⁉️دانستنیهای #دفاع_مقدس
✍ آیا می دانید که؟
کدام عملیات، زمینه ساز شکستن حصر آبادان شد؟🔰
در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۰ شمسی، طی عملیات موفقی با نام #مرجع_شهید «شیخ فضل الله نوری ره» (اولین عملیات منظم سپاه، مشترک با ارتش) تپه های مدن (مشرف بر شهر آبادان)، آزاد شد و زمینه ساز شکستن حصر آبادان گردید. فرمانده فاتح این عملیات، سردار شهید غلامرضا مؤذنی در همین عملیات به شهادت رسید و تپه های مدن به نامش نام گذاری گردید.
📕 معرفی کتاب🔰
🔸عنوان: «فاتح تپهها» پیرامون زندگی سردار شهید غلامرضا مؤذنی فرمانده عملیات پیروز مرجع شهید «شیخ فضل الله نوری ره»
این کتاب به کوشش دکتر مهدی ابوالحسنی ترقی و توسط کنگره سرداران و ۲۳۰۰ شهید شهرستان خمینی شهر در ۲۴۷ صفحه به صورت تمام رنگی و با کیفیت عالی تهیه شده است + مشخصات عملیات و تصاویر شهید👇
http://isfahan.navideshahed.com/fa/news/389102/
✳️ @ShahidRabe
✅ متن کامل سخنان محققانه مورخ و پژوهشگر معاصر، حجتالاسلام محمد صادق ابوالحسنی در نشست علمی جریان شناسی نهضت مشروطه/در چهار قسمت
✍ موضوع: « مشروطه، [مرجع شهید علامه] شیخ فضل الله نوری (ره) و دوقطبیهای کاذب تاریخی »
💠 حجت الاسلام ابوالحسنی: مشروطه از مهمترین و پیچیدهترین مقاطع تاریخ معاصر ایران است که در عین پیچیدگی ذاتی این مقطع، انگیزهها و کاستیهایی که در تاریخنگاری مشروطه پدید آمد، بر این پیچیدگی دامن زد. لذا برای ورود به این وادی به جریانشناسی نهضت مشروطیت نیازمندیم و این مسئله جز با نگاه پدیدار شناسانه به آن به دست نخواهد آمد تا از این پیج تاریخی به خوبی گذر کنیم و با شکستن شالودههای بیبنیاد، غبار تحریف را بزداییم. آن وقت میتوانیم از نقاط مثبت و منفی درس بگیریم و ضمن آسیبشناسی مشروطه، داشتهها و نداشتههای خود را محک بزنیم.
🔶 مظلومیت[مرجع شهید علامه] شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف)
واقعیت مسئله این است که مرحوم آیتالله حاج شیخ فضلالله نوری شخصیتی است که غیر از عنادی که در زمان مشروطه نسبت به او ورزیدند و او را مظلومانه بر دار کشیدند، همان عناصرآمدند و ابتکار تاریخنگاری مشروطه را در دست گرفتند و شیخ شهید را به انواع و اقسام اتهامات مثل مستبد و ضد آزادی و ضد قانون و خلاصه ضد منافع ملت متهم ساختند. یعنی ترور فیزیکی و شخصیتی را در حق شیخ تمام کردند!
شما گزارش مدیر نظام نوابی را ببینید که تندروها چه جنایتی در حق شیخ مرتکب شدند. بر اساس مشاهدات عینی حتی به انگشت و انگشتر شیخ هم رحم نکردند و لباس آن عزیز را به غارت بردند. چه میگویم؟ شیخ به راستی #شهید_رابع شیعه است. طبق مدارک تاریخی، آنها میخواستند پیکر مطهر و بر دار رفته شیخ را نیز به آتش بکشند و فاجعه سوزاندن پیکر #شهید_اول را تکرار کنند. ولی به جرأت میتوان گفت که بیش از آنچه در کشتار عالم طراز اول پایتخت سنگ تمام گذاشتند، به فکر و مرام و اندیشه و شخصیت وی تاختند و ناجوانمردانه آن را مسخ کردند.
مع الأسف با وجود اینکه حدود ۱۱۱ سال از شهادت مظلومانه آن عالم غیور و زمان شناس با چنین وضع فجیعی میگذرد، هنوز هم دست بردار نیستند و شاید روز، هفته، ماه و سالی نباشد که کتاب، پایاننامه، مقاله، میتینگ و سخنرانی تندی علیه این شخصیت به منظور تحریف تاریخ انجام ندهند!
🔶 پروژه ایجاد دوقطبیهای تاریخی
اصولاً تاریخ مشروطه را فاتحان آن برهه تاریخی بر اساس منطق « زنده باد غالب و مرگ بر مغلوب » نگاشتند و با سناریوی ایجاد دوقطبیهای کاذب تاریخی، فضا را غبارآلود ساختند. اکنون ببینیم سناریوی دوقطبی چیست؟ در سناریوی دوقطبی سازی همیشه یک پدیده چند وجهی و ریشهدار را به یک فرایند دوگانه تقلیل میدهند تا همه عوامل و مسائل دیگر را کاملاً تحت الشعاع قرار دهند. کسانی که به دوگانه سازی دامن میزنند، صحنه درگیری را در قالب و کلیشهای دوگانه میگنجانند و همه عوامل و فاکتورهای دخیل را در آن دو قالب میبرند که یک وجه آن کاملاً سفید و وجه دیگر صد در صد سیاه است. آن جریان وجه سفید را به خودش منتسب میکند و چهرهای صد در صد سیاه از حریف به نمایش میگذارد. مثلاً در مشروطه دو جریان ایجاد میکنند. یک جریان اصلاحخواه، ترقیخواه، پیشرفتخواه و آزادیطلب و جریان دیگر یعنی مشروعهخواهان، کاملاًمستبد، خشونتطلب و متحجر هستند. در مشروطه تا این دو قطبیها را نبینیم و اگر احیاناً دو قطبی واقعی باشد، کشف نکنیم، گرفتار کلیشهها و دوگانههای کاذب میشویم.
🔶 دوگانه ضداستبداد - ضد استعمار
در اینجا میخواهم چند دوگانه کاذب تاریخی را در تاریخ نگاری مشروطه کالبدشکافی کنم. نخستین مسئله، دوگانه ضداستبداد - ضد استعمار و ضد بیگانه است.
میگویند مشروطیت امری ضد استبدادی است و ضد بیگانه و ضد استعمار بودن مشروطه ساخته و پرداخته عصر فعلی و نظام ما با محوریت مبارزه با آمریکاست. شیخ فضلالله نوری هم که آن موقع به این موضوع تأکید میکرد، حساسیت بیمورد و نابجایی داشت. گویی انگیزه ضد استعماری غیر واقعی است و در مشروطه نبوده و حتی مزاحم مطالبات ضد استبدادی است. بر اساس این دوقطبی، شیخ فضلالله نوری هم در رأس کسانی است که بی خود و بیجهت در این تنور میدمید و توهم توطئه داشت!
اما جریان بازنگری و بازنگاری تاریخ مشروطه در برابر مکتب محافظهکاران تاریخ مشروطه سر برآورد و نشان داد که یکی از عوامل آغاز ماجرا ی مشروطه، اعتراض به موسیو نوز بلژیکی و اهانت یک فرنگی به مقدسات شیعه بود؛ یعنی همان دست بیگانه. حتی مذاکرات مجلس اول و صحبتهای جدی علیه روس و انگلیس گویای این مطلب است. بگذریم از اینکه عامل اصلی انحراف نهضت اصیل عدالتخانه، خود سفارت انگلیس بود.
🔰ادامه در قسمت دوم🔰
✅ قسمت دوم🔰
بله، مشروطه بیشتر جنبه ضد استبدادی داشت ولی جنبه ضد استعماری هم جدی است. باید هر دو را توأمان دنبال کرد و در کنار منافع ملت ایران، نقش قوی استعمار را انکار نکرد.
اجازه بدهید نگاهی به متون اصلی مشروطه خواهان بیندازیم و بر اسناد دسته اول تکیه کنیم. مثلاً ادیب الممالک فراهانی در شعر معروف «ماییم که از پادشهان باج گرفتیم» یا شعر «آتش حبّ الوطن» اشارات صریحی به تجاوز قدرتهای خارجی به مشرق زمین واسارت مسلمانان در چنگ آنان دارد. یا میرزای نایینی در مقدمۀ کتاب «تنبیه الأمّه»، از هجمۀ صلیبیها به شرق اسلامی و لزوم پایداری و چارهاندیشی در برابر آنها سخن میگوید.
🔶 دوگانه اسلامیت ـ ایرانیت
دو گانه دیگر دوگانه اسلامیت ـ ایرانیت است یعنی ملیّت را در برابر اسلام و تشیّع قرار دادن. در حالیکه یکی از مهمترین چهرههای ملی ما به گفته خود مشروطهخواهان، «ستارخان» است که تصریح میکند من مقلد آخوند خراسانی و دنبالهروی فتوای ایشان هستم. یعنی هم میتوانیم به اسلامیت و هم به ایرانیت بیاندیشیم. بین اینها تنافی نیست. حتی در ماجرای قتل سید عبدالحمید وفسی، که از جرقههای انقلاب مشروطه است، شعارهای مردم، رنگ و بوی عاشورایی دارد: « بی حربه، چون که جیش خداوند ذوالمنن/
برحربیان شدند دلیرانه صف شکن / ... از نو حسین کشته ز جور یزید شد/ عبدالحمید کشته عبدالمجید شد». منظور از عبدالمجید، عینالدوله است.
🔶 دوگانه مشروعهخواهی در برابر ملت ایران
سومین دوقطبی، قراردادن مشروعهخواهان در برابر آحاد ملت ایران است. حتی وانمود میکنند که در طیف علما هم نظر شیخ فضلالله نوری اصلاً جایگاهی ندارد و مطرود و منزوی است.
علمای مشروعه خواه جبهه بزرگی را تشکیل دادند اگر از نظر تعداد بیشتر از علمای مشروطه نبودند، کمتر از هم نیستند. آیات عظام آخوند ملاقربانعلی (در زنجان)، میرزا صادق آقا مجتهد، حاجی میرزا حسن آقا مجتهد مرحوم حاج میرزا ابراهیم خویی، صاحب شرح نهج البلاغه ی معروف (آذربایجان و تبریز)، آقا سید محمد باقر درچهای (اصفهان) و حاج ملا محمد خمامی (رشت) (تهران): حاج آخوند رستم آبادی، سید احمد طباطبایی، ملا محمد آملی و حاج آقا علی اکبر بروجردی و حاج میرزا ابوتراب شهیدی قزوینی و حاج شیخ روح الله دانایی؛ فقط در تحصّن حضرت عبدالعظیم حدود بیست الی سی [تا ۵۰] مجتهد حضور داشتند. در خراسان هم مرحوم حاج میرزا رضا خراسانی است.
🔶 دوگانه مشروطهخواه – روسفیل
دوگانه بعدی مشروطهخواه ـ روسوفیل است. تاریخ نگاران مشروطه این گونه القاء می کنند بین روسهای متجاوز با مخالفین مشروطه همسویی کامل است. هر کس با مشروطه طرف است روسفیل بوده و مشروعه خواهان در اردوگاه روس ها قرار دارند. شیخ را در راس افراد روسفیل قرار می دهند؛ این در حالی است شیخ تا لحظه آخر نیز حاضر نشد زیر پرچم روس برود و جانش را در مسیر عقیده و استقلالش گذاشت .
وانگهی، از سخنان افراد مطلع ی مثل محمد مصدق، حسن تقى زاده، فریدون آدمیت بر میآید که در اردوی مشروطه خواهان که تهران را تصرف کردند، سپهدار تنکابنى نماینده روسها از شمال کشور و سردار اسعد نماینده انگلیسیهاواز جنوب کشور بودند. قشون روس هم مقاومت چندانی در برابر مشروطهخواهان ندارد. چرا؟ چون روس و انگليس با طراحی روچيلدهاى اروپا با عقد قرارداد 1907 (تقسيم ايران اسلامى به منطقه نفوذ روس و انگليس، و منطقه حايل و پوشالىِ بيطرف) به نتیجه رسیده بودند که بایستی متحد شوند و دست کم در قضایای منتهی به فتح تهران کاملاً همنوا بودند.
🔶 دوگانه مشروطه خواه ـ مستبد
دوگانه بعدی دوگانه مستبد ـ مشروطه خواه است. این دوگانه از همه پررنگ تر است و بقیه دوگانه ها در ذیل این دوگانه تقسیم بندی میشود. مشروطه خواهان سکولار با القای اینکه یا با ما هستید یا در چنبره استبداد، شخصیتی مثل شیخ فضل الله نوری(ره) را در راس استبداد گرایان جا می زنند.
در پاسخ به این دوقطبی سازی ها باید عرض کنم شیخ فضل الله نوری به معنای واقعی انقلابی عصر استبداد و اصلاح گر عصر مشروطه است.
نه تنها بنده شیخ را مشروطه ستیز به معنای مخالف آزادی، قانونخواهی و اصلاحات نمیدانم به نظر من شیخ از پیشگامان اصلی مشروطه است و بلکه مشروطه شیخ ( به معنای محدود کردن قدرت شاه و مبارزه با استبداد) از سالها قبل در جریان پیروزی نهضت تحریم تنباکو و عزل امین السلطان آغاز شده بود.
🔶 سیر حرکت ضد استبدادی شیخ فضل الله نوری(ره)
شیخ، میراثدار اصلی جنبش تحریم تنباکو و بازوی قدرتمند میرزای شیرازی است که ضربات سختی به دربار و استعمار وارد میسازد. افزون بر این طبق اعتراف کسروی، نهضت تحریم تنباکو مقدمه مشروطیت بود و علما جلودار بودند. بعد از پیروزی نهضت شیخ با درباریان و شاه جلسه گذاشت و تاکید کرد از این به بعد امور باید به صلاحدید علما انجام شود تصمیم خود سر نباید انجام شود.
🔰ادامه در قسمت سوم🔰
✅ قسمت سوم🔰
شیخ فضل الله(ره)، رکن اصلی خیزش مردم در برابر خودکامگی امین السلطان بود و زمینه عزل او را فراهم کرد. اگر به روایت مشروطه خواهان، مستبد ترین شاه قاجار، ناصرالدین شاه است و امین السلطان یکی از عناصر اصلی استبداد، پس حرکت ضد استبدادی شیخ خیلی بارز است. هر چند نهضت تحریم در درجه اول مقابل انگلیس بود ولی میرزای آشتیانی و شیخ شهید، شمشیر نهضت تحریم را بر فرق شاه و امین السلطان کوبیدند .
شیخ بعداً در نهضت عدالت خانه و ماجرای قتل سید عبدالحمید در تحصن مقابل عین الدوله شرکت می کند. بگذریم از اینکه تا اندکی قبل از صدور فرمان مشروطه، اصلا ًخبری از آخوند خراسانی و علمای مشروطه خواه نجف به طور مستقیم نبود و آنها هنوز رسماً وارد گود سیاسی مشروطه نشده بودند. من این مطلب را از نواده آخوند خراسانی یعنی حجت الاسلام والمسلمین کفایی خراسانی به عنوان سند تاریخی نقل میکنم که تا [مرجع شهید علامه] شیخ [فضل الله نوری ره] نامه ننوشت و علما نجف را به ورود به عرصه سیاسی دعوت نکرد، آنها به طور مستقیم درباره مشروطه فتوی ندادند؛ کما اینکه در نهضت تنباکو هم تا تلگراف شیخ به میرزای شیرازی انجام نگرفت، میرزا حاضر به لغو حکم تحریم نشد.
تحصن شيخْ همراه سيدين در مسجد جمعه تهران در برابر عین الدوله از یک سو و اینکه از وزنههای اصلی مهاجرت کبری به قم بود و درفش نهضت عدالتخانه را برافراشت ( در 23 جمادي الاول 1324 قمري ) از سوی دیگر و همچنین ماجرای مجلس شوراى مملكتى كه محمد علی شاه چندى پس از انحلال مجلس، دستخطّ تأسيس آن را صادر كرد و شيخ، گشايش آن را به علماى مازندران مژده داد، اینها نشانه چیست؟ آيا عدالتخانه و مجلس شوراى مملكتى، كه شيخ از آنها جانبدارى مى كرد، مجلس نبودند؟! يا كارشان جز بر مدارِ «شَوْر» و «نظر ورزىِ اكثريت» مى گذشت؟! پيداست كه آن دو، نوعى مجمع قانونگذارى بودند و امرشان بر مدارِ اكثريت مى گذشت.
🔶 عوامل انحراف نهضت مشروطیت
در این مقطع یکدفعه میبینیم که خط شیخ جدا میشود، چرا؟ و چگونه باور کنیم که یکباره به شخصیتی درباری و استبداد طلب تبدیل میشود؟ و آنگونه که پارهای از تاریخ نویسان مشروطه [عمدتا" فراماسون و وابسته به انگلیس] وانمود میکنند به مجمع تمام بدی های دنیا تبدیل میشود؟!
پاسخ این است که شیخ فرزند زمان خودش بود و پا به پای شرایط زمان حرکت میکرد. او تغییرات و دم خروسهای موجود را مثل یک دیده بان رصد میکرد. برخی از دم خروسها عبارتند از:
◻️سناريوى «تحصن در سفارت انگليس در تهران» که طبق برخی نقلها نزديك به چهارده هزار نفر را کشاندند.
◻️تبدیل شعار همه کس فهم و ریشه دار عدالتخانه، به شعار وارداتی و چند پهلوی مشروطه.
◻️به یاری کاردار سفارت، در دستخط شاه محتضر (مورخ 16 جمادی الثانی 1324 ق) مبنی بر اجازه تاسیس مجلس شورای «اسلامی» و صدور دستخط جدیدی با حذف قید «اسلامی» و پسوند «ملی»! درج شد.
◻️مخالفت آشکار برخی از وکلا با عنوان مشروعه در دستخط محمدعلیشاه
◻️مراسم افتتاح مجلس شورا ـ طبق نطق رسمى مظفرالدّينشاه ـ قرار بود در روز نيمه شعبان باشد که از سوى همان قماش افراد، سه روز به تأخير انداخته شد.
◻️حضور جدی عناصر غربگرا که براى نگارش پيش نويس قانون اساسى انتخاب (کسانی که به نحوی به مجلسْ تحميل) شده بودند. به طور كلّى، متنى كه به عنوان الگوى قانون اساسى كشور انتخاب شد، قانون
اساسى كشورهاى اروپايى (بلژيك، فرانسه و دول بالكان...) بود.
◻️نظامنامه انتخابات، با «ترجمه و جرح و تعديلِ» نظامنامه هاى انتخابات كشورهاى غربى، فراهم شد و قانونى هم كه مجلس براى انجمن هاى ايالتى و ولايتى نوشت، «از روى قانون فرانسه» بويژه قانون انجمن هايى كه آن كشور در الجزاير تأسيس كرده بود «اقتباس» شده بود.
بنابراین شیخ نه تنها اسیر این دو قطبی نبود، بلکه دو قطبی ها را جاهای دیگر می دید، با اصل تحدید و کنترل دربار و استبداد مشکلی نداشت. شیخ از پیشگامان این عرصه بود، شیخ به عنوان متفکر دوران گذار برای کنترل استبداد پیشنهاد عدالت خانه را داد اما مشروطه خواهان واژه مبهم مشروطه را پیش کشیدند، او برای اینکه مشروطه سکولار را لگام بزند، مشروطه مشروعه را پیشنهاد کرد.
🔶 اندیشه سیاسی شیخ فضل الله نوری(ره)
سه رکن اساسی اندیشه سیاسی شیخ فضل الله(ره) شامل « عدالت » ، « استقلل » و« حاکمیت اسلام » است. نظريه سياسىِ شيخ، حاوىِ دو جنبۀ « سلبى » و «ايجابى » است كه وجه سلبىِ آن، خود از دو ركن اساسى نخست استقلال به معنى رهايى از يوغ سلطه اجنبى بويژه استعمار غرب، دوم، عدالت از طريق «مهارِ قانونمندانه» دولت توسط مجلسى مركّب از نمايندگان طبيعى اصناف و طبقات جامعه تشکیل می شود.
حاكميت اسلام نيز، به معناى اجراى «موبه مو و بدون تبعيض احكام اسلامى» در جميع شئون، وجهِ «ايجابىِ» سياستِ مطلوب ایشان را مى سازد.
🔰ادامه در قسمت چهارم/پایانی🔰
✅ قسمت چهارم/پایانی🔰
افزون بر این، باید دیدگاههای شیخ فضلالله(ره) را در مباحث مهمی نظیر: آزادی، مساوات، مجلسشورا، رأی اکثریت و همچنین در بحث ولایتفقیه بشناسیم.
یکی از مسائلی که دو قطبیهای کاذب را برملا میکند، اظهارات تاریخ پژوهان است مثلاً پيتر آورى استاد تاريخ دانشگاه كمبريج بحث جالبى دارد که «شيخ فضل اللّه نورى... را بايستى نماينده آن مكتب فكرى دانست كه حاكميت را از خداوند مى دانند و نه از مردم و شاه». دكتر رضوانى هم شيخ را در كشاكش مشر وطه و استبداد، بحق، «نيروى سوم» ى قلمداد مى كند «كه نه از استبداد حمايت» مى كرد «و نه موافق با دموكراسى خاصّ اروپايى» بود.
حتی شیخ در جایی صريحاً درباره شاه می گوید: اين مردم كه شاه را مى خواهند محض اين است كه عَلَم اسلام دست ايشان است و اگر علم را از دست بدهند آن وقت رودخانه ها از خون روان مى شود.
مرحوم شیخ فضل الله(ره)، در تحصّنِ حضرت عبدالعظيم عليه السلام همواره از دارالشوراى كُبراى اسلامى سخن میگفت و تأكيد داشت به هيچ وجه منكر مجلس نبوده و تنها در پىِ تصحيح و تكميل مجلس، و حفظ اسلاميّت آن است.
شیخ نه با آزاديهاي «معقول» و «مشروع»، بلكه با «آشوب افكنيها» و «دين ستيزيها» مخالف بود كه بعضاً تحت عنوان جذاب و خوش آهنگ «آزادي»، خرج ميشد.
چنانچه به سيره معمول روز، براي «آزادي» نيز قرائتهاي گوناگوني تصور كنيم، شيخ با قرائتهاي «فاشيستي/آنارشيستي» از آزادي مخالف بود و نه با مطلق آزادي.
اما در فرجام، نهضت عدالت خواهانه توسط نیروهای غرب گرا رادیکالیزه و مسخ می شود و فریادها و درد گفتههای شیخ شهید لباس تحقق میپوشد. امید است که ما هم بتوانیم از مشروطه چراغ روشنگری برای مبارزه با تحریف ها و دو قطبی های کاذبی که امروز در جریان است، بسازیم. ان شاء الله
🔸نقل از: خبرگزاری فارس- گروه تاریخ، نشست علمی جریان شناسی نهضت مشروطه با حضور دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و حجتالاسلام محمدصادق ابوالحسنی و میثم عبداللهی پژوهشگر تاریخ معاصر/مرداد ۱۳۹۹ ش
✳️ @ShahidRabe
#هفته_دفاع_مقدس
✍ یادی از جوانترین شهید استان البرز
🌹 شهید رضا پناهی در سال ۱۳۴۸ در خانواده ای مذهبی در شهرستان کرج متولد شد، اما بیشتر از ۱۳ سال تن کوچکش نتوانست روح بزرگش را تحمل کند.
«شهید رضا پناهی» یکی از بزرگ مردان کم سن و سالی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس با احساس مسئولیت و تعهد ناشی از عقبه معرفتی و بصیرتی منبعث از انوار تربیتی حرکت عظیم حضرت امام خمینی (ره)، توانست با وجود سن کم، خود را به جبهه های نبرد حق علیه باطل برساند و پس از مجاهدت و تلاش های بسیار، در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۶۱ در جبهه قصرشیرین به فیض شهادت نایل آید. رضا به اتفاق چند نفر به مأموریت دیده بانی و شناسایی رفته بود که در برگشت مورد اصابت خمپاره ۶۰ دشمن قرار گرفت و به همراه یکی از دوستانش به شهادت رسید.
✍ فرازی از وصیت نامه شهید:🔰
✅ از شما ملت قهرمان میخواهم که پشتیبان روحانیت مبارز و متعهد به اسلام باشید، که همیشه به قول امام عزیزمان، روحانیت است، که تاکنون اسلام را، زنده نگه داشته است. هیچ گاه از امام امت و روحانیت مبارز دست بر ندارید. اگر روزی روحانیت را کنار بگذاریم، روشنفکران (وابسته) ما را وابسته به غرب می کنند، چون قشر روحانیت از #آیت_الله_شیخ_فضل_الله_نوری و آیت الله کاشانی تا حال این را ثابت کرده اند./از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت(نوید شاهد البرز)👇
http://alborz.navideshahed.com/fa/news/385812/
✍ وقتی وعده شهید نوجوان به همرزمان عملی شد🔰
http://ana.ir/i/325296
✳️ @ShahidRabe
🏴 إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
🔳 آیت الله شیخ حسن ممدوحی کرمانشاهی، از ارادتمندان #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، امام راحل و مقام معظم رهبری، دار فانی را وداع گفت.
🔳 آیت الله #ممدوحی کرمانشاهی، نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.
🔶 سخنان مرحوم آیت الله ممدوحی کرمانشاهی در همایش بررسی اندیشه ولایت فقیه در منظومه فکری مرحوم حجتالاسلام والمسلمین استاد علی ابوالحسنی(منذر) به همراه تجلیل از شیخ شهید فضل الله(ره)👇
https://iqna.ir/fa/news/3697657/
🔶 در مورد نرمافزار مجموعه آثار آیت الله ممدوحی کرمانشاهی 👇
https://www.hawzahnews.com/news/884602/
🔶 اجمالی از زندگینامه آیت الله ممدوحی کرمانشاهی👇
http://hmamdouhi.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
✍ کانال تخصصی شهید رابع، ارتحال این عالم بزرگ را تسلیت عرض می نماید.
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✳️ @ShahidRabe