💠 در امام خمینی ذوب شوید
به مناسبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت
🔻 شیخ محمدرضا نعمانی در شرحصدر مینویسد:
🔹 شهید صدر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران با دستخط خود نامهای به شاگردانش در ایران نوشت و در آن علناً اعلام کرد که از مرجعیت خود کناره گرفته و در مرجعیت امام خمینی ذوب شده است. ایشان بهروشنی تأکید میکند که مرجعیت، وسیله است، نه هدف، و بر همین اساس هرگاه یکی از مرجعیتهای صالح بتواند به اهداف [مرجعیت صالح]، جامۀ عمل بپوشاند سایر مراجع میبایست در او ذوب شوند. شهید صدر در این نامه چنین آورده است:
بر هریک از شما و هر كسی كه بخت با او یار شده و سعادت یافته تا در سایۀ این تجربۀ اسلامیِ پیشگام زندگی كند، واجب است كه هرچه توان و ظرفیت و استعداد دارد برای این تجربه هزینه نماید و در این راه از هیچچیز دریغ نکند؛ زیرا وقتی بنایی برای اسلام بهپا میشود، هزینه كردن برای آن پایانی ندارد و آنگاه كه نهضتی با قدرت اسلام، پرچم میافرازد، بذل و فداكاری حدواندازه نمیشناسد؛ زیرا عملیات ساخت بنای جدید به ظرفیتهای هرچند ناچیزِ همه نیاز دارد.
همچنین لازم است روشن باشد كه همگی باید گِرد مرجعیت امام خمینی كه آرزوهای اسلام را امروز در ایران محقق كرده است، جمع شوید و برای آن، فداكاری و از مصالح آن دفاع كنید و به همان اندازه كه آن مرجعیت، خود، در هدف بزرگش ذوب شده است، شما نیز در آن ذوب شوید؛ كه مرجعیت صالح یک شخص نیست، بلكه یک هدف و راه است و هر مرجعیتی كه این هدف و راه را محقق كند، همان مرجعیت صالح است كه باید با اخلاص كامل، برای آن كار كرد….
🔹 من بارها از شهید صدر شنیدم که در پاسخ عدهای که به او اعتراض میکردند چرا از امام خمینی و انقلاب اسلامی حمایت میکند، میگفت:
اگر آقای خمینی به من بگوید که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در آنجا به اسلام خدمت کنم، لحظهای تردید نمیکنم. امروز آقای خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من سعی داشتم محقق کنم…
📚 شرحصدر، ص٢٠۵-٢٠۶
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از اصول فقه معاصر
🔺نخستین کارگاه هم اندیشی و توانمندسازی اساتید اصول
(شش جلسه وبینار با گواهی معتبر)
🔹ارائۀ کننده: استاد الهی خراسانی
(عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی)
🔸مهمترین محورهای کارگاه:
• ویژگیهای علمی و آموزشی حلقات
• ساختار اصول فقه در حلقه اول و ثانی
• نظرات بنیادین اصولی در حلقه اول و ثانی
• روشها و چالشهای تدریس حلقه اول و ثانی
▪️زمان : پنج شنبه ها ساعت 18 تا 19:30
(از 4 دی تا 9 بهمن 1399)
👈 لینک ورود:
https://asatid.lms2.hozehkh.com/ws/tosool1
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
🍃
@OsulFiqhMoaser
💠 عبادت، جهادی پیوسته برای انسان و کرامتش
خداوند متعال، حقیقت مطلق بیحدومرزی است که با صفات ثبوتی خود، همه آرمانهای انسان را که جانشین خدا بر زمین است، دربر دارد: درک، دانش، توانایی، نیرومندی، دادگری و بینیازی.
این بدان معناست که راه رسیدن به این حقیقت مطلق نیز بیحدومرز است. حرکت بهسوی او، بهمعنای حرکت دائمی، تدریجی و بیتوقفِ امری نسبی بهسوی حقیقت مطلق است: «یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلی رَبِّک کدْحاً فَمُلاقیهِ» (ای انسان، همانا تو با تلاشی سخت بهسوی پروردگار خود در حرکتی و او را ملاقات خواهی کرد). (سوره انشقاق، آیه 6)
حرکت بهسوی حقیقت مطلق آرمانهایی را پیش روی مسیر بشریت قرار میدهد که از ویژگیهای آن حقیقت مطلق برگرفته شده است؛ آرمانهایی چون درک، دانش، توانایی و دادگری. بنابراین حرکت بهسوی حقیقت مطلقی که دانش، توانایی، دادگری و بینیازی محض است، یعنی سراسر مسیر بشریت مبارزه پیدرپی و همیشگی در برابر هرگونه نادانی، ناتوانی، ستم و فقر است.
ازآنجاکه مسیر مرتبط با این مطلق، چنین اهدافی را دارد، تقویتکنندۀ خودِ معبود نیست، بلکه جهادی پیوسته برای انسان و کرامت او و تحقق آرمانهایش است؛ «وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما یجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِی عَنِ الْعالَمینَ» (و هرکه بکوشد، تنها برای خود میکوشد؛ زیرا خدا از جهانیان کاملاً بینیاز است). (سوره عنکبوت، آیه 6)
انسان و عبادت، ص۴٣
🆔 @SHAHIDSADR
💠 نگاه انسان مسلمان به مرگ
نظام اسلامی فرد مسلمان را براساس نگاه دینی به زندگی و هستی تربیت میکند. انسان در این نگاه دینی درمییابد که در حال پیمودن مسیری طولانی است که مرگ آن را پایان نمیدهد و تنها انتقال از مرحلهای معین از این مسیر به مرحلۀ دیگری است که افقش وسیعتر، میدانش بازتر و بقایش بیشتر است.
بر پایه درک ادامه واقعی این مسیر، انسان احساس میکند که این مرحله کوتاه که مرگ پایانش میدهد، همه میدان پیش رو و تنها فرصت او برای ابراز و رشد دادن وجودش نیست و مراحل غیبی دیگری در این مسیر در انتظار اوست و ایجاب میکند که انسان به آینده خود در آن مراحل نیز اهتمام داشته باشد.
برای کسی که ایمان به آن مراحل غیبی و امتداد مسیر در آنها، با جان و روح او آمیخته است، طبیعی است که نسبت به مرحله پیش از مرگ در این مسیر پذیراتر بوده و افقش وسیعتر، پیشرفتش گستردهتر و ارزیابیاش نسبت به این مرحله و انگیزهها و ترغیب های همراه آن، عمیقتر باشد و درنتیجه، آمادگی فداکاری برای آن مراحل غیبی که به آنها ایمان دارد، در جانش ایجاد شود.
وقتی انسان پذیرای فداکاری در راه نادیدهها و گذشتن از چیزهای محسوس برای اهداف نامحسوس شود، میتواند نسبت به ارزشهای اخلاقی - که همگی مبتنی بر فداکاری برای رسیدن به هدف نادیدنی بزرگتر هستند - نیز پذیرش داشته باشد؛ درنتیجه اخلاق و معیارهای اخلاقی از لحاظ عملی ممکن میگردد. اما بدون این پایه که دین آن را به انسان ارزانی میکند، اخلاق پشتوانه واقعی و نیروی اصلیاش را از دست میدهد؛ چنانکه تجربه تاریخ بشری نیز بهوضوح عمق ارتباط دین با ارزشهای اخلاقی را در زندگی امتها و ملتها نشان میدهد.
📚 بارقهها، ص١٢٠
🆔 @SHAHIDSADR
💠 چاپ دوم کتاب شرحصدر رسید
🔸 هنوز آن عصری را که با استاد بالای پشتبام منزلشان رو به گنبد منور حرم امیرالمؤمنین علیهالسلام نشسته بودیم به یاد دارم. به خودم جرئت دادم و از این آرزو با او صحبت کردم و گفتم:
من احساس میکنم باید خودتان زندگینامهتان را بنویسید. شما بهتر از هرکس دیگری میتوانید این کار را بکنید، چون سیرۀ علمی و سرگذشت جهادی و سختیهای زندگی شما بهگونهای است که اگر کسی غیر از خودتان آنها را بنویسد، باورش برای دیگران سخت است.
🔹 نمونههایی از این اتفاقات را هم برشمردم و گفتم:
اهلبیت علیهمالسلام هم بارها بهدلیل ضرورتهایی از خودشان سخن گفتهاند و مثلاً امیرالمؤمنین علیهالسلام بر فراز منبر از خودش و پیشینۀ جهادش در راه اسلام سخن گفت. امام حسین و امام سجاد علیهماالسلام هم همین کار را کردند و این کارها هرگز به خودخواهی و شهرتطلبی تفسیر نشد. درباره شما هم چنین نخواهد شد؛ بهویژه اینکه شما معتقدید پایان کارتان شهادت خواهد بود.
شهید صدر با اندکی درنگ، پاسخ داد:
خون من سرگذشت مرا شرح خواهد کرد. من جز خدمت به اسلام چیز دیگری نمیخواهم و امروز اسلام به خون من بیشتر از شرححالم نیاز دارد؛ اما تو که سالها با من زندگی کردی و در این ابتلائات حضور داشتی و در مراحل مختلف مبارزه بودی، اگر خدا خواست و زنده ماندی چیزهایی که دیدی و شنیدی را بنویس.
📚 شرح صدر، ص١٨
🆔 @shahidsadr
💠 از وجود چنین مؤسسهای بسیار خوشحال شدم
به مناسبت درگذشت عالم گرانقدر حضرت آیتالله مصباح یزدی رحمهاللهمرحوم آیتالله مصباح یزدی از نخستین کسانی بود که کتاب «فلسفتنا» نوشتۀ شهید سید محمدباقر صدر را در حوزه تدریس کرد. وی در مؤسسه «در راه حق» نیز به تدریس «فلسفتنا» و «اقتصادنا»ی شهید صدر ادامه داد. یکی از دلایل اهتمام مرحوم آیتالله مصباح یزدی به تدریس این کتاب، شیوۀ پرداخت نوِ شهید صدر به فلسفه بود. ایشان درباره این شیوه که آن را بیسابقه میداند، میگوید:
شهید صدر در ابتدای کتاب فلسفتنا مقدمهای بیان میکند که خود این مقدمه ممتاز و دارای فوایدی است. ایشان در این مقدمه رابطۀ بین مسائل فلسفی و مسائل اجتماعی را روشن کرده است. معمولاً مسائل فلسفی بهعنوان سلسلهمباحث ذهنی خشک تلقی میشود که ارتباطی با مسائل زندگی ندارد و از این لحاظ بهشدت به آن حمله میشود. اما شهید صدر در این مقدمه این را روشن میکنند که اصلاً مهمترین مسئلۀ اجتماعی ما متوقف است به حل مسائل فلسفی و تا این مسائل فلسفی حل نشود، نمیتوانیم مسائل اجتماعیمان را حل کنیم؛ حل صحیح مسائل اجتماعی مبتنی است بر حل مسائل فلسفی. این خود مقدمۀ نویی است که ما در کتابهای فلسفی کمتر با آن مواجه هستیم. اغلب کتابهای فلسفی متعرض این مسئله نمیشوند و در جاهای دیگر نیز کسی از
فلسفه دفاعی نمیکند؛ لذا باید این مقدمه را غنیمت شمرد.(صوت جلسه نخست از درس فلسفتنا، آرشیو پژوهشگاه) شهید صدر نیز پیگیر فعالیتهای موسسۀ «در راه حق» بود و از وجود چنین موسسهای ابراز خرسندی میکرد؛ او در نامه به یکی از شاگردانش چنین میگوید: از مطالبی هم که درباره مؤسسه «در راه حق» گفتی خیلی خوشحال شدم و برای این مؤسسه دعا کردم و از خداوند متعال عاجزانه خواستم که آن را یاری و با چشم همیشهبیدارش حفظ کند. درحقیقت ما به اینطور مراکز خیلی نیاز داریم. من از مدتها پیش به این فکر میکردم که خیلی مهم است گروهی مشخص را با تمرکز ویژه تربیت کنیم که برخی اساتید پژوهشگر برای داخل کشور و برخی دیگر مبلغانی در سطح دنیای معاصر باشند که به سراسر دنیا اعزام شوند. در هر حال لطفاً اهتمام و دعای من را به دستاندرکاران مؤسسه ابلاغ کنید. (شهید الامة و شاهدها، ج١، ص٣٢٠) مرحوم آیتالله مصباح یزدی از اعضای هیئتمؤسس پژوهشگاه تخصصی شهید صدر بود. درگذشت این عالم بزرگوار و متفکر ارزشمند ثلمهای بزرگ و جبران ناپذیر برای امت و انقلاب اسلامی بود. خداوند متعال رحمت واسعۀ خود را شامل این عالم و متفکر بزرگ گرداند و او را با انبیا و اولیا محشور کند. 🆔 @shahidsadr
💠 انسان دستگاه مکانیکی نیست
🔸 اسلام عقیدهای است معنوی و اخلاقی که نظام کامل انسانیت از آن سر بر میزند و راه روشن و مشخص آن را برایش ترسیم میکند و در این مسیر، هدف برترش را نمودار میسازد و دستاوردهایش از آن را به او میشناساند.
🔹 اما اینکه فهم معنوی از زندگی سرکوب گردد و انسان از احساس اخلاقی حیات تهی شود و مفاهیم اخلاقی صرفاً پندارهای محض ناشی از منافع مادی تلقی گردد و عامل اقتصادی، آفریننده همۀ ارزشها و معنویات شمرده شود و با این حال، به سعادت انسان و سامانمندی اجتماعی او امید بسته شود، امیدی است که تنها وقتی تحقق مییابد که بشر به دستگاهی مکانیکی تبدیل گردد که گروهی از مهندسان فنی آن را تنظیم نمایند.
📚 فلسفۀ ما، ص۶٣
🆔 @SHAHIDSADR
💠 ای دختران فاطمه(س)، به جهان بفهمانید
به مناسبت سالروز اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضاخان
🔻 گزیدهای از سخنان شهید صدر در میان گروهی از بانوان انقلابی عراق:
🔹 شما! ای دختران فاطمه سلاماللهعلیها! این مسئولیت به عهده شماست که به جهان بفهمانید فرهنگ و علم حقیقی با ایمان، با دین، با رسالت آسمانی نگه داشته میشود؛ همانطور که مادر بزرگوار شما اینچنین آن را نگه داشت…
🔸 فاطمه زهرا سلاماللهعلیها زنی عالم بود؛ الگوی والای علم و فرهنگ بود، اما نه این فرهنگی که استعمارگران برای ما میخواهند، نه فرهنگ هوسرانی و برهنگی، نه فرهنگ اختلاط و لاابالیگری، نه فرهنگ اباحیگری، بلکه فرهنگ حقیقی…
🔹 فاطمه زهرا سلاماللهعلیها توانست در تاریخ اسلام ثابت کند علم با دین جمع میشود و فرهنگ حقیقی با ایمان به خدا و تمسک به اسلام و التزام به حجاب و عمل به شعائر دین ، توأمان است.
شما حاملان پیام و رسالت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها هستید... .
📚 بارقهها، ص ۵٨.
🆔 @SHAHIDSADR
💠 شهید صدر؛ اندیشمندی که تنها به نبوغش تکیه نکرد
گزیدهای از بیانات حجتالاسلاموالمسلمین محتبی الهی خراسانی، استاد حوزه، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و رئیس میز تخصصی توانمندسازی علوم اسلامی، در نخستین جلسه از این کارگاه با موضوع شخصیت علمی شهید صدر
به مناسبت سالگرد قمری شهادت شهید صدر (٢٢جمادیالاولی)
🔻 نبوغ و جایگاه خانوادگی شهید صدر
یکی از شاگردانم میگفت میگفت: وقتی (در سالهای 74 یا 75 ) خدمت مقام معظم رهبری بودیم، از من سؤال کردند چه میخوانی، گفتم: حلقۀ ثانیه را فلان جا میخوانم، ایشان گفتند: «میدانید خیلیها در حوزه یا بیرون هستند که گفته میشود نابغه هستند؛ درحالیکه نابغه نیستند، بلکه آدمهای تیزهوشی هستند با پشتکار زیاد؛ ولی درباره شهید صدر باید با دقت و قاطعیت گفت که ایشان واقعاً یک نابغه بودند».
مرحوم آیتالله واعظزاده خراسانی میفرمودند: «تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که در تاریخ اسلام، خاندانی به پرافتخاری و پرثمری برای اسلام و مسلمین بیشتر از خاندان صدر نداریم». سرشاخه خاندان صدر به سید مرتضی(رض) میرسد. درعینحال که اینچنین است، برای تربیت حوزوی خودش [بسیار تلاش کرده است].
🔻جمع بین علوّ نسب و علو همت
مفاخر خاندان ایشان تا سید مرتضی فهرست بلندبالایی از فقها و مفسران و محدثان و فیلسوفان و اصولیان هستند، اما این نسب باعث نشد که شهید صدر به این نسب دل خوش کند و تحرک علمی ایشان را تحتالشعاع قرار دهد. ازاینرو محیطی پر از جهاد و تلاش علمی برای خود فرض کرد؛ برنامهای که برای خودش در نظر گرفت، استفاده از رانت خانوادگی نبود.
یکی از شاگردان ایشان میفرمود: یکی از کارهای من این بود که به سفارش آقای صدر، در کتاب بازار بغداد میرفتم و کتابهای جدیدی که میآمد و در آن مسائلی که ایشان سفارش کرده بود، اگر تألیفی از فلاسفه غربی میدیدم، حتی گاهی از جامعهشناسان و روانشناسان میدیدم، میخریدم و برای ایشان میآوردم.
🔻 جمع بین نبوغ ذاتی و جستوجوگری و تعلم
ایشان در سیزده سالگی بر منطق حاشیه نوشت، مادۀ اولیه کتاب فدک را در 12 سالگی نوشته؛ در علم اصول حسب شمارشی که بنده کردم، حداقل حدود 17 یا 18 مبنای اساسی و نزدیک شاید 100 نظریه متفاوت دارد. باز با این حال برنامه مطالعاتی ایشان چنین بود که از آیتالله سید کاظم حائری شنیدم که میفرمودند: به ایشان گفتم: شما روزی چند ساعت کار میکنید، گفتند: تقریباً روزی چهارده تا شانزده ساعت. گفتم شما با این سنتان از ما که فرزند شما محسوب میشویم، خیلی بیشتر کار میکنید، ایشان فرمودند که من الآن دیگر پا به سن گذاشتم؛ یاد ایام جوانی به خیر که آن موقع پُرکار بودم.
🔻 جمع بین شجاعت علمی و انصاف و نقادی
معمولاً کسانی که اهل ابداع و ابتکار هستند، گاهی از انصاف بهدور میمانند؛ ما کسانی را داریم که انتقادهای قابلملاحظه و مهمی را هم برای مثال به شیخ انصاری (رضواناللهعلیه) وارد کردند و باب نقدی علمی ایشان را گشودند؛ اما گاهی جانب ادب و انصاف را رعایت نمیکنند.
شهید صدر از معدود کسانی است که در اوج شجاعت و ابتکار و درعینحال اوج انصاف و تواضع علمی است. ملاحظه بفرمایید که در تمام کتابشان تعبیراتشان از مرحوم آیتالله خویی، سیدنا الاستاذ است.
🔻 جمع بین رسالت علمی و رسالت اجتماعی
شهید صدر به شاگردانش فرموده بود فکر نکنید در مسیر رفتوآمد یا در مجلسی که شرکت میکنید، چون جلسه درسوبحث و وقت مطالعه نیست، میتوانید وقتتان را به امور کماهمیت اختصاص دهید؛ در راه سعی کنید که فکر کنید. شخصی با اینهمه دغدغه علمی و اینهمه اهتمام به امور علمی، درعینحال از جامعه فاصله نگرفته. دغدغه اجتماعی ایشان باعث تأسیس حزب الدعوة الاسلامیة شد. حلقههای مبارزاتی تشکیل میداد، ارتباطات با جوانان، ترغیب برای راهاندازی مجلات. ایشان تا سالها بیانیه برخی از علما را برای امور اجتماعی تنظیم میکردند.
🔻 جمع بین سنت و روزآمدی
جمع بین سنت و روزآمدی در شهید صدر خیلی عجیب است. ایشان از شیوه درسش تا تعلقخاطرش به میراث علمی شیعه و وفاداری به سنتهای حوزههای علمیه یا میراث خالص شیعی در عقیده و باور و مناسک بود، اما درعینحال روزآمدترین آرا را دارد، جدیدترین آرا را هم میخواند.
🔗 متن کامل یادداشت را در اینجا بخوانید
🆔 @shahidsadr
💠 ثمرۀ پرورش اسلامی در دوران ظهور
اگر رسوال خدا صلیاللهعلیهوآله زنده میماند یا اگر تجربۀ اسلامی پس از ایشان بهدست جانشینان فرخنده از اهلبیت ایشان، یعنی امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان علیهمالسلام، ادامه مییافت، این امکان فراهم میبود که پرورش اسلامی ثمری بسیار شگفت به بار بنشاند.
ما اکنون این ثمرهها را در مقام معجزه و کرامت در احوال مردم پس از ظهور حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجه میخوانیم. اینها معجزه و کرامت نیستند؛ بلکه برآیند یک پرورش هستند. آیا ممکن است جامعۀ بشری به سطحی از همکاری و همیاری و هماهنگی و یگانگی و والایی برسد که دیگر از پول بینیاز شود که دیگر از تعبیر بینهایت مادی از زندگی انسان بهدور باشد؟
روایات میگویند این در دوره حضرت حجت علیهالسلام محقق میشود. این تحقق، برآیند پرورشی است که بهدست رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و بهدست جانشینان معصوم از اهلبیت ایشان برنامهریزی شده است.
📚 امامان اهلبیت علیهمالسلام، ص١۵٠
🆔 @SHAHIDSADR
💠 بینش سیاسی اسلام تنها شامل ظاهر اجتماع نیست
از آن پس که بشر بهاندازهای خاص از بینش دست یافت، اسلام این مشعل نورانی را بهدست گرفت و بشارتبخش بنیانی معنوی و اخلاقی در گستردهترین سطح و دورترین گستره گشت و بر این اساس، پرچم انسانیت را برافراشت و حکومتی فکری برپا نمود که در مدت یکچهارم قرن، زمام جهان را در دست داشت و میخواست همۀ بشریت را یکپارچه سازد و بر بنیان فکری واحد گرد آورد که شیوه و نظام زندگی را ترسیم نماید.
حکومت اسلامی دو وظیفه دارد: یکی تربیت انسان بر آن مبنای فکری و تنظیم رویکردها و احساسهایش براساس آن؛ و دیگری کنترل کردن وی از بیرون و بازگرداندنش به همان مبنا، آنگاه که وی در عمل از آن انحراف یابد.
از این رو، بینش سیاسی اسلام تنها شامل بخش ظاهری زندگی اجتماعی نیست؛ بلکه نوعی بینش سیاسی عمیق است که به نگاهی فراگیر و کامل درباره زندگی، هستی، اجتماع، سیاست و اخلاق بازمیگردد. این نگاه فراگیر، همان بینش کامل اسلامی است.
📚 فلسفۀ ما، ص۶۴
🆔 @SHAHIDSADR
💠 اینفوگرافی فدک در تاریخ
⬅️ سیر نگارش و آماده شدن کتاب
⬅️ فدک در تاریخ در نگاه برخی اندیشمندان
⬅️ سیری بر فصلهای کتاب
🛒 برای خرید این کتاب با ٢٠درصد تخفیف تا پایان دیماه اینجا را ببینید
🔗 برای دانلود با کیفیت اصلی اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
💠 روش فاطمه سلاماللهعلیها در قیام علیه انحراف
نقش فاطمی در این خلاصه میشد که صدّیقه سلاماللهعلیها از خلیفۀ اول بخواهد تا اموالی را که از او گرفته بود، بازپس دهد و این درخواست را دستاویزی برای مناقشه دربارۀ مسئلۀ بنیادین، یعنی خلافت، قرار دهد و این حقیقت را به مردم بفهماند که آن لحظه که از علی بهسوی ابوبکر روی گرداندند، لحظۀ هوسرانی و انحراف بوده و بدینسان، به ناکامی گراییده و با کتاب خداوندگارشان مخالفت ورزیده و در پی سراب رفتهاند.
هنگامی که این اندیشه در ذهن فاطمه استوار شد، برپا خاست تا اوضاع زمانه را تصحیح نماید و از حکومت اسلامی که بنیانش در سقیفه بنا نهاده شد، آلودگیهایی را که به آن درآمیخته بود، پاک گرداند.
روش او برای دستیابی به این مقصود، این بود که خلیفۀ حاکم را متهم سازد که به خیانتی آشکار دست زده و حرمت قانون را به بازی گرفته است و نیز بیان کند که دستاوردهای آن معرکۀ انتخاباتی که ابوبکر بهعنوان خلیفه از آن سر برآورده، مخالفت با کتاب خدا و راه صواب است.
📚 فدک در تاریخ، ص١٢٢
🆔 @shahidsadr
💠 اصالت فرد و جامعه در قانونگذاری اسلامی
امتیاز بنیادین نظام اسلامی در این است که اساس آن، فهمِ معنوی از زندگی و احساس اخلاقی به زندگی است، و اصل کلی این نظام عبارت است از: در نظر داشتن همزمان فرد و جامعه، و تأمین زندگی فردی و اجتماعی بهصورت متوازن.
پس نه فرد اساس قانونگذاری و حکومت است و نه پیکرۀ بزرگ اجتماعی، تنها عنصری است که حکومت به آن نظر میکند و فقط بهسود آن قانون میگذارد.
📚 فلسفۀ ما، ص۶۲
🆔 @shahidsadr
💠 دادگاهِ علنی
گزارش تاریخ به ما نشان میدهد که فاطمه زنانی از خاندان و یارانش را با خود همراه کرده بود.
اینکه وی آن زنان را با خویش همراه نمود و نیز راه ورود همگانی را [برای ورود به مسجد و رویارویی با خلیفه] برگزید، ازآنروست که میخواست مردم را آگاه سازد و توجه آنها را به آن حرکتِ همراهِ بانوان برانگیزد تا همگان در مسجد گرد آیند و برای خبر یافتن از قصد وی بهسوی مسجد بشتابند و ببینند او چه خواهد گفت و چه خواهد کرد.
بدینسان، آن دادرسی علنی میگشت و در میانۀ آن آشوبگاه، همۀ مسلمانان همهچیز را میشنیدند.
📚 فدک در تاریخ، ص٣٢
🆔 @shahidsadr
💠 همچون پدر گام برمیداشت
🔸 در گزارش تاریخی تصریح شده که فاطمه سلاماللهعلیها [در راه رفتن به مسجد برای شکایت از خلیفه] کاملاً همانند پدرش صلیاللهعلیهوآله گام برمیداشت.
🔹 حال میتوان به بررسی ریشۀ این تقلید دقیق پرداخت. شاید این، طبیعتِ رفتار وی بود که در آن لحظه نیز بهشکلی عادی و بیهیچقصدوتوجه خاصی به آن پرداخت. این احتمال بعید نیست؛ زیرا وی سلاماللهعلیها عادت داشت که بهشیوۀ پدرش رفتار کند و در همۀ کارها و سخنانش همانند وی باشد.
🔸 اما شاید این شباهتِ دقیق وجهی دیگر داشته باشد. آن روز، بهشتیبانو با تقلید خویش از پدرش در راهرفتن دارای قصد و التفاتی بود. وی این همانندی را چنان به خوبی و درستی بهجای آورد که در راهرفتن هیچ تفاوتی با راهرفتن رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نداشت. او میخواست با این تقلید درخشان بر احساس و عاطفۀ مردم چیره گردد و اندیشۀ آنان را به سفری کوتاه رهسپار سازد تا به گشتوگذاری لذتبخش در گذشتۀ نزدیک پردازند و به روزگار مقدس نبوت بازگردند؛ روزگاری که شادمانه در سایۀ پیامبر بزرگ خویش صلیاللهعلیهوآله میزیستند.
🔹 این برانگیختن احساسات و آرایش عاطفی آنها، زمینهساز آغاز حرکت فاطمه بود و قلبها را برای پذیرش دعوت دادخواهانۀ او آماده میساخت تا ندای محزون آزادیخواهانۀ وی را به یاری بشتابند و کوشش نومیدانه یا شبهنومیدانۀ او را به ثمر بنشانند.
🔸 ازاینرو، میبینید که خود راوی نیز خواسته یا ناخواسته از این جنبه تأثیر پذیرفته و همین او را واداشته تا چگونگی حرکت فاطمه سلاماللهعلیها را در گزارش خویش به تصویر کشد.
📚 فدک در تاریخ، ص٣٣
🆔 @shahidsadr
💠 سپاه کلمات، در خطبۀ فدکیه
شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها تسلیت باد
🔸 بر پای ایستاد، درحالیکه هیچ شکی برای انجام کاری که پیش روی داشت، به دلش راه نمییافت و از آن موقعیت بیمانگیز، ذرهای هراس یا لرزه بر وجودش نمینشست….
🔹 وی آن راه طاقتفرسا را انتخاب کرد؛ راهی چنان سرشار از رنجها و تنگناها که پیمودنش برای یک زن، با آن طبیعت ظریف، سخت بود. پیمودن این راه به دلیریِ ادیبانه و سخنوری اثرگذار و توانمندی ریختن همۀ مفاهیم انقلاب در پیکر واژهها نیاز داشت. این راه نیازمند چیرهدستی هنرمندانهای بود که بتواند بدبختیها و وضعیت موجود را بهگونهای به تصویر و نقد کشد که شمهای از زندگی و بهرهای از جاودانگی را در قالب کلمات بریزد، بدانسان که واژگان، سپاهیان این قیام پُربرکت شوند و سند جاودان آن در تاریخ عقیده گردند….
🔸 سپس فاطمه بهسوی میدان کارزار شتافت، درحالیکه در جانش آیین محمد صلیاللهعلیهوآله و روح خدیجه و دلیری علی علیهماالسلام جریان داشت و در درونش دلسوزی شگرفی بر این امت از بیم آیندهای تاریک موج میزد.
📚فدک در تاریخ، فصل اول
🆔 @shahidsadr
💠 چرا علی علیهالسلام قیام نکرد
علی علیهالسلام بر سر دو راهی قرار داشت که پیمودن هر دو برایش سخت و دشوار بود:
۱. در برابر خلافت ابوبکر، انقلاب مسلحانه اعلان نماید؛
۲. خار در چشم و استخوان در گلو، صبر پیشه کند.
حاکمان آن زمانه کسانی نبودند که با کوچکترین مخالفت، از قدرت خویش دست کشند. دانستیم که ایشان به خلافت بسیار دلبسته بودند. این بدان معنا بود که به دفاع از قدرتِ تازۀ خویش میپرداختند.
در این حال، کاملاً معقول بود که سعدبنعباده از فرصت استفاده کند تا در راه هوسهای سیاسی خود، جنگی تازه به راه اندازد. میدانیم که وقتی از وی بیعت خواستند، حزب پیروز را تهدید به حرکت انقلابی نمود و گفت: «نه، به خدا سوگند! با شما بیعت نخواهم کرد تا همۀ تیرهایم را به سوی شما بیفکنم...»؛ اما به گمان قوی، او از پرداختن به این انقلاب هراس داشت و جرئت نمیکرد که نخستین کسی باشد که در برابر دستگاه حاکم شمشیر از نیام برکشد… پس اگر بانگی نیرومند را میشنید که آشکارا ندای انقلاب برمیآورد، این قابلیت را داشت که هیجان و حمیّتش برانگیخته شود و شورش را از سر گیرد.
افزونبراین، نباید امویان و تشکّل سیاسی آنها برای دستیابی به قدرت و مقام را فراموش کنیم. همچنین نباید از یاد ببریم که آنان در واپسین سالهای جاهلیت، در مکه دارای نفوذ بسیاری بودند…. پس امویان آمادۀ شورش و کودتا بودند و آنگاه که به علی علیهالسلام پیشنهاد کردند فرماندهی مخالفان را به عهده بگیرد، او آشکارا این را دریافت، اما میدانست امویان کسانی نیستند که بتوان به حمایتشان اعتماد نمود؛ بلکه تنها میخواهند از این راه به اهداف خویش دست یابند. پس درخواست آنها را نپذیرفت.
بدینسان، انقلاب علوی در آن زمان بهمعنای راه انداختن جنگی خونبار بود که نبردهای خونین پیاپی با اهدافی متفاوت را در پی داشت و زمینۀ اوضاعی را فراهم میآورد که ابتدا فتنهگران و سپس منافقان از آن سوءاستفاده میکردند.
بنابراین، شرایط آن بلای پیشآمده بهگونهای بود که به علی اجازه نمیداد به تنهایی در برابر قدرت حاکم ندای انقلاب برآورد؛ بلکه اگر او چنین میکرد، انقلابهای متعددی شکل میگرفت و جبهههای گوناگون با اهداف مختلف در برابر هم به نبرد برمیخاستند و بدینسان، کیان اسلامی در آن لحظۀ دشوار برچیده میشد.
📚 فدک در تاریخ، گزیدهای از ص١١١تا١١۴
🆔 @shahidsadr
💠 بزرگترین خطری که اسلام را تهدید میکند
به مناسبت روز غزه
ای مسلمانان!
ما بیش از همیشه و بهخصوص در این شرایط سخت _ که با بزرگترین خطری که اسلام را تهدید میکند؛ یعنی تهاجم صهیونیستهای غدار مواجه هستیم _ نیاز داریم که در برابر خداوند متعال برای نجات سرزمین مغصوبمان و بازگرداندن فلسطین به وطن اسلامی، احساس مسئولیت کنیم و در این راستا، عزم و اراده، اخلاص و تصمیم برای یک تلاش مجدّانه، دوری از مظاهر پراکندگی و تفرقه و سخنان غیر مسئولانه و سپس توکل به خدا و یاری طلبیدن از او، از مهمترین عوامل پیروزی است.
📚 بارقهها، ص٣۴٩.
🆔 @shahidsadr
💠 نخستین نمایشگاه مجازی کتاب
🔸 حضور انتشارات پژوهشگاه تخصصی شهید صدر (دارالصدر) در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب: https://book.icfi.ir/
🔎 برای مشاهدۀ لیست آثار پژوهشگاه شهید صدر در قسمت جستوجوی پیشرفتۀ سایتِ نمایشگاه انتشارات دارالصدر را جستوجو کنید.
زمان: یکم تا ششم بهمنماه
🔻 تازههای نشر
نا
شرح صدر
سنتهای تاریخی در قرآن کریم
علوم قرآن
🆔 @shahidsadr
💠 ایجاد توازن اجتماعی بهمرور امکانپذیر است
اعتقاد اسلام به برقراری توازن اجتماعی در سطح معیشت به این معنا نیست که ایجاد این حالت را در یک لحظه لازم میداند؛ بلکه به این معناست که اسلام توازن اجتماعی در سطح معیشت را هدفی قرار داده که حکومت در حدود اختیارات خود و با استفاده از شیوهها و راههای قانونی باید برای دستیابی به آن تلاش کند.
اسلام بهنوبه خود برای تحقق توازن اجتماعی در سطح معیشت با حرام ساختن اسراف، سطح معیشت را از بالا کنترل میکند. همچنین برای بالا بردن سطح معیشت از پایین، افرادی را که در سطح معیشتی پایینی زندگی میکنند، به سطحی بالاتر ارتقا میدهد. بدینسان، سطوح به یکدیگر نزدیک میگردند تا جایی که سرانجام در سطحی واحد بههم میپیوندند که چهبسا دارای درجات گوناگون باشد، اما تفاوتهای آشکار جامعه سرمایهداری در سطح معیشت را در درون خود ندارد.
📚 بارقهها، ص١۶٢.
🆔 @shahidsadr
💠
انتشارات بهنشر با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر برگزار میکند:نقد و بررسی کتاب «نا». 🔸 پس از گذشت سه ماه از انتشار کتاب نا و استقبال مخاطبان، جلسۀ نقد این کتاب برگزار میشود. 🔻 سخنرانان: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمد رهدار، رئیس مؤسسۀ مطالعاتی تحقیقاتی فتوح اندیشه سرکار خانم معصومه رامهرمزی، نویسنده و خاطرهنگار سرکار خانم دکتر مریم برادران، نویسندۀ کتاب آقای میثم رشیدی، نویسنده و فعال رسانهای 🕰 زمان: دوشنبه، ششم بهمن ماه ۱۳۹۹، ساعت ١۶ 📍 مکان: تهران، خیابان انقلاب، روبهروی درِ اصلی دانشگاه تهران، انتشارات بهنشر 📺 پخش زنده از صفحۀ رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر و انتشارات بهنشر 🆔 @shahidsadr