eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
79 ویدیو
6 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️غمِ آقا موسی 📚کتاب نا، صفحه ۱۸۰ 🗓️ نهم شهریورماه، سالروز ربوده شدن امام موسی صدر 🆔 @shahidsadr
شهید سید محمدباقر صدر
▪️غمِ آقا موسی 📚کتاب نا، صفحه ۱۸۰ 🗓️ نهم شهریورماه، سالروز ربوده شدن امام موسی صدر 🆔 @shahidsadr
▪️غمِ آقاموسی ▪️آقا موسی اوایل ماه رمضان به محمدباقر زنگ زد و باهم دربارۀ ایران و حمایت از آیت الله خمینی حرف زدند! محمدباقر، به خاطر توافق بین وزارت خارجۀ ایران و عراق، یا باید دست از مبارزه برمیداشت یا باید از عراق خارج میشد. هرچند به کسی که این دستور را آورد، جواب داد: «شما در قبال دولت ایران مسئولید و من در قبال اسلام و ملت ایران.» اما حتماً به او فشار می آوردند. آقا موسی چند روز بعد هم، برای مشورت دربارۀ سفر به لیبی، تلفن زد. ▪️دعوتنامۀ قذافی، روز بعد از چاپ متن او در روزنامۀ «لوموند» دربارۀ انقلاب ایران، به دست آقا موسی رسیده بود. این دعوت کمی به چشمش عجیب می آمد. چند وقت پیش از آن، در گفت وگو با سران کشورهای عربی، معمر قذافی به خاطر اختلاف نظرش دربارۀ فلسطین از همکاری با آقا موسی سر باز زده بود و حالا، برای حضور در جشن پیروزی لیبی، برایش دعوتنامه فرستاده بود. ▪️محمدباقر نتوانست به او مشورتی بدهد، چون اطلاعات کافی نداشت. اما به او مشورت با کسانی مثل حافظ اسد را پیشنهاد کرد. به هرحال، آقا موسی بیستم رمضان به لیبی رفت. قبل از عید فطر باید به لبنان برمیگشت اما خبری از او نشد، تا اینکه خبرهای ضدونقیض نشان دادند باید اتفاقی افتاده باشد. ▪️محمدباقر از مقامات عراقی خواست برای روشن کردن سرنوشت امام موسی صدر مداخله کنند. با اینکه برای تماس خارجی باید از ادارۀ مخابرات حزب بعث اجازه میگرفت، برای اولین و آخرین بار درخواست کرد چنین امکانی برایش فراهم شود. به هتل «شاطئ» طرابلس، که آقا موسی در آنجا بوده، تلفن زد و شنید: «سید موسی به هتل آمد، دوش گرفت، با وزیر کشور بیرون رفت و دیگر برنگشت.» محمدباقر با سید حسین حسینی، یکی از علمای لبنان، حرف زد. دو تلگرام برای معمر قذافی و الیاس سرکیس، رئیس جمهور لبنان، فرستاد و از آنها خواست در حد توان موضوع را بررسی کنند و نتیجه را به او خبر دهند. هیچ خبری نیامد. ▪️فاطمه یک چشمش اشک بود و یک چشمش خون. خبر را که شنید، صبح زود رفت خانۀ احمدآقا که چند کوچه با خانه شان فاصله داشت. به احمدآقا گفت که چه شده و دربارۀ کارهایی که محمدباقر میخواست انجام دهد مشورت کرد. از او خواست به آیت الله خمینی هم بگوید کاری بکند. آیت الله، خبر را که شنید، به حافظ اسد و یاسر عرفات تلگراف زد که تحقیق کنند چه شده. محمدباقر روی پا بند نبود. از معمر قذافیِ «مجنون» و آقا موسی که حرف میزد، صورتش برافروخته میشد و به هیجان می آمد. چند بار به صادق طباطبایی تلفن زد. با فارسی شکستۀ خودش به او میگفت: «اخباری که ما می‌شنویم از غربال بیرون آمده، شما که در دنیای حرّ هستید بگویید. مسکنت آقا موسی مرا نگران کرده.» از طرف خودش و دخترعمو، امّ‌مرام، برای آقا رضا نامه نوشت: ◼️... و اما مصیبت پسرعمویم ابوصدری -تصدقش شوم- همان اندک خوشی را هم که در گیرودار این رنج‌ها و دردها داشتیم از بین برد. و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم... 📚کتاب نا، صفحه ۱۸۰ 🗓️ نهم شهریورماه، سالروز ربوده شدن امام موسی صدر 🆔 @shahidsadr
🎥 صحبت صدر ۶ 💠 گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی درباره آثار و اندیشه‌های شهید صدر 💠 بانکداری اسلامی از منظر شهید صدر 🔹دکتر تاراس چرنینکو (اقتصاددان و اسلام‌شناس) 🔹دکتر علی سعیدی (هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم) 🕰 چهارشنبه ۱۰ شهریور، ساعت ۱۸:۳۰ 📱صفحه‌ی رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر در اینستاگرام 🆔 @shahidsadr
ضرورت ایجاد محیط اسلامی برای اقتصاد ✅بنابراین، تنها وقتی جامعه اسلامی زمینه مناسب اسلامی را به‌طور کامل فراهم آورَد و ساختار کامل سازمان‌دهیِ اسلامیِ زندگی را در خود پیاده کند، می‌توانیم از اقتصاد اسلامی انتظار داشته باشیم که به تحقق رسالت بی‌همتای خود در زندگی اقتصادی بپردازد و اسباب سعادت و رفاه جامعه را تأمین کند و تنها آنگاه است که می‌توانیم بزرگ ترین حاصل را از اقتصاد اسلامی به‌دست آوریم. ✅طرح اسلام نیز به همین صورت است؛ اسلام روش مخصوص خود را وضع کرده و آن را ابزاری کامل برای به سعادت رساندن بشریت قرار داده است؛ البته به‌شرط آنکه محیط پیاده‌سازی این روش عظیم اسلامی، محیطی اسلامی باشد که وجود و اندیشه‌ها و همۀ پیکره‌اش براساس اسلام شکل گرفته و این طرح نیز به‌صورت کامل و غیر ناقص و با هم‌افزایی بین همه اجزای آن، اجرا گردد. 📚کتاب بارقه‌ها، مقاله‌ «جنبه‌ی اقتصادی نظام اسلامی» 🗓️ دهم شهریورماه، روز بانکداری اسلامی 🆔 @shahidsadr
◼️ شهادت امام سجاد علیه‌السلام تسلیت باد◼️ ◾️سخت‌ترین آزمون ▪️امام سجاد(ع) با آغاز اوجگیری کژروی، معاصر بود . همان کژروی که بلافاصله پس از درگذشت رسول خدا- آغاز شد . در دوران امام علی بن حسین(ع) به تدریج، این کژروی صریح و واضح و بی پرده آشکار شد؛ نه فقط در سطح محتوا، بلکه همچنین در سطح شعارها و سخنانی که حاکمان در عملکرد و اجرا سر می دادند . این گونه حقیقت حکومت، در نظر و عمل، رو به آشکار شدن گذاشت . ▪️امام سجاد(ع) سه سال پیش از درگذشت امیرمؤمنان(ع) به دنیا آمد . یعنی ایشان در زمانی زاده شد که امیرمؤمنان(ع) در حال جهاد در جنگ جمل و یا در آستانه این جنگ بود . امام سجاد(ع) کودکی خود را همراه با امیرمؤمنان(ع) در آزمون سخت ایشان گذراند و سپس با امام حسن(ع) در آزمون سخت ایشان زندگی کرد و سپس در کنار امام حسین(ع) در آزمون سخت آن امام روزگار گذراند . ▪️سپس در آزمون سخت خود به سر بُرد تا آن جا که به چشم خود سپاهیان خط کجرو را دید که به مسجد رسول خدا- در می آیند و اسبان خود را به ستون های مسجد می بندند (واقعه حرّه). ایشان خود بازمی گوید که به مسجد پیامبر رفته است . مسجدی که مفروض بوده خاستگاه افکار و مفاهیم و روشنی رسالت اسلام سوی سرتاسر جهان باشد، در روزگار امام سجاد(ع) به چنین سطحی از خواری و زبونی در می افتد . سپاه کژروی، یعنی سپاه بنی امیه به مدینه می آید و حرمت مدینه را علنا زیر پا می گذارد و حرمت های پیامبر در مدینه را سراسر می شکند و به مسجد پیامبر در می آید و اسبان خود را به ستون های مسجد می بندد . ▪️امام سجاد(ع) با چنین آزمون سختی روزگار گذراند . آزمون سخت جنگ جمل تا آزمون سخت روزگاری که سپاهیان کژروی به مسجد در می آیند و این چنین به حرمت های پیامبر توهین می کنند . می توان دوره امام سجاد(ع) را سخت ترین دوره ای دانست که بر یک امام گذشته است؛ زیرا این دوره سرآغاز آشکاری اوج کژروی است . ▪️درست است که این اوج پس از آن نیز فرو ننشست و بر جا ماند، اما سرآغاز آن در روزگار ایشان بود . از این روست که ما آزمون امام سجاد(ع) را سخت تر از آزمون امامان دیگر(ع) می دانیم . 📚 کتاب امامان اهل بیت، صفحه 346 🆔 @shahidsadr
🔶دین، جامع بین منافع شخصی و اجتماعی 🔸برای اینکه نظام اجتماعی قادر به حل مشکل و کنترل انگیزه‌های شخصی و حفظ منافع واقعی جامعه باشد، ناگزیر باید از سوی مرجعی باشد که بتواند انگیزه‌های شخصی را به‌گونه‌ای تغییر دهد که با مصلحت اجتماعی، سازگاری داشته باشد. 🔸این مرجع هم جز دین نمی‌تواند باشد؛ زیرا این دین است که می‌تواند بین انگیزه‌های شخصی و منافع اجتماعی عمومی، هماهنگی و سازگاری ایجاد کند و به ارزش‌های موجود در نظام اجتماعیِ وابسته به خود، رنگ منافع شخصی بدهد و درنتیجه تضاد دوقطبی بین شخصی و عمومی، و بین خودخواهی و اجتماع‌گرایی را از بین ببرد. 🔸در این شرایط، غریزۀ خودخواهی و انگیزه‌های شخصی مبتنی‌بر آن، به خدمت نظام دینی و ارزش‌ها و آرمان‌های آن درمی‌آیند؛ زیرا دین قدرتی معنوی است که می‌تواند به انسان به‌جای لذت‌های موقتی که در این جهان خاکی تمام می‌شود، امید به نعمت‌های جاودان بدهد و او را به فداکاری برانگیزد؛ فداکاری ای که ریشه در ایمان فرد به این مسئله دارد که این وجود مادی که او آن را فدا می‌کند، زمینه‌ساز وجودی جاودان و زندگانی ابدی است. 📚 کتاب بارقه‌ها، ص١٠٣ 🆔 @shahidsadr