⚫️ ساخت و رهبری امت تا روز قیامت
در مکتب حسین علیهالسلام (۹)
ای مؤمنان! ای شیعیان حسین علیهالسلام!
🔹 امام والای شما وقتی خونش جاری میشد، وقتی محرومیت را حتی از آب فرات به جان میخرید، وقتی با هر قربانی جدیدی که از فرزندان و خاندان خود میداد شادی و شادمانی در چهرهاش فزونی مییافت، وقی حتی فرزند شیرخوارش را فدا کرد، وقتی زمین میخورد و سپس برمیخاست تا نبرد را پی گیرد، وقتی واپسین نفَسهای پاکش را بر زمین کربلای میکشید...
🔸 حسین علیهالسلام در همه این لحظهها فقط به عملیاتی جانبازانه نمیپرداخت؛ بلکه داشت امتی را میساخت و ارادهای را حفظ میکرد و با تاریخ رسالت به پیش میرفت و جهادگران راه اسلام در هر زمان و مکان را رهبری میکرد.
📚 امامان اهلبیت، ص۵۴۵
🆔 @shahidsadr
♨️ ۲۰٪ تخفیف ویژه به مناسبت بازگشایی حوزه در سال تحصیلی جدید
کتابهای:
🔹 دروس فی علم الاصول (حلقات)
🔸 حوزهوبایستهها
🔹 مباحثالاصول (تقریرات آیتاللهالعظمی سید کاظم حائری)
کد تخفیف: howzeh
۱۰٪ خرید آنلاین
۱۰٪ تخفیف آغاز سال تحصیلی حوزه
۵۰۰۰ تومان تخفیف پست
زمان: پانزدهم تا پایان شهریورماه
🌐 برای خرید این کتابها اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
💠 مسئولیتهای حوزه در امت
به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزهها
حوزه بهحکمِ ماهیت وجودیاش و میراثداری وظایف انبیا و امامان، مسئول بیان و تبلیغ و حفظ دین است؛ یعنی حوزه موظف است که اولاً مفاهیم و معارف اسلام در همۀ عرصهها را بیان کند و ثانیاً این مفاهیم را نشر داده و تبیین نماید و از این مفاهیم دفاع فکری کند و آنها را در عرصۀ نظری صیانت کند و ثالثاً با تبلیغ و دعوتگری، در عمل و واقع از اسلام دفاع و آن را حفظ کند. مجموعۀ این سه محور، مأموریت اصلی حوزه در میان امت است.
محور اول: تبیین نظری
منظور از تبلیغ مفاهیم اسلام، بیان همۀ معارف و جنبههای تشریعی اسلام است که باید براساس فراگیری و شمول اسلام نسبت به همۀ عرصههای زندگی تبیین شود و در این راستا تنها به برخی از بخشها اکتفا نگردد؛ بلکه اسلام بهعنوان نظامی جامع و دربردارندۀ همۀ عرصههای زندگی مطرح شود.
محور دوم: دفاع نظری
هدف از محور دوم این است که ما تنها به بیان این طرح اکتفا نکنیم، بلکه از این احکام و مفاهیم بهصورت فکری و نظری دفاع کنیم و شبهات موجود درباره آنها را پاسخ دهیم و آنها را با سایر اندیشهها و طرحها مقایسه کرده، به مسلمانان نشان دهیم که اسلام تنها راهی است که در جامعۀ اسلامی زندگی واقعی را برای انسان فراهم میکند.
محور سوم: دفاع عملی
محور سوم، محور دفاع عملی از اسلام در واقعیت است. دو محور پیشین بهتنهایی کافی نیستند؛ زیرا اگر فرض کنیم که حوزه بتواند اندیشۀ اسلامی را طرح و از آن در ساحت فکر و نظر دفاع کند، باز هم این بهتنهایی کافی نیست؛ زیرا حفظ اسلام بهمعنای حفظ وجود آن در خارج و حفظ آن بهعنوان یک سلوک و فکر در عالم واقع است؛ چراکه اسلام دو معنا دارد :
یکی صرف اندیشههای موجود در قرآن و روایات است که این معنا از اسلام با محور اول و دوم حفظ میشود.
دیگری همان نمازِ نمازگزار، روزۀ روزهدار، معاملۀ پاک بین دو معاملهکننده، حکومتی پاسدار عدالت و امثال این است که حفظ این اسلام تنها با بیان احکام و دفاع نظری از آنها محقق نمیشود، بلکه باید در جهان واقع نیز از آن دفاع کرد.
📚 حوزه و بایستهها، ص۶٩-٧٠
🆔 @shahidsadr
💠 مردم، خلافت و مسئولیت
🔹 دكترين حكومت اسلامى، نظام پادشاهى، نظام ديكتاتورى فردى با شكلهاى مختلف آن و نظام اريستوكراسى را مردود مىشمارد و شكل جديدى از حكومت را ارائه مىدهد كه تمامى نقاط مثبت نظام دموكراتيک را داراست با تفاوتهايى در ساختار كه عدم انحراف آن را تضمين مىكند:
🔸 در نظام دموكراتيک، مردم منشأ سلطه هستند، درصورتىكه در نظام اسلامى، مردم در جايگاه خلافت الهى و مركز مسئوليت در مقابل خداوند هستند.
🔹 قانون اساسى در نظامهاى دموكراتيک، ساختۀ انديشۀ انسان است و در بهترين فرض و در حالت آرمانى، ترجمان حكومت اكثريت بر اقليت است؛ درصورتىكه بخشهاى ثابت قانون اساسى اسلامى را شريعت الهى و عدالت او تشكيل مىدهد و اين مسأله، بىطرفى و عدم جانبدارى قانون اساسى را تضمين مىكند.
اسلام راهبر زندگی، ص٣٨
🆔 @shahidsadr
💠 روایتهای فاطمه صدر از خوشیهای خانۀ پدری و دلخوشیهای نجف
بهرنگ صبر روایتِ فاطمه صدر، فرزند آیتالله سید صدرالدین صدر و خواهر امام موسی صدر و همسر آیتالله شهید سید محمدباقر صدر است.
بهرنگ صبر روایتِ ایشان است از خوشیهای خانه پدری و دلخوشیهای نجف در کنار همسر و فرزندان و محنتهای این شهرِ روشن؛ از ریشه دواندن در خاک همسر و دل سپردن به رنجهایش. شرح زندگی یک زن است تا جایی که به یاد آورده، منهای جاهایی که سعی کرده فراموش کند.
نویسندۀ این کتاب میگوید:
در یکی از روزهای پاییز سال ۱۳۹۵، خانم حورا صدر، مدیر مؤسسه فرهنگیتحقیقاتی امام موسی صدر، به نگارنده پیشنهاد کردند که کار تنظیم خاطرات خانم فاطمه صدر، همسر شهید محمدباقر صدر و خواهر امام موسی صدر، را به عهده بگیرد. من که تازه از زیارت نجف برگشته بودم و آنجا هرچه در پی مزار محمدباقر صدر گشته بودم پیدا نشده بود، بیدرنگ پذیرفتم. قرار بر این بود که ترجمه کتاب وجع الصدر و من وراء الصدر امجعفر، به همراه تکمصاحبههایی که گروه تاریخ شفاهی مؤسسه امام موسی صدر، در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۴، با خانم فاطمه صدر ترتیب داده بودند، در کتاب جدیدی تدوین شود….
کار از دی ماه ۱۳۹۵ آغاز شد و تا مرداد ۱۳۹٨، هشت مصاحبه با خانم صدر داشتم ازآنجاکه ایشان همیشه در رفتوآمد بین ایران و عراق و لبنان هستند برای پرهیز از اتلاف زمان دو نوبت از این مصاحبهها در نجف انجام شد و بقیه در تهران؛ بهعلاوه هجده مکالمه تلفنی که تا آبان ۱۳۸۸ ادامه داشت. در مجموع ٢٧ ساعت گفت وگو؛ گفتوگوهایی که گاه بهشکل پرسشوپاسخ است و گاهی حرفهای خودمانی، گپوگفتی و تازه کردن دیداری. بخشهایی از آنها را لابهلای گفتوگوهای اصلی آوردهام تا تصویری از سیمای صمیمی خانم صدر بهدست خواننده بدهم.
کتاب بهرنگ صبر در ۵۵۵ صفحه از سوی موسسۀ فرهنگیتحقیقاتی امام موسی صدر منتشر و روانۀ بازار کتاب شده است.
برای خرید این کتاب از غرفۀ مجازی پژوهشگاه شهید صدر اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
⚫️ شهادت امام سجاد علیهالسلام تسلیت باد.
🔻استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
عموم مسلمانان وابستگی عاطفی شدید و دوستی روحانی ژرفی با این امام والا علیهالسلام داشتند و پایگاههای مردمی ایشان در هر جایی از جهان اسلام دامنه یافته بود. جایگاه والای ایشان در نظر حاجیان خانه خدا به این مطلب اشاره دارد؛ وقتی هشام بن عبدالملک حج گزارد و طواف کرد، خواست دست به حَجَر بساید. اما از انبوهیِ جمعیت نتوانست دست به حجرالاسود برساند. بنابراین منبری برایش گذاشتند و او به انتظار نشست.
آنگاه حضرت زین العابدین علیهالسلام آمد و آغاز به طواف کرد. چون به جایگاه حجر رسید، ناگهان انبوهه مردم شکافت و همه کنار کشیدند تا ایشان به حجر دست کشد. این بهخاطر معرفت عمیق و محبتی بود که نسبت به ایشان داشتند، گرچه از سرزمینها و خاندانهای گوناگون بودند. فرزدق این صحنه را در قصیده دلانگیز و پُرآوازه خود ثبت کرده است.
🔸 امامان اهل بیت علیهمالسلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ۵۷۰.
🆔 @shahidsadr
♨️ ۲۰٪ تخفیف ویژه به مناسبت بازگشایی حوزه در سال تحصیلی جدید
کتابهای:
🔹 دروس فی علم الاصول (حلقات)
🔸 حوزهوبایستهها
🔹 مباحثالاصول (تقریرات آیتاللهالعظمی سید کاظم حائری)
کد تخفیف: howzeh
۱۰٪ خرید آنلاین
۱۰٪ تخفیف آغاز سال تحصیلی حوزه
۵۰۰۰ تومان تخفیف پست
زمان: پانزدهم تا پایان شهریورماه
🌐 برای خرید این کتابها اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
🏴غریو گریه همه قاتلان
وقتی زینب ـ که درود و سلام بر او باد ـ آمد و بر کاروان اسیران و قربانیان گذر کرد، وقتی رو سوی برادرش کرد، وقتی رو سوی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله کرد تا از ایشان یاری بخواهد و کمک طلبد، یا که ایشان را از پیکر امام حسین که زیر آسمان بود خبر دهد، از اسیران که به هر سو پراکنده بودند، از کودکان که در زنجیر بودند، وقتی جد خود را از اینهمه خبر داد، غریو گریه همه قاتلان برخاست؛ خونخواران گریستند و آنانی که چنان جنایاتی کرده بودند، گریستند.
امامان اهل بیت، ص۵۱۷
🆔 @shahidsadr
🏴 شهادت حضرت رقیه سلاماللهعلیها تسلیت باد
💠 عنصر عاطفی در انقلاب حسینی علیهالسلام
🔸 عنصر عاطفی یعنی فرایند برانگیختن احساسات در جان مسلمانانی که افکار منطقی تکانشان نمیداد. عنصر عاطفی در انقلاب حسینی در دو شیوه دیده میشود:
🔹 نخست: مشارکت همسران هاشمی در انقلاب، بهعلاوۀ کودکان؛ تا جایی که کودکی شیرخوار که در همان روز دهم محرم به دنیا آمده بود در کارزار هم دست میشود.
🔸 حضور زنان بیت علوی و پرده نشینان هاشمی در پهنای این آزمون دشوار، به حتم در جانها عاطفه برمیانگیزد و دلها را میشکند؛ هر چقدر هم آن جانها وحشی و آن دلها سنگ بوده باشند.
🔹 اما کودکان، در انقلاب حضور یافتند تا دلیلی باشند بر اینکه آن قوم که از روی ترس و طمع میجنگیدند، وقتی خدا را فراموش کردند و خداوند خودشان را از یاد خودشان بُرد، کارشان بهحدی از پستی و زبونی و فرومایگی رسید که وصفناپذیر است. از همین رو امام حسین(ع) خطاب به آنان فرمود: «اگر گناه، گناه بزرگ ترهاست، گناه این کودکان چیست؟»
🔸 با این مشارکت پشتوانۀ عاطفی هنگفتی به انقلاب افزوده شد که در میان فاجعههای درازای تاریخ در اوج مینشیند و تا به امروز احساسات و عواطف مسلمانان را به لرزه میاندازد...
📚 امامان اهلبیت علیهمالسلام، ص۴٩٠
🆔 @shahidsadr
💠 آزاداندیشی و آرمانخواهی
ویژگی بنیادین کسی که از پرستش طاغوت پرهیز میکند چیست؟
اصلیترین ویژگی از نظر قرآن کریم این است: «فَبَشِّرْ عِبادِ ۞ الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ یعنی کسانی که بر فکر و ذهن خود زنجیر نبستهاند و آن را در چارچوب خاصی محدود نکردهاند که نتوانند از آن عبور کنند؛ آنان حقیقت را محور تلاش و هدف خود قرار دادهاند؛ به همین دلیل سخنان را گوش فرا میدهند و از بهترین آن پیروی میکنند؛ یعنی آنها در حالت آرمانخواهی هستند و به آینده مینگرند و در پی واقعیتاند؛ در حالتی هستند که به آنها اجازه میدهد حقیقت را بیابند و از آن پیروی کنند.
📚 سنتهای تاریخی در قرآن کریم، ص١۴۶.
🆔 @shahidsadr
🏴 شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام تسلیت باد
🔻 شهید صدر در نامهای به یکی از شاگردانش مینویسد:
🔹 اما بعد، این نامه را در روز هفتم صفر، روز شهادت امام حسن علیهالصلاةوالسلام مینویسم؛ آن امام آزمودهای که با بدترین و عذابآورترین شرایط عمل پیشوایانه روبهرو بود. امامی که چنین برایش مقدر شده بود که پایدار و ثابتقدم و صابر باشد، درحالیکه رسالت پروردگارش و شریعت جدش را میدید که در دستان امویان ستمگر در حال فروپاشی است و بر اثر دسیسههای آنان بر ضد اسلام و حیلههایشان علیه مسلمانان، جایگاه حقیقی خود را در میان امت از دست میدهد.
🔹 گویی او را - که پدر و مادرم فدایش باد - میبینم که عرصۀ زندگی برایش تنگ آمده یا [بهتر بگویم] او عرصه را بر زندگی تنگ کرده و در جستوجوی مرگ است، اما مرگ را چنانکه همۀ اولیای الهی میخواهند، یعنی در شکل شهادتی آشکار در راه خدا، نمییابد؛ تا اینکه سرانجام، شهادت سوار بر مرکبی از زهر معاویه نزد او آمد. و چه گواراست زهری که انسانِ استوار و شکیبا را از میان دشمنانش به جوار پروردگارش منتقل کند. ولاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم.
📚 شرح صدر، ص١۶٧
🆔 @shahidsadr
💠 سرور و استاد و تکیهگاهم
انتشار برای نخستین بار به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله خویی رحمهالله🔻 در دورهای در اثر برخی رفتارهای اطرافیان، شایعه شده بود رابطه میان آیتاللهالعظمی خویی و شهید صدر سرد و سست شده است. شهید صدر دراینباره بیانیهای را در قالب پاسخ به پرسشی تدوین کرد تا مانع ترویج این شایعهها شود. او در این بیانیه درباره جایگاه بیبدیل استادش سخن گفته و نکات مهمی را درباره نسبت مرجعیت و مرجعیت اعلی متذکر شده است: بسم الله الرحمن الرحیم این سؤالی که شما لطف کرده و از من میپرسید از یک جهت باعث امتنان من است؛ چون فرصت بیان آنچه را در دلم میگذرد به من میدهد و از جهت دیگر باعث ناراحتی من است؛ چون حاکی از این معناست که رابطهای که از شریفترین و پاکترین و مقدسترین روابط در زندگی من است، یعنی رابطهام با سرور و استاد و تکیهگاهم، آیتاللهالعظمی امام خویی ـ سایهاش مستدام باد ـ در معرض شک و ابهام قرار گرفته است؛ استادی که من در محضر او نور علم را دیدم و بهدست او طعم معرفت را چشیدم. علم بزرگترین نعمتی است که خداوند پس از ایمان به بشر ارزانی میدارد و اگر من چیزی از این نعمت بهدست آورده باشم، همه ارزش آن به ایشان بازمیگردد. من چیزی نیستم جز ثمرهای از ثمرات وجود و فیض شریف ایشان و فرزندی از فرزندان معنویشان. حال اگر کسی میخواهد از این حقیقت چشمپوشی کند یا این چشمپوشی را به من نسبت بدهد و با این کار قلب پدر را از پسر برگرداند یا از موقعیت این پسر سوءاستفاده کند و مقام والاتر پدر را زیرسؤال ببرد، من از فرصتی که سؤال شما ایجاد کرده استفاده میکنم تا خیلی شفاف به شما بگویم: من با حضرت استاد خویی ـ سایهاش مستدام باد ـ تاکنون بهسان فرزندی برای پدر و شاگردی برای استاد و طلبهای برای مرجع بوده و پس از این نیز چنین خواهم بود. من بارها این مطلب را به صراحت به مردم و طلاب و مسئولان گفتهام و راضی نیستم کسی غیر از این بگوید و براساس دیگری غیر از این با من و ایشان ـ سایهاش مستدام باد ـ رفتار نماید. اگر کسی هم میخواهد نام مرا [به عنوان مرجع] مطرح کند باید بداند که چیزی که بیشازاندازه من را آزار میدهد این است که بخواهد این مسئله بهشکلی بیرون از رابطه طولی [و بالابهپایین] میان پدر و فرزند و استاد و شاگرد طرح شود. هر نوع اقدامی که با اقتضائات این رابطه همخوان نباشد، خلاف رفتار و رابطه من با ایشان است. از گذشته شیوه و روش عالمان بر این بوده است که بین دو مسئله تفاوت بگذارند: یکی صدور فتوا و امور مربوط به آن که در عمل دینی شخصی بهکار میآید و دیگری پایبندی به اقتضائات مرجعیت اعلی و پاسداری از آن. من بر این باورم که باید میان این دو مسئله تمایز گذاشت و آنها را جدای از هم دید و بههیچوجه جایز نیست که جایگاه مرجعیت اعلی مورد خدشه قرار بگیرد و هر عملی که موجب گسستن اتحاد و اجتماع مؤمنان بر گِرد مرجعیت اعلی باشد و منجر به تفرقهشان شود، جایز نیست. عاجزانه از خداوند متعال خواستارم که ما را به بقای وجود حضرت استاد بهرهمند فرماید و سایه گستردهاش را بر سر ما مستدام بدارد و توفیق انجام تکلیف فرزندی نسبت به ایشان را به ما بدهد. ٨ جمادیالاولی ١٣٩۶ق. [١٨اردبیهشت ۱٣۵۵ش.] محمدباقر صدر 🌐 تصویر نامه را در اینجا ببینید 🆔 @shahidsadr
💠 حوزه از آنچه هست تا آنچه باید
همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه
میزگرد تخصصی بررسی روند تحول حوزههای علمیه با تکیه بر نظرات شهید صدر
همراه با نقد و بررسی کتاب حوزهوبایستهها
🔻 سخنرانها، حجج اسلام:
سعید بهمنی
دکتر احمد رهدار
دکتر سید سجاد ایزدهی
دکتر مهدی امیدی
زمان: پنجشنبه ۱۰ مهرماه، ساعت ۸ صبح
مکان: قم، شهرک پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه ۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت
📽 پخش زنده در شبکههای مجازی:
صفحه رسمی اینستاگرام شهید صدر
درگاه مجازی موسسه فتوح اندیشه
🆔 @shahidsadr
💠 کینۀ صهیونیستها
روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی
آیتالله سید کاظم حائری از استاد خود، شهید صدر نقل میکند که میفرمود:
من کینه از صهیونیستها را در جان دخترم مُرام ریختهام. یک بار از ظلمهای صهیونیستها به مسلمانان برایش حرف میزدم و ماجرای بمباران خانههای مسلمانان توسط آنها را تعریف میکردم. پس از اینکه این ماجراها را برایش تعریف کردم، خیلی ناراحت شد و اندوه چهرهاش را پر کرد. برای همین بلافاصله برخی داستانهای پیروزیهای مسلمانان را هم برایش تعریف کردم که با شنیدن آنها شاد و خوشحال شد و خنده بر لبانش نشست.
📚 الشهید الصدر، سمو الذات و سمو الموقف، ص۶٢
🆔 @shahidsadr
💠 حوزه از آنچه هست تا آنچه باید
میزگرد تخصصی «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید» با موضوع بررسی روند تحول حوزههای علمیه با تکیه بر نظرات شهید صدر و همراه با نقد و بررسی کتاب «حوزه و بایستهها» صبح امروز پنجشنبه ١٠مهر١٣٩٩ بههمت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر با همکاری مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد.
🔻 حجتالاسلام امیدی، عضو هیئتعلمی مؤسسۀ امام خمینی(ره):
شهید صدر در یک تقسیمبندی سهوجهی، نیروهای متدین حوزوی را به سه دستۀ دنیاگرای مصلحتجو، دنیاگریز معناگرا و دنیانگر تکلیفگرا تقسیم میکند / شهید صدر، رسالت حوزه را در راهبری امت میداند؛ یعنی حوزه ذات خود را نبیند، بلکه باید نگاه تکلیفگرای راهبری به امت داشته باشد.
🔻 حجتالاسلام رهدار، رئیس موسسۀ فتوح اندیشه:
نوع نگاه حوزه علمیه به دنیا باعث شده ما از مأموریتهای اسلامی در گسترۀ جهان باز بمانیم / بنا به فرمودههای شهید صدر دنیای حوزه علمیه باید متناسب با هدفگذاری و مأموریتهای آن تعریف شود.
🔻 حجتالاسلام ایزدهی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
نداشتن مقدمۀ تحلیلی یکی از نقدهای وارد بر کتاب «حوزه و بایستهها» است / بهطور کلی دغدغۀ شهید صدر رهایی از گفتمان تمدن غرب در جامعۀ اسلامی است.
🔗 گزارش این میزگرد را اینجا ببینید
🆔 @shahidsadr
💠 حقیقتی بهنام اقتصاد اسلامی
🔻 پاسخ دکتر محمدجواد توکلی از اساتید و کارشناسان اقتصادی، به سخنان آیتالله علوی بروجردی:
در بیانات حاجآقای علوی بروجردی بهشکل ضمنی چند ادعا مطرح شده است:
١. متفکران ما و از جمله متفکران اقتصاد اسلامی تحتتأثیر اندیشههای چپ و سوسیالیستی بودهاند، حتی شهید صدر (مستند به نظریه ایشان در مورد مالکیت عمومی و دولتی زمین)؛ ٢. اقتصاد محصول سیره عقلاست و نباید از دین اسلام انتظار ارائۀ اندیشۀ اقتصادی داشت؛ ٣. نگاه مثبت به بانک و نظام بانکداری متعارف.
اقتصاد اسلامی سوسیالیستی نیست؛ مظلومیت شهید صدر
سوسیالیستی دانستن اندیشههای اقتصاد اسلامی، ادعایی است که از اساس باطل است. شهید صدر(ره) بهعنوان پدر اقتصاد اسلامی بخش زیادی از کتاب اقتصادنا را به نقد سوسیالیسم و کمونیسم اختصاص داده است. بحث شهید صدر در مورد مالکیت عمومی و دولتی اراضی و حصول حق اولویت بهرهبرداری در اثر احیاء نیز رویکردی است که ایشان استدلال فقهی بر آن دارد. گذشته از اینکه ایشان مالکیت خصوصی زمین را نیز میپذیرند.
سازگاری اقتصاد اسلامی با سیره عقلا
اینکه اقتصاد محصول سیره عقلا یا اندیشۀ عقلایی باشد، نهتنها مستلزم فقدان اقتصاد اسلامی نیست؛ بلکه وجود آن را تأیید میکند. اقتصاد اسلامی رویکردی واقعگرایانه دارد که با یافتههای عقلی سازگار است؛ ولی نمیتوان هر گفتمانی که عقلا در زمانی مطرح کردند را الزاماً صحیح دانست. سیرۀ عقلا زمانی قابلاستناد است که با واقعیات تطبیق کند. اقتصاد اسلامی، سیرۀ عقلا را میپذیرد؛ ولی برای تکمیل منبع عقل، از یافتههای وحیانی هم استفاده میکند.
تفاوت سودبری در اسلام با ربا
ایشان با اشاره به تمایز بین ربا و بهره، این ادعا را مطرح میکنند که بهره را عقلا و بهتبع اسلام میپذیرد. منتها ایشان بین دو مفهوم بهره و عایدی یا سود خلط میکنند. اسلام هیچگاه سود را نفی نکرده است؛ بلکه عنوان شده که اگر صاحب سرمایه میخواهد سود ببرد؛ باید خود را در معرض ریسکهای بخش واقعی قرار دهد و در سود و زیان شریک شود.
مکتب اقتصادی اسلام و علم اقتصاد اسلامی
اسلام آنگونه که شهید صدر بیان میکنند هیچگاه بهدنبال ارائۀ علم اقتصاد به مفهوم اقتصاد اثباتی نبوده است؛ اسلام نوعی مکتب اقتصادی ارائه میدهد که براساس آن ساختارهای اقتصادی جامعه بنا میشود و در چارچوب آن رفتارها شکل میگیرد. سیاستگذاریهای اقتصادی نیز بخشی از همین مکتب اقتصادی را شکل میدهد. مکتب اقتصادی شبیه چیزی است که از آن با عنوان اقتصاد هنجاری یاد میشود.
تمایز علوم انسانی و تجربی
در بیان جناب آقای علوی بروجردی بین علوم انسانی شامل اقتصاد و علوم تجربی خلط شده است. ایشان میگویند همانطور که فیزیک اسلامی یا شیمی اسلامی نداریم؛ اقتصاد اسلامی هم نداریم. این در حالی است که موضوع مورد مطالعه علوم انسانی متمایز از موضوع مطالعه علوم تجربی است. در علوم تجربی، محققان بهدنبال کشف قوانین طبیعت بهعنوان پدیدهای بیجان میباشند؛ ولی موضوع مطالعه علوم انسانی، رفتار انسانی است که دارای اراده و اختیار است.
اقتصاد تلفیقی
عجیب است که آقای علوی بروجردی بهصورت ضمنی مکاتب اقتصادی را منحصر در دو مکتب سوسیالیسم و سرمایهداری میدانند و معتقدند «اگر ما بگوییم اقتصاد اسلامی مکتب متمایزی است، دچار اشتباه شدیم». این در حالی است که هم در فضای اندیشهای و هم در عمل، اندیشه اقتصاد مختلط بهعنوان ترکیبی از رویکردهای بازاری و غیربازاری مطرح است. گذشته از اینکه اقتصاد اسلامی مکتبی تلفیقی از سرمایهداری و سوسیالیسم نیست؛ بلکه این مکتب اقتصادی براساس مبانی فلسفی متمایزی بنا شده و تحلیلها و سیاستهای اقتصادی خاص خود را دارد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید
🆔 @SHAHIDSADR
💠 تنها کسی که برای خداحافظی با امام رفت
به مناسبت سالروز هجرت امام خمینی از عراق به پاریس
🔻شیخ محمدرضا نعمانی شاگرد شهید صدر مینویسد:
صبح روزی که امام راحل آیتاللهالعظمی خمینی تصمیم گرفت عراق را به مقصد کویت ترک کند، شهید صدر بهرغم نظارت شدید رئیس جنایتکار سازمان امنیت بر خانۀ امام، تصمیم گرفت به خانۀ ایشان برود و با او خداحافظی کند. شهید صدر صبح به خانه امام رفت، اما متأسفانه ایشان کمی قبل از آن حرکت کرده بود. بااینحال شهید صدر مدتی در خانۀ امام ماند تا تأیید خود را از ایشان نشان دهد و با افرادی که بعد از رفتن امام در خانه بودند همدردی کند.
شهید صدر برای من تعریف کرد که یکی از سؤالات بازجویی در بازداشت ماه رجب این بوده که از دیدار آن روز چه هدفی داشته است؟ و مدیر کل امنیت به او گفته بود: این کار از نظر حکومت مصداق برنامهریزی و هماهنگی با خمینی است، وگرنه چرا سایر مراجع و علما برای خداحافظی یا دیدار وی اقدام نکردهاند؟!
شهید صدر میگفت: «من برای شهادت برنامهریزی کرده بودم و به ذهنم هم خطور نمیکرد که زنده به نجف اشرف برگردم، برای همین به او گفتم: «هرطور میخواهید این کار را تفسیر کنید. من برای این رفتم که آشکارا و نه مخفیانه با ایشان خداحافظی کنم.» رئیس سازمان امنیت که انتظار نداشت من چنین جوابی بدهم از دست من عصبانی شد. چون خیال میکرد من بابت آن کار عذرخواهی میکنم».
در حقیقت ارزش اینگونه موضعگیریها را فقط کسی میداند که در آن جو خفقانِ حاکم بر عراق زندگی کرده و با روشهای رژیم برای سرکوب مخالفانش آشنا باشد.
شرح صدر، ص١٧۵
🆔 @shahidsadr
#به_زودی
انگار زمان و زمین برای شنیدن این صدای بلندِ برخاسته حسود بودند؛ صدایی که به قول استادش، سید ابوالقاسم خویی، اگر در غرب بود، برایش چهها که نمیکردند! شاید آنوقت در چشم ما بیشتر مینشست. یا شاید اگر در زمانی دیگر به دنیا میآمد، روزگار جور دیگری قصهاش را میگفت. نمیدانم. آدمیزاده همیشه دوست دارد برای آرزوهای برآوردهنشدهاش رؤیا ببافد.
#تازه_های_نشر
🆔 @SHAHIDSADR
🎥 صحبت صدر
🔻
گفتوگوی زنده اینستاگرامی درباره آثار و اندیشههای شهید صدراولین برنامه: روحانیت چنانکه صدر میگفت ✅ با حضور: حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا زائری حجتالاسلاموالمسلمین سید محمدمهدی رفیعپور دکتر علی جعفرآبادی ⏰ زمان: پنجشنبه ۱۷مهر ساعت ۲۰:۰۰ 📱صفحه رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر 🆔 @shahidsadr
🏴 اربعین حسینی تسلیت باد
همین هیئتها و شعائر هستند که بذر محبت حسین علیهالسلام و اسلام را در دل نسلهای [مختلف] کاشتهاند. باید با تمام توان برای حفظ این شعائر تلاش کنیم، هرچند برخی از آنها نیازمند ترمیم و اصلاح هستند.
شرح صدر، ص۲۹۰
🆔 @shahidsadr
🎥 صحبت صدر(١)؛ روحانیت چنانکه صدر میگفت
نخستین نشست «صحبت صدر» با موضوع «روحانیت چنانکه صدر میگفت» پنجشنبه ١٧ مهرماه برگزار شد.
🔻 حجتالاسلاموالمسلمین محمدمهدی رفیعپور بیان کرد:
تحول در جامعه باید منشأ حوزوی داشته باشد
از نظر شهید صدر اگر تحولات جامعۀ اسلامی بخواهد به سرانجام برسد و ریشه و اصالت داشته باشد، باید منشأ حوزوی داشته باشد.
مطالب شهید صدر درباره تحول حوزه، مقدمه و گام نخست است، نه اینکه آن را گام نهایی تلقی کنیم.
اسلامِ ما پاسخگوست
ایشان معتقد است که نباید به دامان نظامهای غربی بیفتیم، بلکه با استفاده از مبانی اسلامی و علوم روز، پویایی در فقه خودمان ایجاد کنیم که نماد این تحولخواهی در «اقتصادنا» دیده میشود. امروز باید به تأسی از آن شهید در علوم سیاسی، روانشناسی، جامعهشناسی کتبی مانند اقتصادنا داشته باشیم.
در نگاه ایشان علم تمدنساز فقه است، ولی نه فقه فردی و سنتیِ صرف که به چشمانداز اجتماعی و بازتاب اجتماعی آن توجه ندارد.
فقه را جذاب کنیم
اکنون وقتی کلمه فقه در جامعه مطرح میشود عمدتاً جنبه فردی و سلبی آن به اذهان متبادر میشود، فقهی که قصد دارد خط قرمز بکشد و تحریم و محدودیت ایجاد کند؛ لذا فقه، فقیه و فقاهت برای جامعه جذاب نیست؛ بلکه آن را پس میزند، چون ما نتوانستیم فقه فردی را اجتماعی و بر آن اساس جامعه را اداره کنیم. امروز نگاه از بالا به پایین و «از ما به یک اشاره/ از تو به سر دویدن» جوابگو نیست.
شهید صدر در عین اینکه بر فقه بهعنوان دانش تمدنساز تأکید دارد، درعینحال معتقد به تحول است؛ ما از سخنان ایشان بخش اول را گرفته، ولی تحول در راستای فهم اجتماعی و تغییر متون فقهی با رویکرد اجتماعی را مورد بیتوجهی قرار دادهایم.
🔻 حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا زائری بیان کرد:
مهمترین رویکرد شهید صدر به امت است
در اینکه امثال شهید صدر دغدغه بحث اقتصاد اسلامی و مبنای تئوریک و نظری برای اداره جامعه داشتند شکی نیست، ولی مهمترین رویکرد ایشان به بحث امت است. من «اقتصادنا»ی او را «اقتصاد الامة الاسلامیه» میبینم نه «اقتصاد الاسلام».
تحول بهمعنای کنارگذاشتن همۀ گذشته نیست
تا سخن از تحول میشود، برخی طوری رفتار میکنند که گویا مراد از تحول این است که هیچچیزی در حوزه بهدرد نمیخورد و باید همه را رها کرد. اگر کسانی بهنام تحول، کارهای غلطی کردند، بعد از آن ممکن است نگرانی و تردید در بحث تحول دامن زده شود.
تحول حوزه باید درونی باشد
یکی از بزرگترین ایرادات این است که یک شخصیت سیاسی و اجتماعی از بیرون بخواهد درباره تحول در حوزه حرف بزند و یا موج ایجاد کند. امید به تحول باید به نهادها و شخصیتهای داخل حوزه وابسته باشد؛ ارزش شهید صدر این است که خودش برآمده از خاندان نهصدسالۀ مرجعیت است و حوزوی کامل و مطلق از بُن و اساس است، نه اینکه صرفاً یک نابغه دینی باشد.
فقه نقطه وصل اسلام به جهان
شهید صدر فقه را نقطه وصل اسلام به جهان میداند و درعینحال بین مبانی نظری و عرصه اجرا معتقد به اعتدال است؛ نگاه وی این است که حوزه باید با جذابیت فقه جامعه را اداره کند و زمانی جذاب میشود که بتواند بهخوبی جامعه را اداره کند. فقه اگر کاربرد مؤثر در زندگی نداشته باشد بهدرد نخواهد خورد.
فقهِ بریده از زندگی کارآمد نیست
امروز مسئله مخاطب ما این است که روزی که من گرفتار مشکلاتی مانند ناتوانی در ازدواج، نداشتن شغل و… بودم حوزه کجا بود. ما باید کارآمدی فقه را در مقام رقابت با دیگران نشان دهیم. اگر طبق نظر شهید صدر قبول داریم که فقه در همۀ عرصهها جواب میدهد، باید این جواب آزموده، دیده و شنیده شود و خود را ثابت کند.
یکی از مشکلات امروز این است که میگوییم ما جای ائمه(ع) نشستهایم، ولی کمتر کارهای آنها را در مواجهه با مردم میکنیم و برخی مواقع فقط توقع داریم سخنان ما را اطاعت کنند؛ الآن رابطۀ حوزه و روحانیت گاهی چنین رابطهای است.
🔗 متن کامل این نشست را در اینجا بخوانید
🆔 @SHAHIDSADR
📖 باید اصل متن را بخوانیم
فروش ویژه آثار شهید صدر درباره اقتصاد اسلامی
🔸 در روزهای گذشته مطالبی درباره اقتصاد اسلامی بیان شد که بلافاصله بازتاب و واکنش بسیاری در فضای علمی کشور یافت و شخصیتهای گوناگون درباره موضوع اقتصاد اسلامی به بحث و گفتوگو پرداختند.
❗️ اما حالا که قدری هیجانات رسانهای این رویداد آرام گرفته، فرصتی فراهم آمده که ببینیم واقعاً خود صدر چه گفته است. شهید صدر در دو سطح عمومی و تخصصی به بیان دیدگاه خود درباره اقتصاد اسلامی پرداخته است. او در سطح تخصصی کتاب بینظیر خود اقتصادنا را نوشته که بینیاز از معرفی است. اما برای عموم هم در سه بخش از کتاب اسلام راهبر زندگی که آن را برای جمهوری اسلامی ایران به رشته تحریر در آورد به تبیین کلی #اقتصاداسلامی پرداخته است. این سه فصل عبارتاند از: طرح کلی اقتصاد اسلامی، طرح تفصیلی اقتصاد اسلامی و مبانی کلی #بانک در #جامعه_اسلامی. پژوهشگاه شهید صدر کتاب مکتب اسلام را نیز به پیوست کتاب اسلام راهبر زندگی در جلد پنجم مجموعه آثار شهید صدر منتشر کرده است. مکتب اسلام گزیدههایی از فلسفتنا و اقتصادنای شهید صدر به قلم خود اوست. فصل دوم این کتاب با عنوان «از اقتصاد اسلامی چه می دانیم؟» به خوبی اندیشه اصلی اقتصاد اسلامی را طرح و مطالبی مانند تفاوت مکتب و #علم و نسبت اقتصاد با سایر علوم را تبیین کرده است. البته مطالبی دیگر نیز از شهید صدر در کتابهای بارقهها و سنتهای الهی در قرآن کریم آمده است که به این موضوع مربوط است و پژوهشگران باید به آنها نیز توجه داشته باشند.
‼️ بحثهای پیشآمده فرصت مناسبی برای مراجعه به اصل متون شهید صدر و آشنایی دقیق با اندیشه اوست. از این رو پژوهشگاه شهید صدر کتابهای اقتصاد ما و اسلام راهبر زندگی را تا پایان مهرماه با تخفیف ٢۵٪ به فروش میرساند.
🔸 علاقهمندان میتوانند از هماکنون با کد تخفیف Sadreco1 این دو اثر را از فروشگاه پژوهشگاه تخصصی شهید صدر تهیه کنند.
🆔 @SHAHIDSADR
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ تدریس #المرسل_الرسول_الرسالة
⏮ اثبات اصول اعتقادی به طریق فلسفی و علمی با روش #دلیل_استقرائی مبتنی بر حساب احتمالات
⏮ جلسه #یک
شرح و توضیح مقدمه بحث؛
🔶 آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
♦️برای آشنایی با اندیشه های شهید صدر و اطلاع از اخبار مربوط، ما را در فضای مجازی دنبال کرده و این کانال را به دیگران نیز معرفی کنید.
❇️ پژوهشگاه شهیدصدر در فضای مجازی
ایتا و تلگرام:
🆔 @shahidsadr
سایت:
www.mbsadr.ir
اينستاگرام:
https://www.instagram.com/shahidsadr/
ارتباط باما 👈
🆔 @P_R_Sadr
🏴 پایانی برای او نیست...
شهادت پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص)، تسلیت باد
◾️ امروز به مناسبت بزرگترین فاجعهای که در سراسر تاریخ بشر روی داده گرد هم آمده ایم؛ به مناسبت فاجعهای دوسویه که یک سوی آن انقطاع وحی از تاریخ بشریت است؛ پدیدهای که انسان در طول تاریخ خود، هیچ پدیده دیگری نمییابد که در فرهمندی و شکوه و اثرگذاری در زندگی و اندیشهاش همانند یا همپای آن شود.
▫️ ما حضرت محمد(ص) را در مقام مردی والا حس میکنیم . در مقام مردی که توانست برای بشریت ثابت کند اعتبار و هدفی فرای همه مصلحتها و دیدگاهها، فرای همه خودخواهیها و فرای سرفرازیهای ساختگی و ارجمندیهای محدود در کار است؛ کسی که توانست ثابت کند انسانی است که چون توانش به توان خداوند بپیوندد، پایانی بر توانش نیست و انسانی است که چون پیوسته در راستای رسالت خداوند متعال ره بسپارد، پایانی بر نفَسش نیست...
📚 امامان اهلبیت، ص۸۲
🆔@shahidsadr