صدور فتوای تحریم (که اگر فرد دیگری غیر از او این درخواست را می نمود، کار جنبش به سرانجام نمی رسید و این، خود نشان از اطمینان کامل میرزا، به وی داشت)
▫️۲- نفوذ دادن روح دینی در جنبش و ریشه دار کردن هویت مذهبی آن.
▫️۳- خنثی کردن تبلیغات سویی که ضدّ جنبش راه می افتاد؛ و همراه نمودن دیگر علما با جنبش.
♦️در بحبوحه جنبش تحریم تنباکو، بین میرزا حسن آشتیانی از علمای طراز اول پایتخت و ناصرالدین شاه، درگیری سختی روی داد.شاه از وی خواست[همچون سید عبدالله بهبهانی] در برابر مردم قلیان بکشد و حکم تحریم میرزای شیرازی را بشکند. میرزا حسن آشتیانی با اینکه اهل قلیان بود، اما با تأیید حکم میرزای شیرازی، از فرمان شاه سر باز زد. شاه نیز حکم به تبعید آشتیانی کرد. در آن وقایع، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در تهران، کباده ریاست می کشید.نماینده میرزای شیرازی و مشوق و محرک مردم در مخالفت با امتیاز نامه رژی بود.اولین عالمی بود که برای حمایت از میرزا حسن آشتیانی و مخالفت با حکم شاه، وارد منزل ایشان شد. مردم نیز به پا خواستند و ناصرالدین شاه مجبور به پس گرفتن حکم تبعید آشتیانی و لغو امتیاز یاد شده گردید.
♦️در واقع، از زمان پیروزی جنبش تنباکو، دشمنان دین و مملکت، عظمت شیخ فضل الله را شناختند و حرکاتش را زیر ذره بین قرار دادند.از این رو میرزا شیرازی همواره نگران حالش بود و جویای احوالش.
✍ ادوارد براون فراماسون می نویسد:
«لغو این امتیاز لطمه بزرگی به حیثیت دولت انگلیس وارد آورد.»
انگلیس پس از لغو امتیاز تنباکو تصمیم گرفت که عامل این شکست را بتدریج تضعیف و سپس از دور خارج کند. بردار کردن شیخ فضل الله یکی از صحنه های سناریوی شوم انگلیس خبیث در تسلط مطلق بر کشور با تضعیف روحانیت است.
علامه نوری(ره) عالمی فرهیخته، آگاه، با تعصب، با نفوذ و دشمن ستیز بود. او در برخورد با قدرت های استکباری، اصلاً اهل مماشات نبود. به هیچ وجه حاضر نبود آنها را به عنوان حتی یک واقعیت بپذیرد.او به میزانی که دشمن ستیز بود، دارای دشمنان بسیار از قدرتهای خارجی و عوامل داخلی آنها بود.شیخ که به خوبی راه را یافته بود و هدف خود را بی محابا تعقیب می کرد مورد بغض و کینه زورمداران و خائنان به وطن قرار داشت.همانهایی که قدرت فوق العاده روحانیت را در به زانو درآوردن قدرت لندن در جریان تحریم تنباکو[که شیخ نقش اصلی را در آن داشت]در سال ۱۲۷۰ش دیده بودند و شکست ذلّت بار انگلیس را مشاهده کردند، درصدد ضربه زدن به شیخ فضل الله بر آمدند.
🔸منابع: حوزه نت، عبرتهای عاشورا، ک-اندیشه سبز زندگی سرخ، ک-تنهای شکیبا علی ابوالحسنی، ک- خاطرات من، ج۱، ک-خاطرات احتشام السلطنه...
@ShahidRabe