💠بهمثابۀ یک انسان، نه یک زن...
💠 در تاریخ اسلام زنان مسلمان زیباترین جلوههای فداکاری و ایثار را به تصویر کشیده و با خون پدران و فرزندانشان، آن را با عزت و افتخار نگاشتهاند. همچنان که مردان مسلمان در عرصۀ «فداکاری و جهاد» و «اندیشه و اعتقاد» نقشآفرینی کردهاند، زن مسلمان نیز بهمنزلۀ انسان، و نه موجودی مؤنث، در هر دو عرصه نقش مؤثری ایفا کرده است.
📚 بنت الهدی صدر، بخشی از مقاله جایگاه زن در اسلام
🔰 #معیاری_برای_همیشه
🆔 @shahidsadr
🖋️ فاصلۀ عرف تا اسلام
📌 وضعیت عقبماندهای را که بر زن مسلمان و مناسباتش با جامعه و مردان ، حاکم است در نظر بگیرید : بهجای اینکه بر اساس مفاهیم بیحجابی و دیدگاه تمدن غربی در مورد رابطۀ مرد و زن (که بخش عظیمی از افراد امت اسلامی را در صف مخالفان این دیدگاه قرار میدهد) به نبرد با این عقب ماندگی پرداخته شود، بایستی مبارزهای بر اساس مفاهیم دینی صورت گیرد و این مبارزه باید از آگاه ساختن مسلمانان از تفاوت گذاشتن بین عرفها و شرایط اجتماعیای که موجب این عقبماندگی برای زن مسلمان شده است و بین اسلامی که هیچ ارتباطی با این عرفها ندارد ، شروع شود .
📌 از این طریق میتوان ارزشهای اخلاقیدینیای که طی شرایط عقبماندگی چهرهای منفی گرفته ، تصحیح و آنها را از چهرۀ منفی به چهرۀ مثبت شایستۀ اسلامی تبدیل نمود.
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۲۴
🔰 #معیاری_برای_همیشه
🆔 @shahidsadr
🖋️ فاصلۀ عرف تا اسلام
📌 جنبش نوسازیای که بر پایۀ اسلام استوار است و ارتباط محکمی با منابع حقیقی آن در میان امت دارد و اسلام را در حکومتی تجسم میبخشد که به نیکی، امر و از زشتی نهی میکند ، چنین جنبشی قادر است بهنفعِ سازندگی و نوسازی ، بخش اعظمی از محافظهکاران را جذب کند ؛ زیرا چنین جنبشی به سبب شناخت انقلابی و ژرفی که از اسلام دارد ، میتواند اسلام را تفسیر کند و میان اسلام و سنتها و عرفهای اجتماعیِ زاییدۀ عادات و سنتها و عوامل مختلف و تأثیرگذارهای متغیر در اجتماع تفاوت بگذارد .
📌 چنانکه این جنبش به خاطر ارتباطش با منابع دینی در میان امت و همچنین به خاطر اینکه بهروشنی ، طرحهای شایستۀ اسلامی را که امت اسلامی بر اسلامی بودن آنها اتفاق نظر دارند ، به اجرا می گذارد (مانند تحریم شراب و اجرای عملی سازی فریضه زکات و مانند اینها) قادر است با تفسیر صحیح از اسلام و جدا کردن اسلام از همۀ عادات و سنتها و اخلاقیات ارتجاعی، امت و بخش عظیمی از محافظهکارانِ از امت را قانع کند . بدین سان بسیاری از نیروهای منفی ، در فرایند سازندگی به نیروهای مثبت تحول مییابند .
📌به عنوان مثال وضعیت عقبماندهای را که بر زن مسلمان و مناسباتش با جامعه و مردان ، حاکم است در نظر بگیرید : بهجای اینکه بر اساس مفاهیم بیحجابی و دیدگاه تمدن غربی در مورد رابطۀ مرد و زن (که بخش عظیمی از افراد امت اسلامی را در صف مخالفان این دیدگاه قرار میدهد) به نبرد با این عقب ماندگی پرداخته شود، بایستی مبارزهای بر اساس مفاهیم دینی صورت گیرد و این مبارزه باید از آگاه ساختن مسلمانان از تفاوت گذاشتن بین عرفها و شرایط اجتماعیای که موجب این عقبماندگی برای زن مسلمان شده است و بین اسلامی که هیچ ارتباطی با این عرفها ندارد ، شروع شود .
📌 از این طریق میتوان ارزشهای اخلاقیدینیای که طی شرایط عقبماندگی چهرهای منفی گرفته ، تصحیح و آنها را از چهرۀ منفی به چهرۀ مثبت شایستۀ اسلامی تبدیل نمود.
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۲۴
🔰 #معیاری_برای_همیشه
🆔 @shahidsadr
❓ آيا اسلام برنامهاى براى زندگى است؟ (۱)
📍تحصيلكردههاى غربى و غربزدگان، زياد اين جملات را تكرار مىكنند: اسلام «دين» است، نه اقتصاد؛ اسلام عقيده است، نه برنامهاى براى زندگى؛ اسلام رابطۀ بين انسان و خداى او را بيان مىكند و صلاحيت ندارد كه بنياد يک انقلاب اجتماعى در ايران قرار گيرد.
🛑 شما میتوانید به این سؤال پاسخ دهید؟
📚اسلام راهبر زندگى، صفحه ۴۶
🆔 @shahidsadr
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست اول «تاریخچه تفسیر موضوعی شهید صدر»
✅ حجتالاسلام و المسلمین سید امید مؤذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه شهیدصدر
🔺 زمان: سهشنبه، ۴ بهمن، ساعت ۱۶
🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی
📌 حضور مجازی از طریق:
https://vc.nlai.ir/andishgah/
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
🆔 @shahidsadr