eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.5هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
289 ویدیو
403 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃 ✅ استدلالات شیخ شهید (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره) در تایید مظاهر دنیای مدرن ✍ از: سید هاشم منیری تلخیص🔰 ...«معین‌التجار» با همراهی بازرگانان و روحانیون تهران و تبریز،‌ به تکوین و تاسیس نخستین بانک ملی ایران اقدام کردند. این اقدام بدون حمایت و پشتیبانی روحانیون بی شک قابل اجرا نبود. از آن جمله کمک دویست تومانی شیخ فضل الله نوری(ره) [در جایگاه مرجعیت دینی] برای این امر مهم است، که خود مستظهر به دلایل فقهی و سیاسی و اقتصادی بود به سرانجام رسید. وجود لوایح و مکتوبات سیاسی متعددی که از سوی شیخ فضل‌الله نوری(ره) منتشر شده است به روشنی نشان می­دهد که قطب اصلی منظومه فکری او حول اسلامی بودن قوانین و لوایح مجلس و کارکردهای برآمده از آن است. از محورهای اصلی فقه اسلامی نیز دو مقوله «دارالاسلام/ دارالکفر» و «نفی سبیل» است که این دو مقوله در تمامی ابعاد حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جاری و ساری می­باشد. شیخ شهید نیز بر اساس آیه 141 سوره نساء (که به نفی سبیل معروف است و در آن هر رابطه­ای را که سبب سلطه‌پذیری و سلطه‌گری کفار شود؛ ممنوع می‌دارد)، راهنمای خود قرار می­دهد و به دفاع از تجار و بازرگانان ایرانی در برابر بانکهای دول خارجه می­پردازد و این مهم در جهت تقویت و استحاکم دارالاسلام قلمداد می­شود. جمله ای معروف از آیت‌الله العظمی نوری(ره) است که می­گوید: «اسلام، زیر بیرق کفر نخواهد رفت. این عقاید و اعمال، واکنش روس و انگلیس را بر می­ انگیخت تا آنجا که «بارکلی» سفیر وقت انگلستان در ایران به «گری»،‌ وزیر امورخارجه تلگرام می­کند که: «باید توصیه کنیم شیخ فضل‌الله را از تهران خارج نمایند، زیرا اگرچه او مقام رسمی ندارد ولی نفوذ بسیار زهرآگینی دارد» بنابراین شیخ شهید وزنه­ و مانعی در برابر آنان بود. رهایی از سلطه سیاسی و فرهنگ غرب، منوط به استقلال و رهایی از استعمار اقتصادی است. آیت‌الله نوری نیز همان‌طور که گفته شد از طرح تاسیس بانک ملی حمایت کرد و حمایت او را باید در چارچوب مبارزه با استعمار اقتصادی فهم و درک نمود. این مبارزه به سالهای قبل برمی‌گردد آنجا که در رساله ­ای حاوی 60 مورد سؤال و جواب در پاسخ به سؤال تشبه به غیر مذهب آیا درست است یا نه؟ هرگونه وابستگی به غرب را دشمنی با خدا تلقی می­کند. وی در جای دیگر در نامه به علامه محمد قزوینی [شاگرد و نماینده پژوهشی اش در اروپا که به طور مرتب گزارشهایی را از اوضاع اروپا و جهان برای شیخ ارسال می کرد] مژده پیشرفت تشکیل بانک ملی را می­دهد که🔰 ...موجب کمال امیدواری به بقاء استقلال وطن عزیز و مزید تقویت دین حنیف اسلام است... بنابراین، حمایت از تاسیس بانک ملی؛‌ حرکتی در راستای قطع نفوذ اقتصادی روس و انگلیس و حمایت از تجار و بازرگانان داخل ایران بود که از آن به بعد می­توانستند به بانکی که متعلق به قاطبه ملت ایران است افتخار نمایند. نتیجه اینکه آیت‌الله نوری(ره) به همراهی نمایندگان ملت و تجار و بازرگانان به تکوین و تاسیس بانکی پرداختند که «ملی» بود و هیچگونه وابستگی اقتصادی و سیاسی با دول استعماری نداشت. این مهم را باید در چارچوب فقهی شیعه در «نفی سبیل»،‌ «دفاع از دولت شیعی»،‌ «دفاع از بازرگانان داخلی» و «استقلال سیاسی» دانست. تنیدگی سه رکن دینی، سیاسی و اقتصادی؛ فرجامی جز استقلال و رهایی از استعمارگران روس و انگلیس نداشت. آیت‌الله نوری(ره) دیده‌بانی بود که اندیشه سبز و زندگی سرخی را برای حفظ استقلال ایران رقم زد و پایداری خود را تا پای دار ادامه داد. 🔸منبع: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کد مطلب۴۹۳۲ @ShahidRabe
از مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران🔰 ✍ المرجع الديني الکبیر آية الله العظمی الشّهید الرابع العلامة الشیخ فضل الله النوري (اعلی الله مقامه الشریف) و الثورة الدستوریة فی إیران🔰 ✍ الحدیث مع حجة الإسلام علی أبوالحسنی (منذر)👇 http://www.iichs.ir/s/2617 @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📄🖊گزارش تفصیلی از نشست «شیخ فضل الله نوری؛ حدیث نامکرر» سال ۹۶ ش ✅ خوانشی نو از «حدیث نامکرر مشروطه» با سخنرانی سه مورخ و پژوهشگر معاصر🔰 ◽️ دکتر موسی حقانی ◽️ دکتر محمد حسن رجبی ◽️ دکتر مصطفی تقوی ✍ این نشست تخصصی نه تکرار مکررات، بلکه محفلی برای بررسی رویکرد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه در برابر پدیده نوظهور مشروطه از زوایایی جدید بود. آنچه در ادامه خواهید خواند گزارشی است از این بررسی و خلاصه ای از سخنان این سه مورخ معاصر👇 http://www.iichs.ir/s/4837 @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 به بهانه فرا رسیدن ایام ارتحال شاگردی از شاگردان علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰 🌹 مجتهد و خطیب شهیر مرحوم آیت الله سید محمد سلطان الواعظین شیرازی، صاحب کتاب گرانسنگ "شب های پیشاور و از شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی ره) ...برای تبلیغ و سخنرانی راهی پیشاور شد. مجلسی بزرگ با حضور جمع زیادی از مردم پیشاور و علمای شیعه و سنی برگزار شد.سلطان الواعظین مباحثی در زمینه خلافت و ولایت و عقاید شیعه مطرح ساخت. در پایان سخنرانی دو تن از علمای اهل سنت نزد سلطان الواعظین آمده و تقاضای مناظره کردند. مناظره تا ده شب به طول انجامید. استدلال سلطان الواعظین در طول این مناظره، فقط از كتب و منابع اهل سنت بود، و این خود نشانه تسلط و احاطه آن بزرگوار به منابع اهل سنت بوده است.سید در این مناظره طولانی و كم نظیر چنان با صلابت، قدرت و منطق قوی وارد بحث شد كه پس از مدت كوتاهی یكه تاز میدان گردید و آقایان اهل سنت بیشتر به مستمع تبدیل شدند. در پایان شب دهم، تعدادی از رجال و بزرگان اهل سنت به مذهب تشیع مشرف شدند؛ ولی آنچه ثمره جاوید این مناظره پر ارج به شمار می آید، كتاب «شبهای پیشاور» است.مؤلف مشروح مذكرات را كه روز بعد از جلسه توسط جراید محلی چاپ می شد مجدداً بررسی كرده و پس از تنظیم در این اثر ارزشمند آورده است. سلطان الواعظین، واپسین سال‌های عمر خویش را با بیماری شدید قلبی می‌گذراند، به طوری که تقریباً در ده سال آخر زندگی کاملاً خانه‌نشین شد. وی سرانجام در روز جمعه ۱۷ شعبان المعظم ۱۳۹۱ ه. ق، برابر با ۱۶ مهرماه ۱۳۵۰ ه. ش در تهران از دنیا رفت. تاریخ فوت ایشان را در وفیات العلماء، بیستم شعبان دانسته‌اند و روی جلد شب‌های پیشاور چاپ دارالکتب نیز همین تاریخ نوشته شده است؛ ولی برابر نوشته حک شده بر سنگ مزار ایشان این تاریخ را ۱۷ شعبان ذکر کرده‌اند. پیکر ایشان پس از انتقال به قم، با تشییع باشکوهی توسط علماء و فضلای حوزه علمیه قم، در جوار بارگاه نورانی حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در قبرستان ابوحسین به خاک سپرده شد. حاج سیدعلی‌اکبر اشرف الواعظین شیرازی، پدر سلطان الواعظین، رئیس جمعیت بسیاری از سادات شیراز از پرچمداران دیانت و مروجین مذهب و شریعت بود. ایشان سال‌ها در تهران به ترویج و تبلیغ مشغول بود تا آن که حوادث مشروطه پیش آمد. مرحوم اشرف الواعظین به کرمانشاه نقل مکان کرد و در این شهر ماندگار شد. او در کرمانشاه قدرت و نفوذ بسیاری یافت و در برابر دشمنان دین و معاندین سدی استواری گشت. وی در ترویج شرع انور [مشروعه خواهی] و جلوگیری از انحرافات و ایستادگی در برابر ارباب تفکرهای گمراه کننده، نهایت سعی خود را مبذول داشت. ایشان همواره مورد احترام و توجه علما، همچون آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی(صاحب عروه و از همفکران و دوستان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره) و مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم و از شاگردان مرجع شهید علامه نوری ره) بود. وی بعد از تقریباً هشتاد سال زندگی، در سپیده دم روز سه شنبه ۲۱ شعبان سال ۱۳۵۱ ه. ق در کرمانشاه بدرود حیات گفت. به مناسبت درگذشت مرحوم سیدعلی‌اکبر اشرف الواعظین از سوی آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری دروس حوزه علمیه قم تعطیل شد و مجلس ترحیمی نیز از سوی ایشان در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) برگزار گردید. 🌹 شادی روح تمامی عالمان واقعی دین، علی الخصوص مرحوم سلطان الواعظین،🔰 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🔸 منابع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه(حوزه نت)، ویکی فقه و... @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ ماجرای تغییر رویکرد شجاعانه یک مورخ! ✍ مورخ، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، آقای محمد ترکمان، مؤلف مجموعه دو جلدی رسائل، اعلامیه ها، مکتوبات، روزنامه و گزارش ها... پیرامون مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره است. در این مجموعه اظهار و اذعان می نماید که، سالها تحت تأثیر آراء مخالفین مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره، بخصوص آقایان ثلاث حامی جریان غربگرای مشروطه در نجف و آقایان مشابه در ایران بوده! ولی رویکردش تغییر کرده و گردآوری این اثر نیز در همین راستا بوده است، وی دلیل امر را چنین بازگو می کند، در پی آشنایی نسبی ام با اندیشه و عملکرد ضد انگلیسی و ضد بیگانه و مواضع استقلال طلبانه مرحوم شیخ، و مظلومیتی که با آن روبرو شده بودم مرا بر آن داشت تا با گردآوری آثار ممکن الحصول شهید فضل الله نوری هم شناخت خود را نسبت به آن مرحوم، به واقع، نزدیکتر نمایم و هم حاصل این کوشش را در اختیار علاقمندان قرار دهم.در پایان این گردآوری متوجه شدم که تنها مرحوم شیخ، مظلوم واقع نشده است!بلکه مظلومتر از او نسل هائی هستند که جعلیات جاعلین [مورخ نماهای فراماسون، که مأمور تحریف تاریخ بودند]، بعنوان حقایق تاریخی در مغز و احساس آنها تزریق می شود، و آنان نیز به این جعلیات، به عنوان حقایق خدشه ناپذیر معتقد می گردند. راقم پس از دوسال کوشش با توفیق الهی موفق به گردآوری این مجموعه ارزشمند می گردد 🔰 📚✍ مشخصات: رسائل، اعلامیه ها، مکتوبات،...روزنامه شیخ، گزارش ها... پیرامون "شیخ شهید فضل الله نوری" ناشر: مؤسسه فرهنگی رسا/۱۳۶۲ تعداد صفحه: جلد اول،۵۰۴ جلد دوم، ۴۳۵ 📗 جلد ۱ شامل رسائل، اعلامیه ها، مکتوبات،...و روزنامه شیخ شهید است 📗 جلد ۲ به گزارش هایی درباره حرکت شیخ شهید، نامه هایی خطاب به ایشان،...و مستدرکات جلد اول اختصاص دارد @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ ناگفته‌هایی پیرامون یکی از یاران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و راز حمایت نویسنده متعهد و مردمی، جلال آل احمد از مرجع شهید🔰 ✍ در دو مصاحبه با محمد حسین دانایی 1⃣ گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با محمدحسین دانایی🔰 سرویس تاریخ جوان آنلاین: راوی ناگفته‌ها و تحلیل‌هایی که درپی می‌آید، از خاندانی است که هریک به گونه‌ای در کمک به شیخ شهید و یا احیای نام او کوشیده‌اند. جناب محمد حسین دانایی نواده مرحوم مرحوم آیت‌الله حاج شیخ روح‌الله دانایی قزوینی از همگامان و مصاحبان شیخ در مشروعه‌خواهی و نیزخواهرزاده زنده یادان جلال وشمس آل‌احمد است که در زنده ساختن خاطره وی در تاریخ معاصر نقشی مهم ایفاکرده‌اند. استاد دانایی در این مصاحبه از چند و چون حمایت‌های «پدربزرگ» و «دایی‌ها» از شیخ می‌گوید. در خصوص اعتقاد جلال به شیخ شهید می گوید: ...جلال در صحبت هایی که با دیگر روحانیون هم داشت، به آنها آدرس شيخ فضل‌الله را مي‌داد و مي‌گفت روحاني واقعی بايد مثل شيخ فضل‌الله، بیدار و فهيم و آگاه به اوضاع روز باشد و فکر نکند که شیطان فقط از طریق فریب مسلمانان و مثلاً کاهل نمازی به قلوب مؤمنین نفوذ می کند، بلکه گاهی از منافذ سیاسی هم همین استفاده را می کند. بنابراین، روحانیت روشنفکر و آگاه باید مراقب این رخنه هم باشد و با ورود به مسایل سياسي و اجتماعي زمان خودش، این راه نفوذ را هم ببندد... متن کامل این مصاحبه در ادامه از نظر می‌گذرد👇 http://www.Javann.ir/003rRD 2⃣ گفت‌وگوی «مشرق» با محمدحسین دانایی🔰 تاریخ مشروطه بسیار پر فراز و نشیب است. در این میان تاریخ نگاری ایران دست خوش اتفاقات و تغییراتی شد که کفه ترازو را به نفع روشنفکران وابسته تغییر داد. تنها در همین سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که مطالعاتی پیرامون مشروطه مشروعه، شیخ شهید فضل الله نوری(ه) و یارانش صورت گرفته است. این گفتگو نیز بر آن است تا یکی از مبارزین آن دوره را برای تاریخ پژوهان معرفی نماید.🔰 این جلسه به مناسبت بزرگداشت خاطره مرحوم "آیت الله حاج شیخ روح الله دانایی قزوینی" از یاران نزدیک مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در جریان مشروطیت، برپا شده و طبیعتاً در خلال بحث ها، به مسایل مربوط به نهضت مشروطه و نقش روحانیت در این نهضت هم خواهیم پرداخت، اما در ابتدا لازم به ذکر است که چون تا کنون آثار کافی و شایسته ای در مورد این بزرگوار منتشر نشده و اطلاعات موجود مربوط به ایشان محدود است، لذا به طور طبیعی برای شناخت هرچه بیشتر ایشان، باید از منابع آگاهی استفاده کنیم که به نحوی با ایشان قرابت داشته اند و از اطلاعات لازم به طور نسبی برخوردارند. درحال حاضر هم کسی که واجد این شرایط باشد، جناب عالی هستید که نوه ایشان می باشید و به قرار اطلاع، علاوه بر اینکه در کتاب خاطرات خودتان در باره زنده یادان جلال و شمس آل احمد اشاراتی به مرحوم حاج شیخ روح الله قزوینی دانایی داشته اید، مشغول گردآوری اطلاعات بیشتری هم هستید تا کتاب خاصی را در باره ایشان تدوین کنید. بنابراین، خواهش می کنیم که ضمن معرفی اجمالی ایشان، به عنوان سوال اول بفرمایید که چرا به رغم تمام مجاهدت ها و سوابق باارزشی که آیت الله دانایی قزوینی داشته اند، نام ایشان تا به حال در محاق مانده است؟ به عبارت دیگر، با وجود اینکه بعد از انقلاب اسلامی، جریان مشروعه پژوهی رشد قابل توجهی داشته و توجه به آثار و آرای علمای معاصر و همفکران مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری بیشتر شده، چرا به این شخصیت توجه چندانی نشده است؟ البته با این امید که انشاءالله این مصاحبه، نقطه شروعی باشد برای جبران مافات و ورود نام ایشان به عرصه مطالعات مشروطه پژوهی.کامل گفتگو👇 https://www.mashreghnews.ir/amp/320817 @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃ولادت با سعادت امام خامنه ای(حفظه الله) بر تمامی ولایتمداران، تبریک و تهنیت باد🍃🌸 ✍ مقام معظم رهبری حضرت آيت الله العظمی امام سيد على خامنه‌ای فرزند مرحوم آیت الله حاج سيد جواد حسينى خامنه‌ای، در روز ۲۹ فروردین ۱۳۱۸ش، برابر با ۲۸ صفر ۱۳۵۸ قمرى در مشهد مقدس چشم به جهان گشودند. ايشان دومين پسر خانواده هستند./در شناسنامه، ولادت، تیر ماه ثبت شده، ولی صحیح، فروردین است/ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ زنده یاد سید شمس‌الدین سادات آل احمد، مشهور به شمس آل احمد، فرزند آیت الله سید احمد حسینی طالقانی و برادر نویسنده مردمی و متعهد مرحوم جلال آل احمد، از روشنفکران ایرانی معاصر به شمار می رود. وی در دوران اوج گیری انقلاب اسلامی و پس از پیروزی آن،از جمله حامیان فکری و عملی آن بود و از همین روی نیز، راه خود را از بسیاری از همگنان خویش جدا کرد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از طرف امام راحل به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی(شورای عالی) درآمد و همچنین، مدیر انتشارات رواق بود. شمس، همچون برادرش جلال، از مدافعان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و همچنین از ارادتمندان امام راحل و مقام معظم رهبری. شمس آل احمد روز یکشنبه 15 آذر سال 89 پس از یک دوره بیماری طولانی ریوی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان فرهنگیان شهید باهنر درگذشت. جلال بیش از هر کسی بر زندگی و آثار او تأثیر گذاشته است، و حتماً به همین دلیل است که پیش از پیروزی انقلاب و پس از آن، همه جا و به هر بهانه در آثارش از جلال گفته و خود در سایه ایستاده است. شمار زیادی از آثار زنده‏‌یاد جلال‏ آل‌احمد، پس از پیروزی انقلاب، زیرنظر و به همت و کوشش او چاپ و منتشر شد و از این نظر نیز شمس حق بزرگی بر گردن دوستداران جلال و آثار او دارد. و به همین اعتبار می‌‏توان گفت تاکنون هیچکس به اندازه او درباره جلال نگفته و ننوشته است. 📷 تصویر بالا: شمس آل احمد در حال سخنرانی برای جمعی از طلاب حوزه علمیه قم/۱۳۵۸ ش 📷 تصویر پایین: شمس(سمت چپ تصویر) در کنار برادرش جلال آل احمد/۱۳۲۷ ش 📷 مجموعه تصاویر شمس آل احمد 👇 http://www.iichs.ir/s/3507 @ShahidRabe
✅ انقلاب اسلامی، بازگشتی به شیخ شهید ✍ نویسنده: مرحوم شمس آل احمد 🔰 تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی و فتوای «الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان صلواه الله علیه است» و همچنین زعامت و رهبری سیاسی چند تن از مراجع تقلید صدر مشروطیت(آیات عظام حضرات سید عبدالله بهبهانی، سید محمد طباطبایی و شیخ فضل الله نوری، ثقه الاسلام) نمونه های زنده تحرک روحانیت مبارز بود. اگر سلسله قاجار، ناچار شد تن به حکومت مشروطه بدهد، به علت پایداری مراجع روحانی بود. اما در تداوم انقلاب، روحانیت نقش مؤثر خود را از دست داد و عملاً از سیاست انزوا جست. دو علت عمده این انزوای سیاسی روحانیت، یا جدایی سیاست از روحانیت را باید در عوامل زیر جست: ۱- سیاست جهانی استعمار زمان، با فتوای میرزای شیرازی و تحریم تنباکو، در ایران مواجه با شکست شد. این ضربه، استعمار جهانی را متوجه نقطه مثبت منطقه کرد. این نقطه مثبت، نفوذ کلام بی رقیب روحانیت بود در توده مردم. آن چنان که حتی زنان حرم ناصرالدین شاه هم دیگر قلیان کشیدن و چاق کردن را ترک کردند. اگر طرف مذاکره سیاست استعماری دربار بود و اگر دربار، عامل زنده سیاست آن روز، حتی کلامش در اندرون و خانه خویش نفوذی نداشت، تنها چاره آن بود که روحانیت از این نفوذ کلام خلع شود. ۲- وقتی انقلاب مشروطه، به زعامت و رهبری انحصاری روحانیون، دربار را تا صحه و امضا گذاشتن به یک قانون، عقب نشاند، آن وقت این سئوال پیش آمد که آن قانون، چه قانونی باید باشد. آنچه بی تردید و یک قول، تمام روحانیون دوران می گفتند و در آن وحدت کلام داشتند، این بود که منصفانه و خداپسندانه نیست که تمایلات فردی یک تن به نام شاه، قانونیت داشته باشد. اما در این که چگونه تمایلاتی به جاست که قانونیت پیدا کند، بین روحانیت اختلاف سلیقه وجود داشت. و این اختلاف سلیقه در طی هشت ده ماه، تبدیل شد به اختلافات اصولی و اساسی. و روحانیت یکپارچه، منشعب شد به دو گروه: الف: گروه طالب مشروطه مشروعه؛ کسانی بر این باور بودند که هیچ تمایلی جز تمایل پروردگار نمی تواند قانونیت داشته باشد. و تمایلات پروردگار در کتاب آسمانی قرآن مدون است. قانون گذار اصلی و به حق، خداست. مجاهد شهید، حضرت شیخ فضل الله نوری، جلوه شناخته شده این نوع باورمندی بود. ب: گروه طالب مشروطه سلطنتی؛ کسانی که بعضاً، قرآن را قدر می گذاشتند. اما اداره جامعه را تنها با تکیه بر آن عملی نمی شناختند. شاید بین افراد این گروه آرا و افکار مونتسکیو و روسوی فرانسوی شیفتگانی یافته بود، افرادی که قانون را قراردادهای اجتماعی موضوعه می شناختند. قرادادهایی که باید بین افراد یک جامعه وضع و محترم و مجری شمرده شوند. تجلی این طرز تفکر، مجاهدان دوگانه، حضرات سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی، شناخته شده اند که به زعم من زیر سلطه فرزندان از فرنگ برگشته خویش بودند. بروز این اختلاف و شکاف، سیاست استعماری را که گوش خوابانده و مترصد بود، در کار آورد. و آنان به تشویق و تحریض روحانی زادگانی چون پسران طباطبایی و بهبهانی و روحانیون جوان و فرصت طلب آن زمان چون تقی زاده، سید ضیاء طباطبایی، شیخ علی دشتی، محمد تدین، یعقوب انوار و امثالهم پرداختند. وجه مشترک اینها، آن بود که شیفته تمدن مغرب بودند. و به نقاط ضعف روحانیت آشنا بودند، به پشتوانه پدران روحانی شان، بین مردم نفوذ کلام داشتند. با این ویژگی ها، دامن همت و خدمت به کمر زدند و آتش نفاق را بین مراجع روحانی سه گانه (که جرقه اش در اختلاف سلیقه اولی بین آنان راجع به تدوین و تنظیم قانون اساسی به وجود آمده بود) دامن زدند. و مآلا" شدند رجال زادگان به مشروطیت رسیده ای که وظیفه اساسی شان آن بود تا زهر یا تیزی قانون اساسی اولیه را بگیرند که تأکید داشت مصوبات مجلس باید مورد قبول پنج تن از نمایندگان مراجع تقلید باشد [که طرح مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، برای نظارت بر مصوبات مجلس بود]. انقلاب بهمن 1357 و حوادث پیروزمندانه سال اول انقلاب (تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی و تثبیت ولایت فقیه) نمی تواند دلیلی باشد بر حقانیت تلقی و برداشت آن گونه روحانیونی که در صدر مشروطیت قبول عام نیافتند؟ و این حوادث، ما را موظف نمی کند در قضاوت های قالبی مورخان مشروطه، که غالباً مقهور عواطف و احساسات و مجذوب ظواهر تمدن مغرب بوده اند، تجدیدنظری بکنیم؟ 🔸برگرفته از: کتاب جلال، "از چشم برادر" تألیف، شمس آل احمد @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده ✍ اگر در اتفاقات تاریخی تدبر کنیم به نتایج حائز اهمیتی دست می یابیم ⁉️ ما عادت کرده ایم برخی مطالب را یا نخوانیم و یا اگر می خوانیم در آن تدبر نکنیم و در آن عمیق نشویم و سطحی از آن بگذریم. 🔴 چندی پیش مطلب مهمی در فضای مجازی نشر یافت که از نادیده گرفتن عمدی فصل مهمی از تاریخ مرجعیت شیعه، آن هم توسط برخی از حوزویان خبر می داد! ⁉️ چرا و چگونه می شود که نظر بزرگ مراجع عصر، به عمد! نادیده گرفته می شود؟! ⁉️ وقتی جواب صحیح این پرسش هویدا شد، آنگاه به مشکلات و معضلات کنونی حوزه ها بیشتر واقف خواهیم شد! البته جواب، ساده و روشن است👇 "حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ" اصل مطلب این بود👇 ⁉️ وقتی حسد حسودان باعث دشمنی و نادیده گرفتن و لاپوشانی فصل مهمی از تاریخ شد! 🔴 آنگاه که وارثان علم و سیاست شیخ الاعظم مرتضی انصاری رضوان الله، در زمان حیاتشان شاگرد طراز اول خود را به عنوان جانشین مشخص و معرفی کردند، آتش حسد حسودان شعله ور شد. 💠 میرزای شیرازی بزرگ ره (وارث سیاست شیخ الاعظم): در احتیاطات من از شیخ فضل الله نوری تقلید کنید که او خود من و نفس [ ن َ ف َ س ِ] من است 💠 میرزا حبیب الله رشتی ره (وارث علم شیخ الاعظم): نور چشمم شیخ فضل الله نوری، مجتهدی متبحر و کامل و جامع معقول و منقول گردیده، رواست مؤمنین وی را در امور دینی، مرجع خود قرار دهند. 🔸استخراج از مستندات آثار قلمی و کلامی مورخان فقید، استاد علی دوانی و استاد علی ابوالحسنی، منذر رضوان الله تعالی علیهما 💠 امام خامنه ای(حفظه الله) [در قضایای مشروطه و مخالفت و دشمنی عده ای از درون و بیرون حوزه نجف با مرجع شهید، شیخ فضل الله نوری رضوان الله] : ... انسان حدس می‌زند که بعضی از ضعف شخصیتی‌ها و ضعف‌های اخلاقی و هوای نفس بی‌تاثیر نبود. ۱۳۸۵/۰۲/۰۹ واقعا" به شیخ فضل الله، خیلی ظلم شده است.۸۲/۵/۱۳ 💠 امام خمینی(رضوان الله): مخالفین و دشمنان مرجع شهید شیخ فضل الله نوری، رضوان الله، از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ شمسی/نجف 🔸از @ShahidRabe
🏴 ۲۴ شعبان(۱۳۱۲ق) سالگرد ارتحال مرجع بزرگ استکبار ستیز، میرزا سید محمد حسن شیرازی(ره)، زعیم جنبش تحریم تنباکو، شاگرد و وارث سیاست شیخ الاعظم مرتضی انصاری(ره) و استاد اصلی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) تسلیت باد. 🌹الفاتحه مع الصلوات 💠 میرزای شیرازی: در احتیاطات من از شیخ فضل الله نوری تقلید کنید که او خود من و نفس [ن َ ف َ سِ] من است.بین من و او غیریتی نیست. ✍ نقش محوری و مدیریتی جانشین و شاگرد خاص میرزای شیرازی(ره) در پیروزی جنبش تحریم تنباکو ✍ مرجع شهید علامه نوری(ره)، به خواست میرزای شیرازی(ره) جهت زعامت دینی، عازم ایران شد.در دوره اقامت خود در تهران، خدمات پرشماری انجام داد؛ امّا اوج آن در جریان هایی مانند تحریم تنباکو بود که در این باره، نقش های سه گانه ای را عهده دار بود: ▫️۱- مجرای ارتباط و اطّلاعات میرزای شیرازی در پایتخت؛ و مشوق و ترغیب کننده ایشان به پشتیبانی مستمر از این جنبش و درخواست کننده صدور فتوای تحریم(که اگر فرد دیگری غیر از او این درخواست را از میرزا می کرد، کار جنبش به سرانجام نمی رسید و این، خود نشان از اطمینان کامل میرزا، به وی داشت) ▫️۲- خنثی کردن تبلیغات سویی که ضدّ جنبش راه می افتاد؛ و همراه نمودن دیگر علما با جنبش. ▫️۳- نفوذ دادن روح دینی در جنبش و ریشه دار کردن هویت مذهبی آن. 📚 برگرفته:اندیشه سبز، زندگی سرخ/تنهای شکیبا/ استاد علی ابوالحسنی منذر(ره) ✍ در واقع، از زمان پیروزی جنبش تنباکو، دشمنان دین و مملکت، عظمت شیخ را شناختند و حرکاتش را زیر ذره بین قرار دادند.از این رو میرزا شیرازی همواره نگران حالش بود و جویای احوالش. @ShahidRabe