💠 همایش ملی فلسفۀ فقه نظامساز
با تأکید بر افکار و آرای شهید سید محمدباقر صدر
سخنرانان:
علیاکبر رشاد
سید محمدمهدی میرباقری
ابوالقاسم علیدوست
سید حسین میرمعزی
زمان: چهارشنبه، ٢۵ آبان ١۴٠١، ساعت ١٨ تا ٢١
مکان: قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی (کوی١٠)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، تالار استاد موسویان
🔗 برای دیدن جزئیات برگزاری اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
🔺 https://eitaa.com/iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «خیلیها یادشان نیست که امام خمینی فرمودند کتابهای شهید صدر را بخوانید.»🔺
🟦 فرصت صدرخوانی در هفته کتاب و کتابخوانی
🔵 تخفیف ویژه همه آثار شهید صدر
🔰 برای آشنایی با آثار و ثبت سفارش به سایت mbsadr.ir مراجعه کنید.
🆔 @shahidsadr
💠 بیشتر از آنچه میخوانید، فکر کنید. اگر بهصِرف خواندن عادت کنید، در بین متنها و سطرها محدود میشوید. آنوقت نوآور نمیشوید.
📚 کتاب نا، صفحه ۹۲
🔰 چاپ نهم کتاب نا، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی
🔰 برای تهیه این کتاب به سایت mbsadr.ir مراجعه کنید.
🆔 @shahidsadr
📖 خودت را به خواندن عادت بده، نه خواب!
🔺 شهید صدر وقتی در حال تفکر و مطالعه بود کاملاً از دنیای پیرامونش بریده میشد و این چیزی نیست که کسی بهسادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد. من به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرمترین روزهای تابستان غرق در خواب شود. حتی در همان روزهای گرم و درحالیکه به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بود هم از کتابهایش جدا نمیشد، درحالیکه [در آن گرمای نجف] جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت در برابر وسوسه خواب را نداشت. آری در سال آخر عمر شریفش که نیروی بدنیاش [بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر] تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز میکشید.
🔺 وقتی مرا در خواب میدید، به من میگفت: من خودم را به خواب عادت ندادهام، چون عمر کوتاه است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت میدهی؟!
🔺 در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کرد و گفت: وقتی من همسن تو بودم روزانه حدود بیست ساعت درس میخواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که میخوابیدم خوابهای علمی میدیدم و برای همین خوابم هم خواب معمولی نبود و در خواب میدیدم که مشغول مطالعه یا حل مسائل علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگیات را با خواب سپری خواهی کرد.
📚 السیرة و المسیرة في حقائق و وثائق، جلد دوم، صفحه ۲۸۹
🆔 @shahidsadr
🌸 زینب(س)، ثمره تربیت در آغوش فاطمه (س)
📍 شگفتا از صلابت و عظمت عقیلۀ بنیهاشم و شگفتا از ایمان و باوری که جانهای باورمندان را طاقتی فراتر از تصور بشر عطا میکند….
🔰 بنتالهدی صدر، خواهر شهید محمدباقر صدر
📚 بخشی از مقاله جایگاه زن در اسلام
🆔 @shahidsadr
🌸 زینب(س)، ثمره تربیت در آغوش فاطمه (س)
📍 سخن از زینب کبری سلاماللهعلیها دختر امیرمؤمنان علیهالسلام و خواهر حسین علیهالسلام است؛ آن سلالۀ خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله و عقیلۀ بنیهاشم، شکوفۀ اهلبیت، گل خوشبوی خاندان نبوت آسمانی و شرارۀ درخت مبارکی که اصل و ریشۀ آن ثابت است و شاخسارش سر در آسمان دارد: زینب سلاماللهعلیها.
📍 همو که در گهوارۀ بهشتی فاطمه سلاماللهعلیها و دامان پرعطوفت محمد صلیاللهعلیهوآله رشد کرد و تربیت یافت و گویی از آغاز مهیا شده بود تا پرشورترین صفحات حماسه و جهاد زن مسلمان را رقم زند؛ چراکه از لحظۀ ولادت، «عاشورا» بر سرش سایهگستر شده بود.
📍در صفحات کتابهای تاریخ و حتی در نوشتههای شرقشناسانی چون رونالدسون در کتاب «عقیدۀ شیعه» و مانس در کتاب «فاطمه و دختران محمد» آمده است که خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله آن نوزاد کوچک را بهتنهایی «لشکری» استوار در برابر وقایع آینده بهشمار میآوردند و از همان ابتدا او را برای رویارویی با حوادث بزرگ آماده و مهیا کردند.
📍هنگامی که امیر مؤمنان علیهالسلام درباره نقش زینب در وقایع بزرگ آینده با او سخن گفت، زینب سلاماللهعلیها با صلابتی بیمانند به پدر عرضه داشت: «پدر جان از همۀ آنها باخبرم. مادرم مرا از آن آگاه ساخته است تا برای آن روزها آماده شوم».
📍 شگفتا از صلابت و عظمت عقیلۀ بنیهاشم و شگفتا از ایمان و باوری که جانهای باورمندان را طاقتی فراتر از تصور بشر عطا میکند….
🔰 بنتالهدی صدر، خواهر شهید محمدباقر صدر
📚 بخشی از مقاله جایگاه زن در اسلام
🆔 @shahidsadr
🗳️ حق مردم در ساختار سیاسی اسلامی
🔺 بهدست گرفتن اختیارات قوۀ مقننه و قوۀ مجريه به امت سپرده شده است؛ بنابراين مردم با شيوهاى كه قانون اساسى آن را معين میكند، حق بهدستگرفتن اين دو قوه را دارند و اين حق، حق سرپرستى و خلافتى است كه در منبع حقيقى قدرتها، یعنی خداوند متعال، ریشه دارد.
🔺 بدينسان امت ـ كه اينچنين، اعمال قدرت مىكند ـ به اوج احساس مسئوليت مىرسد؛ زيرا درمىيابد كه بهعنوان خليفه و جانشين خداوند بر روى زمين اعمال قدرت مىكند. پس حتی مردم نيز صاحبان حقيقى قدرت نيستند؛ بلكه آنان در پيشگاه خداوند در قبول بارِ امانت و قيام به وظايف خود در قبال آن مسئولاند.
🔺 خداوند فرموده است: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ» (ما امانت [تكليف] را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه داشتيم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند. و انسان آن امانت را برداشت). (سوره احزاب، آيه ٧٢)
📚 کتاب اسلام راهبر زندگى، صفحه ۳۲
🗓️ روز مجلس
🆔 @shahidsadr
📖 کتابی برای کمک به انقلابیون ایران
📍 همزمان با ورود امام خمینی (ره) به ایران و اندکی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ٢٢بهمن ١٣۵٧، شهید صدر تألیف مجموعه «الإسلام يقود الحياة؛ اسلام راهبر زندگی» را آغاز کرد.
📍 هدف وی از تألیف این مجموعهمقالات، تبیین موضع اسلام در عرصههای مختلف زندگی انسان از قبیل عرصۀ اقتصادی، اجتماعی و حکومتی بود. وی قصد داشت که این مجموعه را بهشکل فراگیرتر و جزئیتر تکمیل کند، اما افسوس که دست پرتوان مرگ مانع شد.
📍نگارش اولین مقاله از این مجموعه در ١۵ بهمن ١٣۵٧ (۶ربیعالأول١٣٩٩ق.) به پایان رسید و «لمحة فقهيّة تمهيديّة عن مشروع دستور الجمهوريّة الإسلاميّة في إيران؛ نگاهی فقهی و مقدماتی به پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» نام گرفت. شهید صدر دراینباره میفرمود:
«رهبران بزرگوار انقلاب در ایران مشغول به کارها و مشکلات پرشمار مربوط به برقراری امنیت و تحکیم پایههای انقلاب هستند و بیشک در این زمان این فرصت برای آنها مهیا نمیشود که به تأمین جنبههای فکری نهضت بپردازند و ما باید در این زمینه، ولو با همین تلاش ساده، به ایشان کمک کنیم».
📍شهید صدر بهدلیل اوضاع امنیتی عراق، این پیشنویس را بهشکل پاسخ به استفتا نگاشت و در ۶اسفند ١٣۵٧ به ایران فرستاد.
این مقاله بعدها و در سال ١٣۵٨ش. برای اولین بار به فارسی ترجمه شد.
📍شهید در این شش مقاله، اجمالی از مسائل مهمی را که امت اسلامی پس از پیروزی انقلاب و بهدستگرفتن حکومت با آنها روبهرو است بیان کرده است؛ مباحثی چون دکترینی درباره پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی، طرحی از اقتصاد اسلامی، نقش انسان و امت در حیات سیاسی جامعه، تبیین منابع قدرت سیاسی از دیدگاه اسلام و بانک در جامعه اسلامی.
📍«مکتب اسلام» بخش دوم این کتاب است. شهید صدر در آن کوشیده اندیشه و مفاهیم اسلامی را که در دو کتاب اقتصاد ما و فلسفه ما بهشکل تخصصی مطرح شده در سطحی عمومی بازتاب دهد.
📍 «رسالت ما» بخش سوم از این کتاب، شامل مقالاتی است که با همین نام بهعنوان سرمقالههایی در مجلۀ الاضواء به چاپ رسیده بود. این مجله در دهۀ پنجم قرن بیستم میلادی از سوی گروهی از علمای نجف اشرف منتشر میشد.
📚 این مجموعهمقالات اکنون در یک مجلد با نام «اسلام راهبر زندگی» توسط پژوهشگاه تخصصی شهید صدر به فارسی ترجمه شده است.
برای تهیه این کتاب میتوانید به 🔰اینجا 🔰مراجعه کنید.
🆔 @shahidsadr
❇️ مردم در حکومت اسلامی برای انتخاب عدل و ستم آزاد نیستند
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۱۵۲
🔰 در توضیح مفهوم خط خلافت انسان و نقش آن در ساختار حکومت اسلامی
🆔 @shahidsadr
❇️ مردم در حکومت اسلامی برای انتخاب عدل و ستم آزاد نیستند
📍خلافت و جانشینی با مفهوم قرآنی و اسلامی آن از حکومت مردم در نظامهای دموکراتیک غربی متمایز میشود ؛ زیرا در این نظامها ، مردم اختیاردار حکومت هستند و چنین نیست که به نیابت از خداوند اِعمال حاکمیت کنند.
📍نتیجۀ این نگرش این است که مردم در قبال کسی مسئول نبوده، در حکومت به معیاری واقعی ملزم نیستند؛ بلکه کافی است که بر چیزی توافق کنند، هرچند با مصلحت و کرامت همه یا بخشی از مردم در تضاد باشد؛ زیرا خود آنان از مصلحت و کرامت خویش صرفنظر کردهاند .
📍اما آن حکمرانیِ مردم که بر پایۀ خلافت الهی استوار است، چنین نیست. چنین حکومتی مسئول است و مردم در چنین حکومتی ملزم هستند که حق و عدالت را اجرا و ظلم و سرکشی را طرد کنند و چنین نیست که بین ستم کردن و عدالت ورزیدن مخیر باشند.
📍تا جایی که قرآن کریم از جامعهای که ظلم را میپذیرد و سکوت را در برابر سرکشی روامی داند به جامعهای که بر خویش ستم میکند، تعبیر کرده و آن را مسئول این ستم میداند و از آن میخواهد که چنانچه قادر به دگوگونی وضع نیست، به هر شکلی که شده هرچند با هجرت و ترک جامعه، از آن روی برتابد.
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۱۵۲
🔰 در توضیح مفهوم خط خلافت انسان و نقش آن در ساختار حکومت اسلامی
🆔 @shahidsadr
🎓 رسالت دانشجو
🔺از شهید صدر پرسیدند:
🔺روشی که دانشجویان و کارمندان باید برای نشر دستورات دین حنیف و گسترش مفاهیم اسلام بهکار بگیرند چیست؟ و مسلمان معاصر در زمینۀ تبلیغ اسلام چه بایستههایی را باید فراهم کند؟
🔺 شهید صدر پاسخ داد:
🔺باید افزونبر متجلی کردن دین اسلام در رفتار و اخلاق و روابطش، از زبان امروز و روشهای تفکر نو، در خدمت دینش بهره بگیرد و در قالب این زبان و روش، محتوای اسلامی را بهشکل مقایسهای با اندیشههای معاصر و تولیدات فرهنگ رایج ارائه کند و درعینحال باید نقش واسطه را بین مسجد رشدیافته و هدایتگری که حامل رسالت اسلام است با تودۀ مردمی که در میان آنان زندگی میکند، ایفا کند…
🔺و به مردم این امید را بازگرداند که دینشان توانایی پاسخگویی به نیازهای آنان و همراهی و همگامی با خواستههای مشروعشان و حل مشکلات آنان به بهترین روش را دارد.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۵۳۷
🆔 @shahidsadr