🔻روایت مرحوم آیت الله سید محمد حسین طهرانی (علامه طهرانی) از منزلت و جایگاه مرجعیت علامه شیخ فضلالله نوری(اعلی الله مقامه الشریف)
🖊مهدی جمشیدی
۱. مرحوم علامۀ طهرانی -رضواناللهتعالیعلیه- میگویند: تقیزاده، از همان فراماسونرهای مشهور و از همان مَلاعینی بود که فتوای به دار کشیدن شیخفضلالله نوری را امضاء کرد، و قاضیِ محکمه نیز که شیخ ابراهیم زنجانی بود حکم کرد و شیخفضلالله را به دار کشیدند؛ با آن مرد عالِم، مجتهد، عادل، و حتی «مرجع تقلیدِ وقت» چنین کردند؛ شیخفضلالله نوری، عالِم عادی نبود، «مرجع» بود. پدر من گفت من که تحصیلاتم در نجف تمام شد و آمدم طهران، به پدرم گفتم: در طهران کسی هست که از درس او استفاده کنم؟ پدرم گفت: برو درس شیخفضلالله. این حرف بر من گران آمد که ما که در آنجا اساتید بزرگی را طیّ کردیم، حالا چگونه پدر من میگوید به درس شیخ برو. به درس او رفتم، ولی در اطاق درس ننشستم، بلکه بیرون نشستم که یک درس او را گوش کنم و اگر پسندیدم بروم. ایشان قَسم میخورد که شیخ، چنان وارد مبحث شد و چنان خروج از مبحث پیدا کرد که بهتحقیق، از هیچیک از أعاظم و مراجع نجف و کربلا کمتر نبود. در مقابل، آنچنان بر ضد شیخ، به تبلیغات دست زدند و سرانجام نیز او را دار زدند، و همین تقیزاده، حکم به دار زدن او کرد. مردم هم میگفتند شیخی بوده که خلاف مصلحتِ وقت عمل میکرده و او را به دار زدند. با تبلیغات، شیخفضلالله را در افکار عمومی، بهعنوان یک مردِ «عامی» و «کماهمّیّت» و «خائن» و «کمفهم» و «خودخواه» جلوه دادند. یک روز در زمان سابق، من به یکی ازکتابخانههای طهران رفته بودم، بعضی از اساتید دانشگاه هم آنجا بودند و دیدند که من شیخ را تقویّت میکنم؛ اینها تعجّب کردند و گفتند بهواقع شما دربارۀ شیخ، چنین نظری دارید و او را خائن نمیدانید؟!(علامه طهرانی، سالک آگاه، صص۱۳۴-۱۳۶).
۲. تصریح علامۀ طهرانی به اینکه شیخ شهید، «مرجع تقلید» بوده، سخن درخور توجّه و مداقّه است و نشان میدهد که ایشان از نظر علمی و فقهی، در مرتبۀ بسیاری بالایی بوده است، درحالیکه حتّی امروز نیز اهل تحقیق و تأمّل، چنین شناختی از منزلت و مکانت شیخ ندارند و او را بیشتر سیاسی میانگارند تا علمی. شیخ توانست میان این دو، جمع برقرار کند و در عین وجاهت علمی، به بصیرت سیاسی نیز دست یابد. کسانیکه دربارۀ قوّت علمی شیخ، تردید روا میداند، در پی این هستند که نظر و موضع سیاسی او را فروبکاهند و از اهمّیّت و اعتبار، ساقط کنند. بیان علامه طهرانی نشان میدهد که شیخ از لحاظ فقهی، قابلمقایسه با عالیترین فقها و علمای نجف بوده است. اینجاست که اعدام شیخ، معنای بسیار تأسّفبارتر و تلختری مییابد.
۳. نکتۀ درخشان دیگری که در بیان علامۀ طهرانی آمده، بازی روایتی است که در برابر شیخ شهید، به راه انداختند و به تخریب و ترور شخصیّت او پرداختند. شیخ شهید، «شهید کجروایت» بود و جریان روشنفکریِ سکولار در دورۀ مشروطه توانست با وارونمایی و تحریف، نهفقط خودش را توجیه کند، بلکه شیخفضلالله را دیدۀ عوام و خواص، بدنام و بدعمل جلوه بدهد. هرچند دیگران به دلیل ضعفهای فکری و تحلیلی نسبت به بنیانهای سیاسیِ تجدّد و مقاصد روشنفکریِ سکولار، توانمند نبودند و در زمین تجدّد، بازی کردند، اما با این حال، تذکّرات و انذارهای شیخ، باید آنها را از خواب غفلت و سادهاندیشی بیدار میکرد. این قدرت روایتیِ روشنفکریِ سکولار را نشان میدهد که فضای غالب را پدید آورد و ذهنها را مرعوب و مسخّر کرد. شیخ شهید، هرچه کوشید این وضع و حالت اجتماعی را در هم بشکند و رگهها و ریشههای انحراف را نمایان سازد، موفق نشد؛ چراکه او در غربت و تنهایی قرار گرفته بود و جامعه بهصورت یکپارچه و حداکثری، مشروطه را طلبیده بود و نسبت به ماهیّت سکولار آن حسّاسیّتی نداشت. در اثر تحریف، چنین وضعی شکل میگیرد که جای قهرمان و خائن تغییر میکند و مدار حرکت جامعه به ورطۀ زوال هویّتی فرومیافتد. جنگ شناختی، این اندازه مهم و تعیینکننده است و میتواند سرنوشت اجتماع را صورتبندی کرد.
۴. اگر بخشی از جبهۀ اصحاب حقیقت، دچار نقصان تحلیلی و سادهنگری فکری شود و نتواند نقشههای پنهان را بخواند و حملبرصحت کند، به «روشنفکری سکولار»، اعتماد خواهد کرد و سیاست و جامعه را به آنها واگذار خواهد نمود. در نظر نگرفتن مرزهای فکری و اعتقادی نسبت به تجدّد و پیوستنِ عملگرایانه به کنشگران بومیِ تجدّد، چنین نتیجهای در پی دارد. علمای آن روز، «استبدادِ قاجار» را دیدند و برآشوبیدند، اما «سکولاریسمِ روشنفکری» را ندیدند و اعتماد کردند.
✳️ @ShahidRabe
رسالهکاملحرمتمشروطیتعلامهشیخفضلاللهنوری.pdf
2.56M
📕 رساله کامل «حُرمت مشروطیت»
▫️اثر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
‼️«فتوای حرام شمردن مشروطه غربگرا و دلایل آن در نگاه تحلیلی علامه شیخ فضل الله نوری (اعلی الله مقامه الشریف) زعیم نهضت اسلامخواهی مشروطه(مشروعه)»
🔸دو نسخه در یک pdf
🔸منابع: رسانه حوزوی «مناهج» و کانال تحقیقی «الفقه و الاصول محمد متقیان تبریزی»
✍ ایام سالگرد شهادت علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، قلمها و بیانهای آغشته به کینه و عقدهگشایی علیه مرجعی بصیرِ و بزرگ مجاهدی تیزبین، دوربین و ریزبین، باز شده و صحیح و سقیم را در هم آمیخته و به مخاطبان خود میفروشند.
بهتر است اهل تحقیق، رساله «حرمت مشروطیت» را مطالعه کرده و با دغدغهها و دلنگرانیهای شیخ شهید آشنا شده و تا حدودی توان نقد و ارزیابی برخی سخنان علمنماها را کسب نمایند.
پر واضح است که جهت اشراف بر اندیشه شیخ بزرگی که جلوتر از زمانش بود، باید همه مکتوبات او را خواند، لیکن همین رساله نیز میتواند مقداری از این آگاهی بر اندیشه والای ایشان را تأمین نماید.
✳️ @ShahidRabe
✍ از کانال 🔴 بیداری_ملت👇
🔹سایت اصلاحطلب رویداد۲۴ به تعریف و تمجید از یپرمارمنی پرداخته و در نهایت وی را شهید! خطاب کردهاست!
🔻و اما در پاسخ باید گفت :
🔹یپرم ارمنی از عناصر سفاک و تندرو در طیف مشروطهخواهان سکولار است که پس از فتح تهران به ریاست نظمیه رسید! او مجتهد اول تهران یعنی آیت الله شیخ فضل الله نوری را به دار کشید و بعد با افتخار میگفت:
🔹من پاپ مسلمانها را به دار کشیدم!
🔹همچنین نقل است بر جنازه شیخ ادرار کرد و حتی قصد آتش زدن جنازه را داشته!
🔹جالب است پس از هلاکتش توسط یک جوان کرمانشاهی، اسقف همدان او را مسیحی ندانست و از مراسم مذهبی خودداری كرد، ولی نوچههای ارمنی یپرم، اسقف را به تير بستند و كشتند!
جسد ناپاک یپرمخبیث به تهران منتقل و علیرغم مخالفتها، در محوطه کلیسای مریممقدس دفن گردید!
🔹درباره زندگی وی باید گفت که اصالتا ایرانی نبود[اسماعیل رائین که خود از طرفداران یپرم است و برایش قلمفرسایی نیز کرده به حرامزاده بودن او اذعان دارد و دلیلش را این میداند که در هیچ جای تاریخ نامی از پدر وی نیست و خود او نیز هیچگاه اسمی از پدرش نیاورده!] به سبب طبع سرکش خیلی زود مدرسه را رها کرد و به همراه دستهای از آشوبگران ارامنه قصد ورود به خاک عثمانی به قصد خرابکاری را داشته...
❌ نفوذ جریانی چیست؟
وقتی ما به عنوان وارثان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری که ریشه انقلاب ماست، کم بگذاریم، نتیجه این میشود که قاتل حرامزاده ایشان را اصلاحطلبان در رسانههای خود، در نظام مقدس ما «شهید» بنامند!
درباره یپرم و هلاک کننده او بیشتر بدانیم/۳بخش👇
https://eitaa.com/shahidrabe/8623
👆#تاریخ_بی_روتوش
👈کامل مطلب در نسخه PDF 📑 #مقاله «عملکرد علمای حامیِ مشروطه غربگرا و سرنوشت آنان»👇
https://eitaa.com/shahidrabe/8967
👆برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده
🔸منبع: #مقاله «عملکرد علمای حامیِ مشروطه غربگرا و سرنوشت آنان»👇
https://eitaa.com/shahidrabe/8967
#جهاد_تبیین
#تاریخ_بی_روتوش
✳️ @ShahidRabe
🔸از: کانال مدرسه انقلاب ۱/ دکتر محمدی
📍سنت الهی بر «عذاب جمعی» در پی «گناه جمعی» است.
🔹 قدرت گرفتن حیوان وحشی ای مانند رضاشاه، بدلیل گناه نخبگان و مردم در حمایت نکردن از مجتهد بصیری چون شیخ فضلالله نوری رخ داد.
🔻 سنت عذاب جمعی همیشه تکرار میشود و اگر مومنین بجای حمایت از عالمان مجاهد خود، سکولاریسم را با روکش ادبیات دینی دنبال کند، عذاب های جدیدی در انتظارش خواهد بود.
🔻فقط شیخ فضل الله گناهکار بود؟!
🔹مشروطهخواهان بعد از اینکه موفق شدند تهران رو فتح کنند و به پیروزی برسند؛ با بزرگواری دشمنان مشروطه رو مورد لطف قرار دادند:
▪️برای محمدعلی شاه که بزرگترین دشمن مشروطه بود؛ حقوق تعیین کردند.
▪️پسر کوچیکش رو به پادشاهی برگزیدند.
▪️لیاخوف، فرمانده نظامی بریگاد قزاق که سال قبل مجلس رو به توپ بسته بود، مورد عفو قرار گرفت.
▪️سردار اسعد بختیاری هم گفت که لیاخوف به وظیفه سربازی خودش عمل کرده و ایرادی بهش وارد نیست.
📌ظاهرا تنها کسی که در این بین به وظیفه خودش عمل نکرده بود، شیخ فضلالله نوری بود که به دار آویخته شد.
🔰👇👇
🔸از: حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری
📌 جسارت سریع القلم در سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری
خباثت قلمیک تاریکفکر کوتاهبین #کثیفالقلم به خود جرئت میدهد بر علیه بزرگترین افتخارات تاریخ شیعه قلم بزند. دولت جمهوری اسلامی و #قوه_قضاییه نباید این همه بیحیایی و گستاخی و نامردی و رذالت را تحمل کند.
🔰👇👇
🔸از کانال اسرار تاریخ/حجت الاسلام صادق ابوالحسنی
تکرار یک اتهام
👈 یک یادداشتِ مبتذل، در فضای مجازی علیه شیخ شهید در حال انتشار است که اولاً قدیمی است و ثانیاً به نام نویسندهای پخش شده که اصلاً انتسابش به او معلوم نیست.
💥 این شبهه و شایعه مبنی بر مخالفت آیت الله شیخ فضل الله نوری با تحصیل در مدارس جدید است. برخلاف این اتهامزنی، نظر شیخ درباره ساخت مدارس جدید مثبت بوده و حتی ایشان کمک مالی کرده است و مردم را ترغیب کرده که از نظر مالی به ساخت مدارس جدید کمک کنند زیرا برای روز قیامت آنها (یوم لا ینفع مال و لا بنون) سودمند خواهد بود؛ سند تاریخی آن را بینید🔻
🔰ادامه این مطلب در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم از قبل🔰
یک سند تاریخی
👈 حمایت مالی و فقهی آیت الله شیخ فضل الله نوری (ره) از مدارس جدید
1⃣ چنانکه در متن سند فوق میبینید، آیت الله شيخ فضلالله نوری (ره) نسبت به مدارس جديد، تعبیر پرمعنای «خیر جاری بزرگ» را به کار برده و مردم را ترغیب میکند. سند مربوط به سال 1316ق و در اوايل تأسيس و ترويج مدارس جديد میباشد. ایشان مبلغ یکصد قران هم به این کار کمک کردند که در آن زمان مبلغ خوبی بوده است. این کمک به صندوق انجمن معارف صورت گرفته؛ انجمنی که مخصوص حمایت مدارس جدید بود. (این مدارس از نوع ایرانی اسلامی بود نه زیر نظر آمریکاییها، فرق ضاله و مختلط).
👈 در سمت چپ صفحه، نام و امضای شیخ فضل الله نوری (ره) پیداست و برای صندوق اعانه انجمن معارف نگارش یافته /
📚 مجله معارف؛ ۴شنبه، ۱۵ ذی الحجه ۱۳۱۶ ه.ق.
2⃣ نکته مهم
به عنوان یک اصل کلی: رويکرد محوري و غالب در ميان عالمان ديني نسبت به مدارس جديد، تأييد و حمايت از اصل مدارس جدیدی بود که با فرهنگ ملی و اسلامی ما تناسب داشت، و در عین حال این امر سبب نمیشد که نسبت به پارهای دیگر از مدارس جدید که دارای انحراف بودند، مخالفت نورزند. انحرافها از سه حيث ميتوانست بوجود آيد: «موسسين و معلمين»، «مواد و محتواي آموزشي»، «محيط و فضاي آموزشي».
3⃣ نتیجه: بر این اساس آیت الله شیخ فضل الله نوری نسبت به مدارس جدید ایرانی - اسلامی که دارای نوآوری بود حمایت میکرد ولی نسبت به مدارسی که زیر نظر فرق انحرافی مثل فمینیستها، بابیان، بهائیان و مسیونرهای تبشیری و آمریکایی بود، مخالفت میورزید.
🔰👇👇