📄 از پرونده بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در رابطه با نسبت حوزه علمیه، شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره) و انحراف مشروطه
🔴 غفلت حوزوی و دار انگلیسی/١
💢 ملای فاسد [ابراهیم زنجانیِ فراماسون، شاگرد و معتمدِ آخوند خراسانی] عامل اعدام شیخ شهید
یک روحانی فاسد؛ دستور شهادت روحانی معتقد و مظلومی همچون مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را صادر کرد و از حوزه علمیه نجف که پایگاه سیاسی آن زمان بود صدای اعتراضی بلند نشد. واقعهای عجیب و عبرتانگیز که بیش از پیش اهمیت «اصلاح حوزه» در زمینههای مختلف از جمله تهذیب نفس و تحلیل سیاسی را نشان میدهد و به ما میگوید که اگر حوزه علمیه اصلاح نشود امروز هم فضلاللهها به دست ابراهیم زنجانیها به دار آویخته خواهند شد:
«فيضيه، اگر تهذيب در كار نباشد علم توحید هم به درد نمیخورد. ... شما می دانيد كه مرحوم شيخ فضل اللَّه نورى را كى محاكمه كرد؟ يك معمّم زنجانى؛ يك ملّاى زنجانى محاكمه كرد و حكم قتل را او صادر كرد؛ وقتى معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه كس بيشتر است. در بعض روايات هست كه در جهنم، بعضيها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانيين در عذاب هستند، و دنيا هم از تعفُّن بعضى از اينها در عذاب است.» (صحيفه امام، ج١٣، ص: ۴٢٠)
💢 حوزه و خلأ مدرسها و شیخ فضلالله ها
🔴 غفلت حوزوی و دار انگلیسی/٢
با وجود گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز هم #معممین_بیخبر_از_دنیا در حوزه علمیه هستند که دخالت روحانیت در سیاست را با عناوین مختلف؛ از جمله «لزوم پرهیز از آلودگی سیاسی»، «عدم ورود به مسائل جناحی»، «پرداختن به مباحث عمیق علمی» و... زیر سؤال میبرند. شکی نیست که روحانیت در همه جا باید نماد #تقوا باشد؛ به مسائل جناحی و شخصی ورود نکند و پایبند به مبانی علمی عمیق باشد امّا عدم ورود روحانیت به سیاست باعث میشود که قوای حکومتی به تدریج فاسد شوند و #نظام_اسلامی از درون تهی شود و به عقب بازگردد:
«... روحانيون را يكسره از دخالت بر كنار كردند؛ و با #توطئههاى_موذيانه و تبليغات مسمومِ مُلهم از غرب، كه توسط روشنفكران و غرب و شرقزدگان خائن يا نفهم صورت مىگرفت، مجلس را در نظر روحانيون و متدينين به گونهاى ساخته بودند كه دخالت در #انتخابات از معاصى بزرگ و اعانت به ظلم و كفر بود! و روحانيت بكلى از صحنه خارج شد و به انزوا كشيده شد؛ و دست قلدران و شرق و غربزدگان باز شد؛ و كشور را به آنجا كشاندند كه ديديد و ديديم. مع الأسف امروز هم آن افكار پوسيده در نادرى از معممين بیخبر از دنيا ديده مىشود. در حالى كه اگر در هر شهرى و استانى چند نفر مؤثر افكار، مثل #مرحوم_مدرس شهيد، را داشتند، مشروطه به طور مشروع و صحيح پيش مىرفت، و قانون اساسى با متمم آن، كه مرحوم حاج #شيخ_فضلاللَّه در راه آن شهيد شد، دستخوش افكار غربى و دستخوش تصرفاتى كه در آن شد نمىگرديد، و اسلام عزيز و مسلمانان مظلوم ايران آن رنجهاى طاقت فرسا را نمىكشيدند.» (صحيفه امام، ج١٨، ص: ٣٣۵)
💢 سهلانگاری خطرناک
🔴 غفلت حوزوی و دار انگلیسی/3
تساهل و تسامح با #نفوذیها سمی مهلک برای فضای سیاسی کشور است. سمی که در گذشته به خاطر لطافت روح یا سادگی یا اشتباه محاسباتی برخی بزرگان در فضای سیاسی کشور منتشر شد و آسیبهای جبرانناپذیری به کشور زد. نمونه؛ مماشات #بزرگان_مشروطه با نفوذیها بود که در نهایت موجب شهادت دیدبان مشروعیت؛ شیخ فضل الله و انحراف مشروطه شد:
« این نکته را هم عرض بکنم؛ همه علما در قضیهی #مشروطیت با یکدیگر همنظر بودند؛ یعنی بین مرحوم #شیخ_فضلاللَّه و مرحوم #بهبهانی و مرحوم #طباطبایی در فکر و نظر تفاوتی وجود نداشت؛ اما دیدشان نسبت به واقعیتها و بهاصطلاح روشها و تاکتیکهایی که فکر میکردند باید عمل کنند، متفاوت بود.
مرحوم شیخ فضلاللَّه انحراف را دیده بود؛ نمیشود گفت سید محمد طباطبایی یا مرحوم حاج سید عبداللَّه آن را ندیده بودند؛ چرا، آنها هم میدیدند؛ منتها فکر میکردند باید با آن مماشات کرد تا بشود بر آن غلبه کرد؛ یعنی یک نوع #سهلانگاری در برخورد با نفوذیهای مشروطه در آنها مشاهده میشد، اما در مرحوم شیخ فضلاللَّه این معنا وجود نداشت؛ به همین جهت هم شیخفضلاللَّه از همان زمان تا الان مورد تهاجم قرار گرفته است. (مقام معظم رهبری؛ انتشار در تاریخ: ۱۳۸۳/۰۵/۱۱)
🔸منبع: بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ @ShahidRabe
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تحیت
✍ جناب آقای [مهرداد] خدیر در یادداشتی در سایت عصر ایران یادکرد از مرجع عالیقدر شهید رابع علامه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری طاب ثراه را در مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف ؛ امری مردود اعلام نمودند و خلاصه دلایل خود ساخته ایشان به ترتیب ذیل است
۱. به زعم وی مرحوم شیخ شهید کلا مخالف تقنین بود
۲. به زعم وی مرحوم شیخ شهید کلا مخالف هر گونه مجلس بود
۳. باید از آخوند خراسانی و ... یاد می شد!!!
در پاسخ به ایشان مطالب ذیل تبیین و تقدیم می شود :
💢۱. آن چه سبب شد ریاست مجلس نام نورانی مرحوم شیخ فضل الله نوری رضوان الله تعالی علیه را ببرد جنبه ظلم ستیزی و نفی استعمار داخلی و خارجی بود .
شیخ فضل الله ؛ آن عالم تنها و مظلومی که با دست خالی در غبار غلیظ فریب و نیرنگ ؛ به تنهایی فریاد گر نفی ظلم و استعمار بود
و صد احسنت به ریاست مجلس که این حقیقت را در حضور جهانیان اعلام نمود.
💢۲. مرحوم شیخ شهید اعلی الله مقامه مخالف تقنین نبود ؛ بلکه با قانون گذاران مزدور در حال جهاد مبارزه بود
از جزئی ترین تا کلی ترین حرکات و گفتار و نوشتار شیخ شهید رعایت قانون آشکار و هویدا بود .
سند محکم قانون مداری شیخ شهید همین بس که مخالفین وی با بی قانونی او را محکوم و شهید نمودند
💢۳. شیخ شهید با قانون پوشالی که شرافت یک ملت مسلمان را نه فقط به ابتذال و استعمار بلکه به استحمار می کشاند نه فقط مخالف بلکه با آن مبارزه نمود تا جایی که پرواز بر بلندای چوبه دار را بهتر از زندگی ننگین در جامعه موظف به قانون بی شرافتی ملت مسلمان دانست.
💢۴. امثال آخوند خراسانی اگر فکر و نظرشان درست بود خود بعدها پشیمان و نادم و تائب نمی شدند
تفکر منحرف آخوند خراسانی ها سبب عقب ماندگی ایران و عراق مسلمان و بر دار رفتن نخبگانی مانند شیخ فضل الله شد.
💢۵. شیخ فضل الله نوری وضع قانونی در عَرض آن چه در شریعت آمده را حرام می دانست کما این که همه فقهاء همین نظر را دارند و حتی قانونی که مخالف شرع باشد را باطل می دانست و سایر فقهاء به شرح ایضا
اما جعل قانونی که به تبیین و تقنین مقررات مستحدثه مثل رانندگی و ... باشد را جایز می داند
یعنی وضع و جعل قانون، مقررات، آئیننامه ها و دستورالعملهایی که معطوف به زندگی مردم از جهت مستحدثات فعلی است با تطبیق و تایید شرع جایز است.
💢۶. شیخ شهید رضی الله عنه مشروطه آنان را ؛ مشئومه می دانست زیرا نمی شود گفت
زنای مشروعه
مسکر مشروعه
لواط مشروعه
و مانند آن
لذا با بازی با الفاظ نمی توان ساحت ربانی مرحوم شیخ فضل الله را مکدر نمود.
💢۷. این نقد آقای خدیو مانند آن است که بگوییم گفتن واژه خلیفه برای حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام غلط است زیرا آن حضرت بیعت نکرد و بیعت با خلفا را قبول نداشت و وقتی مردم آمدند برای بیعت با او آنان را رد فرمود و...
لذا نباید بگوییم حضرت امام علی علیه السلام خلیفه پیامبر صلی الله علیه و آله است !!!
واقعا چه محتوای غلطی که با کلمات درستی القاء شده است !
زیرا حضرت علی علیه السلام آن طور خلافت را قبول نداشت و بیعت با آن طورخلیفه را مردود می دانست نه این که خلافت برای رسول الله صلوات الله علیه را قبول نداشته باشد
والا حضرت علی علیه السلام خود خلیفه پیامبر صلی الله علیه و آله بود و بیعت با او واجب است
همین حقیقت درباره مرحوم شهید رابع شیخ فضل الله رضوان الله تعالی علیه صادق است
او با قانونی که استعمار و استحمار و بی شرافتی و بی دینی بیاورد مخالف بود نه با قانون که خود به خاطر دفاع از قانون الهی بر دار شد.
🔸خلاصه
شیخ فضل الله رحمت الله علیه بزرگ خورشید بیدارگر و روشنگری بود که در افق اعلای ظلم ستیزی و رسوا گری استعمار در همه تاریخ خواهد درخشید
والله المستعان
سید حسین خادمیان نوش آبادی
✳️ @ShahidRabe
🌹 شهدای مدافع حرم رفتند تا انقلاب بماند...
🕊 شادی روح بلندشان صلوات
🌹 روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
✳️ @ShahidRabe
🗓 سه شنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۰ هجری شمسی
🚩🏴 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللّه
🏴🚩@ShahidRabe