🗓 ۱۴ ذی القعده ۱۳۰۲ قمری، تاریخ صدور اجازه نامه محدثی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره)
✅ در این تاریخ توسط محدث بزرگ شیعه، میرزاحسین محدث نوری ره، (صاحب مستدرک الوسائل)، به علامه شیخ فضل الله نوری ره، اجازه نقل حدیث و روایت داده شد🔰
✍ محدث نوری(ره)، پیشوای ائمه علم حدیث و رجال در اعصار اخیر و از بزرگ ترین علمای شیعه و رجال اسلام در قرن ۱۴ در مقدمه کتاب شاخه طوبی، شیخ فضل الله را مجمع فضایل و صفات نیک می شمرد، در جای دیگر بر دانش و پارسایی شگرف شیخ انگشت تأکید می نهد و در تقریظی که سال ۱۳۰۲ ق در سامرا بر کتاب صحیفه مهدویه شیخ فضل الله نگاشته به ایشان اجازه نقل روایت داده و چنین می فرماید:🔰
... ستایش ویژه خدای متعال است که دین استوار و پسندیده اش را به وسیله پاسدارانی که در هر زمان، قامت دین را، با جلوگیری از انحراف آن به کژی ها، راست می دارند، فضیلت داده و شریعت حنیفش را به وسیله حاملانی که در اعصار مختلف، در دریاهای عمیق و مواج آن فرو رفته اند و لؤلؤ و مرجان بیرون می آورند، شرافت بخشیده است.
و درود بر آموزگار بیان، روح قرآن، شارح صحف [آسمانی] نخستین و اعطاگر عقل خالص به صاحبان خرد و درود بر خاندان او باد که موازین رد و قبول اعمال عباد در پیشگاه الهی اند... و درود بر کسانی که تاریکی ها را به نور ولای آن ذوات مقدس، روشن ساخته اند:
ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ (اشاره ایست لطیف به نام و سجع مُهر مرجع شهید علامه نوری).
و بعد: پس این کتاب (صحیفه مهدویه) دُرّ های گران از صدف های بحار علم و هدایت، و میوه های چیده شده از باغ های معارف بهترین شخصیتی است که گامهای او زمین را در نوردیده، جامه در بر و ردا بر دوش دارد [یعنی حضرت ولی الله الاعظم عجل الله فرجه الشریف]، پرتوی است از اشعه روشنگر ستاره ای درخشان و فرازمند، و کف آبی است گوارا از دریای پر آب و خوشگوار که برگرفته است آنرا کسی که در پیشگاه آن حضرت رحل اقامت افکنده، و از جام [معارف] ایشان نوشیده و سیراب شده یعنی کوه بلند علم و ستون استوار فضل، مقتدای فقیهان برجسته و معتمد عالمان چیره دست، جامع معقول و منقول، حاوی حقایق فروع و دقایق اصول، بوستان علم و اقیانوس فضل، عالم عامل کامل، شیخ فضل الله نوری ... که خدایش حفظ کند.
محدث بزرگ، میرزا حسین نوری سپس کلام را چنین به پایان می برد:
به شیخ فضل الله (دام فَضْلُه) اجازه می دهم که جمیع آنچه را که ذکر شد، هرطور می خواهد، بر هر کس از اهل روایت و درایت که خواستار باشد، روایت کند و از او می خواهم که در دنیا و آخرت، به ویژه در تعقیبات نماز و لحظات استجابت دعا، مرا از دعاهای شایسته فراموش نکند...
🔸منبع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی به نقل از رک: مجموعه مکتوبات، اعلامیه ها، ص ۴۵۰-۴۵۳
@ShahidRabe
✳️ علم برای دین پروردن است، نه از برای دنیا خوردن (سعدی)
✍ عنوان: مخالفت با مشروطه/آغاز - علت
🖋📄نویسنده: جواد بهمنی، محقق و مورخ معاصر
✍ آنچه مطمح نظر شیخ شهید [مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف] بود آزادی و عدالت در چهارچوب اسلام بود نه پای نهادن در جای پای بیگانگان و مللی که خود در منجلاب بی بندو باری و انحطاط اخلاقی غوطه ور هستند.
اجتماعی که سقوطش به درکات پست غرائز تا آن حد می باشد که شهامت و از خود گذشتگی را در جهت جوانمردی و غیرت همچون "هاملت" که در برابر خائنی چون "کلادیوس" که پدر او را کشته و مادرش را تصاحب کرده است اگر از جا در رفت و در صدد انتقام و یا لااقل رهایی مادر از چنگ این متجاوز درآید، دلیل بی ظرفیتی و امل بودن او می داند نه غیرتش! بلکه به عقیده آنها انسان باید همیشه با محیط خود سازش داشته باشد و زندگی را از "کرمینه" هایی یاد بگیرد که بر روی برگ بعضی درختان زندگی می کنند و برای اینکه هرگز دیده و شناخته نشوند و حیوانی دیگر آنها را شکار نکند بزودی همرنگ برگ درخت می شوند، عاقل نیز به نظر آنها باید همیشه همرنگ محیط و موقعیت باشد، این خوی و روش تا آنجا مورد عنایت و خواست این ملل راقیه!!! بوده و هست که فیلسوف بزرگ!! آنها "برتراند راسل" جنبه علمی در اخلاق عملی به آن داده و می گوید:
مردان آنگاه که با عشقبازی همسران خود با اجنبی مواجه می شوند و احساس ناراحتی می کنند باید اغماض کنند! مزاحم آنها نشوند! بلکه از آن مرد بیگانه که همسر محبوب آنها را خوشحال و مسرور کرده! شکر گزار و ممنون باشند!!!!
اینها و هزاران خصوصیت های دیگر غربیان که شاید در اثر تغذیه از گوشت گراز [خوک] و قرباغه و خرچنگ برایشان، با گذشت ایام ایجاد شده، هرگز نمی تواند عملا" این رویه در اجتماع ما ایرانیان مسلمان، امری عادی و با روحیه و سنت ما شرقیان، ساز گار باشد و از دیدگاه روشنفکران واقعی، قابل اغماز باشد. روی این اصل بود که وقتی محمد علی شاه و رئیس الوزرای اولین کابینه مشروطه (اتابک اعظم) از علما دعوت کردند که برای بررسی قانون اساسی مدون ایران جلساتی تشکیل دهند، وقتی شیخ فضل الله که در رأس بود، زمینه و انتظارات اکثریت دعوت شدگان را دید که همان بدو کار می خواستند مواد قانون اساسی را از قوانین خارجی اقتباس نمایند! علنا" به مخالفت برخاست و گفت:
چرا مجلس شورای اسلامی، تبدیل به مجلس شورای ملی می شود؟! آیا چه شده و چرا دستور عدل ما از پاریس و ترتیب شورای ما از انگلیس، باید برسد.
هدف شیخ این بود:
با آن همه کوشش هایی که برای انهدام اساس استبداد مطلقه پادشاهان معمول گردیده بود، باید قانون شریعت جایگزین آن شود و طبق فرامین قرآن عمل گردد. نه اینکه صحبت از تدوین قانون اساسی به سبک ممالک اروپا و گرایش مردم به جانب پدیده های به اصطلاح دموکراسی که با همکاری دستجات بابی، بهایی، ازلی و گروه فراماسونری و عده ای مستفرنگ (کسی که در پوشیدن لباس و آداب و عادات شیوه فرنگیان را تقلید کند) باشد.
لذا مسرا" عَلَم مشروعه را در مقابل مشروطه [غربی] برافراشت، تا مبادا گروه های منحط، با افکار و نوآوری های پوچشان، موجب گمراهی اجتماع گردند./ ک، فاجعه قرن ص ۵۰-۵۱
@ShahidRabe
✋سلام علیکم،
ضمن خوش آمد گویی به همراهان جدید کانال🌹🔰
خواهشمند است از مطالب قبلی نیز بهره برداری کرده و قربة الی الله در فضاهای مرتبط، منتشر فرمایید/جزاک الله خیرا
📸 تصاویر🔰
مراحل پنج گانه جستجوی مطالب مورد نظر در کانال تخصصی شهید رابع (اعلی الله مقامه)
✅ کلید واژه های پیشنهادی برای جستجو🔰
✍ مقاله/ معرفی کتاب/کتاب/امام خمینی/امام خامنه ای/نگارخانه/نظرات/موسی حقانی/موسی نجفی/مهدی انصاری/یعقوب توکلی/خسرو پناه/احمدی خواه/خادمیان/منصوره اتحادیه/شهید بهشتی/بهجت/زرشناس/کرامات/رساله عملیه/فتاوا/نگاه اجمالی...
✍ می توانید با استفاده از گزینه "رفتن به اولین پیام" مطالب را از ابتدا مرور و بررسی فرمایید
@ShahidRabe
✍ چکیده #مقاله از نسخه PDF
✅ موضوع: قانون اساسی مشروطیت در ترازوی اندیشه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف
🖊📑نویسندگان:🔰
◽️سید ابراهیم معصومی
◽️علیرضا نائیج
◽️مرتضی اشرافی
✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) از علمای طراز اول و طلایه دار در نهضت مشروطیت (عدالتخانه) بود. ایشان با درایت کامل مشکلات وچالشهای موجود و پیش روی ملت ایران را خوب درک کرده بودند و مسبب اصلی آن را نیز حکومت استبداد می دانستند. به این علت بر این امر استوار بود که باید حکومت استبداد با بهترین نحو که همان ایجاد مجلس قانون گذاری و مشروطه کردن سلطنت است مقابله شود لذا در بدو شروع نهضت مشروطیت، طی اعلامیه ها و سخنرانی هایی که انجام دادند بر این کار مهم پافشاری می کردند، اما پس از اینکه دست روشنفکران غربزده وارد نهضت مشروطه شد و نهضت مشروطه ای که مد نظر شیخ و علمایی که برای محدود کردن استبداد به پا خاسته بودند در دست روشنفکران قرار گرفت تمامی قوانینی که بعد از تشکیل مجلس اول توسط روشنفکران نوشته شده بود مورد اعتراض شدید ایشان قرار گرفت و شیخ نسبت به اصلاح آنها اعلامیه، رساله و سخنرانی هایی مفصل انجام داد. فهم شیخ شهید در شناخت مسائل و حوادث عصر مشروطه برگرفته از فهم عمیق و دقیق از آموزه های اسلامی و تطبیق آن بر زمان و عصر وی دارد و این موجب تقابل شیخ با جریانات روشنفکری، استعمار و استبداد گردید.
مقاله حاضر براساس مدارک تاریخی در صدد است موارد مخالفت علامه شیخ فضل الله نوری با قوانین مجلس اول (قوانین روشنفکران) مانند: مشروطه خواهی، گذر از مشروطه به مشروطه مشروعه، قانون اساسی، نظریه ی اصل نظارت بر مجلس، تبیین مفاهیم در قانون اساسی و اصلاح قانون مطبوعات را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
شیخ، با ادله عقلی و نقلی برگرفته از آیات و روایات استدلال کرد که مواردی که از قوانین غربی برای کشور مسلمان استخراج و تصویب می شود با شرعیت اسلام مخالف است و باید قوانین برگرفته دین مبین اسلام به عنوان قانون سرلوحه حکومت و ملت قرار گرفته و اجرایی شود. همین امر باعث شد روشنفکران غربزده کینه شیخ را به دل گرفته و ایشان را متهم به حمایت از استبداد کرده و در یک دادگاه فرمایشی به اعدام محکوم کردند./
✳️ @ShahidRabe
✍ کامل مقاله را در PDF زیر مطالعه فرمایید.🔰👇👇
article_538324_570800e99081e744a3715261e8effb07.pdf
643.9K
#مقاله نسخه PDF
✅ موضوع: قانون اساسی مشروطیت در ترازوی اندیشه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف
🖊📑نویسندگان:🔰
◽️سید ابراهیم معصومی
◽️علیرضا نائیج
◽️مرتضی اشرافی
✳️ @ShahidRabe
🔴 به بهانه ایام هلاکت بابی ازلی ماسون، جمال واعظ اصفهانی
از #چهره_های_سیاه_مشروطه
🔰👇👇