گاهنامه عفاف و حجاب.pdf
5.07M
🔴 نسخه PDF
✅ گاهنامه بصیرتی #عفاف_و_حجاب
✍ در این گاهنامه می خوانید:🔰
◽️#حجاب از منظر آیات و روایات
◽️واکنش ها به گشت ارشاد و نامحسوس
◽️نوع پوشش زنان ایرانی در دوره های مختلف
◽️راه حل حفظ نگاه
◽️حجاب از دیدگاه غربی ها
◽️شهدا و حجاب
◽️مرجع تقلیدی که نقشه شوم انگلیس را در تأسیس مدارس غربی دخترانه برملا کرد، برای مقابله با آن، مدارس جدید دخترانه اسلامی را پایه گذاشت، آماج شدیدترین تهمت ها قرار گرفت و سرانجام به دست عوامل انگلیس به شهادت رسید...
✳️ @ShahidRabe
⁉️ عاقبت حمایت از مشروطه چیان!
✍ به بهانه سالگرد کشته شدن سید عبدالله بهبهانی از روحانیون حامی جریان غربگرای مشروطه به دست خودِ غربگرایان مشروطه!!! (حذف درون گروهی!)/ ۱۲۸۹ ش، ۲۴ تیر
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
...دشمن را باید شناخت اینکه بنده مسئله #بصیرت را برای خواص تکرار میکنم بخاطر اینست...
در صدر مشروطه هم علمایی بودند - که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند، در مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که می دانست و می فهمید - مثل مرحوم شیخ فضلاللَّه نوری - به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلاللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛۱۳۸۸/۱۲/۶ ...سید عبدالله بهبهانی را در خانهاش ترور کردند [همان جریانی که او از آنها حمایت می کرد!]...بعد از آن هم سید محمّد طباطبایی [درحالیکه سرخورده و افسرده شده بود] در انزوا و تنهایی از دنیا رفت... آنوقت مشروطه را هم [انگلیسی ها] به همان شکلی که خودشان میخواستند برگرداندند و مشروطه منتهی شد به حکومت رضاخانی! ۷۹/۷/۱۴
✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، قتل خود و سید عبدالله بهبهانی را پیش بینی کرده و گفته بود، والله!... مسلم بدان که هم مرا می کشند و هم تورا! بهبهانی در جواب گفته بود، نخیر چنین نیست! شیخ گفت: اکنون باشد تا معلوم شما خواهد شد!
شیخ در گفتگو با طباطبایی و بهبهانی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، اظهار داشته بود: ... می دانم اگر دست شورشیان اشرار به من برسد، از هیچگونه بی آبرویی و افتضاح و هتک شرف مضایقه ندارند!این پیش بینی مع الأسف دو سال بعد به بدترین شکل محقق شد. پیکر شیخ بردارشد، پای آن رقصیدند و کف زدند، پس از پایین آوردن، با اسلحه و... فرو کوفتند و خدو افکنده و ادرار کردند و قصد سوزاندنش را هم داشتند ... گویی مقید بودند، شاهد صدقی بر کلام شیخ به بهبهانی و طباطبایی باشند، که قبلا" این وضع را برایشان پیش بینی کرده بود!
پس از قتل شیخ، همان کسانی که در مشروطه اول و فترت بعد آن، علیه شیخ در کشور فعالیت داشته و حمله شان را روی او متمرکز کرده بودند، دست به ترور و منزوی کردن علمای حامی خود از جمله بهبهانی و طباطبایی کردند! بهبهانی را یک سال پس از شهادت شیخ، در خانه اش کشتند!
✍ مرحوم آیت الله العظمی شیخ مهدی امامی مازندرانی(ره) از شاگردان مرجع شهید علامه نوری(ره) در خصوص تحصن مرجع شهید در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می گوید:🔰
آیت الله شهید حاج شیخ فضل الله نوری(رضوان الله تعالی علیه)، در ایام تحصن خویش در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام، هر شب منبر می رفت.جمعیت زیادی به آنجا می رفتند تا از سخنان ایشان استفاده کنند.ازدحام جمعیت چنان بود که تمام پشت بام اطراف امامزاده عبدالعظیم پر از جمعیت می شد. آیت الله شهید در شب پانزدهم، سر به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: خدایا، شاهد باش، من حرف آخر را به مردم زدم."سید کریم عظیم(حضرت عبدالعظیم) شما هم گواه باش"
ای مردم، می دانم مرا خواهند کشت، ولی بدانید آنان اسلام را هدف گرفته اند.گفتنی ها را گفتم و به وظیفه خویش عمل کردم. وای به حال کسانی که از کنار این مسئولیت، بی توجه بگذرند.
پس از پایان سخن، سید عبدالله بهبهانی[از علمای حامی مشروطه که به قصد منصرف کردن شیخ به حرم آمده بود]، به نزد شیخ آمد و گفت: آقا برگردید به تهران، تصمیم به قتل شما گرفته اند! آیت الله شهید فرمود: سید، یک ساعت تلاش کردی تا مرا بترسانی! تو فکر می کنی اینها با فضل الله، کار دارند؟اینها با من کار ندارند، با این کار دارند(اشاره به عمامه اش کرد)، امسال مرا می کشند، سال دیگر نوبت توست و بعد هم حیثیت علما، دین و روحانیت را به مسلخ می برند.[و همانطور که شیخ پیش بینی کرد، شد و سید عبدالله هم توسط همان هایی که سنگشان را به سینه میزد و حمایت می کرد در خانه اش کشته شد و...]
وقتی مرحوم میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی (مجتهد بزرگ آذربایجان) با مرجع شهید علامه نوری در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) متحصّن بود، سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی می آیند و از شیخ می خواهند تا برگردد. پس از این كه از بازگرداندن شیخ نا امید می شوند، از یاران وی از جمله مجتهد تبریزی می خواهند كه شیخ را تنها بگذارد! مجتهد تبریزی ضمن رد درخواستشان، به آنان می گوید «آیا حرف خلاف قاعده كه مخالف با شرع مقدّس و قرآن شریف باشد، از ایشان شنیده اید؟...عنوان و عبارات ایشان از آیات قرآن است.
🔸منابع: جهاد تبیینی، حوزه نت، ک، خانه بر دامنه آتشفشان، علی ابوالحسنی(منذر) و...
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ به بهانه سالگرد کشته شدن سید عبدالله بهبهانی از روحانیون حامی جریان غربگرای مشروطه به دست خودِ غربگرایان مشروطه!!! (حذف درون گروهی!)/ ۱۲۸۹ ش، ۲۴ تیر
1⃣ 🎥 مرحوم آیت الله شیخ مرتضی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه):
سید عبدالله بهبهانی فهم الهی نداشت
تنها کسی که با نور توحیدی نگاه می کرد و آخر را می دید [شیخ فضل الله نوری (ره)] بود. بعد خود آنها [مخالفین شیخ] هم اعتراف کردند.
2⃣ 🎥 روایت مرحوم آیت الله محمد رضا مهدوی کنی (ره) از پیش بینی و پایمردی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)
و خسران یکی از روحانیون حامی جریان غربگرای مشروطه، یعنی سید عبدالله بهبهانی
✳️ @ShahidRabe
✅ به مناسبت ۲۶ تیر، سالروز تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی
🔰بخش اول🔰
⁉️ آیا میدانید مبتکر شورای نگهبان چه شخصی بوده است؟
با تورقی در تاریخ میتوان گفت ساختار مشابه شورای نگهبان و #نظارت مشابه نظارت استصوابی كنونی شورای نگهبان در دوران مشروطه نیز از سوی مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضلالله نوری(رهبر نهضت مشروطه مشروعه) تئوریزه شده بود. ساختاری كه در آن دوران به عنوان اصل تراز معروف و برای #فقها و علمای دین وظیفه "نظارت" تعریف شده بود.
♦️تلاش مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه) برای نظارت علما بر مجلس👇
پس از امضای فرمان مشروطه و انعقاد #مجلس و مطرح شدن بحث نگارش #قانون اساسی، درحالی كه اوضاع سیاسی كشور به سمت سكولاریزه شدن پیش میرفت مرجع شهید با تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با طرح نظریه مشروطه مشروعه خواستار نظارت علما بر قوانین مجلس شد؛ عمده نظرات وی در تقابل با مشروطهخواهی #سكولار قرار داشت. در واقع مرجع شهید بر اهمیت وجود #علما به منظور نظارت بر امور مجلس تاكید داشت، از این رو نظریات ایشان را میتوان منطبق با تئوری شورای نگهبان و نظارت استصوابی دانست و مورد بررسی قرار داد.
♦️در نهایت تلاش مرجع شهید موجب شد تا خواستههای متحصنین به کرسی نشسته و نیز نظارت استصوابی علما بر مصوبات مجلس در اصل دوم متمم قانون اساسی گنجانده شود.یکی از افرادی که بنا به پیشنهاد مرجع شهید برای این مهم درنظر گرفته و معرفی شد، شاگرد و یار ایشان شهید سید حسن مدرس بود که اعتقاد داشت مرجع شهید، اعلم علمای زمان و جلوتر از زمان خویش است.
♦️شهادت مرجع شهید به دست عوامل جریان سکولار و انگلیسی مشروطه، كه معتقد به تطبیق قوانین مجلس با شرع مقدس اسلام و نظارت علما بر امور مجلس بود و همچنین استبداد شاهی و آزادیخواهی انگلیسی را دو روی یک سکه می دانست. ضربهای جبرانناپذیر به جنبش مشروطه وارد ساخت، تحت تاثیر این اقدام جنایت بار عوامل انگلیس، راه برای نفوذ استکبار گشوده شد و با ظهور دیكتاتوری رضاخان انگلیسی، بنیانهای نیمبند مشروطهخواهی متزلزل گشت و مجلس به حربهای در دست استبداد شاهی مبدل شد.
♦️[با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) که خود شاگردی از شاگردان مرجع شهید محسوب می شدند(به واسطه استادش شیخ عبدالکریم حائری که شاگرد مرجع شهید بود) با تأسی به این تدبیر اساسی و حیاتی ایشان، بر وجود چنین نظارتی از طرف علما به عنوان اصل ضروری از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی(تحت نام شورای نگهبان) تأکید ورزیدند]
🔸منابع بخش اول: مرکز اسناد انقلاب اسلامی/کانال روحانی انقلابی، حمید رسایی
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
⁉️ قانون اساسی مشروطه؛ طفلی که ناقص به دنیا آمد!
با آغاز به کار مجلس، تهیه قانونی که ساختار حکومت را تعریف و محدود سازد، به دغدغه بنیادین نمایندگان مجلس بدل شد. نخستین مجموعهای که به این منظور تهیه شد، سندی 51 مادهای بود که توسط برادران پیرنیا (حسن معروف به مشیر الدوله و حسین ملقب به موتمن الملک) به نگارش درآمد. بخش عمده این سند ترجمهای از قوانین اساسی چند کشور اروپایی بود. نکتهای که حتی احمد کسروی (فراماسون) هم در کتاب «تاریخ مشروطه» خود به آن ازعان دارد.
طراحان قانون اساسی و برخی از نمایندگان مجلس اول که در مقابل گفتمان «مشروطه مشروعه» مرحوم شیخ فضل الله نوری، نگرش غربگرایانه و غیردینی از مشروطه را مدنظر داشتند، با بهرهگیری از فضای روانی و غلبه حس مشروطهخواهی در میان افکار عمومی، این متن را با شتاب به تصویب رساندند. فاصله گرفتن از این فضای هیجانی و آرام شدن سیر رویدادها میتوانست فضایی عقلانی مهیا سازد تا در سایه آن، ریشههای فکری و اهداف غایی سردمداران این طرز تفکر، با محک نقد عالمانه سنجیده شود تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد». امّا تعجیل در تدوین و تصویب قانون اساسی مانع از این امر شد و گفتمان شیخ فضلالله را به حاشیه راند...
این شتاب بیش از حد باعث شد تا در اولین قانون اساسی مصوب مجلس مشروطه، فقدان ارکان و بنیانهای مرسوم در قوانین اساسی، به چشم بیاید. در نتیجه آنچه قانون اساسی نامیده میشد عملاً «سند قانونی روشمندی نبود و مرکب از مجموعه شروط با عجله سرهم بندی شده بود! از این مهم تر اینکه در هیچ کدام از اصول آن به حقوق و آزادیهای عمومی، آزادی احزاب، تفکیک قوا و استقلال قوه قضائیه نیز اشارهای نشده بود.
متمم قانون اساسی رسما" در ۱۵ مهر ۱۲۸۶ ش و یک سال پس از تأسیس مجلس شورای ملی به تصویب رسید. امّا ناهمخوانی با خصلتهای مذهبی و اجتماعی جامعه، زمین ناهموار سیاست در ایران و حرکات همراه با احتیاط و مدارا و غیرمستقل، برخی نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس (وابستگی به غرب و اجانب) این متمم را نیز دچار ناکارآمدی کرد و زمینه های آغاز دوران سیاه دیکتاتوری رضاشاه را فراهم آورد.
مهم ترین اصل آن که با تلاش #مرجع_شهید علامه «شیخ فضلالله نوری» و پیگیریهای مداوم ایشان به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. متن اصل تنظیم شده شیخ، چنین بود:🔰
«مجلس .... باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسهی اسلام و قوانین موضوعهی حضرت خیرالانام(صلیاللهعلیهوآلهوسَلم) نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه با قواعد اسلامیه بر عهده علمای اعلام ادام الله برکات وجودهم بوده و هست». در ادامه این اصل هم ترتیب نظارت مجتهدین بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را به تشکیل هیاتی پنج نفره از«مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند» منوط میساخت.../سید مرتضی حسینی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کد5001
💠 امام خمینی(ره): اگر قانون اساسی (اسلامی) با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن #شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید.ما باید از آن توطئهها عبرت بگیریم.۶۲/۱۱/۲۲
💠 امام خامنه ای:
شیخ فضل الله(ره)سر قضیه متمم قانون اساسی چهها که نکشید.۹۱/۳/۲۲
💠 مهدی انصاری، مورخ معاصر، در گفتگو با نسیم 🔰
بسیاری از اسناد مشروطه از بین رفتهاند، متأسفانه قانون اساسی نگارش شده توسط شیخ فضلالله(ره) هم در بین این اسناد بود، آن هم یک قانون اساسی مشروعه مشروطه، نه غربی یا عرفی و درباری...
💠 صادق ابوالحسنی، مورخ معاصر🔰
هنر شیخ فضل الله در تاریخ مشروطه این است که به مشروطه سکولار و سرکش، مهار می زند و اصل دوم متمم قانون اساسی را به تصویب می رساند که همان " نظارت فائقه و رسمی مجتهدان طراز اول بر مصوبات مجلس شورا " است. بر این مبنی، تصمیمات مجلس بدون نظارت فقها، فاقد مشروعیت است. اصل دوم متمم، قطعا دستاورد رنجها و مجاهدات جناح مشروعه خواه به رهبری شهید نوری است. مبتکر این اصل، شخص شیخ فضل الله است که برای تصویب آن، جان خود را به خطر افکند. در حقیقت، مرحوم مدرس با زمینه و شرایط مناسبی که شهید نوری با پایمردی خونین اش برای تصویب اصل دوم قانون اساسی فراهم کرد، مجال امکان حضور مقتدرانه در مجلس شورا و از آن طریق، ورود به عرصه سیاست در مرکز کشور را پیدا کرد.
نقطه کانونی پیوند شیخ فضل الله با شهید مدرس این است که مرحوم مدرس [پس از شهادت شیخ و حضور در تهران] به عنوان مجتهد طراز اول، وارد مجلس می شود و پا جای پای شیخ فضل الله گذاشته و با تقی زاده ها و شیخ ابراهیم زنجانی ها درگیر می شود و فضای تهران را از نزدیک و آنگونه که شیخ فضل الله هشدار می داد به عینه می بیند./افق حوزه، ویژه نامه بهمن ۹۸
🔰ادامه در بخش سوم/پایانی🔰
🔰بخش سوم/ پایانی🔰
✅ بیانیه تاریخی شورای نگهبان در تکریم مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه (مبتکر شورا)
🗓 تاریخ صدور: سال ۹۸ ش
بسمالله الرحمن الرحیم
طراز اول، نفس زنان و از پسِ خونِ دل خوردنهای بیش از هزار ساله تکاپوگران مکتب جعفری، با به دار آویخته شدن فریادگر عقدههای فروخفته توحیدیان تاریخ، مجاهدِ نستوهِ شجاع، آیتاللهِ شهید، شیخ فضلالله نوری در مشروطه، بزنگاه بیداری ایرانیان و در ایستگاه وادادگی غربزدگانِ از فرق سر تا نوک پا، به محاق رفت.
اما با کنار رفتن ابرهای تیره و تارِ وادادگی در پهنه پهن گسترِ ایران زمین، در سپیدهدم انقلاب اسلامی و به هنگام برانگیختگی بیچون و چرای این بار ملت به راهبری ابراهیم زمان و روحالله ایران، خون تازهای در رگهای جانِ از تن رفته میراثِ مشروعهخواهان جاری گشت.
این هنگام اما یاران حضرت روحالله (ره) به دستور ایشان، شکل جامع، امروزی و مترقیای از طراز اول مشروطه را در قالب جدیدی به نام «شورای نگهبان» به هنگام تدوین ساختار نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران پیریزی نمودند که در طول سالهای پس از انقلاب به مثابه «بنیانی مرصوص» همواره «عماد ملت» و «چشم بینای نظام» بوده است.
شورای نگهبان میراث مرارتهای رادمرد تاریخ معاصر، شیخ فضلالله نوری و تدبیر بیبدیل خمینی کبیر(ره) که امروزه روز به نقش ضامن اسلامیت و جمهوریت ایران درآمده، در حال حاضر ستارهای است فروزنده در آسمان تابناک انقلاب اسلامی ایران.
شورای نگهبان سدّ سَدید و گوهر خالص و ناب انقلاب اسلامی، در طول سی و نه سال عمر با برکتش، همواره مانع انحراف روند انقلاب و نفوذ نامحرمان به بدنه نظام بوده و در مقاطع مهم و سرنوشتساز کشور، نقش تأمینکننده صحت و قوام نظام را برعهده داشته است. با این شاخصههای برجسته است که در بیان بلیغ ولایت امر و امامت امّت، جایگاهی چون؛ نبض تپنده و حافظ سلامت نظام، مظهر و آئینه اعتماد ملت، مایه اطمینان و سکینه قلب مؤمنین و چشم بینای نظام را مییابد.
از همین رو و بدون تردید، «شورای نگهبان» همواره خاری است در چشم خصمِ مستکبر بیرون و منافق بیماردلِ درون.
در آستانه 26 تیرماه، سی و نهمین سالروز تأسیس شورای نگهبان، اعضای این شورا، منسوبین و مرتبطین آن، با گرامیداشت یاد و خاطره فقها و حقوقدانان در گذشته شورای نگهبان، به سان تمام این چهار دهه، همچنان حراست و مرزبانی از این یادگار ماندگار علمای مجاهد و امت مبارز و میراث گرانبهای نابغه عصر و یگانه دهر، حضرت امام خمینی (ره) را فرض و مَفخَر خود دانسته و در میثاقی دگربار با راهبر حکیم و دوراندیش انقلاب حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای «مدظلهالعالی»، امید آن دارد که همگان و بهویژه صاحبانِ مصادر و ذیربطان امور سیاست و دیانت، همواره قدردانِ پاسدار جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران باشند. انشاءالله/ شورای نگهبان
🔸منبع: تسنیم
✳️ @ShahidRabe
🌺🍃«مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذَا عَلِیٌّ مَوْلاهُ»
اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلایَةِ
مُولانا و َمُقْتَدانا اَميرَالْمُؤمِنينَ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالبِ و صِدِّيقَةِ الْكُبْری، بِنْتِ رَسُولِ اللهِ و زَوْجَةِ وَصیِ رَسُولِ الله وَحُجَّةِ اللهِ عَلی الْحُجَجِ فاطِمَة الَّزهرا و َاَوْلادهَما عَلَيهم السلام اَجْمَعين
✅ واقعه غدیر خم🔰
https://hawzah.net/fa/Article/View/4272/
✅ متن کامل خطبه #غدیر خم با ترجمه فارسی🔰
https://hawzah.net/fa/Article/View/92525
🌺🍃#عید_غدیر بر ولایتمداران، مبارک باد
✳️ @ShahidRabe
🌷الّلهُمَّ🌟💐
🌷صلّ🌟💐
🌷علْی🌟💐
🌷محَمَّدٍ🌟💐
🌷وآلَ🌟💐
🌷محَمَّدٍ🌟💐
🌷وعَجِّل🌟💐
🌷فرَجَهُم🌟💐
🌷الّلهُمَّ🌟💐
🌷صلّ🌟💐
🌷علْی🌟💐
🌷محَمَّدٍ🌟💐
🌷وآلَ🌟💐
🌷محَمَّدٍ🌟💐
🌷وعَجِّل🌟💐
🌷فرَجَهُم🌟💐
#عید_غدیر تبریک و تهنیت
✳️️️️️ @ShahidRabe
✅👆اشعاری به زبان #عربی_فصیح در تکریم 🌺🍃#غدیر و مدح مولای متقیان، حضرت علی علیه السلام
✍ سروده شده توسط #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری، #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف
🔸مأخذ: ک، تنهای شکیبا، مورخ فقید معاصر، علی ابوالحسنی(منذر)/ نورالاشعار علامه نوری PDF
✳️ @ShahidRabe
⁉️ اهمیت بزرگداشت #عید_غدیر از منظر استادِ استادانِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
🔰👇👇
⁉️ استادِ استادانِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، درباره اهمیت بزرگداشت #عید_غدیر چه فرمود؟
💠 شیخ الاعظم انصاری(ره):
در ماجرای غدیر، ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت!
اشکال از ما بود که ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم...
✍ روز عاشورا، شیخ الاعظم مرتضی انصاری (ره) جلوی در ورودی صحن مطهر امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) ایستاده بود و از دسته جات سینه زنی استقبال می کرد، در کنار او، أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود، ایستاده بود.
♦️أفندی گفت، ای شیخ، ما هم قبول داریم که حسین بن علی (علیه السلام) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود، ما هم در عزای آن بزرگوار غمگین هستیم، اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟
سینه زنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و …، اینها چه هدفی را دنبال می کنند؟!
♦️شیخ انصاری فرمودند سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش می کنیم دوباره چنین نشود.
أفندی پرسید یعنی چه؟!
♦️شیخ فرمود، در جریان غدیر، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر صد هزار نفر، علی (علیه السلام) را با صراحت به وصایت خود برگزید و انکار کردند و گفتند غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی (علیه السلام) بوده است.
♦️اشکال از ما بود که ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد.
ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، انکار کنند و بگویند اصلا حسین (علیه السلام) شهید نشد یا حسین (علیه السلام) را راهزنان میان راه کشتند و یزید (لعنت الله علیه) انسان با تقوایی است‼️
📗صد نکته از هزاران، آیت الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی/از نشریه عبرتهای عاشورا
✳️ @ShahidRabe
✍ یادی از صاحب کتاب گرانسنگ الغدیر
🌹عبدالحسین امینی نجفی مشهور به علامه امینی (متولد: ۱۳۲۰ هجری قمری در سراب واقع در آذربایجان، ارتحال: ۱۲ تیر ۱۳۴۹ شمسی در تهران، مزار، نجف اشرف)
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✍ مرحوم علامه امینی از پیروان مکتب #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، شخصیتی است که حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را ادامه دهنده راه ناتمام شیخ فضل الله می دانست و با تمام وجود از ایشان حمایت می کرد؛ همانطور که در کتاب «شُهَداءُ الفَضیلَة» از مرجع شهید شیخ فضل الله، با عنوان «شیخ الاسلام والمسلمین، درفش دانش و دین» یاد نمود، پس از قیام ۱۵ خرداد نیز جمله مهم «الخمینی ذخیرة الله للشیعة» را در وصف امام راحل سید روح الله، بیان کرد. #محمد_رضا_حکیمی در کتاب «حماسه غدیر» می آورد: من نظریه ذخیرة الله للشیعة وی را که در تیرماه ۱۳۴۲ شمسی اظهار کرده بود، در «آوای روزها» آورده ام.او معتقد به تأیید «روح خدا» بود
🔸علامه امینی کیست؟👇
https://hawzah.net/fa/Note/View/54903/
http://noo.rs/3DfOj لینک کوتاه
🔸احیاگر غدیرـ | صاحب «الغدیر» ۲ وصیتنامه داشت/ تاریخ برای علامه سرگرمی نبود👇
www.farsnews.ir/amp/13990427000443
🔸علامه امينى (ره) و عظمت #غدیر در تاریخ اسلام، در مصاحبه با استاد علی ابوالحسنی (منذر)
گفتنی هایی درباره جایگاه غدیر و رمز جاودانگی علامه امینی (ره)
کامل مطلب👇
https://www.shia-news.com/fa/news/235404/
📚 الغدیر | مبین موبایل
نرم افزار الغدیر مجموعه یازده جلدی این کتاب نفیس را در بر دارد(اثر گرانسنگ علامه امینی ره) در دو نسخه «متن کامل عربی» و نسخه «ترجمه ی فارسی» ارائه ...الغدیر | مبین موبایل👇
http://www.mobinmobile.com/fa/content/%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1
💠 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره):از منظر علامه امینی(ره):👇
آقا «شیخ فضل الله نوری (ره) #مرجعیت تام پیدا کرد، وقتی به ایران آمد...[۱]*»
حاج شيخ فضل الله نوري، شيخ الاسلام و المسلمين، درفش دانش و دين و بزرگترين زعيم روحاني در پايتخت كشور بود. فضل از جوانبش پيوسته سر ريز بود و از خلال كلمات و سطور نگارشاتش، سيل وار موج می زد و جریان داشت. در تهران همواره پيشواي روحاني و زعيم ديني[مرجع تقلید] بود و به تعظيم (بزرگداشت) شعائر الهي، نشر مآثر ديني، اعلای اعلام حق و اظهار كلمه حقيقت، اشتغال داشت تا آنكه پس از زماني دراز ستيز و پيکار با الحاد و منكر، عمال (عوامل) فساد و تباهي، فرمان به اعدامش داده و بدست ظلم و عدوان به شهادت رسيد، قرباني دعوت الي الله، قرباني آئين(آیین)، قرباني نهي از منكر و قرباني حميت و ديانت و غیرت دینی گشت... /ک، تنهای شکیبا از شهداءالفضيله ص 358-356 و سخنان
[۱]* مهدی انصاری قمی، مورخ، نویسنده، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، به نقل از علامه امینی در همایش دیده بان بیدار، حرم حضرت عبدالعظیم ع، ۹۶/۵/۱۸
✳️ @ShahidRabe
🎬 👆"مشروطهای را که از دیگ پلوی سفارت انگلیس سر درآورد؛
نمیخواهیم ..!! "(کلام معروف مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، که به عنوان اصطلاح سیاسی در ادبیات سیاسی ایران، رایج شد)
🔴 به مناسبت ۲۸ تیر ۱۲۸۵ ش، آغاز تحصن ذلت بار و ننگین جمع کثیری از مردمان جاهل و فریب خورده، در سفارت انگليس
✍ اين تحصن تا ۲۳ روز ادامه يافت. متحصنین، مطالبه خود را "عدالت خانه" اعلام کردند!
#انگلیس_خبیث[۲۱ تا] ۲۳ روز به [۱۴ تا] ۱۸ هزار نفر غذا داد تا سفارت را ترک نکنند! حتي از طریق برخی علمای حامی خود! غیر شرعی بودن خروج از سفارت را جار زد! افراد [عاطل و باطل] در سفارت قدم ميزدند [پلو میخوردند و مستراح می رفتند!] زن سفير که با کالسکه در حال خروج از درب سفارت بود به افراد پلو خوری که کنار درب سفارت ول بودند گفت، ما وقتي در انگليس مشروطه مي خواستيم بسياري از علماي مذهبي را کشتيم. طرف ايراني گفت: علما که هيچ، ما براي مشروطه اگر لازم باشد امام زمان را هم مي کشيم! و اينچنين شد که مشروطه انگليس، حاکم و #مرجع_شهید علامه شيخ فضل الله نوری(ره) زعیم بصیر و شجاع نهضت اسلام خواهی، بردار شد./نقل، دکتر عبدالله گنجی، کارشناس مسائل سیاسی روزنامه جوان #کانال_حوزه_انقلابی
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
👈 ماجرای برنامه ریزی شده تحصن جمع کثیری از مردم و کسبه تهران در سفارت #انگلیس_خبیث و سر برآوردن واژه #مشروطه از این تحصن، برای اولین بار! و جایگزین کردن آن با واژه عدالتخواهی اسلامی
⁉️ چرا #مرجع_شهید علامه شيخ فضلاللهنوري(ره) يكي از نخستين گامهاي انحرافي در نهضت عدالتخواهی اسلامی را همين امر ميدانست؟! و نسبت به آن دائما" هشدار می داد؟
چرا ایشان می فرمود،
مشروطه ای که از دیگ پلوی سفارت انگلیس درآید آخر و عاقبتش معلوم است؟
✍ در دوران معاصر، ایران از نظر موقعیت استراتژیک فوقالعاده و دارا بودن ذخایر عظیم زیرزمینی نفت، در سیاست خارجی انگلستان از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است. علاوه بر این انگلیسیها ایران را به مثابه دروازهای تلقی میکردند که اگر مورد حراست قرار نگیرد، مستعمره زرخیزشان (هندوستان) به خطر خواهد افتاد.
با این حال به دلیل ناآگاهی و سرسپردگی خیلی از سیاستمداران و زمامداران ایران، کشور نمیتوانست از موقعیت ویژه خود استفاده کند و از انگلستان امتیاز بگیرد. بر عکس، تاریخ معاصر ایران همواره شاهد اخذ امتیازات ذیقیمت و دخالتهای گسترده انگلستان در امور ایران است. این نوشتار بر دخالتهای انگلیسیها در تعیین نوع نظام سیاسی حاکم بر کشور تمرکز دارد. این دخالتها در 3 مقطع تاریخی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 3 مقطع عبارتند از: نهضت مشروطیت، دوران پس از جنگ اول جهانی تا حکومت رضاشاه، دوره پس از شهریور 1320.
✍ گفتارهای پیش رو [در دو لینک] سعی خواهد کرد نقش انگلستان در انقلاب مشروطه را بررسی کرده و روشن کند که🔰
۱- چگونه نهضتی اصیل و مردمی که مشخصه آن اسلامیت، عدالت خواهی و قانونطلبی بود، پس از ورود و تحصن در سفارت انگلستان، میوهای نارس به نام مشروطه حاصل کرد!
۲- چگونه، پس از پایان جنگ اول جهانی و ظهور قدرت کمونیستی در مرزهای شمالی ایران، بریتانیا سعی کرد در قالب قرارداد 1919، ایران را به کشوری تحتالحمایه (تحت سلطه) خود تبدیل کند!
۳- چگونه در جنگ دوم جهانی، انگلستان در جهت تداوم سلطنت پهلوی گام برداشت!
✍ و اینکه چرا حرکت خودجوش عدالتخواهی ملّت ایران در اثر تحصن حماقت آمیز جمع کثیری از مردم و کسبه فریب خورده تهران در سفارت انگلیس، در صدر مشروطه به حرکت وارداتی «مشروطه» بدل گردید؟
پرسشی که تأمل در آن میتواند الگویی از ناکامی و کامیابی این قبیل حرکتها را فراهم سازد. بررسی عوامل ذینفوذ، الگوهای ارتباطی و زمان مقرر و مورد نیاز آن و نهایتاً تأثیرات و نتایج خواسته و ناخواستۀ برنامههای اجراشده، مجموعاً درکی عمیقتر از فراز و فرودهای نیازهای اصیل ملّت ایران پدید میآورد.
در این نوشتار با اشاره به گزارش منتشرنشده از پشت پردۀ تحصن در سفارت انگلیس، چنین بستری فراهم آمده است.
تحصن در سفارت انگليس در صدر مشروطه، يكي از حوادث مرموز و پيچيدة تاريخ كشورمان در قرن اخير است كه شرح چگونگي آن، با اشاره به تأثير تعيينكنندهاي كه بر اوضاع و وقایع كشورمان داشت، به اجمال يا تفصيل در خلال تواريخ مشروطه و اسناد و گزارشهاي منتشر شدة داخلي و خارجي آمده است.
مطالعه و بررسي دقيق اين صحنة شگفت تاريخي (يعني، تحصن در سفارت انگليس در پگاه مشروطه) براي آشنايي محققان وقایع آن عصر، بهويژه زد و بندها و تحركات سياستهاي خارجي، بسيار مفيد و ضروري است.
آنچه در تواريخ مشروطه دربارۀ داستان تحصن آمده، بيشتر ناظر به لايه ظاهری قضايا بوده مثلا" سالها قبل از تحصن تعداد زیادی مبال [مستراح] در سفارت تدارك دیده شده بود!... و از شرح مقدمات اين نمايش حسابشده و حوادث پشت صحنه آن خالی است. فقط در بعضی از مآخذ، به پارهاي از اين مقدمات، آن هم به صورت مجمل اشارتی گشته که در ادامه به تفصیل به آنها پرداخته می شود.👇
1⃣ نویسنده: علی ابوالحسنی (منذر)، نشريه زمانه| موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی👇
http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=4391
2⃣ دیگ پلوی سفارت انگلیس-از مجموعه مقالات ایران و استعمار انگلیس، همایش دوم👇
https://tn.ai/805719
✳️ @ShahidRabe