📚 معرفی کتاب
عنوان: آخرین آواز قو
ناشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
سال نشر: ۹۱
تعداد صفحات: ۱۸۴
✍ موارد مطروحه در کتاب 🔰
بازکاوی شخصیت و عملکرد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، زعیم نهضت مشروطه مشروعه، بر اساس "آخرین برگِ" زندگی او و "فرجام" مشروطه
کتاب مشروطه و پرونده سیاسی شیخ را باید از آخر به اول خواند
آخرین برگ کارنامه شیخ باطل کننده برچسبهای ناچسب!
چون کوه استوار! چون موج خروشان!
دانش و پارسایی؛ دو ویژگیِ بارزِ شیخ شهید
همیشه یار و غمخوار مردم بود
محبوب دلِ پاکان
شیخ در «رجال شناسی»، از دیگران جلوتر بود!
سرکه انداختیم، شراب شد!(ندامت معممین مشروطه خواه در پایان کار)
تقی زاده نیز به خطایِ خویش اعتراف می کند!
آخرین آواز قو، واپسین تیرِ آرش
◀️ تهیه: تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نبش چناران، پلاک ۱۵ تلفن ۲۲۰۰۳۴۶۹
@ShahidRabe
📚 معرفی کتاب
عنوان: کارنامه شیخ فضل الله نوری ره
ناشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
سال نشر: ۹۱
تعداد صفحات: ۲۰۰
✍ موارد مطروحه در کتاب 🔰
پرسـشها و پاسـخهایی در مورد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، زعیم نهضت مشروطه مشروعه
چرا شیخ حامىِ «عدالتخانه» و مخالف «مشروطه فرنگی» بود؟
تبیین واژه ها
فلسفه سیاسىِ عدالتخانه
وُجوهِ اشتراک و افتراقِ مشروطه از عدالتخانه
ملّت ایران، عدالت اسلامى مى خواست، نه مشروطه فرنگى!
دفع افسد به فاسد
دیدگاهها، رهنمودها و هشدارهاى اسلامى شیخ فضل اللّه نورى
◀️ تهیه: تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نبش چناران، پلاک ۱۵ تلفن ۲۲۰۰۳۴۶۹
@ShahidRabe
📚 معرفی کتاب
عنوان: دیده بان، بیدار
ناشر: چاپ چهارم، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران/چاپ اول، نشر عبرت
سال نشر: ۹۱
تعداد صفحات: ۲۲۴
✍ موارد مطروحه در کتاب🔰
دیدگاهها و مواضع سیاسى و فرهنگىِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نورى اعلی الله مقامه، زعیم نهضت مشروطه مشروعه
تقدیم به «چشمها»یش!
دانش کلان و جامعیت علمى؛ ویژگىِ بارزِ شیخ فضل اللّه
اظهارات صاحب نظران···
اعتراف مخالفان···
شاگردان برجسته شیخ···
جامعیت علمى شیخ···
زمان آگاهى و غرب شناسىِ شیخ فضل اللّه
سه رکنِ «نظریه سیاسى» شیخ، استقلال (رهایى از سلطه سیاسى و فرهنگى غرب)، عدالت و حکومت قانون و حاکمیت اسلام
در برابر حکم اسلام، شاه و رعیت یکسانند!···
دیدگاههاى شیخ در باره آزادى، مساوات، مجلس شورا و رأى اکثریت
طرح مسئله···
چند نکته اساسى···
شوراى اسلامى، آرى؛ پارلمانتاریسم غربى، نه!···
مبانى اندیشه شیخ راجع به مجلس و اکثریت···
الف) مبانىِ فکرى و اعتقادى:···
ب) مبانىِ سیاسى ـ اجتماعى:···
◀️ تهیه: تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نبش چناران، پلاک ۱۵ تلفن ۲۲۰۰۳۴۶۹
@ShahidRabe
✅ با ما همراه باشید👇
در کانال تخصصی مرجع شهید، حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری "شهید رابع" اعلی الله مقامه الشریف ...
✅ زندگینامه، آثار، مواعظ، مواضع و تصاویر تاریخی به همراه معرفی کتب و منابع صحیحه و انعکاس نظر اندیشمندان...👇
http://eitaa.com/joinchat/526516249Cbd017eb614
💠 امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه):
این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید.
ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود... مخالفین و دشمنان ایشان از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ش،
چرا راجع به ایشان (شیخ فضل الله) چیزی نمی نویسید؟ ۵۸/۲/۲
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
واقعا" به شیخ فضل الله، خیلی ظلم شده است.۸۲/۵/۱۳
✅ انتشار، قربة الی الله
@ShahidRabe
اعضای محترم کانال
لطفا این مطلب رو جهت عضویت اساتید، صاحبنظران، سایر مومنین و دوستانتون به اشتراک بزارید...👆👆
ان شاء الله شفاعت علامه شهید رابع نصیب همه بزرگواران
⁉️ #عرفان_حقیقی و #عرفان_کاذب
✍ معنویت امری است که بشر همیشه به آن تمایل داشته، ولی رشد تجربه گرایی در سده اخیر و سرخوردگی انسان از فناوری، موجب گرایش بیشتر به امور ماورای طبیعی و معنویت خواهی شده است. با افزایش گرایش به معنویت، عرفان نماهای کاذب فراوانی ظهور کرده اند که درصدد پاسخ به این نیاز و حل بحران معنویت برآمده اند، اما نه تنها نتوانسته اند به عطش معنوی انسان پاسخ درست بدهند، بلکه بر آلام روحی بشر افزوده اند.ودر واقع به انحراف کشیده اند. در مقام مقایسه و بازشناسی عرفان حقیقی و عرفان های نوظهور کاذب باید گفت، که معنویت های نوظهور از جذابیت های فریبنده و ادبیاتی ساده برخوردارند که ظاهرا حق جلوه می کنند، اما مبانی آنها سست و مبتنی بر عقل گریزی، نفی شریعت، اومانیسم، جاه طلبی، کاهلی، بی تفاوتی در مقابل حوادث اطراف، ریاضت های بی دلیل و مانند آن است. در مقابل، اندیشه الهی #عالمان_واقعی_دین همچون #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه است،
که عرفان ناب اسلامی، ناشی از وحی و مبتنی بر آموزه های قرآن و اصولی همچون کرامت انسان، توحید، شریعت، ولایت مداری، همت و پشتکار، ظلم ستیزی و جهاد فی سبیل الله است.
✅ گذشتن از عوالم نفس و رسیدن به مقام فنای فی الله با سیر و سلوک الی الله و جهاد فی سبیل الله/نورالکلام ۱۳۱
@shahidrabe
🔴 فرازهایی از اندیشه ناب و رفتار سیاسی باصلابت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، زعیم بصیر نهضت مشروطه مشروعه
✍ در نگاه تحلیلی پژوهشگر معاصر،
استاد حسن رحیم پور ازغدی:
عالم ربانی، فقیه شهید آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری(ره) از رهبران اصلی قیام ضد استبدادی مشروطه در ایران بود که پس از مدتی به علت کشف جریانات روشنفکری انگلیسی و خط انحراف با دقت و صلابت فوق العاده ای به افشاگری آنان و شفاف سازی جریان غرب گرا و وابسته پرداخت و عاقبت نیز جان خود را بر سر این مقاومت هوشیارانه گذارد. شیخ شهید در آن دوره، باید در دو جبهه ضد استبداد و ضد استعمار می جنگید و از آنجا که مواضع حاج شیخ سرفصل درخشانی از مبارزات انقلابی صدر مشروطه و پیش بینی انحراف جنبش به سوی استبداد جدید بود و از طرفی وی از آن تاریخ تا هم اینک همچنان آماج حملات کور جریانات وابسته بوده است، مناسب دیدیم فرازهایی از اندیشه و رفتار سیاسی شیخ شهید را بار دیگر یادآوری و برجسته کنیم.
شیخ در رساله افشاگر «تذکره الفاضل و ارشاد الجاهل» که به قصد بدعت زدایی و مبارزه با انحراف قیام مشروطه نوشته شد و با روایت شریفه «هر گاه بدعت ها آشکار شوند، بر آگاهان است که علم خویش را اظهار کنند و الا لعنت خدا بر آنان رواست»، آغاز شده است، به ضرورت حاکمیت قانون در جامعه اشاره می کند، اما تأکید می ورزد این قانون در جامعه اسلامی جز قانون اسلام نمی تواند باشد و سپس از جهل و عوام گری توده ملت گلایه می کند.
شیخ از «حاکمیت قانون بر جامعه» دفاع می کند، اما نه قوانین غیر اسلامی که در عوض شرع و برخلاف قانون خدا جعل شوند، به ویژه که اسلام تنها یک دین فردی و عبادی نیست، بلکه علاوه بر آن سر تا پا سیاسی و اجتماعی نیز هست و در امور حکومتی حاوی قوانین صریح و محکمی است که مصالح دنیوی و اخروی بشریت را لحاظ کرده و روشن است جامعه مسلمان نمی تواند تن به قوانین غیر اسلامی بدهد، و الا تن به تناقض و نفی معتقدات خویش داده است. از انذارهای شیخ مدتی گذشت وخط انحراف در سطح خواص و سیاسیون جنبش تشدید شد و از خارج نیز مورد حمایت قدرت هایی چون انگلیس و... قرار گرفت. شیخ موضعی قاطع اتخاذ کرد و فریاد افشاگری برداشت. شیخ که از رهبران تحصن قم علیه استبداد شاهی و دفاع از عدالت، مشروطیت و آزادی های شرعی بود، این بار رهبری تحصنی در اعتراض به خط انحراف و غرب گرایان نفوذی میان انقلابیون را به عهده گرفت . بد نیست مفاد گفت وگو و ملاقاتی را که میان سیدین طباطبایی وبهبهانی [از روحانیون حامی جریان غربگرای مشروطه] با شیخ به قصد منصرف کردن شیخ از ادامه این تحصن صورت گرفت، اجمالاً بدانیم.در این جلسه جمعی از حضار و علما با شیخ از مشروطه، آزادی و حریت سخن می گویند، ولی شیخ با هوشیاری جمع را به تأمل فرا خواند که باید واضح شود که کدام مشروطه؟ و کدام آزادی؟
بعد از آن که مذاکرات طولانی شد، یک روز به اصرار علما، شیخ را به مجلس آوردند. آقایان بهبهانی و طباطبایی خیلی با او گفتگو کردند که از این فصل بگذرند و ما را دچار زحمت نکنند و قانونی را که با هزاران زحمت مرمت کرده اند به هم نریزند و جماعتی را با خود طرف قرار ندهند. در تمام این حرف ها حاج شیخ ساکت بود. آیت الله طباطبایی شخصاً در مقام نصیحت برآمد که از این قصد و خیالات صرف نظر کنید، امروز دیگر روزی نیست که بشود این حرف ها را زد و ایراد و اعتراض کرد. حاج شیخ فضل الله جواب می گوید که تکلیف شرعی ام غیر از این است که شما می گویید. من از کشته شدن در راه دین هم خوف و اندیشه ندارم. راضی هستم مرا با نفت آتش بزنند و رخنه در دین اسلام و مذهب جعفری نکنند و این ورقه را که من نوشته ام میل دارید ببرید بر قانون اساسی ضمیمه کنید، میل هم ندارید، خود دانید، ربطی به من ندارد، تکلیف شرعی ام این بود که نوشتم، اما آن قدر به شما می گویم نوعی نکنید که مورد سخریه اجانب و تسلط خوارج شوید و دشمن بر ما مسلط شود.
در این باب زیاد گفتگو کردند. از آن روز به بعد دیگر حاج شیخ در مجلس حاضر نشد، در باب فصل مزبور بعد از مدتی مذاکرات عاقبت صلاح دیدند فصل مزبور را مهر کنند.
برگرفته از«مشروطه شرعی و مشروطه شرطی » حسن رحیم پور ازغدی
منبع: ماهنامه فرهنگی شاهد یاران/ شماره 102-103
@ShahidRabe
✍ #مرجع_شهید در نگاه متفکر معاصر، استاد حسن رحیم پور ازغدی:
عالم ربانی، فقیه شهید آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری(ره) از رهبران اصلی قیام ضد استبدادی مشروطه در ایران بود که پس از مدتی به علت کشف جریانات روشنفکری انگلیسی و خط انحراف با دقت و صلابت فوق العاده ای به افشاگری آنان و شفاف سازی جریان غرب گرا و وابسته پرداخت و عاقبت نیز جان خود را بر سر این مقاومت هوشیارانه گذارد. شیخ شهید در آن دوره، باید در دو جبهه ضد استبداد و ضد استعمار می جنگید. مواضع حاج شیخ، سر فصل درخشانی از مبارزات انقلابی صدر مشروطه و پیش بینی انحراف جنبش به سوی استبداد جدید بود و از طرفی وی از آن تاریخ تا هم اینک همچنان آماج حملات کور جریانات وابسته بوده است.
🔸برگرفته از«مشروطه شرعی و مشروطه شرطی» حسن رحیم پور ازغدی/منبع: ماهنامه فرهنگی شاهد یاران/ شماره 102-103
@ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده
🔴 متأسفانه بسیاری از اسناد مشروطه از بین رفتهاند، وگرنه عظمت کار #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بیشتر معلوم میشد.
🔴 جریانی که شیخ را اعدام کرد، هنوز هم ادامه دارد
✅ استاد مهدی انصاری،
مورخ، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، در گفتگو با نسیم آنلاین🔰
یکی از کسانی که در از بین بردن این اسناد [اسناد مشروطه] نقش بسیار برجستهای داشت، احمد کسروی (روحانی نمای فراماسون) است که خود در خاطراتش مینویسد، به هر شکلی که امکان داشته اسناد مشروطه را از دست این و آن جمع کرده، بعد هر کدام را که صلاح دانسته نگه داشته و بقیه را نابود کرده و هیچ سندی را هم به هیچ کسی...برنگردانده است! متأسفانه قانون اساسی نگارش شده توسط شیخ فضلالله هم در بین این اسناد بود، آن هم یک قانون اساسی مشروعه مشروطه، نه غربی یا عرفی و درباری...
تفکر سیاسی شیخ فضلالله را بسیار کاربردیتر و ملموستر از آخوند خراسانی و نائینی میدانم. متأسفانه عمق تفکر سیاسی شیخ فضلالله نوری(ره) و عمق فاجعه نفوذ اندیشههای غربی برای نابودی هویت ایرانی ـ اسلامی ما، درست مطالعه نشده است. جریانی که کار را به اعدام شیخ شهید کشاند، هنوز هم ادامه دارد و پیدایش گروهکهای مختلف در انقلاب اسلامی دنباله همان جریان است. شش ماه بعد از مشروطه، انجمن نسوان راه انداختند و جلوی مجلس شورا تظاهرات کردند که ما آزادی میخواهیم، حجاب نمیخواهیم! این نوع رویدادها دقیقاً در انقلاب اسلامی و پس از آن هم مشاهده شد و میشود.
@ShahidRabe
📚 معرفی کتاب
عنوان: تاریخ تحولات سیاسی ایران(مصور)
ناشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
سال نشر: ۸۱
تعداد صفحات: ۶۵۰
مؤلفان: دکتر موسی نجفی/دکتر موسی حقانی
✍ مؤلفان در ۲۰ فصل، به بررسی مؤلفه های دین، حاکمیت، مدنیت و تکوین دولت-ملت در گستره هویت ملی ایران پرداخته اند
✍ فصل ۹، ۱۰ و ۱۱ به نهضت مشروطیت، ریشه های تاریخی نهضت، جریان شناسی و نقش معممین نجف اختصاص دارد،
در فصل دوازدهم به طور خاص، به علل و عوامل مظلومیت و شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، زعیم نهضت مشروعه خواهی مشروطه پرداخته شده و نقش اتحاد موقت سکولاریزم و تساهل در انقلاب مقدس ملی(نهضت مشروطه) در این جنایت مذهبی سیاسی مورد تحلیل قرار گرفته است.هرچند مؤلفان، با ملاحظه کاری! سعی نموده اند، نقش تخریبی معممین بی بصیرت مشروطه خواهی که از جریان غربگرای مشروطه، پشتیبانی کرده و باعث پیروزی و قوام آن شدند! و بعد ها از کرده خود نادم! را نادیده بگیرند! (روحانیونی همچون، محمد کاظم خراسانی، محمد حسین نائینی، حسین تهرانی، عبدالله مازندرانی، سید محمد طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی، سید عبدالحسین لاری و نورالله نجفی اصفهانی)... فصل نوزدهم، نیز نگاهی به تکاپوی سیاسی- فرهنگی فراماسونری در ایران دارد و...
◀️ تهیه: تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نبش چناران، پلاک ۱۵ تلفن ۲۲۰۰۳۴۶۹
@ShahidRabe