eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷استقلال در سایه‌ی نظام اسلامی 🔰گردن نهادن امت، به نظام اسلامی - که به اعتقاد و تاریخ او پیوند خورده است - به‌‌جای تبعیت از نظام‌‌ها و مکاتب اجتماعی دیگر، می‌‌تواند در نبردی که امت از لحظه یورش لشکر نظامی و فکری کافران استعمارگر به جهان اسلام، وارد آن شده است، نقش بسیار مؤثری ایفا کند؛ زیرا پذیرش نظام اسلامی، امت را از تبعیت فکری مکاتب همان استعمارگران می‌‌رهاند و شخصیت اعتقادی خاص و وجود متمایز مسلمانان را تثبیت کرده، همه اندیشه‌‌ها و افکاری را که استعمارگران کافر برای جلوگیری از جنبش‌‌های آزادی‌‌بخش در جهان اسلام، نشر و ترویج کرده‌‌اند، از بین می‌‌برد. 📚کتاب بارقه‌ها، صفحه ۱۱۵ 🆔 @shahidsadr
🟨انگیزه‌‌‌ مهم‌تر از نتیجه 🟡ازآنجاکه پرورش نیت دگرگرا در افراد برای اسلام مهم است، همواره ارزش کار را بر اساس انگیزه‌‌‌های انجام آن ارزیابی می‌‌‌کند، نه نتیجه کار. بنابراین ارزش کار در اسلام به نتایج و دستاوردها و سودی نیست که از آن کار به انجام‌‌‌دهندۀ آن یا به انسان‌‌‌ها می‌‌‌رسد؛ بلکه ارزش کار در اسلام به انگیزه‌‌‌های آن و میزان خلوص، دگرگرایی و از خود‌‌‌گذشتگی‌‌‌ای وابسته است که در آن انگیزه‌‌‌ها وجود دارد. 🟡در اسلام، کار وقتی شریف و نیکو شمرده می‌‌‌شود که با انگیزه‌‌‌های فراشخصی و در راه خدا و بندگانش انجام شود. به هر میزانی که این انگیزه‌‌‌ها از خود شخص فراتر رود و بیشتر در راه خدا و بندگان او قرار بگیرد، تعالی و ارزش آن کار هم بیشتر خواهد بود. 📚کتاب انسان و عبادت، صفحه۵۳ 🆔 @shahidsadr
❇️مفهوم گسترده‌‌‌ی فقر در اسلام 🔰 اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است : فقر یعنی ناتوانی در تأمین ساده [و حداقلی] نیازهای اساسی؛ بلکه همان‌‌‌‌‌‌طور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را به‌‌‌‌‌‌معنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] ‌‌‌‌‌‌مردم شمرده است؛ بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش می‌‌‌‌‌‌یابد. 🔰این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشه توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام به‌‌‌‌‌‌جای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق می‌‌‌‌‌‌بخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از این‌‌‌‌‌‌دست را درمان این مفهوم ثابت از فقر می‌‌‌‌‌‌دانست، هرگز نمی‌‌‌‌‌‌توانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بی‌‌‌‌‌‌شک شکاف میان سطح [معیشت] خانواده‌‌‌‌‌‌های مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیش‌‌‌‌‌‌روی است، بیشتر و بیشتر می‌‌‌‌‌‌شد. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۱۷۶ 🆔 @shahidsadr
کرسی علمی‌ترویجی به‌همت دانشگاه قم، دانشگاه یاسوج و شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع «تحلیل تطبیقی عدالت اجتماعی» در رویکرد اسلامی و نئولیبرال با تأکید بر رویکرد شهید صدر (ره) و فردریش فون هایک به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. ارائه‌دهنده: دکتر سید عقیل حسینی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه یاسوج ناقد: دکتر علی سعیدی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم زمان: سه‌شنبه ١۵ تیرماه ١۴٠٠، ساعت ١٠:٠٠ تا ١٢:٠٠ لینک ادوبی کانکت: https://webinar1.yu.ac.ir/a142020201 🆔 @shahidsadr
🌱 معیار زندگی انسان 🔺اسلام در همه برنامه‌‌‌ها و مراحل زندگی انسان برایش معیاری برنهاده که عبارت است از؛ رضای خداوند بزرگ. 🔺 پس هر چیز که منفعت شخصی ایجاب می‌‌‌کند، لزوما حلال و جایز نیست و هر چیز هم که زیانی شخصی به انسان بزند، لزوما حرام و ناروا نیست؛ بلکه هدفی که اسلام برای انسان در زندگی ترسیم نموده، رضای خداوند است. 🔺معیار اخلاقی که همه کارها را با آن می‌‌‌سنجند، آن است که چه اندازه از این هدف مقدس تحقق یافته است. انسانی در راه راست است که این هدف را تحقق بخشد. شخصیت کامل اسلامی آن است که در همه مراحل بر وفق این هدف و در پرتو این معیار و در همین چارچوب عام حرکت نماید. 📚کتاب فلسفه ما، صفحه ۵۶ 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صدای صدر 🌱قلبی که از سخن گفتن با شما خسته نمی‌شود... 🌱 ۲۵ ذی‌القعده‌ سال ۱۳۵۵ قمری کسی در کاظمین زاده شد که رنج ملت‌ها را درک می‌کرد و مسائل انسان‌ها را می‌شناخت. کسی که صدا و اندیشه‌اش در تاریخ زندگانی انسان‌های آزاده ماندگار شد و رسید به امروز و به ما که رسالتی برای ادامه دادن آرمان‌های والای او داریم. 🌱صوت بخشی از پیام شهید صدر به شاگردانشان، انتشار به مناسبت ۲۵ ذی‌القعده سالروز شهید سید محمدباقر صدر ✅صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را دنبال و با انتشار این پست به علاقه‌مندان ایشان معرفی کنید. 🆔 @Shahidsadr
❇️تربیت جامع 🔰باید در کنار تربیت انسانی که از لحاظ شخصی صالح است، او را از حیث تکلیفی هم فردی صالح بار آورد؛ ‌‌‌‌‌‌به این صورت که او نسبت به نقش تکلیفی‌‌‌‌‌‌اش و روابطش با امت اسلامی، آگاه گردد و در این رابطه آموزش داده شود. 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ۴۳۰ 🆔 @shahidsadr
🔰نشست تخصصی «دولت در اندیشه آیت‌الله سید محمدباقر صدر» 🔺با حضور حجت الاسلام و المسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔺سه شنبه ۲۲تیرماه 🔺ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🔺قم، میدان مفید، خیابان بهشت، خبرگزاری رسا 📌پخش مستقیم از صفحه اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر 🆔 @shahidsadr
💠هدف عالی عبادت 💠خداوند متعال که از بندگان خود بی‌‌‌نیاز است، در پی آن نبوده است که از رهگذر عبادت‌‌‌شدن، جایگاه خود را تقویت کند تا از این رو آن‌‌‌ها را به چنین عبادتی امر نماید. 💠اینکه خداوند متعال خود را هدف و سرانجام مسیر بشریت قرار داده تنها برای این نبوده است که آدمی فقط به هنگام عبادت در برابر او سر فرود آورد؛ بلکه به‌‌‌دنبال آن است که با عبادت، انسان‌‌‌های درستکاری تربیت شوند که بتوانند با گذشتن از خود، در مسیر بشری بیشتر نقش ایفا کنند. 📚کتاب انسان و عبادت، صفحه ۶۳ 🆔 @shahidsadr
تفاوت خانه خدا و خانه انسان ⚪شریعت به آدمی آموخت که تفاوت مسجد، به‌‌‌عنوان خانه خدا، با خانه آدمی در شکل ساختمان یا داشتن نشانه‌‌‌هایی مخصوص نیست؛ بلکه مسجد از آن رو خانه خداست که آدمی در آن قلمرو به کارهایی می‌‌‌پردازد که در انجام آن‌‌‌ها از خود می‌‌‌گذرد و هدفی فراتر از منطق منافع مادی محدود را پی می‌‌‌گیرد و این قلمرو باید گسترش یابد و همه زمینه‌‌‌های زندگی آدمی را دربربگیرد. ⚪ بر این اساس هر عرصه‌‌‌ای که انسان در آن کاری را می‌‌‌کند که در انجام آن از خود می‌‌‌گذرد و هدفش را خدا و خلق خدا قرار می‌‌‌دهد، عرصه‌‌‌ای است که روح مسجد را با خود دارد. 📚 کتاب انسان و عبادت صفحه ۶۴ 🆔 @shahidsadr