❇️مفهوم گستردهی فقر در اسلام
🔰 اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است : فقر یعنی ناتوانی در تأمین ساده [و حداقلی] نیازهای اساسی؛ بلکه همانطور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را بهمعنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است؛ بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش مییابد.
🔰این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشه توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام بهجای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق میبخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از ایندست را درمان این مفهوم ثابت از فقر میدانست، هرگز نمیتوانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بیشک شکاف میان سطح [معیشت] خانوادههای مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیشروی است، بیشتر و بیشتر میشد.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۱۷۶
🆔 @shahidsadr
کرسی علمیترویجی
بههمت دانشگاه قم، دانشگاه یاسوج و شورای عالی انقلاب فرهنگی
با موضوع «تحلیل تطبیقی عدالت اجتماعی»
در رویکرد اسلامی و نئولیبرال با تأکید بر رویکرد شهید صدر (ره) و فردریش فون هایک بهصورت آنلاین برگزار میشود.
ارائهدهنده: دکتر سید عقیل حسینی، عضو هیئتعلمی گروه اقتصاد دانشگاه یاسوج
ناقد: دکتر علی سعیدی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم
زمان: سهشنبه ١۵ تیرماه ١۴٠٠، ساعت ١٠:٠٠ تا ١٢:٠٠
لینک ادوبی کانکت:
https://webinar1.yu.ac.ir/a142020201
🆔 @shahidsadr
🌱 معیار زندگی انسان
🔺اسلام در همه برنامهها و مراحل زندگی انسان برایش معیاری برنهاده که عبارت است از؛ رضای خداوند بزرگ.
🔺 پس هر چیز که منفعت شخصی ایجاب میکند، لزوما حلال و جایز نیست و هر چیز هم که زیانی شخصی به انسان بزند، لزوما حرام و ناروا نیست؛ بلکه هدفی که اسلام برای انسان در زندگی ترسیم نموده، رضای خداوند است.
🔺معیار اخلاقی که همه کارها را با آن میسنجند، آن است که چه اندازه از این هدف مقدس تحقق یافته است. انسانی در راه راست است که این هدف را تحقق بخشد. شخصیت کامل اسلامی آن است که در همه مراحل بر وفق این هدف و در پرتو این معیار و در همین چارچوب عام حرکت نماید.
📚کتاب فلسفه ما، صفحه ۵۶
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صدای صدر
🌱قلبی که از سخن گفتن با شما خسته نمیشود...
🌱 ۲۵ ذیالقعده سال ۱۳۵۵ قمری کسی در کاظمین زاده شد که رنج ملتها را درک میکرد و مسائل انسانها را میشناخت. کسی که صدا و اندیشهاش در تاریخ زندگانی انسانهای آزاده ماندگار شد و رسید به امروز و به ما که رسالتی برای ادامه دادن آرمانهای والای او داریم.
🌱صوت بخشی از پیام شهید صدر به شاگردانشان، انتشار به مناسبت ۲۵ ذیالقعده سالروز #ولادت شهید سید محمدباقر صدر
✅صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را دنبال و با انتشار این پست به علاقهمندان ایشان معرفی کنید.
🆔 @Shahidsadr
❇️تربیت جامع
🔰باید در کنار تربیت انسانی که از لحاظ شخصی صالح است، او را از حیث تکلیفی هم فردی صالح بار آورد؛ به این صورت که او نسبت به نقش تکلیفیاش و روابطش با امت اسلامی، آگاه گردد و در این رابطه آموزش داده شود.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۴۳۰
🆔 @shahidsadr
🔰نشست تخصصی
«دولت در اندیشه آیتالله سید محمدباقر صدر»
🔺با حضور
حجت الاسلام و المسلمین نجف لکزایی
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔺سه شنبه ۲۲تیرماه
🔺ساعت ۱۶ الی ۱۸
🔺قم، میدان مفید، خیابان بهشت، خبرگزاری رسا
📌پخش مستقیم از صفحه اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر
🆔 @shahidsadr
💠هدف عالی عبادت
💠خداوند متعال که از بندگان خود بینیاز است، در پی آن نبوده است که از رهگذر عبادتشدن، جایگاه خود را تقویت کند تا از این رو آنها را به چنین عبادتی امر نماید.
💠اینکه خداوند متعال خود را هدف و سرانجام مسیر بشریت قرار داده تنها برای این نبوده است که آدمی فقط به هنگام عبادت در برابر او سر فرود آورد؛ بلکه بهدنبال آن است که با عبادت، انسانهای درستکاری تربیت شوند که بتوانند با گذشتن از خود، در مسیر بشری بیشتر نقش ایفا کنند.
📚کتاب انسان و عبادت، صفحه ۶۳
🆔 @shahidsadr
⚪تفاوت خانه خدا و خانه انسان
⚪شریعت به آدمی آموخت که تفاوت مسجد، بهعنوان خانه خدا، با خانه آدمی در شکل ساختمان یا داشتن نشانههایی مخصوص نیست؛ بلکه مسجد از آن رو خانه خداست که آدمی در آن قلمرو به کارهایی میپردازد که در انجام آنها از خود میگذرد و هدفی فراتر از منطق منافع مادی محدود را پی میگیرد و این قلمرو باید گسترش یابد و همه زمینههای زندگی آدمی را دربربگیرد.
⚪ بر این اساس هر عرصهای که انسان در آن کاری را میکند که در انجام آن از خود میگذرد و هدفش را خدا و خلق خدا قرار میدهد، عرصهای است که روح مسجد را با خود دارد.
📚 کتاب انسان و عبادت صفحه ۶۴
🆔 @shahidsadr
⚫رسالت امام باقر (ع)
⚫امام باقر(ع) در این مقام با مسئولیت های بسیار بزرگ و بسیار مهمی روبرو بود . نخست و پیش از هر چیز بر عهده ایشان بود که به تشیع، چارچوب و ویژگی های تفصیلیِ مشخص دهد و کار را از حیطه عمل یک یا دو یا سه نفر درآورد و به عملی تبدیل سازد که در یک گروه نمود می یابد و اسلام را در چهره حقیقی اش نمود می بخشد .
📚 کتاب امامان اهل بیت_صفحه ۵۹۰
🆔 @shahidsadr
🔶انتخاب حسین (ع)
🔸آیا دنیا پیش روی حسین(ع) نبود؟! آیا دنیا با همه بهرهها، با همه اغواگریها، با همه جاه و مقامش و با همه اموالش پیش روی حسین(ع) نبود؟!
🔸هیچ جاه و مال و بهرهای از بهرههای این دنیا نبود که در دسترس حسین(ع) نباشد، اما همه این دنیای مهیا، در نگاه حسین(ع) هیچ ارزشی نداشت؛ زیرا این دنیا، دنیای دعوت کننده به دین نبود، بلکه دنیای سستعنصران و لغزشگران بود و حسین(ع) سست عنصر و لغزشگر نبود.
🔸 او دنیا را در یک سو و دین را در سویی دیگر یافت و در کنار دین ایستاد و جنگید تا آن که به شهادت رسید.
📚کتاب بارقهها، صفحه۴۰۵
🔸آغاز حرکت امام حسین از مکه به کربلا
🆔 @shahidsadr
🔰نشست دولت در اندیشه شهید صدر برگزار شد
🔶حجت الاسلام و المسلمین نجف لکزایی (رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) :
✅دولت، هدیه انبیا به بشر
شهید صدر نظریه جدیدی دارد و آن اینکه مبدع دولت و مخترع آن انبیای الهی هستند و دولت هدیه انبیا به بشر است. بنابراین اینکه گفته شود دولت دینی است یا خیر سبب تعجب میشود. این نوآوری بسیار مهم است. همچنین طبقهبندی وی از دولت بهعنوان یک فقیه، متلکم، حکیم و عالم علوم انسانی و اسلامی از دیگر ممیزات اندیشه صدر است.
سازمان، بزرگترین کشف بشر، و دولت، برترین سازمان است. اما فلاسفه اسلامی طبقهبندیهای خاصی از دولت انجام دادهاند که عمدتاً براساس علم و عمل به حقیقت و به تعبیری فضیلت و سعادت است؛ یعنی انسان بهدنبال کمال است و از طریق تعاون و اجتماع و دولت میتواند به این سعادت برسد؛ ما دولت تشکیل میدهیم تا به سعادت برسیم و برای سعادت باید علم به حقیقت داشته باشیم و به آن عمل کنیم؛ در اینجا دولت و مدینه فاضله شکل میگیرد و نمونه آن از منظر فارابی حکومت پیامبر(ص) است.
✅انواع دولت براساس حقیقت
ممکن است جامعهای دولت تشکیل دهد؛ ولی نه علم به حقیقت و نه عمل به آن داشته باشد که دولت جاهلی است و با ضرب و زور و غضب، کارهایش را پیش میبرد و اساساً نیازی به حکمت نمیبیند؛ در اینجا فضیلت و دانش و دانشمند ارزشی ندارد. دولت دیگر هم دولتی است که علم به حقیقت دارد، ولی عمل نمیکند که دولت فاسقان است و مدل دیگر دولت هم علم به حقیقت ندارد، ولی فکر میکند مسیر حقیقت را طی میکند که دولت ضاله است.
✅تقسیم شهید صدر برای دولت
شهید صدر دولت را به سه دسته تقسیم کرد. اول دولتهایی که از لحاظ فکری ضد اسلام هستند؛ در دوره وی، مارکسیسم و سرمایهداری مصادیق این دولت و دولتهای کافر بودند، چون قصد دارند اسلام را از بین ببرند؛ قرآن فرموده است که اگر کافرانی با شما بجنگند دشمن هستند و نباید با آنها رفاقت کنید. همچنین کفاری که قصد دارند سرزمین شما را اشغال کنند.
نوع دوم دولت از منظر شهید صدر، دولتی است که مکتب فکری ندارد و با کودتا و زور به قدرت رسیده و این دولت هم کافر است، ولو هم حاکم و هم شهروندانش بگویند که ما مسلمان هستیم.
از نظر صدر، دولت اسلامی دولتی است که در قانونگذاری از اسلام سیراب میشود و سه نوع است؛ نوع اول دولتی است که همه نظامات و قوانین براساس اسلام باشد و اطاعت از چنین دولتی واجب است؛ دولتِ نوع دوم دولتی که برخی قوانین و احکام و نظامات آن ممکن است در تعارض با اسلام باشد، آن هم بهدلیل جهلی که وجود دارد. البته این مباحث قبل از انقلاب بیان شده است. در مواجهه با چنین دولتی چند حکم وجود دارد؛ اول اینکه علما باید برای این دولت حکم اسلامی را تشریح و تبیین کنند؛ تا جایی که این دولت موافق اسلام عمل میکند باید اطاعت شود و در مواردی هم که موافق اسلام نیست، مثلا در مسائل مهمی مانند جنگ، اطاعت از این دولت اشکالی ندارد، مانند رفتار امام علی(ع) در برخورد با حکومت خلفا.
نوع سوم هم دولتی است که عمداً خلاف اسلام رفتار میکند. مسئولان چنین حکومتی باید عزل شوند و امربهمعروف و نهیازمنکر صورت بگیرد و اگر تأثیری نداشت، فرمان بردن از چنین حاکم و حکومتی ممنوع است.
✅دیدگاه صدر درباره انقلاب ایران
برخی میگویند در اندیشه شهید صدر نام ولایت فقیه وجود ندارد و صرفاً تقسیمبندی ارائه داده است؛ ولی اگر ما پاسخ ایشان به نامه علمای لبنان را ضمیمه آثار دیگر وی کنیم، بحث ولایت فقیه هم بهدست میآید؛ وی از تعابیر المرجعیة المجاهدة، الرشیدة و الصالحیة، برای حاکمیت ولایت فقیه استفاده کرده است. از دید صدر ایرانیها چند چیز را قبول کردهاند: اول، اسلام میتواند قانون زندگی آنها باشد؛ دوم، امام را بهعنوان زعیم پذیرفتند؛ سوم، انسان ایرانی و حق آزادی و کرامت او را قبول کردهاند.
بدین ترتیب از دیدگاه وی، زعیم رشید و شریعت و انسان سه ضلع مثلث دولتسازی اسلامی است. در این نظام مبنای قدرت، خدا و دین، مبنای قانونگذاری و قوای مجریه و مقننه باید خاستگاه مردمی داشته باشد که همان نظریه مردمسالاری دینی است که مقام معظم رهبری بهکار بردند. البته شهید صدر از این تعبیر استفاده نکرده، ولی لبّ مطلب همین است.
📃 متن کامل نشست را در اینجا ببینید.
🆔 @shahidsadr
🌻شادی عید برای کیست؟
🌻شادی عید برای کسانی است که از بند خودخواهی رها شده و توانسته باشند دوست بدارند، ببخشند و فداکاری کنند. کسی که خواهان موفقیت است باید از نفس و خواسته های نفسانی بهسوی خداوند و خدمت به خلق خداوند مهاجرت کند.
🌻معراج و برتری و پیشرفت مختص کسانی است که احساسی بزرگ داشته باشند و درد و رنج امت خود را درک کنند و با آنان مانند یک پیکر باشند که اگر عضوی از آن به درد آید دیگر اعضا نیز به خاطر او به بی خوابی و درد و تب مبتلا میشوند.
📝بخشی از یادداشت امام موسی صدر به مناسبت
عید سعید قربان سال ۱۹۷۳
🔴کتاب عبادت و عبودیت، امام موسی صدر
🆔 @shahidsadr