❇️ في رحاب القرآن (۳)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
القرآن الكريم هو الكلام المعجز المنزل وحياً على النبي صلى الله عليه و آله المكتوب في المصاحف، المنقول عنه بالتواتر المتعبد بتلاوته. وقد اختار الله تعالى لهذا الكلام المعجز الذي أوحاه الى نبيه أسماء مخالفة لما سمّى العرب به كلامهم جملة وتفصيلا.
فسماه الكتاب قال تعالى: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» [البقرة: ٢].
وسماه القرآن: «وَ ما كانَ هذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ» [يونس: ٣٧].
والإهتمام بوضع أسماء محدّدة ومصطلحات جديدة للقرآن الكريم، يتمشى مع خط عريض سار عليه الإسلام، وهو تحديد طريقة جديدة للتعبير عما جاء به من مفاهيم وأشياء.
وتفضيل ايجاد مصطلحات تتفق مع روحه العامة على استعمال الكلمات الشائعة في الأعراف الجاهلية وذلك لسببين: أحدهما: أن الكلمات الشائعة في الأعراف الجاهلية من الصعب أن تؤدّي المعنى الاسلامي بأمانة، لأنها كانت وليدة التفكير الجاهلي وحاجاته، فلا تصلح للتعبير عما جاء به الاسلام، من مفاهيم وأشياء لا تمت إلى ذلك التفكير بصلة.
والآخر: أنّ تكوين مصطلحات واسماء محددة يتميز بها الاسلام، سوف يساعد على ايجاد طابع خاص به، وعلامات فارقة بين الثقافة الاسلامية وغيرها من الثقافات.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٢٠٩.
🆔 @shahidsadr
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
✅ در محضر قرآن (۳)
🔹 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
قرآن کریم سخنی اعجازی است که از طریق وحی بر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرود آمده، در مصحفها نوشته شده، به تواتر نقل گردیده و به تلاوت آن مأمور شدهایم. خداوند متعال برای این سخن اعجازین که به پیامبرش وحی فرموده، نامهایی برگزیده است که با نامهایی که عرب بر کلام خویش میگذاشته است بهطور کلی تفاوت دارد، از جمله:
کتاب: خداوند میفرماید: «آن كتاب با عظمتى است كه شک در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است» [بقره: ۲].
قرآن: «و امكان نداشت كه اين قرآن، بدون وحى الهى به خدا نسبت داده شود؛ ولى تصديقى است براى آنچه پيش از آن است (كتب آسمانى)، و شرح و تفصيلى بر آنها است؛ شكى در آن نيست، و از طرف پروردگار جهانيان است» [یونس: ۳۷].
اهتمام به نامگذاریهای مشخص و اصطلاحات جدید برای قرآن کریم متناسب با برنامهای کلی بود که اسلام بر اساس آن حرکت میکرد و آن عبارت بود از درپیش گرفتن روشی جدید برای بیان مفاهیم و مطالبی که به ارمغان آورده است و ترجیح آفرینش واژهها و اصطلاحات جدید و متناسب با روح کلی اسلام، بر استفاده از کلمات رایج در عرف جاهلی. این کار دو علت داشت:
اول: واژههای رایج در عرف جاهلی به سختی میتوانستند مفاهیم اسلامی را با امانتداری منعکس نمایند؛ زیرا این واژهها زاییده اندیشه جاهلی و نیازهای آن بودند و نمیتوانستند بیانگر مفاهیم و مطالبی باشند که اسلام آورده بود و هیچ پیوندی با آن اندیشهها نداشت.
دوم: ایجاد اصطلاحات و نامهای مشخص که ویژه اسلام باشد، به فراهم ساختن ماهیت و نشانههای خاصی که فرهنگ اسلامی را از سایر فرهنگها امتیاز ببخشد، کمک میرساند.
🔸پژوهشهای قرآنی، ص ۲۱۳.
🆔 @shahidsadr
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔹 دین نه کلماتی بی روح بر زبانها و نه آداب و رسومی سنتی برای جسمها بلکه یک باور، یک نظام و نیز شیوهای برای اندیشیدن است.
#دین
#اندیشه
#شهیدصدر
#عکس_نوشته
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔻شهید بنت الهدی صدر:
تفاوت آشکار میان خدیجه(س) و دیگر همسران رسول خدا(ص) موجب شد آن حضرت تا پایان عمر مبارکش علاقهمند و مشتاق خديجه باشد. آن روز که اسلام تنها و بییاور بود، خدیجه همه دارایی خود را در راه آن فدا کرد و زمانی که هیچ زنی همراه رسول خدا(ص) نماز نمیگزارد، او در کنار آن حضرت به نماز ایستاد. اما برخی دیگر از همسران پیامبر (ص)، در شرایطی که دعوت اسلام فراگیر شده و تمام سرزمینها را درنوردیده بود، به آن حضرت اعتراض میکردند و نفقه بیشتر و زندگی راحتتر میخواستند و نصیحتهای رسول خدا(ص) نیز آنان را از این کار باز نمیداشت.
🔸جایگاه زن در اسلام، ص ۱۶۴
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
💠 قواعد حکمرانی تولید از منظر شهیدصدر
🔻دکتر علی سعیدی
🔹شهیدصدر با ارائهی تصویری از مذهب اسلام که عهدهدار تنظیم حیات اجتماعی مسلمانان است، ازطریق کشف زیربناها و اصول بنیادین اسلام ناظر به عرصههای زیست انسان، روششناسی جدیدی را برای حل مسائل مسلمانان از منظر اسلامی به متفکران مسلمان معرفی کرد.
🔸براساس دیدگاه شهیدصدر، برخلاف مذهب سرمایهداری که مشکل تولید را در طبیعت و کمبود منابع آن میداند، در نگاه اسلامی، طبیعت قادر است همهی نیازهای زندگی را که برآوردهنشدن آنها به مشکل جدی در زندگی انسان میانجامد، برآورده سازد. همچنین برخلاف مارکسیسم که مشکل تولید را به تضاد میان شیوهی تولید و روابط توزیع برمیگرداند، از دیدگاه اسلام، مشکل ـ پیش از هر چیز - خود انسان است، نه طبیعت و نه شیوهی تولید.
🔹نظام اسلامی تنها به جنبهی فکری برای حداکثرکردن تولید ثروت در جامعه اکتفا نکرده است بلکه قواعد و دستورات عملی را در عرصهی حکمرانی اقتصادی مطرح کرده است که اجرا و رعایت آنها میتواند ضمن رفع موانع تولید، انگیزههای اقتصادی فعالان اقتصادی را از فعالیتهای غیرمولد به سمت فعالیتهای تولیدی سوق دهد.
🔸شهیدصدر بر این باور است که در جامعهی اسلامی، دولت ازطریق یک بانک رسمی، عملیات جمعآوری اموال و بهکارگیری آن را بر عهده دارد و به بخش خصوصی اجازه نمیدهد که وارد عرصه سودبریهای بانکی شود. بدینسان، هدف توسعهای این عملیات بانکی از محتوای سرمایهداری آن جدا میشود.
🔹شهیدصدر بر این باور است که تضمین سطح معقولی از زندگی برای همهی افراد، باعث تحریک انگیزههای ریسکپذیری و افزایش شجاعت آنها در ورود به عرصههای تولید و ارتقای خلاقیت و نوآوری میشود چون در این صورت، مردم میدانند که اگر در فعالیت تولیدی خود بدون تقصیر و کوتاهی زمین بخورند، تمام هستی خود را از دست نخواهند داد و دولت معیشت آنها را تضمین کرده است.
🔸نقشی که شهیدصدر برای دولت در اقتصاد تعریف میکند تکمیلکننده و هدایتگر بخش خصوصی و مردمی است تا این اطمینان حاصل شود که هم تمامی امکانات جامعه در خدمت تولید قرار گرفته است و هم انحرافی در مسیر افزایش ثروت و تداول عادلانهی آن صورت نمیگیرد.
📃مشاهده متن کامل
🆔 @shahidsadr
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
📚 کتاب «جامعه ما در اندیشه و آثار شهید سید محمدباقر صدر» نوشته سید منذر حکیم و با ترجمه مسعود فکری توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
اینکتاب دربردارنده مجموعه گفتارهای آیتالله شهید سید محمدباقر صدر درباره دیدگاه اسلام به جامعه و چارچوب اسلامی فهم مسائل اجتماعی است.
📌 متن خبر را در سایت ببینید.
🆔 @shahidsadr
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
❇️ بازتابهای نقش ایجابی امامان علیهمالسلام در محافظت از رسالت
🔸 امامان اهل بیت علیهم السلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ۱۲۴.
#امام_حسن #کریم #امامان #امام #اسلام #همدلی #شهید_صدر #اهل_بیت #سخنان #شرح_صدر #کتاب
🆔 @shahidsadr
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
💠 صنع أمّة وبناء حضارة
🔻 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
إن القرآن الكريم ليس كتاباً كسائر الكتب التي تؤلف للتعليم والبحث العلمي، وإنما هو عملية تغيير الانسان تغييراً شاملاً كاملاً في عقله وروحه وإرادته، وصنع أمّة وبناء حضارة، وهذا العمل لا يمكن ان يوجد مرة واحدة وانما هو عمل تدريجي بطبيعته، ولهذا كان من الضروري ان ينزل القرآن الكريم تدريجاً، ليحكم عملية البناء وينشئ أساساً بعد اساس، ويجتذ جذور الجاهلية ورواسبها بأناة وحكمة.
وعلى أساس هذه الأناة والحكمة في عملية التغيير والبناء نجد أن الاسلام تدرج في علاج القضايا العميقة بجذورها في نفس الفرد أو نفس المجتمع، وقاوم بعضها على مراحل حتى استطاع ان يستأصلها ويجتث جذورها، وقصة تحريم الخمر وتدرّج القرآن في الاعلان عنها من أمثلة ذلك، فلو أن القرآن نزل جملة واحدة بكل احكامه ومعطياته الجديدة لنفر الناس منه، ولما استطاع أن يحقق الانقلاب العظيم الذي أنجزه [في] التأريخ.
🔸المدرسة القرآنية، ص ٢٢٤.
🆔 @shahidsadr
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
💠 فرایند پایهگذاری امت و پیریزی تمدن
🔻 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
قرآن مانند دیگر کتابها نیست که برای آموزش و پژوهش علمی تألیف شده باشد. این کتاب، فرایند دگرگونسازی کامل و همهجانبه عقلی، روحی و ارادی انسان و فرایند پایهگذاری امت و پیریزی تمدن است. ممکن نیست که این مهم به یکباره انجام شود، بلکه ماهیت چنین کاری، نیازمند فعالیتی تدریجی است؛ ازاینرو باید قرآن کریم بهتدریج نازل میشد تا کار سازندگی را استحکام بخشد و پایههای آن را یکبهیک بنا کند و رسوبهای جاهلیت را با حکمت و پایداری ریشهکن سازد.
بهدلیل همین بردباری و حکمت در فرایند دگرگونسازی و سازندگی، اسلام در چارهجویی مشکلات فردی و اجتماعی و درمان ریشهای نابسامانیها راه تدریج را در پیش گرفته و در برابر برخی از آنها در چندین مرحله مقاومت کرده تا بتواند آن را ریشهکن کند. داستان تحریم شرابخواری و اعلان تدریجی آن نمونهای از این امر است. اگر قرآن به یکباره همه احکام و تعالیم جدیدش را نازل میکرد، مردم از آن میگریختند و این کتاب نمیتوانست انقلاب عظیمی را که در تاریخ برپا کرد به ثمر رساند.
🔸علوم قرآن، ص٣٢.
🆔 @shahidsadr
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔻 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
این شب برای هیچکس شب قدر نخواهد بود، مگر بهقدری که در ارتباط با خدا و درک رسالت و رو کردن به آفاق گسترده آن، رشد و تعالی پیدا کند.
🔸بارقهها، ص٢۵۴.
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔘 أفضل الأعمال في ليلة القدر
في شهر رمضان المبارك رأى السيّد علي أكبر الحائري السيّد الصدر (رحمه الله) في إحدى ليالي القدر في ساعةٍ متأخّرةٍ من الليل في حرم أمير المؤمنين (عليه السلام)، وكان يراقبه متأثّراً بحالته المعنويّة دون أن يراه السيّد (رحمه الله).
وبعد أن انتهى من الزيارة وخرج، تعقّبه السيّد الحائري حتّى إذا وصل إلى قرب داره، بادره بالتحيّة والسلام إلى أن دخل الدار مع أنّ الوقت غير مناسب، وقد قبّل يده معتذراً وقال بعد أن كان شاكّاً في صحّة ما ينقل عن بعض العلماء من أنّ أفضل الأعمال هو مذاكرة العلم: «ما هو أفضل الأعمال في ليلة القدر؟!»
فأجاب (رحمه الله) ما مضمونه: «إنّ ما يبدو لي الآن أنّ أفضل الأعمال في ليلة القدر أشدّها تأثيراً في الارتباط الروحي والمعنوي بالله تبارك وتعالى»
🔺 انظر: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج٢، ص: ٢٧٨.
🔸 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر:
🆔 @shahidsadr
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔘 برترین اعمال در شب قدر
در آخرین ساعات یکی از شبهای قدر، سید علی اکبر حائری استاد خویش، آیتالله سید محمدباقر صدر را در حرم امیرالمؤمنین علیهالسلام میبیند و تحت تأثیر حالات معنوی او، بیآنکه استاد متوجه شود او را زیر نظر میگیرد.
وقتی زیارت آیتالله صدر تمام میشود، سید علی اکبر پشت سر استاد راه میافتد و وقتی به در خانه میرسد جلو میرود و به او سلام میکند. سید صدر بهرغم نامناسب بودن وقت او را در خانه میپذیرد. سید علی اکبر حائری به نشانه پوزش، دست استاد را میبوسد. سپس ابراز میکند که در صحت این مطلب که از یکی از علما نقل شده: «بهترین عمل در شب قدر گفتوگوی علمی است» تردید دارد و در این باره میپرسد: «برترین اعمال در شب قدر چیست؟»
شهید صدر جوابی به این مضمون میدهد: «آنچه اکنون به نظر من میآید این است که برترین اعمال در شب قدر عملی است که بیشترین تأثیر را در ارتباط روحی و معنوی با خداوند متعال داشته باشد».
🔺 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۲، ص: ٢٧٨.
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
شهید سید محمدباقر صدر
◾️إنّ التكليف لا يزال مستمراً
🔻الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر:
إنّ الإمام (عليه السلام) حينما فتح عينيه في تلك اللحظة العصيبة ورأى الإمام الحسن (عليه السلام) يبكي وهو يدرك بأنّ وفاة أبيه هي وفاةٌ لكلّ الآمال، أراد أن ينبّهه إلى أنّ الخطّ لا يزال باقياً، وأنّ التكليف لا يزال مستمرّاً، وأنّ نجاح المؤامرة لا يعني أن نلقي السلاح.
نعم، المؤامرة نجحت يا ولدي، ولهذا سوف تشرّدون وسوف تقتلون، ولكنّ هذا لا يعني أنّنا يجب أن نلقي السلاح، ولا يعني انتهاء المعركة، ولهذا يجب أن تقاوم حتّى تقتل مسموماً، ويجب أن يقاوم أخوك الحسين (عليه السلام) حتّى يقتل بالسيف شهيداً..
الامّة حينما تنازلت عن إرادتها وعن شخصيّتها لجبّار من الجبابرة، لفرعون من الفراعنة، تكون عرضة للذوبان والتميّع في أتونه. لكن إذا بقي لدى الامّة محاولةُ استرجاعِ هذا الوجود- باستمرار هذه المحاولة التي يحاولها خطُّ عليٍّ، ومدرسةُ عليٍّ، والشهداءُ والصدّيقون من أبناء علي (عليه السلام) وشيعتِه- فسوف يبقى مع هذه المحاولة أملٌ في أن تسترجع الامّة وجودها، وعلى أقلّ التقادير سوف تحقّق هذه المحاولة مكسباً آنيّاً باستمرار، وهو تحصين الامّة ضدّ التميّع والذوبان المطلق في إرادة ذلك الحاكم وفي إطاره، وهذا ما وقع.
🔸 أئمة أهل البيت عليهم السلام ودورهم في تحصين الرسالة الإسلامية، ص ٣٠٦.
#شهید_صدر #لیلة_القدر #شب_قدر #رمضان #ماه_خدا #تکلیف #شهادت_امیرالمؤمنین #امامت
♦️https://www.instagram.com/shahidsadr
🆔 @shahidsadr
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
📚 #تازه_های_نشر
🔹کتاب سنتهای تاریخی در قرآن کریم در ایام گرانقدر ماه مبارک رمضان، در قطع رقعی توسط پژوهشگاه تخصصی شهید صدر منتشر و روانه بازار کتاب شد.
🔸محور اصلی در این گفتارهای تفسیری سنتهای تاریخی در قرآن کریم است، اما این کتاب بیش از آنکه کتابی درباره سنتهای تاریخی باشد، درواقع بیانگر روشی نو و بیسابقه برای تفسیرِ موضوعی است که شهید صدر خود آن را روش استنطاق نامیده است؛ روشی که او با پیریزی آن سطح پژوهشهای علمی در این عرصه را به مرحلهای جدید وارد میکند.
🔹این کتاب در سه فصل تنظیم شده است:
فصل اول: درآمدی بر روش تفسیر موضوعی؛
فصل دوم: پیادهسازی روش در نظریه سنتهای تاریخی؛
فصل سوم: بررسی مصداقی نظریه در موضوع رابطه دین با تاریخ و جامعه.
♦️برای خرید این کتاب با ٢۵ درصد تخفیف ویژه ماه مبارک رمضان و ارسال رایگان به سراسر کشور به غرفه مجازی پژوهشگاه مراجعه فرمایید.
🆔 @shahidsadr
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔘وقد استطاعت ليلة القدر أن تحقّق معناها..
🔻الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر:
وقد استطاعت ليلة القدر أن تحقّق معناها وهي تدخل حياة النبي القائد بوصفها بداية انفتاح في حياته على أعظم رسالة وأضخم مسؤولية، وأيّ قدر أكبر من أن ترتفع به لحظة في ليلة مباركة لكي يعيش رسالة السماء ويعي أهدافها ويدرك مسؤولياتها؟!
وإذا كانت ليلة القدر استطاعت أن تحقّق معناها على أرفع مدى في حياة القائد الرائد، فإنها تظلّ دائماً ليلة قدر لكل فرد بالقدر الذي يستطيع الفرد فيها أن ينفتح على رسالته ويسمو إلى ربه ويحقّق شيئاً. من ذلك القدر الكبير الذي صنع القائد الكبير ...
🔸ومضات، ص ٢١٧.
🆔 @shahidsadr
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔘شب قدر توانست هدفش را محقق کند...
🔻استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
شب قدر توانست هدفش را محقق کند و به عنوان سرآغاز ورود به والاترين رسالت و بزرگ ترین هدف به زندگی پیامبر پا بگذارد؛ و به حق چه قدری بالاتر از اینکه در لحظه ای از شبی پربرکت، چنان رفعتی پیدا کند که با پیام آسمان زندگی کند و اهداف و مسئولیت هایش را درک کند.
وقتی شب قدر توانست هدفش را در عالی ترین حد ممکن در زندگی پیامبر پیشوا عليها محقق کند، پس این شب قدر همواره برای هر فرد به میزانی که می تواند در آن به دینش رو کند و به سوی پروردگارش تعالی یابد و مقداری از آن قدر عظیمی را که پیشوای بزرگ محقق کرد، تحقق ببخشد، شب قدر خواهد بود.
🔸بارقهها، ص ۲۵۳.
🆔 @shahidsadr
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
📚 غرفۀ مجازی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
🔔 عرضه همه آثار شهید صدر با ٢۵٪ تخفیف
🛵 ارسال رایگان به سراسر کشور
🗓 یک هفته تا پایان طرح باقی است.
🚩 نشانی غرفه:
www.mbsadr.ir/shop
#نمایشگاه_کتاب_مجازی
#در_خانه_بمانیم
#کتاب_بخوانیم
🆔 @shahidsadr
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
💠ضرورت تفسیر قرآن بهشیوۀ تفسیر موضوعی
🔸قرآن محکمترین و معتبرترین سند ماندگار اسلام است. برای دست یافتن به آموزههای قرآن راه شناخته شده تفسیر ترتیبی است که سورهها و آیات قرآن را براساس چینش کنونی مورد بحث و بررسی قرار میدهد و در صدها تفسیر از آغاز تاکنون دنبال شده است. با این حال همگان اذعان دارند که بهرغم مزایایی، این روش برای ترسیم نظرگاههای نهایی قرآن فاقد کارآیی است. تنها شیوهای که میتواند این نیاز را تأمین کند، تفسیر موضوعی است...
✔️ تفسیر موضوعی از چند جهت ضرورت داشته است:
۱- محدودیت و ناتوانی تفسیر ترتیبی در ارائۀ نگرش جامع قرآن؛
۲- منوط بودن پاسخگویی قرآن به تمام پرسشها به تفسیر موضوعی؛
۳ ـ ابهامزدایی از چهرۀ برخی از آیات در سایۀ تفسیر موضوعی.
🔹عموم صاحبنظران برای تفسیر موضوعی دو شیوه قائل شدهاند. براساس شیوۀ نخست مفسر بدون توجه به پیشفرضها و ملاحظۀ پرسشها و مباحث روزآمد بهسراغ قرآن آمده و به استخراج و دستهبندی آیات میپردازد و براساس شیوۀ دوم او پرسشها را براساس رویکردهای نوپیدا در عرصههای مختلف دانش بشری از بیرون قرآن برگرفته و آن را به قرآن عرضه کرده و نظر قرآن را دربارۀ آن موضع جویا میشود.
به نظر میرسد که برای نخستین بار این دو شیوه توسط محمد باقر صدر مطرح شده و بهعنوان مبنای پذیرفته شده در آثار سایر صاحبنظران راه یافته است.
🔸محمد باقر صدر مطالعات و پژوهشهای موضوعی در قرآن را به دو شیوه قابلتحقق دانسته است؛ شیوۀ نخست چنین است: مفسر یک موضوع را از متن خارج برگرفته و به سراغ قرآن میرود تا موضع و نظرگاه قرآن را دربارۀ آن موضوع کشف نماید. در این صورت مفسر نظر خود را بر یکی از موضوعات عقایدی، اجتماعی یا هستیشناسانه معطوف میسازد، آنگاه دستاوردهای اندیشۀ بشری دربارۀ مشکلات آن موضوع و راهحلهای آن و پرسشها و چالشهایی را گردآوری میکند که مقارنۀ تاریخی میدهد سپس بهسراغ نص و متن قرآن میرود و با متن به گفتوگو میپردازد، در این فرض مفسر میپرسد و قرآن پاسخ میدهد، و هدف مفسر آن است که نگاه قرآن دربارۀ آن موضوع را استخراج کند.
صدر معتقد است که به این شیوه «شیوۀ توحیدی و تطبیقی» نیز میتوان نام نهاد، زیرا مفسر میکوشد میان تجربۀ بشری و قرآن وحدت و هماهنگی ایجاد کند؛ نه به این معنا که قصد داشته باشد تا تجربه بشری را بر قرآن تحمیل نماید.
📖 شهید سید محمدباقر صدر در کتاب سنتهای تاریخی در قرآن کریم معرفی و تبیین تفسیر موضوعی پرداخته است.
📌برگرفته از مقاله «مبانی کلامی تفسیر موضوعی»، نوشتۀ علی نصیری.
🆔 @shahidsadr
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
📆 ١٧مهر١٣۵٢(١١رمضان)
◀️ اجتماع حمایت از فلسطین به دعوت حضرت آیتالله خویی درصحن حرم امیرالمومنین علیه السلام
🔸از سمت چپ تصویر: سيد جمال الدين خوئي و آیات عظام سيد أبوالقاسم خوئی، سیدنصرالله مستنبط، شهیدصدر، سیدعلی سیستانی، محمد تقي جواهري
🆔 @shahidsadr
۱ خرداد ۱۳۹۹