📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
✍ آشنایی با "رساله عملیه" مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (اعلی الله مقامه الشریف)
✳️ شیخ فضل الله، در محضر وارثین علم و سیاست شیخ الاعظم مرتضی انصاری، یعنی میرزا حبیب الله رشتی و میرزا سید محمد حسن شیرازی، رضوان الله تعالی علیهم، پرورش یافته بود.همگان او را از خواص اصحاب، اجله و اکابر تلامیذ و شاگردان درجه اول و نمره اول این دو عالم بزرگ می دانستند.
✳️ میرزای رشتی، در تقریظ خویش بر رساله محققانه فقهی شیخ فضل الله، یعنی، رسالة في قاعدة ضمان الید در تعریف از مقام اعلای علمی و اخلاقی شیخ، سنگ تمام می گذارد و ضمن معرفی شیخ، بعنوان نور چشمش، مرجعیت شیخ فضل الله را مورد تأیید قرار می دهد و از مؤمنین می خواهد که وی را به عنوان مرجع دینی خود انتخاب نمایند.
✳️ میرزای شیرازی نیز، او را نفس خویش می خواند و مقلدینش را در احتیاطات خود به تقلید از وی فرا می خواند.
✳️ شیخ فضل الله، پس از حدود بیست سال اقامت در عتبات و کسب دانش کلان و جامعیت علمی، در محرم سال ۱۳۰۳ با کوله باری گران از دانش و تقوا به عنوان جامع علوم معقول و منقول، با نظر استادش میرزا محمد حسن شیرازی (مرجعیت عام وقت) از سامرا به تهران بازگشت، تا به صورت پاره ای از وجود میرزای شیرازی، زعامت دینی و سیاسی مردم را عهده دار گردد.
✳️ مرحوم علامه امینی(صاحب الغدیر) می گوید: [شیخ فضل الله نوری ره] مرجعیت تام پیدا کرد، وقتی به ایران آمد...
✳️ ارتباط شیخ با استادش، میرزای شیرازی، که از وی همه جا به سیدنا الاستاد، تعبیر می آورد، چنان صمیمی و مستحکم بود، که میرزا، در پاسخ به این سؤال که آیا اجازه می فرمایید به عنوان ارجاع احتیاطات فتوا به "غیر" به شیخ فضل الله رجوع کنیم [از ایشان تقلید کنیم]؟ فرموده بود:
میان من و شیخ فضل الله، غیریتی نیست، او خود من و نفس من است! و در جای دیگر وقتی یکی از اهالی تهران، به میرزا مراجعه و از وی سؤالاتی می کند، میفرماید، مگر شیخ فضل الله، در تهران نیست که به من مراجعه می کنید؟(مرجع شما آنجاست و به من مراجعه کرده ای؟)
✳️ شیخ فضل الله نیز، با اینکه بر اساس لیاقت هایش در جایگاه مرجعیت قرار گرفته بود، ولی با این حال، با تقوایی مثال زدنی، اهتمام بسیاری در حفظ حریم و حرمت مرجعیت میرزا داشت. برای نمونه، در سال های ۱۳۰۵ و ۱۳۰۶ ق ضمن خدمات علمی- فرهنگی و اجتماعی خود در پایتخت، فتاوای میرزای شیرازی را مبنای رساله عملیه خویش قرار داد و در انطباق با فتاوای خود، با اضافات و اصلاحاتی (پاسخ به احتیاطات میرزا، رفع شبهه و اشکال از برخی پاسخ ها) آنرا طبع کرد و در چند رساله، انتشار داد.
✳️ در آغاز یکی از این رساله ها چنین آمده است...
این [تعداد] مسأله که در این اوراق مسطور است، از فتاوای جناب حجت الاسلام سیدنا الاستاد میرزای شیرازی(دام ظله) می باشد...
"مقلدین به آن عمل نمایند، صحیح است انشاء الله. حُررّه الأحقر فضل الله نوری، فی ۲۹ شهر صفر ۱۳۰۶"
✳️ [در عصر حاضر نیز، رساله عملیه برخی از مراجع تقلید، عینا" یا با اندکی تغییر و با لحاظ نمودن فتاوای خود، همان رساله های استادان و مراجع مورد قبول ماقبل خویش می باشد]
📗رساله عملیه مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، شامل سه رساله بوده است🔰
✅ ۱- رساله ۶۰ مسأله/چاپ سنگی، تهران ۱۳۰۶، به کتابت احمد تفرشی
✅ ۲- رساله ۲۳۶ مسئله(نافع المسائل یا زبدة المسائل)، ۱۳۰۵چاپ در تهران-۱۳۰۶چاپ در بمبئی، به کتابت عبدالحسین بن مفید شیرازی، موجود در کتابخانه دانشکده الهیات تهران(فهرست نسخ خطی ص ۲۴۳)
✍ در سال ۱۳۱۱ق تحت نظر جامع مرجع شهید، این دو رساله (۶۰ و ۲۳۶ مسأله) با یکدیگر، الحاق شد و در چاپخانه مفید عام پریس لاهور، تحت عنوان سؤال و جواب (۲۹۶ مسأله) به چاپ رسید.
✅ ۳- اجوبة المسائل (رساله عملیه فارسی مرجع شهید)، به کتابت غلامحسین خوانساری در صفر ۱۳۰۸/موجود به شماره ۱۳۷۴۰ در فهرست آستان قدس رضوی، ج۲۳، ص ۶۳)
✍ فتاوای مشهور مرجع شهید🔰
◽️فتوای حرمت (حرام بودن) مشروطه غیر شرعی انگلیسی/۸۸-۱۲۸۷ش
◽️فتوای حرمت (حرام بودن) استطراق از طریق جبل به مکه معظمه به علت نامنی و خطر جانی برای حاجیان، که در آن، تردد از این راه، مادام که دولت عثمانی آنرا کاملا" از شر راهزنان امن نکرده، حرام شمرده شد. این فتوا در شعبان ۱۳۲۰ق همراه با توضیحات مرجع شهید صادر و تحت رساله ای کوتاه منتشر شد.(تنها نسخه خطی در مرکز مطالعات و تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی قم به ش ۹۴۶، نسخ ۱۰، صفر ۱۳۲۱ در ۱۱ برگ نگهداری می شود)
🔸منابع: الذریعة إلی تصانیف الشیعة، شیخ آقا بزرگ تهرانی/اَعیانُ الشّیعه، سید محسن امین/شهداء الفضیلة، علامه امینی/ک، مجموعه رسائل...شیخ فضل الله، محمد ترکمان/ ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی(منذر)/مهدی انصاری، همایش دیده بان بیدار، حرم حضرت عبدالعظیم ع، ۹۶/۵/۱۸ و...
@ShahidRabe
🌹 سید یزدی(ره): من سالهاست، آماده شهادتم
🏴 ایام شمسی سالگرد ارتحال عالم مشروعه خواه، آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، صاحب عروة، از مراجع تقلید شیعه در نجف، از دوستان و همفکران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(رضوان الله تعالی علیهما)/
(۸ اردیبهشت ۱۲۹۸ش در نجف اشرف)، تسلیت باد
🌷 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✍ وقتی که آخوند محمد کاظم خراسانی، ملا عبدالله مازندرانی و شیخ حسین طهرانی(معممین ثلاث حامی مشروطه در نجف) تلگراف خود را برای حمایت از مجلس[غربگرای مشروطه] و تضعیف علامه شیخ فضل الله نوری، تهیه کردند، تلگراف را نزد آیت الله یزدی فرستادند که او هم تأیید و امضا کند، او از امضا خودداری کرده و گفته بود:
آخوند خراسانی عالم است ولی دین [۱] ندارد، حاج میرزا حسین دین دارد ولی علم ندارد، مازندرانی نه دین دارد و نه علم، و من از چنین کسانی پیروی نمی کنم.
آیت الله سید کاظم یزدی پس از بردار شدن مرجع شهید نوری، به قدری از این جنایت، متأثر شد که بیشتر اوقات از ملاقات با ایرانیان خودداری می کرد.او تا آخر عمر با مشروطه، به دلیل مشروعه نبودن موافقت نکرد./از: کتاب فاجعه قرن، جواد بهمنی
‼️[ندامت و پشیمانی معممین حامی مشروطه انگلیسی، در تاریخ ثبت شده! اما چه سود!]
✍ مرحوم آیة اللّه سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، در جریان نهضت مشروطه بر اثر اشاعه افکار ضدّ دینی، ادامه این حرکت را به مثابه شبی ظلمانی و آسمانی تیره و تار در افقی نامعلوم و مبهم یافت. در هنگامه اختلاف مجلس، بر خلاف آخوند خراسانی، ملا عبداللّه مازندرانی و حاج میرزا حسین میرخلیل تهرانی، حاضر نشد در این فضا تلگرافی در تأیید مشروطه و مجلس امضا کند تا مبادا بدخواهان آن را در تضعیف علامه شیخ فضل اللّه تبلیغ کنند./دانشنامه اسلامی(ویکی اهل البیت)
🔹به دنبال موضع گیری صریح سید یزدی رحمهالله، #مشروطهخواهان_تندرو تصمیم به تهدید و ارعاب ایشان می گیرند. در پی این تصمیم اطلاعیه ای دال بر ترور سید که بر روی آن تصویر دو عدد ششلول کشیده بودند به در و دیوار حرم مقدس[علوی] چسبانیدند./بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔸از یکی از روحانیان سرشناس یزد نقل شده است: روزی یکی از اهالی یزد به بهانه پرسش مسأله ای خدمت سیّد یزدی رسید و به محض حضور، نامه ای دالّ بر تأیید مشروطه جلوی آقا نهاد و با تهدید اسلحه خواستار امضای آن شد. سید سینه را سپر کرد و گفت: من سالهاست آماده شهادتم. در «النجوم المسرده» به نقل از سیّدهاشم بن سیّد عبدالحی آمده است: «یکی از اشرار به چنین کاری مبادرت کرده و سیّد در پاسخ گفته: جان فدا کردن پیش من آسان تر از امضا کردن این مشروطه [غیر شرعیست] است./دانشنامه اسلامی(ویکی اهل البیت)
[۱] ✍ واژه دین در فرهنگ لغات، مترادف با کلماتی چون: حکم و قضا، رسم و عادت، شریعت و مذهب، همبستگی و غیر آن آمده است.
در کاربردهای قرآنی نیز به معانی زیادی از جمله: جزا، حساب، قانون، شریعت، طاعت و بندگی، تسلیم و انقیاد، اسلام، روش و رویه، توحید و خداپرستی آمده است.
@ShahidRabe
📃 #مقاله
✍ موضوع: شیخ فضل الله نورى(ره) و مشروطه
🖋به قلم: محقق و پژوهشگر فقید معاصر، مرحوم استاد علی دوانی(ره)
بسم الله الرحمن الرحیم
وقتى براى اولین بار تاریخ مشروطه را مرور کردم و از نقش ارزنده آیت الله شهید حاج شیخ فضل الله نورى در حفظ و نگاه دارى جنبه دینى آن نهضت آگاه شدم، از سرانجامِ شوم بر خورد مخالفان با آن رهبر بزرگ مذهبى بسیار ناراحت و منقلب شدم، و در صدد برآمدم که آن را جبران کنم. تا قبل از آن که کتاب «نهضت روحانیون ایران» را بنویسم (سال 1341) تاریخ مشروطه را بعضى از افراد بى قید و لامذهب نوشته بودند که از روحانیان عقده به دل داشتند و از روشن فکرى دم مى زدند. همه آنان حق بزرگ و نقش ارزنده آیت الله شهید نورى را تضییع کرده و انگ ها به آن مرد بزرگ علم و دین زده بودند؛ از جمله آنان🔰
◽️ناظم الاسلام کرمانى [بابی ازلی ماسون]،
◽️مهدى ملک زاده [فراماسون و فرزند ملک المتکلمین بابی ازلی ماسون] و
◽️احمد کسروى [روحانی نمای دین ستیز فراماسون]
هستند؛ ...
آرى، حاج شیخ فضل الله عقیده داشت مشروطه اى که روشن فکران به وجود آوردند، غل و زنجیرى است که به دست و پاى ملت ایران مى بندند، و آنان را از آن چه مى باید تحقق یابد، محروم مى کنند؛.../کامل مقاله👇
http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=16388
@ShahidRabe
📑 اسنادی از تسلط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به "حساب، هندسه، هیأت، نجوم" و "شیمی" و توضیحاتی درباره یکی از آثار ایشان " تقویم رقومی " که متأسفانه به یغما رفت
✍ مرجع شهید، پس از استنساخ اثر النافع یوم الحشر فی شرح باب الحادی عشر فاضل مقداد، که آنرا در ۱۲۷۷ق در مدرسه سعادت آباد به پایان رسانده، مطلبی درباره حساب، هندسه و شیمی نگارش نموده که ثبت در کتابشناسی توصیفی نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز است.
همچنین، مرحوم شیخ حسین لنکرانی(مرد دین و سیاست) با تأکید بر جامعیت علمی مرجع شهید، اظهار می داشت:
در علم هیأت، مرحوم حاج میرزا عبدالغفار خان نجم الدوله (ریاضیدان و منجم مشهور عصر قاجار) که علاوه بر تبحر در هیأت و نجوم و داشتن شخصیت و شهرت علمی ممتاز در این زمینه، تألیفات علمی اسلامی زیادی داشت، و "فدوی" (فدائی) شیخ شهید بود، خدمت مرحوم شیخ فضل الله، علم کلام می خواند و حاج شیخ فضل الله نیز که در هیأت و نجوم، ید طولایی داشته، در این قسمت[ریاضی، هیأت و نجوم]، با او بحث علمی هیوی [ هََ ی َ وی ی، عالم به علم هیأت . اخترشناس . ستاره شناس . ستاره شمر. اخترشمار] می فرمود.
شیخ، مخصوصا" برای انس دادن اصحاب حوزه و اطرافیان خود به قسمت های هیوی و اصطلاحات نجومی، تقویمی با اصطلاحات فنی مربوط به این قسمت، طراحی و چاپ کرده بود که بین خودشان "تقویم رقومی" خوانده می شد.اگر نمونه ای از آن "تقویم رقومی شیخ" پیدا شود، خیلی ارزش دارد.[این اثر و مکتوبات جلسات مباحثه ریاضی، هیأت و نجوم، مانند خیلی دیگر از آثار مرجع شهید، پس از شهادت ایشان، با هدایت انگلیس، به یغما رفت]
🔸 منبع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی(منذر)
@ShahidRabe
بانوی تاریخدان ایران.mp3
18.71M
🎧 صوت کامل گفتگوی برنامه شوکران با بانوی تاریخ دان ایران، پروفسور دکتر منصوره اتحادیه (نظام مافی)، با مجری گری، متفکر و اندیشمند جوان، پیام فضلی نژاد (نویسنده پرفروش ترین کتاب سیاسی در سال ۸۷ با عنوان شوالیه های ناتوی فرهنگی)
⁉️ فضلی نژاد: مورخان و فیلسوفان، در باب چیستی تاریخ، قرن ها نزاع کرده اند!آیا تاریخ توهم است و آگاهی های تاریخی ما کاذب است؟یا می تواند راهی را به سوی کشف حقیقت پیدا کرد؟ تاریخ نو، به عنوان گنجینه ای از تاریخ عامه، چگونه می تواند از مطالعات تاریخی، کلیشه زدایی کند؟
دکتر منصوره اتحادیه، به این پرسش ها پاسخ می دهد.
✍ در این گفتگو دفاع مستدل، دکتر منصوره اتحادیه از مواضع اصولی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و افشای ماهیت ضد دینی روزنامه صور اسرافیل و... را می شنویم
همچنین می شنویم، که چگونه یکی از آثار به غارت رفته مرجع شهید علامه نوری(ره) به خواست خدا، به دست دکتر منصوره اتحادیه می رسد و منشأ تألیف مجموعه دو جلدی "در محضر شیخ فضل الله نوری(ره)، اسناد حقوقی عهد ناصری" می شود.
✍ پخش شده از شبکه ۴ سیما، مورخ دوشنبه ۱۸ آذر، ساعت ۲۱/ برنامه ۲۳ شوکران (گفتگو با متفکران ایران امروز)
✅ استماع این گفتگو به پژوهشگران و فعالین عرصه تاریخ و فرهنگ، توصیه می شود
@ShahidRabe