💠 تعميق الجانب الغيبي من العبادة
🔸الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر:
ونلاحظ أن المرجّح غالباً في العبادات المستحبة أداؤها سرّاً وبطريقة غير علنية، وهناك عبادات سرّية بطبيعتها، كالصيام فإنه كَفٌّ نفسيٌّ لا يمكن ضبطه من خارج، وتوجد عبادات اختير لها جوّ من السرّية والابتعاد عن المسرح العام، كنافلة الليل (صلاة الليل) التي يُطلب أداؤها بعد نصف الليل، وكل ذلك من أجل تعميق الجانب الغيبي من العبادة وربطها أكثر فأكثر بالشعور الداخلي بالمسؤولية. وهكذا يترسّخ هذا الشعور من خلال الممارسات العبادية، ويألف الإنسان العمل على أساسه، ويشكّل ضماناً قوياً لالتزام الفرد الصالح بما عليه من حقوق وواجبات.
🔺 الفتاوى الواضحة، ص ٧٦٦.
#رمضان_کریم
🆔 @shahidsadr
💠 تقویت بُعد غیبی عبادت
🔸استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
همانطور که میدانیم، معمولا بهتر است عبادات مستحبی، پنهان بماند. برخی از عبادات، همچون روزهداری اساسا سرشتی پنهانی دارند؛ زیرا روزهداری، یک خودداری درونی است و نمیتوان از بیرون آن را کنترل کرد. عبادات دیگری هم هست که فضایی نهانی و دور از محیط عمومی برای آنها در نظر گرفته شده است، همچون نماز شب که پس از نیمهشب ادا میشود. همه اینها برای آن است که بُعد غیبی عبادت تقویت گردد و هرچه بیشتر با احساس مسئولیت درونی پیوند بخورد.
بنابراین فعالیتهای عبادی، احساس مسئولیت را در آدمی تقویت و نهادینه میکند و او عادت میکند که بر اساس احساس مسئولیت درونی خود، به انجام کارهایش بپردازد. بدینسان این احساس مسئولیت درونی، تضمینی محکم را برای پایبندی فرد درستکار به حقوق و تکالیفش فراهم میآورد.
🔺انسان و عبادت، ص ۵۶.
#ماه_مبارک_رمضان
🆔 @shahidsadr
💌 با تعطیلی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و نمایشگاه قرآن دعوتید به:
📚 غرفۀ مجازی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
🔔 عرضه همه آثار شهید صدر با ٢۵٪ تخفیف
🛵 ارسال رایگان به سراسر کشور
🗓 زمان: ماه مبارک رمضان
🚩 نشانی غرفه:
www.mbsadr.ir/shop
#نمایشگاه_کتاب_مجازی
#در_خانه_بمانیم
#کتاب_بخوانیم
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (١)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
فالله سبحانه وتعالى مطلق لا حدود له، ويستوعب بصفاته الثبوتية كل المُثل العليا للإنسان الخليفة على الأرض: من إدراك، وعلم، وقدرة، وقوة، وعدل، وغنى.
وهذا يعني أن الطريق إليه لا حدّ له، فالسير نحوه يفرض التحرك- باستمرار وتدرّج- النسبي نحو المطلق بدون توقّف:
«يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ» [ الانشقاق: ٦].
ويعطي لهذا التحرّك مُثله العليا المنتزعة من الإدراك والعلم والقدرة والعدل، وغيرها من صفات ذلك المطلق الذي تكدح المسيرة نحوه. فالسير نحو مطلق كلّه علم، وكلّه قدرة، وكلّه عدل، وكلّه غِنىً يعني: أن تكون المسيرة الإنسانية كفاحاً متواصلا باستمرار ضد كل جهل وعجز وظلم وفقر.
وما دامت هذه هي أهداف المسيرة المرتبطة بهذا المطلق فهي إذن ليست تكريساً للإله، وإنّما هي جهاد مستمرّ من أجل الإنسان وكرامة الإنسان وتحقيق تلك المُثل العليا له.
«وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ» [العنكبوت: ٦]
«فَمَنِ اهْتَدى فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها» [الزمر: ٤١].
🔸الفتاوى الواضحة، ص ٧٥٦.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۱)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
خداوند متعال، حقیقت مطلق بیحد و مرزی است که با صفات ثبوتی خود، همه آرمانهای انسان را که جانشین خدا بر زمین است، دربر دارد: درک، دانش، توانایی، نیرومندی، دادگری و بینیازی.
این بدان معناست که راه رسیدن به این حقیقت مطلق نیز بیحد و مرز است. حرکت بهسوی او، بهمعنای حرکت دائمی، تدریجی و بیتوقف امری نسبی بهسوی حقیقت مطلق است:
«ای انسان، همانا تو با تلاشی سخت بهسوی پروردگار خود در حرکتی و او را ملاقات خواهی کرد» [الانشقاق: ۶].
حرکت به سوی حقیقت مطلق آرمانهایی را پیش روی مسیر بشریت قرار میدهد که از ویژگیهای آن حقیقت مطلق برگرفته شده است؛ آرمانهایی چون درک، دانش، توانایی و دادگری. بنابراین حرکت بهسوی حقیقت مطلقی که دانش، توانایی، دادگری و بینیازی محض است، یعنی سراسر مسیر بشریت مبارزه پیدرپی و همیشگی در برابر هر گونه نادانی، ناتوانی، ستم و فقر است.
ازآنجاکه مسیر مرتبط با این مطلق، چنین اهدافی را دارد، تقویتکننده خود معبود نیست، بلکه جهادی پیوسته برای انسان و کرامت او و تحقق آرمانهایش است.
«و هرکه بکوشد، تنها برای خود میکوشد؛ زیرا خدا از جهانیان کاملاً بینیاز است» [ العنكبوت: ۶].
«هرکس هدایت شود، به سود خود اوست، و هر کس بیراهه رود، تنها به زیان خودش گمراه میشود» [الزمر: ۴۱].
🔸انسان و عبادت، ص ۴۳.
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (٢)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
«وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفِيها فَفَسَقُوا فِيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمِيراً» [الإسراء: ١٦]. أيضاً سنة تاريخية بُيّنت بلغة القضية الشرطية. ربطت بين أمرين: بين تأمير الفسّاق والمترفين في المجتمع وبين دمار ذلك المجتمع وانحلاله.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٩٢.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۲)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
«و چون بخواهیم جامعهای را نابود سازیم، به نازپروردگان غافل آن فرمان میدهیم؛ پس آن گاه که در آن گناه کنند، سخن درباره آنان تحقق مییابد و آنان را به کلی نابود میکنیم» [اسراء: ۱۶].
این نیز یکی دیگر از سنتهای تاریخ است که به صورت قضیهای شرطی بیان شده است و بین دو پدیده نسبت برقرار کرده است: روی کار آمدن فاسقان و نازپروردگان غافل در جامعه که به نابودی و متلاشی شدن آن منجر میشود.
🔸پژوهشهای قرآنی، ص ١٠۶.
🆔 @shahidsadr
❇️ في رحاب القرآن (۳)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
القرآن الكريم هو الكلام المعجز المنزل وحياً على النبي صلى الله عليه و آله المكتوب في المصاحف، المنقول عنه بالتواتر المتعبد بتلاوته. وقد اختار الله تعالى لهذا الكلام المعجز الذي أوحاه الى نبيه أسماء مخالفة لما سمّى العرب به كلامهم جملة وتفصيلا.
فسماه الكتاب قال تعالى: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» [البقرة: ٢].
وسماه القرآن: «وَ ما كانَ هذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ» [يونس: ٣٧].
والإهتمام بوضع أسماء محدّدة ومصطلحات جديدة للقرآن الكريم، يتمشى مع خط عريض سار عليه الإسلام، وهو تحديد طريقة جديدة للتعبير عما جاء به من مفاهيم وأشياء.
وتفضيل ايجاد مصطلحات تتفق مع روحه العامة على استعمال الكلمات الشائعة في الأعراف الجاهلية وذلك لسببين: أحدهما: أن الكلمات الشائعة في الأعراف الجاهلية من الصعب أن تؤدّي المعنى الاسلامي بأمانة، لأنها كانت وليدة التفكير الجاهلي وحاجاته، فلا تصلح للتعبير عما جاء به الاسلام، من مفاهيم وأشياء لا تمت إلى ذلك التفكير بصلة.
والآخر: أنّ تكوين مصطلحات واسماء محددة يتميز بها الاسلام، سوف يساعد على ايجاد طابع خاص به، وعلامات فارقة بين الثقافة الاسلامية وغيرها من الثقافات.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٢٠٩.
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (۳)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
قرآن کریم سخنی اعجازی است که از طریق وحی بر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرود آمده، در مصحفها نوشته شده، به تواتر نقل گردیده و به تلاوت آن مأمور شدهایم. خداوند متعال برای این سخن اعجازین که به پیامبرش وحی فرموده، نامهایی برگزیده است که با نامهایی که عرب بر کلام خویش میگذاشته است بهطور کلی تفاوت دارد، از جمله:
کتاب: خداوند میفرماید: «آن كتاب با عظمتى است كه شک در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است» [بقره: ۲].
قرآن: «و امكان نداشت كه اين قرآن، بدون وحى الهى به خدا نسبت داده شود؛ ولى تصديقى است براى آنچه پيش از آن است (كتب آسمانى)، و شرح و تفصيلى بر آنها است؛ شكى در آن نيست، و از طرف پروردگار جهانيان است» [یونس: ۳۷].
اهتمام به نامگذاریهای مشخص و اصطلاحات جدید برای قرآن کریم متناسب با برنامهای کلی بود که اسلام بر اساس آن حرکت میکرد و آن عبارت بود از درپیش گرفتن روشی جدید برای بیان مفاهیم و مطالبی که به ارمغان آورده است و ترجیح آفرینش واژهها و اصطلاحات جدید و متناسب با روح کلی اسلام، بر استفاده از کلمات رایج در عرف جاهلی. این کار دو علت داشت:
اول: واژههای رایج در عرف جاهلی به سختی میتوانستند مفاهیم اسلامی را با امانتداری منعکس نمایند؛ زیرا این واژهها زاییده اندیشه جاهلی و نیازهای آن بودند و نمیتوانستند بیانگر مفاهیم و مطالبی باشند که اسلام آورده بود و هیچ پیوندی با آن اندیشهها نداشت.
دوم: ایجاد اصطلاحات و نامهای مشخص که ویژه اسلام باشد، به فراهم ساختن ماهیت و نشانههای خاصی که فرهنگ اسلامی را از سایر فرهنگها امتیاز ببخشد، کمک میرساند.
🔸پژوهشهای قرآنی، ص ۲۱۳.
🆔 @shahidsadr
🔹 دین نه کلماتی بی روح بر زبانها و نه آداب و رسومی سنتی برای جسمها بلکه یک باور، یک نظام و نیز شیوهای برای اندیشیدن است.
#دین
#اندیشه
#شهیدصدر
#عکس_نوشته
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
🔻شهید بنت الهدی صدر:
تفاوت آشکار میان خدیجه(س) و دیگر همسران رسول خدا(ص) موجب شد آن حضرت تا پایان عمر مبارکش علاقهمند و مشتاق خديجه باشد. آن روز که اسلام تنها و بییاور بود، خدیجه همه دارایی خود را در راه آن فدا کرد و زمانی که هیچ زنی همراه رسول خدا(ص) نماز نمیگزارد، او در کنار آن حضرت به نماز ایستاد. اما برخی دیگر از همسران پیامبر (ص)، در شرایطی که دعوت اسلام فراگیر شده و تمام سرزمینها را درنوردیده بود، به آن حضرت اعتراض میکردند و نفقه بیشتر و زندگی راحتتر میخواستند و نصیحتهای رسول خدا(ص) نیز آنان را از این کار باز نمیداشت.
🔸جایگاه زن در اسلام، ص ۱۶۴
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
💠 قواعد حکمرانی تولید از منظر شهیدصدر
🔻دکتر علی سعیدی
🔹شهیدصدر با ارائهی تصویری از مذهب اسلام که عهدهدار تنظیم حیات اجتماعی مسلمانان است، ازطریق کشف زیربناها و اصول بنیادین اسلام ناظر به عرصههای زیست انسان، روششناسی جدیدی را برای حل مسائل مسلمانان از منظر اسلامی به متفکران مسلمان معرفی کرد.
🔸براساس دیدگاه شهیدصدر، برخلاف مذهب سرمایهداری که مشکل تولید را در طبیعت و کمبود منابع آن میداند، در نگاه اسلامی، طبیعت قادر است همهی نیازهای زندگی را که برآوردهنشدن آنها به مشکل جدی در زندگی انسان میانجامد، برآورده سازد. همچنین برخلاف مارکسیسم که مشکل تولید را به تضاد میان شیوهی تولید و روابط توزیع برمیگرداند، از دیدگاه اسلام، مشکل ـ پیش از هر چیز - خود انسان است، نه طبیعت و نه شیوهی تولید.
🔹نظام اسلامی تنها به جنبهی فکری برای حداکثرکردن تولید ثروت در جامعه اکتفا نکرده است بلکه قواعد و دستورات عملی را در عرصهی حکمرانی اقتصادی مطرح کرده است که اجرا و رعایت آنها میتواند ضمن رفع موانع تولید، انگیزههای اقتصادی فعالان اقتصادی را از فعالیتهای غیرمولد به سمت فعالیتهای تولیدی سوق دهد.
🔸شهیدصدر بر این باور است که در جامعهی اسلامی، دولت ازطریق یک بانک رسمی، عملیات جمعآوری اموال و بهکارگیری آن را بر عهده دارد و به بخش خصوصی اجازه نمیدهد که وارد عرصه سودبریهای بانکی شود. بدینسان، هدف توسعهای این عملیات بانکی از محتوای سرمایهداری آن جدا میشود.
🔹شهیدصدر بر این باور است که تضمین سطح معقولی از زندگی برای همهی افراد، باعث تحریک انگیزههای ریسکپذیری و افزایش شجاعت آنها در ورود به عرصههای تولید و ارتقای خلاقیت و نوآوری میشود چون در این صورت، مردم میدانند که اگر در فعالیت تولیدی خود بدون تقصیر و کوتاهی زمین بخورند، تمام هستی خود را از دست نخواهند داد و دولت معیشت آنها را تضمین کرده است.
🔸نقشی که شهیدصدر برای دولت در اقتصاد تعریف میکند تکمیلکننده و هدایتگر بخش خصوصی و مردمی است تا این اطمینان حاصل شود که هم تمامی امکانات جامعه در خدمت تولید قرار گرفته است و هم انحرافی در مسیر افزایش ثروت و تداول عادلانهی آن صورت نمیگیرد.
📃مشاهده متن کامل
🆔 @shahidsadr
📚 کتاب «جامعه ما در اندیشه و آثار شهید سید محمدباقر صدر» نوشته سید منذر حکیم و با ترجمه مسعود فکری توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
اینکتاب دربردارنده مجموعه گفتارهای آیتالله شهید سید محمدباقر صدر درباره دیدگاه اسلام به جامعه و چارچوب اسلامی فهم مسائل اجتماعی است.
📌 متن خبر را در سایت ببینید.
🆔 @shahidsadr
May 11
💠 صنع أمّة وبناء حضارة
🔻 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
إن القرآن الكريم ليس كتاباً كسائر الكتب التي تؤلف للتعليم والبحث العلمي، وإنما هو عملية تغيير الانسان تغييراً شاملاً كاملاً في عقله وروحه وإرادته، وصنع أمّة وبناء حضارة، وهذا العمل لا يمكن ان يوجد مرة واحدة وانما هو عمل تدريجي بطبيعته، ولهذا كان من الضروري ان ينزل القرآن الكريم تدريجاً، ليحكم عملية البناء وينشئ أساساً بعد اساس، ويجتذ جذور الجاهلية ورواسبها بأناة وحكمة.
وعلى أساس هذه الأناة والحكمة في عملية التغيير والبناء نجد أن الاسلام تدرج في علاج القضايا العميقة بجذورها في نفس الفرد أو نفس المجتمع، وقاوم بعضها على مراحل حتى استطاع ان يستأصلها ويجتث جذورها، وقصة تحريم الخمر وتدرّج القرآن في الاعلان عنها من أمثلة ذلك، فلو أن القرآن نزل جملة واحدة بكل احكامه ومعطياته الجديدة لنفر الناس منه، ولما استطاع أن يحقق الانقلاب العظيم الذي أنجزه [في] التأريخ.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٢٢٤.
🆔 @shahidsadr
💠 فرایند پایهگذاری امت و پیریزی تمدن
🔻 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
قرآن مانند دیگر کتابها نیست که برای آموزش و پژوهش علمی تألیف شده باشد. این کتاب، فرایند دگرگونسازی کامل و همهجانبه عقلی، روحی و ارادی انسان و فرایند پایهگذاری امت و پیریزی تمدن است. ممکن نیست که این مهم به یکباره انجام شود، بلکه ماهیت چنین کاری، نیازمند فعالیتی تدریجی است؛ ازاینرو باید قرآن کریم بهتدریج نازل میشد تا کار سازندگی را استحکام بخشد و پایههای آن را یکبهیک بنا کند و رسوبهای جاهلیت را با حکمت و پایداری ریشهکن سازد.
بهدلیل همین بردباری و حکمت در فرایند دگرگونسازی و سازندگی، اسلام در چارهجویی مشکلات فردی و اجتماعی و درمان ریشهای نابسامانیها راه تدریج را در پیش گرفته و در برابر برخی از آنها در چندین مرحله مقاومت کرده تا بتواند آن را ریشهکن کند. داستان تحریم شرابخواری و اعلان تدریجی آن نمونهای از این امر است. اگر قرآن به یکباره همه احکام و تعالیم جدیدش را نازل میکرد، مردم از آن میگریختند و این کتاب نمیتوانست انقلاب عظیمی را که در تاریخ برپا کرد به ثمر رساند.
🔸علوم قرآن، ص٣٢.
🆔 @shahidsadr
🔻 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
این شب برای هیچکس شب قدر نخواهد بود، مگر بهقدری که در ارتباط با خدا و درک رسالت و رو کردن به آفاق گسترده آن، رشد و تعالی پیدا کند.
🔸بارقهها، ص٢۵۴.
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
🔘 أفضل الأعمال في ليلة القدر
في شهر رمضان المبارك رأى السيّد علي أكبر الحائري السيّد الصدر (رحمه الله) في إحدى ليالي القدر في ساعةٍ متأخّرةٍ من الليل في حرم أمير المؤمنين (عليه السلام)، وكان يراقبه متأثّراً بحالته المعنويّة دون أن يراه السيّد (رحمه الله).
وبعد أن انتهى من الزيارة وخرج، تعقّبه السيّد الحائري حتّى إذا وصل إلى قرب داره، بادره بالتحيّة والسلام إلى أن دخل الدار مع أنّ الوقت غير مناسب، وقد قبّل يده معتذراً وقال بعد أن كان شاكّاً في صحّة ما ينقل عن بعض العلماء من أنّ أفضل الأعمال هو مذاكرة العلم: «ما هو أفضل الأعمال في ليلة القدر؟!»
فأجاب (رحمه الله) ما مضمونه: «إنّ ما يبدو لي الآن أنّ أفضل الأعمال في ليلة القدر أشدّها تأثيراً في الارتباط الروحي والمعنوي بالله تبارك وتعالى»
🔺 انظر: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج٢، ص: ٢٧٨.
🔸 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر:
🆔 @shahidsadr
🔘 برترین اعمال در شب قدر
در آخرین ساعات یکی از شبهای قدر، سید علی اکبر حائری استاد خویش، آیتالله سید محمدباقر صدر را در حرم امیرالمؤمنین علیهالسلام میبیند و تحت تأثیر حالات معنوی او، بیآنکه استاد متوجه شود او را زیر نظر میگیرد.
وقتی زیارت آیتالله صدر تمام میشود، سید علی اکبر پشت سر استاد راه میافتد و وقتی به در خانه میرسد جلو میرود و به او سلام میکند. سید صدر بهرغم نامناسب بودن وقت او را در خانه میپذیرد. سید علی اکبر حائری به نشانه پوزش، دست استاد را میبوسد. سپس ابراز میکند که در صحت این مطلب که از یکی از علما نقل شده: «بهترین عمل در شب قدر گفتوگوی علمی است» تردید دارد و در این باره میپرسد: «برترین اعمال در شب قدر چیست؟»
شهید صدر جوابی به این مضمون میدهد: «آنچه اکنون به نظر من میآید این است که برترین اعمال در شب قدر عملی است که بیشترین تأثیر را در ارتباط روحی و معنوی با خداوند متعال داشته باشد».
🔺 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۲، ص: ٢٧٨.
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr