📄 #مقاله
✍ موضوع: نظریه[۱] "مشروطه مشروعه" مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)؛ (هویت و نظریه)
🖋نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین سید میرصالح حسینى جبلّى، استاد مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
🔸منبع: فصلنامه آموزه شماره 5
✍ یکى از دغدغه هاى بنیادین مصلحان و اندیشه وران اسلامى، آرامش روانى فضاى اجتماعى است. کشمکش ها به طور معمول جامعه را ناآرام کرده، در مواقع بحرانى به وضعیّت آنومى[۲] خواهد کشاند.
با توجّه به این که عالمان شیعه از آشفتگى اجتماعى گریزانند و آن را به صلاح جامعه نمى دانند، چرا در برخى از جریان ها و جنبش هاى سیاسى اجتماعى همراهى نموده و بعضا رهبرى آن ها را عهده دار مى شوند؟
در این نوشتار، نویسنده مقدارى به گذشته تاریخى برگشته و تفکّرات و عملکرد #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نورى(ره) نظریه پرداز مشروطه مشروعه که در چالش شدید با منوّرالفکران قرار گرفته و جنبش مشروطه مشروعه را رهبرى نمود، مورد بررسى قرار داده است.
متدلوژى مورد نظر در این نوشتار، جامعه شناسى تاریخى[۳] و با تأکید بر اسناد و مدارک است که با کمک روش هاى تبیین ساختارى و هرمنوتیک[۴] به بررسى موضوع پرداخته شده.
نویسنده، در ابتدا، به شرح اوضاع سیاسى اجتماعى دوران علامه شیخ فضل اللّه نورى(ره) اشاره کرده، سپس به مواضع و اندیشه هاى والای دینى سیاسى ایشان در موضوعات گوناگون و علل کشمکش ها پرداخت است.
✅ پی نوشت🔰
[۱] #نظریه_پرداز یا #تئوریسین
Theoretician, Théoricien
نخبه ای که با احاطه بر اصول و مبانی علم، درباره مسائل اجتماعی، سیاسی و علمی نظریه جدید ارائه می دهد و یا از تئوری های(نظریه های) موجود برای تحلیل پدیده ها استفاده می کند
[۲] آنومى (Anomie) یک نوع احساس بى هنجارى است که اغلب زمینه دست یافتن افراد به کجروى و انحرافات را فراهم مى آورد. در این وضعیّت، مسائل اجتماعى شدّت مى یابد و افراد جامعه در رسیدن به اهداف وتمایلات خود کنترل ناپذیر خواهند شد. جهت مطالعه بیش تر ر. ک: Psychology and the legal system, p. 104.
[۳] جامعه شناسى تاریخى، حوادث منحصر به فرد تاریخى و توالى وقایع تاریخى را یکایک مورد توجّه قرار نمى دهد؛ بلکه بر آن است که با توجّه به وقایع و امور تاریخى زمان گذشته، اصول و قواعد قابل شمولى را استخراج کند. (بیش تر ر. ک: جوزف روسک، رولند وارن، مقدمه اى بر جامعه شناسى، ترجمه بهروز نبوى و احمد کریمى، ص 295).
[۴] در مدل تبیین ساختارى، شؤون مختلف جامعه را بر حسب پیامدهاى پیش بینى پذیر بررسى مى شود و به تبیین اوصاف ساختارى جامعه مى پردازند و در مدل تفسیرى یا هرمنوتیک (Hermeneutic) که در واقع رویکرد معنا کاوانه است، پیامدهاى اجتماعى را مانند متنى در نظر مى گیرند که معناى عناصر گوناگون حوادث و اعمال اجتماعى به کمک بازسازى خلاّق از درون آن ها به دست مى آید. (ر. ک: دانیل لیتل، تبیین در علوم اجتماعى، درآمدى به فلسفه علم الاجتماع)
✅ کامل مقاله👇
http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=16389
✍ تذکر:
بدیهی است که انعکاس مقاله کارشناسان محترم، به منزله تأیید تمامی مطالب مطروحه نخواهد بود.
✳️ @ShahidRabe
✍ حدیث عجیب از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
💠 آیت الله العظمی شیخ محمد علی اراکی(ره):
در کتاب غیبت ابن عقده حدیث عجیبی از امام صادق علیه السلام وجود دارد که از جهاتی قابل انطباق با #مرجع_شهید_علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است[۱]
✍ جالب است که نسخه ای از این روایت به خط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، در آلبوم آقا ضیاء الدین نوری(یکی از فرزندان خلف شیخ) یافت شده که کلیشه آن در کتاب خانه بر دامنه آتشفشان استاد علی ابوالحسنی(ره) آمده است.
✍ ماجرای زیر که توسط آیت الله العظمی اراکی(ره) نقل شده می تواند اشاره به همین حدیث باشد:🔰
[در زمان درگیریهای مشروطیت] آیت الله آقا نجفی اصفهانی معروف به آقا نجفی برای مرحوم [مرجع شهید علامه] شیخ فضلالله نوری کاغذی نوشته... و گفته بودند، من برای جان شما بیمناکم و در آیات و روایات که مطالعه نمودهام و دقت کردهام، احتمال میدهم مصداق آن کسی که "شهید" میشود، شما باشید.
ایشان [مرجع شهید] جواب داده بودند:
من هم اینهایی را که شما فرمودهاید، مطالعه کرده و دیدهام.
"امیدوارم که مصداق آن، من باشم"[۲]
[۱] الزام الناصب، ک، فاجعه قرن
[۲]حکم نافذ آقا نجفی، موسی نجفی، ر،ک یادنامه آیت الله اراکی، رضا استادی
🔸برگرفته از: ک، خانه بر دامنه آتشفشان، مرحوم استاد علی ابوالحسنی/ک، فاجعه قرن، مرحوم استاد جواد بهمنی
🏴 @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
⁉️ شهید مدرس از کدام مرجع تقلید که #مذهب_جعفری، به همتش در #قانون_اساسی #مشروطه گنجانده شد، تقدیر کرد؟
⁉️ شهید مدرس کدام مرجع تقلید را اعلم علمای وقت (زمان) می دانست؟
⁉️ شهید مدرس چرا در ابتدا به علمای حامی مشروطه تمایل داشت و بعداً منتقد عملکرد آنان شد؟! و کدام حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد خویش، افشا کرد؟🔰
✍ شهید سید حسن مدرس که در پی صدور فرمان مشروطیت و تصویب طرح #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نظارت پنج مجتهد بر قوانین مجلس، از مجتهدین مورد نظر و تأیید معظم له بود، در کوران حوادث پس از شهادت ایشان، طی نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس به عنوان اعلامیه علیه جمهوریت، با عنوان عقیده کلاه نمدی ها، جمهوریت [مورد نظر انگلیس و نوکرانش رضا خان و سید ضیاء الدین طباطبایی] را مقدمه ای برای مبارزه با اسلام خوانده و از خدمات مرجع شهید شیخ فضل الله نوری برای حفظ اسلام از خطر بهائیان [و دیگر دشمنان] که #مذهب_جعفری را در قانون اساسی گنجانید، تقدیر کرده و از نمایندگان [مجلس] خواسته، که آنان نیز چون آن #شهید بزرگوار از فداکاری در راه خدا دریغ ننمایند!
‼️ دوری از مرکز حوادث مشروطه(یعنی تهران) و دریافت اطلاعات یکسویه مغرضانه، باعث شده بود که مدرس در ابتدا، نظرات علمای حامی مشروطه و بخصوص علمای ثلاث+۱ مقیم نجف، یعنی(محمدکاظم خراسانی، عبدالله دیوشلی مازندرانی، خلیل طهرانی+محمدحسین نائینی) را درست بداند! ولی پس از شهادت مرجع شهید علامه نوری(ره) و حضور در تهران، ماهیت واقعی مشروطه و مشروطه چیان، بر وی آشکار گردید و به منتقد علمای پشتیبان مشروطه بدل گردید🔰
شهید مدرس، سال ها پس از شهادت مظلومانه شیخ به دست مزدوران فراماسون انگلیس، این حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد افشا می کند که:🔰
✍ کشتن شیخ فضل الله، که اعلم علمای وقت [زمان] بود، هم پیروزی بلشویک های [روس] اعزامی به ایران بود، هم پیروزی انگلیس، و هم ضایعه برای علمای [بازی خورده حامی جریان سکولار مشروطه در] نجف و ایران!
🔸 منابع: کتاب تنهای شکیبا علی ابوالحسنی ص۷۸۱، ۴۱۸، از مجله یاد، سال، ۶،ش۲۱ص۹۳، پراکنده نگاهی به کتاب زرد، علی مدرسی و اسناد، نامه ها، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی، ۷۳ ش، ص۱۰۱ و...
#تبیین
✳️ @ShahidRabe
تاریخچه رساله عملیه.pdf
3.67M
🔴 نسخه PDF
📘تاریخچه #رساله_عملیه
✅ تعاریف و اصطلاحات
✅ سیر تحول در رساله نویسی از ابتدا تا کنون(تحلیل و بررسی)
✅ معرفی رساله مجتهدین بزرگ شیعه
✅ سرگذشت مکتومِ برخی از رساله های عملیه(رساله های عملیه و فقهیِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع، اعلی الله مقامه الشریف)
✅ نمونه دستخط و امضاء ۲۵ مرجع بزرگ شیعه در یک قاب ماندگار
✅ منابع و مستندات
✍ با بهره گیری از آثار جمعی از پژوهشگران
#فریده_سعیدی #علی_ابوالحسنی #مهدی_انصاری
#علامه_امینی #آیت_الله_سبحانی #محمد_ترکمان #شیخ_آقا_بزرگ_تهرانی...
⬇️ #ارسالی_مخاطب
🔸از: کانال های بسیج مرکز مدیریت حوزه/ #طلاب_الکریمه/ پژوهش مدرسه اهل البیت سبزوار...
✳️ @ShahidRabe