🔳 ۱۵ رمضان الکریم ۹۶۶ ق، سالروز شهادت #شهید_ثانی(نویسنده کتاب مشهور الرَّوضَةُ البَهیَةُ فی شرح اللُّمعَةِ الدِّمِشقیَّة معروف به شرح لُمعه) توسط دشمنان شیعه است
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🌹 شیخ زین الدین بن نورالدین علی عاملی رضوان الله تعالی علیه، از #مراجع_شهید_اربعة (شیوخ شهید چهارگانه) شیعه است.
🔰درباره این مراجع، بیشتر بدانیم👇🔰
مراجع شهید اربعه.pdf
1.49M
🔴 نسخه #PDF
📗 زندگینامه #مراجع_شهید_اربعة «اول، ثانی، ثالث، رابع» رضوان الله تعالی علیهم
✍ هستند کسانی که با دو بال به سوی خداوند پرواز میکنند:
بال علم و بال شهادت؛ بال خون و بال قلم. در میان علمای امامیه هم کم نیستند این صاحبان علم و حافظان مذهب که خونشان به زخم کینه و حقد رقیبان بیمنطق و حاسدان ستمگر بر زمین جاری شد. اما در میان این شهدای علم، چند نفر آن چنان ویژهاند که لقب «شهید» بر نامهایشان نهاده شده است. در این پی دی اف به معرفی این شهدای عظیم الشأن پرداخته شده، اما پیش از آن ذکر نکاتی ضروری است:🔰
🌹 «مراجع شهید اربعة» یا «شیوخ شهید چهارگانه» دارای سه ویژگی مشابه بودند که آنها را از شهدای دیگر، متمایز می نمود👇
1⃣ شیخ بودند (یعنی از سادات نبودند)
2⃣ شهرتشان در زمان خودشان، فراگیر بود (شهرتشان گستره وسیعی را در بر می گرفت و محدود به منطقه خاصی نبود)
3⃣ دارای جایگاه مرجعیت بودند (مجتهد جامع الشرایط و صاحب فتوا بودند)
✍ لذا، شهدای بزرگوار دیگری که با این القاب بعضاً می شنویم و یا می خوانیم، نتیجه بکارگیری و نشر نادرست القاب، به دلایل عموماً عاطفی و نشأت گرفته از احساسات محلی و قومی است.
✳️ @ShahidRabe
🔳 سالگرد شهادت یکی از ارادتمندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه)، تسلیت باد
🌹 شهید پانزدهم رمضان الکریم ۱۴۰۰ (۵۹ ش) شهید جنایت تروریستی عوامل گروهک التقاطی فرقان(پیروان مکتب شریعتیسم)، با زبان روزه
🌹 آیت الله مجاهد، شهید شیخ قاسم اسلامی، رضوان الله تعالی علیه
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
💠 آیت الله شهید شیخ قاسم اسلامی(ه):🔰
آرزوی ما اینست که همچون شیخ شهید فضل الله نوری(ره)، در راه دفاع از دین نبوی به شهادت برسیم.
✍ باید پرده غبار و غفلت را از چهرهای كنار زنيم كه فكر و نيت صادقانه و انقلابی او دهها سال است كه از ديده اهل تحقيق به دور مانده است. به نظر ميرسد با كنار رفتن تعصبات سالهاي آغازين انقلاب و افشای ماهیت جریان های التقاطی انحرافی، زمان برای داوری منصفانه درباره جایگاه علمی و عملی این شهید بزرگوار انقلابی فراهم آمده است👇
🔴 زندگینامه و اندیشه های شهید آیت الله شیخ قاسم اسلامی/مقاله ای از مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر)👇
http://almonzer.blogfa.com/post/107
🔴 میزگرد/پرسش و پاسخ با حضور خانواده شهید| پایگاه اطلاع رسانی رجا👇
http://www.rajanews.com/news/70651
🔴 ایشان بیش از ۵۰ بار در دوران نهضت به زندان افتاد و متحمل شکنجه و مصائب شد، از قدیمالایام و دوران حضور در حوزه قم با امام(ره) مرتبط بودند. خودشان در یک سخنرانی به این سابقه اشاره و استناد کردند. اساساً از معدود طلابی بودند که در دوره حضور در قم اندیشه و انگیزه سیاسی داشتند و از این جهت با امام(ره) دارای سنخیت بودند. اوایل انقلاب کار دستِ دارودسته مِلی گراها و بازرگان که از طرفداران شریعتی بودند افتاده بود. بازرگان در یکی از سخنرانیهای خودش در آن روزها یک جسارتی هم به مرحوم اسلامی کرد با این مضمون که این شیخ مخالف شریعتی هنوز زنده است؟!
شیخ قاسم به اعتبار حضور امام(ره)، همیشه انقلاب را حمایت و تأیید میکرد... قبل از اینکه شهید شود، وزارت ارشاد بازرگان جلوی کتابهایش را گرفته بود. تاجایی که امام(ره) دستور دادند کتابهایش را آزاد کردند. امام(ره) ناراحت شدند و گفتند:«همه کتابهای شیخ آزاد شود».کامل مطلب در گفت و شنود با سید هادی میر صادقی درباره آیت الله شهید اسلامی/خبرگزاری رسا👇
https://rasanews.ir/000Z4J
✳️ @ShahidRabe
✍ میرزا محمد علی مدرس تبریزی خیابانی(ره)، فقیه، ادیب، لغت شناس، مفسر، ریاضی دان، منجم، و تراجم نگار برجسته و سخت کوش معاصر است که قدرش چنان که باید شناخته نشده است. وی مراحل عالی تحصیلات دینی را در تبریز نزد آیات عظام آقا میرزا صادق آقا تبریزی میرزا ابوالحسن انگجی فرا گرفت و کسانی چون آیت الله صدرالدین صدر، آیت الله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء و آیت الله شیخ محمد علی شاه آبادی، اجتهاد وی را کتبا" تصدیق کردند. سپس دامن همت به کمر زد و در کنار تدریس در مدرسه سپهسالار قدیم تهران به پرورش شاگردان فاضلی نظیر دکتر مهدی محقق و دکتر احمد مهدوی دامغانی، آثار ارزشمندی چون کفایه المحصلین در فقه، ریحان الادب در تراجم رجال و دانشمندان، و قاموس المعارف و فرهنگ نوبهار و فرهنگ نگارستان در لغت و ادب فارسی و عربی، به جامعه علمی تقدیم کرد.
در مورد مدرس تبریزی نوشته اند:
از معدود کسانی است که در دوران خفقان مشروطه چیان غربگرا و عصر حاکمیت و دیکتاتوری پهلوی که نام آوردن از شهید مشروطه مشروعه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری و دفاع از مرام وی، سخت و سنگین بود و نویسندگان غرب زده، سعی در تحریف و تخریب مرام و نام علامه شیخ فضل الله نوری را داشتند (بابی ازلی ماسون هایی مانند، مهدی ملک زاده در تاریخ مشروطیت ایران، احمد کسروی در تاریخ مشروطیت، فریدون آدمیت در ایدئولوژی مشروطیت، یحیی دولت آبادی در حیات یحیی، ناظم الاسلام کرمانی در تاریخ بیداری ایرانیان...) به دفاع از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) برخاست و نام و مرام او را ستود و از وی جانانه تجلیل به عمل آورد و نوشت:
حاج شیخ فضل الله نوری...از اکابر علما و مجتهدین و اجلای فقها و محدثین امامیه بود... و سالها در تهران حامل لوای ریاست مذهبی (مرجعیت تام تقلید)، و تمامی اوقات او در ترویج احکام دینیه، تدریسا" و تألیفا" مصروف و مصدر خدمات دینیه بسیاری بوده و سپس به نقل مرثیه ادیب بزرگ صدرالافاضل دانش پرداخته و دو تصویر از او - در حال مصلوبیت و عکس اواخر عمرش- را به چاپ رسانیده است(۶ /۲۵۰-۲۵۱). و این در حالی است که از مؤسسین و مبلغین مشروطه(سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی) نامی نبرده است.
💠 آیت الله مدرس تبریزی:
حاج شیخ فضل الله ابن ملاعباس مازندرانی، نوری الاصل، تهرانی المسکن و المقتل، قمی المدفن، از اکابر علما و مجتهدین و اجلای فقها و محدثین امامیه اوایل قرن حاضر چهاردهم هجرت است که خواهرزاده و داماد حاج میرزا حسین نوری صاحب مستدرک الوسایل و از تلامیذ میرزای مجدد و سالها حاضر درس او بود و تقریرات درسی او را به قید تحریر آورده است. بعد از تکمیل تحصیلات علمیه به ایران مراجعت کرد، سالها در تهران حامل لوای ریاست مذهبی[مرجعیت تام تقلید] بود، تمامی اوقاتش در ترویج احکام دینیه تدریسا و تألیفا مصروف و مصدر خدمات دینیه بسیاری بود تا در اوایل مشروطیت در سیزدهم رجب 1327 هجری در تهران مصلوب، جنازه اش به بلده طیبه قم منتقل و در صحن بزرگ حضور معصومه(س) دفن شد. مقبره اش در آنجا معروف است و آقای میرزا لطفعلی صدرالافاضل در تاریخ وفاتش موافق مذاق خود گفته است:
«کفر دیدی چه کرد با اسلام ای عجب لا اله الا الله اعلم عصر را به دار زدند در کجا پایتخت شاهنشاه کفر شد آشکار و دین پنهان گشت اسلام خوار و علم تباه رفت منصوروار بر سر دار آن که حق گفت و شد ز حق آگاه داد از خواب غفلت امروز آه از انتقام فردا آه پی تاریخ این بلیه ز غیب گفته شد: الشهید فضل الله»
واضح است عدد ابجدی این جمله 1326 و یک واحد کمتر است، مگر این که عدد لفظ جلاله را 67 فرض کنیم و حرف الفش را دو تا بگیریم و الف ملفوظی غیرمکتوبی را نیز برخلاف قاعده معمول در شمار آوریم.
صاحب ترجمه [بود] و شعرِ خوب نیز می گفت و به نوری تخلص می کرد.
... پیش از قتلش مرام خود را مبین داشته است و از بعضی از حوادث که بعد از او وقوع یافته اند خبر داده است...
🔸منابع: زندگی نامه و خدمات ...مدرس تبریزی خیابانی، همان، ص ۱۵۷- ۱۵۸ ، راحیه ریحانه الادب، ناصرالدین انصاری قمی. /ریحانه الادب، میرزا محمدعلی مدرس تبریزی، ج 6، صص 262-264(نوید شاهد)...
✍ آیت الله محمد علی مدرس در سال ۱۲۹۶ق در تبریز به دنیا آمد. در ۱۶ فروردین ۱۳۳۳ش (برابر با۱ شعبان ۱۳۷۳ق) وفات یافت و پس از تشییع در طوبائیه تبریز به رسم امانت به خاک سپرده شد. سپس به قم منتقل و آیت الله مرعشی(ره) نجفی بر پیکرش نماز خواند و در قبرستان شیخان به خاک سپرده شد./ویکی شیعه
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✳️ @ShahidRabe
❇️ اهل قلم، هُنرمند و مأنوس با هنرمندانِ متعهد
✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع، اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) در خوشنویسیِ نسخ، ثلث، نستعلیق و شکسته نستعلیق متبحر بود. دست نوشته های ایشان در نهضت مشروطه و جنبش تحریم تنباکو که نمایشگر هنر اصیل ایرانی اسلامی است در مراکز نگهداری اسناد، موجود می باشد. ایشان بر خوشنویسی طلاب، تأکید داشت و از استادان خوشنویس برای آموزش طلاب به عنوان یکی از مواد درسی، بهره می جست. از جمله این استادان، نامدار ترین خوشنویس دوره قاجار و از مریدان و مقلدینِ ایشان بود.
فَخرالکتاب، میرزا محمدرضا کلهر کرمانشاهی (۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه.ق/ ۱۸۲۹- ۱۸۹۲ م) از ایل کلهر کرمانشاه.
کلهر از خوشنویسان دوره ناصری و از نستعلیقنویسان زبردست مهم تاریخ هنر ایران واز مقلدینِ علامه نوری(ره) است که شیوه خاصی در نستعلیق نویسی ایجاد کرد. این شیوه بر نستعلق نویسان پس از او و تا زمان حاضر بسیار موثر بوده و شیوه رایج در نستعلیق و شکسته نستعلیق نویسی دوران معاصر شد. او شاگردِ یکی از مریدان و شاگردانِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) یعنی ادیب بزرگ، سید احمد رضوی(ادیب پیشاوری) بود و در مدارسی خوشنویسی تعلیم می داد که علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در آن تدریس می فرمود و کرسی درس و بحث داشت.
مرجع شهید علامه نوری(ره)، همچنین دارای ذوق و طبع لطیف و شاعرانه هم بوده است و شعر را نغز (نیکو) می سروده و محافل ادبی و مشاعره با ادیبان و شعرای اهل بیت علیهم السلام، داشته است.
مرحوم علامه عبدالحسین امینی صاحب الغدیر و از پیروان مکتب مرجع شهید نوری، می گوید:
ایشان شعری صاف و روان داشت و "نوری" [ و ممتاز] تخلص می کرد./ شهداء الفضیله ص ۳۵۸-۳۵۷
زنده یاد استاد علی ابوالحسنی (منذر)، مورخ و پژوهشگر فقید معاصر که چندین جلد کتاب در مورد علامه شیخ فضل الله(ره) به رشته تحریر درآورده است، در کتاب «خانه بر دامنه آتشفشان، شهادتنامه شیخ فضلالله نوری»، قصیده ای از ایشان را در مدح حضرت ولی عصر(عج) آورده است. گفتنی است، شیخ شهید در این قصیده ی خواندنی، بیت معروف سعدی (ما از تو به غیر تو نداریم تمنا | حلوا به کسی ده که محبت نچشیده) را نیز تضمین کرده است. قابل ذکر است که مجموعه اشعار باقیمانده از مرجع شهید، در قالب یک پی دی اف تحت عنوان "نورالاشعار علامه نوری" نشر یافته است.
همچنین یکی از آثار منظوم و فاخر علامه شیخ فضل الله نوری رساله منظوم فقهی «الدّرر التنظیم یا الدر النظیم» است.(تنظیم و سرایش: ۱۲۷۹-۱۲۸۰ ق، مخطوط، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، تصویری از این رساله در کتابخانه آیت الله مرعشی رضوان الله، به شماره/۱۴۰۹ نگهداری می شود).
این اثر فاخر، رساله ای است منظوم به زبان عربی، شامل پانصدویک بیت، که علامه شیخ فضل الله نوری این منظوم را در سن حدود بیست سالگی در ۲۶ عنوان اصلی و درباره ۲۵ قاعده فقهی، بحث و به مبانی آنها اشاره کرده است. مرجع شهید بر این باور است که #فقه از افضل علوم است ولی عناوین پر فایده آن متروک و مهجور مانده است. از این رو تصمیم می گیرد در ارجوزه ای موجز این عناوین را به نظم در آورد.
🔸منابع این بخش: تنهای شکیبا، خانه بر دامنه آتشفشان، تألیف مورخ و پژوهشگر فقید، استاد علی ابوالحسنی(منذر)، باشگاه خبرنگاران جوان، محفل خوشنویسی کلهر، خبرگزاری مهر، پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ و ایثار و شهادت و...
🔰ادامه در بخش دوم/پایانی🔰
🔰بخش دوم/پایانی🔰
‼️ خطابه(هنر سخنوری)، از هنرهای ذاتی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)!
‼️ پانزده شب، خطابه آتشین توسط مرجع شهید نوری در افشای ماهیت واقعی جریان غربگرا و دین ستیز مشروطه!
◽️مقدمه
✍ امروز در جامعهی بشری نقش تبلیغ و پیامی که به مخاطب میرساند قابل اهمیّت است و مسئولیت سنگین سخنرانان و خطیبان در این امر نیز در تصرف و تغییر اندیشه های فکری عموم مردم، گفتاری است که سخنرانان را وامیدارد تا شرایط یک خطیب با استعداد را در اقناع و اشباع مثبتی که به وجود میآورد در نظر گرفته و روی آن سخن راند. زمانی که خطیب، هنر سخنوری را کامل بداند و سخن خود را پربار و مؤثر کند میتواند اعتماد بیشتری در بین مردم پیدا کرده و رسالت الهی و تبلیغی خود را به سامان برساند. بنابراین در برابر هجوم سهمگین تبلیغات ضد اسلامی دشمنان در اوضاع کنونی، تلاش عظیم مبلغین و سخنرانان توانا در امر یادگیری فنون سخنرانی و شرایط آن بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که با رعایت این فنون در امر تبلیغ، مؤثر واقع شوند و آرامش خاطری را برای مخاطب صورت دهند...
دین مبین اسلام بالاترین خدمت را هدایت خلق بر میشمرد و یکی از بهترین راهها برای این امر مهم «تبلیغ با خطابهی قوی» است. تاریخچه خطابه به صورت دقیق مشخص نیست. مفهوم خطابه، آن است که خطیب سخن خود را با آرایش گفتاری و معنای به مخاطب عرضه کند و آرامش خاطر را برای او حاصل نماید. از این رو هنرهای خطابه را ما در این #مقاله از قبیل فصاحت، بلاغت و... بیان کرده و سپس راه های تأثیرگذاری یک سخنران خوب از قبیل، تحریک حس اعجاب مخاطب، تحریک حس زیباگرایی مخاطب و... را بررسی و در آخر مقاله به بیان نکات و مسائل مهم سخنرانی در هنگام خطابه پرداختهایم[۱]*. کامل مقاله👇
https://rasekhoon.net/article/amp/show/208981/
✍ مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری، در جایگاه #مرجعیت، سخنوری توانا و خطابه هایش آتشین، ظالم سوز و استکبار ستیزانه بود. شاید یکی از دلایلی که انگلیس را بر آن داشت تا ایشان را از طریق مزدورانش، به شهادت برساند، همین خطابه های آتشین بوده، قبل از بردار کردن مرجع شهید، یک بار دیگر انگلیس از طریق جمعیتی مخفی و توسط فردی به نام کریم، شیخ را مورد سوء قصد و ترور قرارد داد که ناکام ماند. شیخ مجروح شد و تا زمان بر دار شدن(شهادت ۱۱مرداد ۱۲۸۸ شمسی) از جراحات حاصل از گلوله رنج می برد. در زمان بر دار شدن هم، نهیب خطابه های آتشینش مانند پُتکی بر سر انگلیس و مزدورانش فرود آمد.[۲]*
مرحوم آیت الله العظمی شیخ مهدی امامی مازندرانی(ره) از شاگردان مرجع شهید علامه نوری(ره) در خصوص خطابه های مرجع شهید در جریان تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می گوید:🔰
آیت الله شهید حاج شیخ فضل الله نوری(رضوان الله تعالی علیه)، در ایام تحصن خویش در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام، هر شب منبر می رفت.جمعیت زیادی به آنجا می رفتند تا از سخنان ایشان استفاده کنند.ازدحام جمعیت چنان بود که تمام پشت بام اطراف امامزاده عبدالعظیم پر از جمعیت می شد. آیت الله شهید در شب پانزدهم، سر به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: خدایا، شاهد باش، من حرف آخر را به مردم زدم."سید کریم عظیم (اشاره به حضرت عبدالعظیم علیه السلام) شما هم گواه باش"
ای مردم، می دانم مرا خواهند کشت، ولی بدانید آنان اسلام را هدف گرفته اند.گفتنی ها را گفتم و به وظیفه خویش عمل کردم. وای به حال کسانی که از کنار این مسئولیت، بی توجه بگذرند...[۳]*
🔸منابع این بخش:
[۱]* راسخون، احمد ابراهیمی هرستانی
[۲]* رجانیوز، آشنایی با حوزه علمیه کهنسال(پانصد ساله) تهران
[۳]* ک، خانه بر دامنه آتشفشان، علی ابوالحسنی(منذر)
✳️ @ShahidRabe
🗓 به بهانه سالروز شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، مهندس سید مرتضی آوینی/۲۰ فروردین
✍ شهید آوینی با قلمش، درایت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را ستود🔰
قانون یا باید خود را «حافظ شریعت» بداند و یا خود، شریعتی دیگر خواهد شد. پس، رویکرد تاریخی ما به قانون در مشروطیت روی آوردن به شریعتی دیگر بود، بیآنکه خود بدانیم.
شیخ فضل الله نوری(ره) به همین «نسبت» توجه یافته بود، چرا که «شرع» نیز در مقام احکام به مجموعهای از شرطها و حدود – یعنی قانون – مبدل میشود...
...«اما هنوز این نظم نیهیلیستی گاو مقدسی است که پرستیده میشود، حتی در میان ما که همواره نظم و نظام و انتظام را از درون به بیرون معنا میکنیم. این، تفاوتی عمده است میان تمدن شرق و تمدن غرب. رویکرد تاریخی ما به غرب در مشروطیت با یک رویکرد ظاهری به «ضرورت وجود قانون» آغاز میشود. اولین نشریهای که در ایران انتشار مییابد «قانون» نام میگیرد و میرزا ملکم خان [از مؤسسین فراموشخانه و فراماسونری در ایران] یک قرن پیش، در نخستین شماره جریده «قانون» (رجب ۱۳۰۷ هجری قمری) مینویسد: «ایران مملو است از نعمات خداداد. چیزی که همه این نعمات را باطل گذاشته نبودن قانون است».
شیفتگی در برابر قانون، تقدیر تاریخی همه اقوامی است که در آغاز ظهور تمدن غرب پای در آخرین دوران از اضمحلال تاریخی خویش نهاده بودند. اما این شیفتگی صرفا ظاهری است. وجود قانون، فی نفسه نمیتوانست همه آنچه را که ما میخواستیم تامین کند. قانون تعیین کننده حقوق و ضامن تامین آن است. پس نخست باید درباره حق و حقوق اندیشید.
نظم نیهیلیستی، یعنی قانونی که «حق» متناسب با روزگار غلبه نیهیلیستی معنا شده است و از آن گذشته، اگر قانون هر (قانونی) ضمانت اجرای خویش را در یک نظام ظاهری جستوجو کند، بشر خود را از «اخلاق» مستغنی خواهد پنداشت و قانون را به جای «شریعت» خواهد نشاند. قانون یا باید خود را «حافظ شریعت» بداند و یا خود، شریعتی دیگر خواهد شد. پس، رویکرد تاریخی ما به قانون در مشروطیت روی آوردن به شریعتی دیگر بود، بیآنکه خود بدانیم. شیخ فضل الله نوری(ره) به همین «نسبت» توجه یافته بود، چرا که «شرع» نیز در مقام احکام به مجموعهای از شرطها و حدود – یعنی قانون – مبدل میشود».
🔸منابع: برگرفته از فردایی دیگر، مرتضی آوینی از مقاله محمد فاتحی در پایگاه خبری صاحب نیوز، کد خبر 6384
🌹 شادی روح شهیدان «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
#روز_هنر_انقلاب_اسلامی
#هفته_هنر_انقلاب_اسلامی
✳️ @ShahidRabe
✍ «لیلة القدر» در کلام ۱۵ نَفَر از بزرگان دین🔰
✅ مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره):
رمضان الکریم، ضیافت الله است، صیقل دهید جسم و روح را، تا درک کنید، لیلة القدر را.
✅ آیت الله العظمی امام خمینی(ره):
در ماه مبارک رمضان قضیهای اتفاق افتاد که ابعاد و ماهیت آن تا ابد برای امثال ما در ابهام مانده است و آن نزول قرآن است، نزول قرآن بر قلب رسول الله(ص) در لیلةالقدر.
✅ آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله):
لیلة القدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت است، هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است...افضل اعمال شب قدر، دعاست.
✅ آیت الله العظمی بهاءالدینی(ره):
منظور از احیا در شب قدر، در حقیقت احیای دل است؛ نه صرف بیدار ماندن ظاهری.اصل این است که انسان در این شب برای لحظاتی نیز شده از خواب غفلت بیدار شود و دلش را احیا کند، حیات ببخشد. انسان اگر بتواند شب قدر، با خود خلوتی داشته باشد و با عبادات و نماز و دعا عروجی حاصل کند و طهارتی کسب کند، توانسته است در حد خود شب قدر را احیا کند.
✅ آیت الله العظمی بهجت فومنی(ره):
بسیاری از بزرگان شبهای ماه رمضان را بیدار میماندند و نمیخوابیدند...قرآن سر گرفتن مخصوص شب قدر نیست.خیلی از عبادات وجود دارد که ما به جهت این که نوشته است در فلان زمان آن را باید بجا آورد، ما خود را از آن محروم میکنیم.
✅ آیتالله العظمی مجتبی تهرانی(ره):
در شبهای قدر درخواست ما از پروردگارمان دو چیز است: یکی ترمیم نسبت به گذشته و دیگری ترسیم امور آینده.
✅ آیت الله علامه مصباح یزدی(ره):
شب قدر، ولایت را اثبات میکند. در اصول کافی در باب حجت، روایتی از امام معصوم(ع) آمده است که خطاب به شخصی فرمودند: «برای اثبات ولایت ما برای مخالفین، با سوره قدر احتجاج کنید. چرا که یکی از دلایل لزوم امام بعد از پیغمبر اکرم(ص) این سوره است.»
✅ آیت الله علامه حسن زاده آملی(ره):
الهی وای بر آن که در شب قدر فرشته بر او فرود نیامده با دیو همدم و همنشین شود.
✅ آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله):
وقتي از امام صادق(سلام الله عليه) سؤال ميكنند كه علامت شب قدر چيست؟ فرمود شب قدر رايحه خوبي دارد از بوي آن شب معلوم است كه اين شب، شب قدر است.
✅ آیتالله العظمی سبحانی تبریزی(حفظه الله):
سرنوشت همه بندگان در شب قدر رقم میخورد. برخی میگویند آدمی در تعیین سرنوشت خویش اختیاری ندارد در حالی که این امر صحیح نیست و این خود انسان است که راه سعادت یا شقاوت را انتخاب میکند؛ شبهای قدر فرصتی هستند تا انسان بتواند تقدیر خود را رقم بزند و به وسیله دعا و عبادات وارده آیندهای نیک را برای خود ترسیم نماید. برخی حوادث تاثیرگذار در زندگی انسان به اختیار او نیستند، با این حال خوشبختی و بدبختی نهایی هر فرد به اختیار و انتخاب خود او بستگی دارد. ملائکه در شب قدر با فرود به زمین به محضر مبارک امام عصر(عج) مشرف شده و مقدرات جهان را به ایشان ارائه میکنند. این یکی از مهمترین اهداف ملائکه برای آمدن به زمین در شب قدر است.
✅ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره):
قرآن، شب قدر را «لیلة مبارکة» خوانده و در شأن آن یک سوره نازل شده و شرافت آن شب، از هزار ماه بیشتر است.از جمله وظایف مهم در این شبها، تجدید عهد با ولی امر و خواندن دعای معروف «اَللُهَّم کُن لِوَلِیِّکَ...» میباشد؛ زیرا شب قدر به آن حضرت تعلّق خاص دارد.
✅ آیت الله العظمی علوی گرگانی(ره):
شب های قدر را از دست ندهید...درباره آن هرچه بگوییم، کم است.
✅ آیت الله العظمی مکارم شیرازی(حفظه الله):
نادیده انگاشتن گناهان کوچک به معنای بیاعتنایی به نهی کردن خداوند محسوب میشود. در ایامی که فرصت درک شب قدر وجود دارد، بهترین کار توبه و بازگشت از گناهان است. شب قدر برای بازگشت انسان و بخشیده شدن او از بهترین شب ها است. بنابراین در ایام شبهای قدر که به احیاء و شب زنده داری می پردازیم، از گناهان کوچک و بزرگ خود نیز توبه کنیم.
✅ آیت الله مجتهدی تهرانی(ره):
اندازهگیری برنامههای ما اعم از سلامتی، عمر طولانی، رفاه، بلا، گرفتاری و هر پیشامدی در شب قدر اتفاق میافتد. شبی که مورد اختلاف است و حتی برخی، عید فطر را برای آن قائلند. برخی اولیاء، تمام سال را احیاء میگرفتند تا آن شب قدر که معلوم نیست چه وقت است را درک کنند.
✅ آیتالله حقشناس(ره):
در روایت وارد شده است که هر کس احیاء را به مذاکره علم بگذراند؛ هر یک ساعت ثواب یک احیای تام و تمام را در بر دارد. مذاکره علم همین است، همین «قالالصادق» و «قالالباقر»است. اگر بخواهید از امیرمومنان(ع) تبعیت بکنید؛ باید به این نکات توجه بفرمایید.
🔸منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، سایت جامع رمضان، بیداری ملت، تسنیم، مشرق، اسراء، عطر ملکوت دفتر چهارم...
✳️ @ShahidRabe
👆 اعمال مشترک و مخصوص(لَیْلَةِ الْقَدْر)
🌹 امام صادق علیه السّلام:
مقدّرات در شب نوزدهم تعيين، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست و سوم [ماه رمضان] امضا مى شود. الكافى
#شب_قدر
✳️ @ShahidRabe
2⃣ قسمت دوم/ هدف از قتل مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف
✳️ @ShahidRabe