✅👆اشعاری به زبان #عربی_فصیح در تکریم 🌺🍃#غدیر و مدح مولای متقیان، حضرت علی علیه السلام
✍ سروده شده توسط #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری، #شهید_رابع اعلی الله مقامه الشریف
🔸مأخذ: ک، تنهای شکیبا، مورخ فقید معاصر، علی ابوالحسنی(منذر)/ نورالاشعار علامه نوری PDF
✳️ @ShahidRabe
⁉️ اهمیت بزرگداشت #عید_غدیر از منظر استادِ استادانِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
🔰👇👇
⁉️ استادِ استادانِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، درباره اهمیت بزرگداشت #عید_غدیر چه فرمود؟
💠 شیخ الاعظم انصاری(ره):
در ماجرای غدیر، ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت!
اشکال از ما بود که ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم...
✍ روز عاشورا، شیخ الاعظم مرتضی انصاری (ره) جلوی در ورودی صحن مطهر امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) ایستاده بود و از دسته جات سینه زنی استقبال می کرد، در کنار او، أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود، ایستاده بود.
♦️أفندی گفت، ای شیخ، ما هم قبول داریم که حسین بن علی (علیه السلام) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود، ما هم در عزای آن بزرگوار غمگین هستیم، اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟
سینه زنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و …، اینها چه هدفی را دنبال می کنند؟!
♦️شیخ انصاری فرمودند سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش می کنیم دوباره چنین نشود.
أفندی پرسید یعنی چه؟!
♦️شیخ فرمود، در جریان غدیر، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر صد هزار نفر، علی (علیه السلام) را با صراحت به وصایت خود برگزید و انکار کردند و گفتند غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی (علیه السلام) بوده است.
♦️اشکال از ما بود که ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد.
ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، انکار کنند و بگویند اصلا حسین (علیه السلام) شهید نشد یا حسین (علیه السلام) را راهزنان میان راه کشتند و یزید (لعنت الله علیه) انسان با تقوایی است‼️
📗صد نکته از هزاران، آیت الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی/از نشریه عبرتهای عاشورا
✳️ @ShahidRabe
✍ یادی از صاحب کتاب گرانسنگ الغدیر
🌹عبدالحسین امینی نجفی مشهور به علامه امینی (متولد: ۱۳۲۰ هجری قمری در سراب واقع در آذربایجان، ارتحال: ۱۲ تیر ۱۳۴۹ شمسی در تهران، مزار، نجف اشرف)
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✍ مرحوم علامه امینی از پیروان مکتب #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، شخصیتی است که حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را ادامه دهنده راه ناتمام شیخ فضل الله می دانست و با تمام وجود از ایشان حمایت می کرد؛ همانطور که در کتاب «شُهَداءُ الفَضیلَة» از مرجع شهید شیخ فضل الله، با عنوان «شیخ الاسلام والمسلمین، درفش دانش و دین» یاد نمود، پس از قیام ۱۵ خرداد نیز جمله مهم «الخمینی ذخیرة الله للشیعة» را در وصف امام راحل سید روح الله، بیان کرد. #محمد_رضا_حکیمی در کتاب «حماسه غدیر» می آورد: من نظریه ذخیرة الله للشیعة وی را که در تیرماه ۱۳۴۲ شمسی اظهار کرده بود، در «آوای روزها» آورده ام.او معتقد به تأیید «روح خدا» بود
🔸علامه امینی کیست؟👇
https://hawzah.net/fa/Note/View/54903/
http://noo.rs/3DfOj لینک کوتاه
🔸احیاگر غدیرـ | صاحب «الغدیر» ۲ وصیتنامه داشت/ تاریخ برای علامه سرگرمی نبود👇
www.farsnews.ir/amp/13990427000443
🔸علامه امينى (ره) و عظمت #غدیر در تاریخ اسلام، در مصاحبه با استاد علی ابوالحسنی (منذر)
گفتنی هایی درباره جایگاه غدیر و رمز جاودانگی علامه امینی (ره)
کامل مطلب👇
https://www.shia-news.com/fa/news/235404/
📚 الغدیر | مبین موبایل
نرم افزار الغدیر مجموعه یازده جلدی این کتاب نفیس را در بر دارد(اثر گرانسنگ علامه امینی ره) در دو نسخه «متن کامل عربی» و نسخه «ترجمه ی فارسی» ارائه ...الغدیر | مبین موبایل👇
http://www.mobinmobile.com/fa/content/%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1
💠 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره):از منظر علامه امینی(ره):👇
آقا «شیخ فضل الله نوری (ره) #مرجعیت تام پیدا کرد، وقتی به ایران آمد...[۱]*»
حاج شيخ فضل الله نوري، شيخ الاسلام و المسلمين، درفش دانش و دين و بزرگترين زعيم روحاني در پايتخت كشور بود. فضل از جوانبش پيوسته سر ريز بود و از خلال كلمات و سطور نگارشاتش، سيل وار موج می زد و جریان داشت. در تهران همواره پيشواي روحاني و زعيم ديني[مرجع تقلید] بود و به تعظيم (بزرگداشت) شعائر الهي، نشر مآثر ديني، اعلای اعلام حق و اظهار كلمه حقيقت، اشتغال داشت تا آنكه پس از زماني دراز ستيز و پيکار با الحاد و منكر، عمال (عوامل) فساد و تباهي، فرمان به اعدامش داده و بدست ظلم و عدوان به شهادت رسيد، قرباني دعوت الي الله، قرباني آئين(آیین)، قرباني نهي از منكر و قرباني حميت و ديانت و غیرت دینی گشت... /ک، تنهای شکیبا از شهداءالفضيله ص 358-356 و سخنان
[۱]* مهدی انصاری قمی، مورخ، نویسنده، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، به نقل از علامه امینی در همایش دیده بان بیدار، حرم حضرت عبدالعظیم ع، ۹۶/۵/۱۸
✳️ @ShahidRabe
🎬 👆"مشروطهای را که از دیگ پلوی سفارت انگلیس سر درآورد؛
نمیخواهیم ..!! "(کلام معروف مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، که به عنوان اصطلاح سیاسی در ادبیات سیاسی ایران، رایج شد)
🔴 به مناسبت ۲۸ تیر ۱۲۸۵ ش، آغاز تحصن ذلت بار و ننگین جمع کثیری از مردمان جاهل و فریب خورده، در سفارت انگليس
✍ اين تحصن تا ۲۳ روز ادامه يافت. متحصنین، مطالبه خود را "عدالت خانه" اعلام کردند!
#انگلیس_خبیث[۲۱ تا] ۲۳ روز به [۱۴ تا] ۱۸ هزار نفر غذا داد تا سفارت را ترک نکنند! حتي از طریق برخی علمای حامی خود! غیر شرعی بودن خروج از سفارت را جار زد! افراد [عاطل و باطل] در سفارت قدم ميزدند [پلو میخوردند و مستراح می رفتند!] زن سفير که با کالسکه در حال خروج از درب سفارت بود به افراد پلو خوری که کنار درب سفارت ول بودند گفت، ما وقتي در انگليس مشروطه مي خواستيم بسياري از علماي مذهبي را کشتيم. طرف ايراني گفت: علما که هيچ، ما براي مشروطه اگر لازم باشد امام زمان را هم مي کشيم! و اينچنين شد که مشروطه انگليس، حاکم و #مرجع_شهید علامه شيخ فضل الله نوری(ره) زعیم بصیر و شجاع نهضت اسلام خواهی، بردار شد./نقل، دکتر عبدالله گنجی، کارشناس مسائل سیاسی روزنامه جوان #کانال_حوزه_انقلابی
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
👈 ماجرای برنامه ریزی شده تحصن جمع کثیری از مردم و کسبه تهران در سفارت #انگلیس_خبیث و سر برآوردن واژه #مشروطه از این تحصن، برای اولین بار! و جایگزین کردن آن با واژه عدالتخواهی اسلامی
⁉️ چرا #مرجع_شهید علامه شيخ فضلاللهنوري(ره) يكي از نخستين گامهاي انحرافي در نهضت عدالتخواهی اسلامی را همين امر ميدانست؟! و نسبت به آن دائما" هشدار می داد؟
چرا ایشان می فرمود،
مشروطه ای که از دیگ پلوی سفارت انگلیس درآید آخر و عاقبتش معلوم است؟
✍ در دوران معاصر، ایران از نظر موقعیت استراتژیک فوقالعاده و دارا بودن ذخایر عظیم زیرزمینی نفت، در سیاست خارجی انگلستان از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است. علاوه بر این انگلیسیها ایران را به مثابه دروازهای تلقی میکردند که اگر مورد حراست قرار نگیرد، مستعمره زرخیزشان (هندوستان) به خطر خواهد افتاد.
با این حال به دلیل ناآگاهی و سرسپردگی خیلی از سیاستمداران و زمامداران ایران، کشور نمیتوانست از موقعیت ویژه خود استفاده کند و از انگلستان امتیاز بگیرد. بر عکس، تاریخ معاصر ایران همواره شاهد اخذ امتیازات ذیقیمت و دخالتهای گسترده انگلستان در امور ایران است. این نوشتار بر دخالتهای انگلیسیها در تعیین نوع نظام سیاسی حاکم بر کشور تمرکز دارد. این دخالتها در 3 مقطع تاریخی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 3 مقطع عبارتند از: نهضت مشروطیت، دوران پس از جنگ اول جهانی تا حکومت رضاشاه، دوره پس از شهریور 1320.
✍ گفتارهای پیش رو [در دو لینک] سعی خواهد کرد نقش انگلستان در انقلاب مشروطه را بررسی کرده و روشن کند که🔰
۱- چگونه نهضتی اصیل و مردمی که مشخصه آن اسلامیت، عدالت خواهی و قانونطلبی بود، پس از ورود و تحصن در سفارت انگلستان، میوهای نارس به نام مشروطه حاصل کرد!
۲- چگونه، پس از پایان جنگ اول جهانی و ظهور قدرت کمونیستی در مرزهای شمالی ایران، بریتانیا سعی کرد در قالب قرارداد 1919، ایران را به کشوری تحتالحمایه (تحت سلطه) خود تبدیل کند!
۳- چگونه در جنگ دوم جهانی، انگلستان در جهت تداوم سلطنت پهلوی گام برداشت!
✍ و اینکه چرا حرکت خودجوش عدالتخواهی ملّت ایران در اثر تحصن حماقت آمیز جمع کثیری از مردم و کسبه فریب خورده تهران در سفارت انگلیس، در صدر مشروطه به حرکت وارداتی «مشروطه» بدل گردید؟
پرسشی که تأمل در آن میتواند الگویی از ناکامی و کامیابی این قبیل حرکتها را فراهم سازد. بررسی عوامل ذینفوذ، الگوهای ارتباطی و زمان مقرر و مورد نیاز آن و نهایتاً تأثیرات و نتایج خواسته و ناخواستۀ برنامههای اجراشده، مجموعاً درکی عمیقتر از فراز و فرودهای نیازهای اصیل ملّت ایران پدید میآورد.
در این نوشتار با اشاره به گزارش منتشرنشده از پشت پردۀ تحصن در سفارت انگلیس، چنین بستری فراهم آمده است.
تحصن در سفارت انگليس در صدر مشروطه، يكي از حوادث مرموز و پيچيدة تاريخ كشورمان در قرن اخير است كه شرح چگونگي آن، با اشاره به تأثير تعيينكنندهاي كه بر اوضاع و وقایع كشورمان داشت، به اجمال يا تفصيل در خلال تواريخ مشروطه و اسناد و گزارشهاي منتشر شدة داخلي و خارجي آمده است.
مطالعه و بررسي دقيق اين صحنة شگفت تاريخي (يعني، تحصن در سفارت انگليس در پگاه مشروطه) براي آشنايي محققان وقایع آن عصر، بهويژه زد و بندها و تحركات سياستهاي خارجي، بسيار مفيد و ضروري است.
آنچه در تواريخ مشروطه دربارۀ داستان تحصن آمده، بيشتر ناظر به لايه ظاهری قضايا بوده مثلا" سالها قبل از تحصن تعداد زیادی مبال [مستراح] در سفارت تدارك دیده شده بود!... و از شرح مقدمات اين نمايش حسابشده و حوادث پشت صحنه آن خالی است. فقط در بعضی از مآخذ، به پارهاي از اين مقدمات، آن هم به صورت مجمل اشارتی گشته که در ادامه به تفصیل به آنها پرداخته می شود.👇
1⃣ نویسنده: علی ابوالحسنی (منذر)، نشريه زمانه| موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی👇
http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=4391
2⃣ دیگ پلوی سفارت انگلیس-از مجموعه مقالات ایران و استعمار انگلیس، همایش دوم👇
https://tn.ai/805719
✳️ @ShahidRabe