🌼 دوران ظهور، دوران شکوفایی انسان
✳️ بیگمان اگر رسول خدا(ص) زنده میماند یا اگر تجربۀ اسلامی پس از ایشان بهدست جانشینان فرخنده از اهلبیت ایشان، یعنی امیرمؤمنان و فرزندان ایشان ادامه مییافت، این امکان برای پرورش اسلامی فراهم میشد که ثمری بسیار شگفت به بار بنشاند. اکنون این ثمرهها را بهعنوان معجزه و کرامت در احوال مردم پس از ظهور حضرت حجت(عج) میخوانیم. اینها معجزه و کرامت نیستند؛ بلکه برآیند یک پرورش هستند.
✳️ آیا ممکن است جامعۀ بشری به سطحی از همکاری و همیاری و یگانگی و والایی برسد که دیگر از پول بینیاز شود؟! و دیگر از تعبیر بینهایت مادی در زندگی انسان بهدور باشد؟!
✳️ روایات میگویند این در دورۀ حضرت حجت(عج) محقّق میشود. این تحقّق، برآیند پرورشی است که بهدست رسول خدا(ص) و بهدست جانشینان معصوم از اهلبیت ایشان برنامهریزی شده است.
📚 کتاب امامان اهلبیت، صفحه ١۵٠-١۵١
🆔 @shahidsadr
📚 فرصت ویژه تهیه آثار شهید صدر به مناسبت نیمه شعبان
🔺 تخفیف ویژه خرید کتابهای
📕پژوهشی در باره امام مهدی علیهالسلام
📘امامان اهل بیت علیهم السلام
📗شرح صدر
🗓️ ۱۷ الی ۱۹ اسفند
💢 ۲۰ درصد تخفیف
🔰 برای آشنایی با آثار و ثبت سفارش به سایت mbsadr.ir مراجعه کنید.
🆔 @shahidsadr
💠 رسالت مهدی علیه السلام
🔹 روشن است که مهدی خود را برای یک اقدام اجتماعی محدود و نیز تغییری در یک بخش معین از جهان آماده نساخته؛ زیرا رسالت وی که خداوند او را برای آن ذخیره نموده، تغییری فراگیر در جهان و بیرون آوردن همه بشریت از تاریکی ستم به روشنای عدالت است.
🔹برای پرداختن به چنین تغییر بزرگی کافی نیست که رسالت و راهبر صالح آمادگی یابد؛ وگرنه، این شرط در همان عصر نبوت فراهم شده بود.
🔹 این تغییر نیازمند فضای مناسب جهانی و جو عمومی سازگاری است که اوضاع و احوال عینی مطلوب برای فرایند تغییر جهانی را محقق کند.
📚 کتاب پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام | صفحه ۸۲
🆔 @shahidsadr
✳ عبادت و تاثیرگذاری در تاریخ بشریت
🔅خداوند متعال که از بندگان خود بینیاز است، در پی آن نبوده است که از رهگذر عبادت شدن، جایگاه خود را تقویت کند تا ازاینرو آنها را به چنین عبادتی امر نماید.
🔅اینکه خداوند متعال خود را هدف و سرانجام مسیر بشریت قرار داده تنها برای این نبوده است که آدمی فقط بههنگام عبادت در برابر او سر فرود آورد؛ بلکه بهدنبال آن است که با عبادت، انسانهای درستکاری تربیت شوند که بتوانند با گذشتن از خود، در این مسیر بشری بیشتر نقش ایفا کنند.
🔅این تنها وقتی به بهترین شکل محقق میشود که روح عبادت بهتدریج، به دیگر فعالیتهای زندگی نیز تسرّی پیدا کند.
📚 کتاب انسان و عبادت، صفحه ۶۳
🆔️ @shahidsadr
📎آیت الله مبلغی در هفتمین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر:
🔺تفسیر موضوعی شهید صدر پاسخگوی سؤالات روز جامعه
✔️ اگر بپذیریم شکلگیری متن بیارتباط با شرایط اجتماعی نیست و نیز بپذیریم فهم و تفسیر بدون تأثر از شرایط اجتماعی رخ نمیدهد، این جامعتین، یعنی جامعه زمان صدور متن و جامعه زمان تحقق فهم، دخالت میکنند؛ حال چون تفاوت بین دو جامعه وجود دارد، عمل تفسیر سخت میشود، چون نقطه عزیمت به سمت تفسیر و پیشداوریها و پیشفرضها با شرایط خاص زمان صدور متن متفاوت است؛ انطباق اینها بر هم نیازمند روش دقیق، علمی، هوشمندانه و ناظر به چالشها است.
✔️ حوزه علمیه باید پای کار بیاید و این تفسیر موضوعی را فراتر از یک کالبدشناسی، ظاهرشناسی و تعریفگرایی پیش ببرد؛ مهمتر از اینکه گفته شود نظر شهید صدر چیست، آن است که شما این تفسیرهای موضوعی را برپا کنید. نخست مشکلات و مسائل جامعه را کشف و کسب کنید، و طبق روالی که شهید صدر ارائه میکند به سمت قرآن برویم و دست به کار تفسیرهای موضوعی متعدد شویم.
✔️ شهید صدر معتقد است هیچ عمل تفسیری رخ نمیدهد مگر اینکه با یک چارچوبی شکل گیرد؛ این چارچوبها گاهی درست است و گاهی انسان را به خطای در فهم میکشاند؛ در تفسیر موضوعی ایشان به دو چارچوب توجه میکند، یکی چارچوب موضوعی را بسازید، و دوم باید چارچوبهای فکری بنا کنید.
✔️ چارچوب نقش مثبت و منفی دارد؛ بدون چارچوب انسان نمیتواند تفسیر کند؛ انسجام درون یک چارچوب را به عنوان تفسیر موضوعی خلق میکنید و آن را به تکامل میرسانید، بعد تحلیل خود را بر اساس آن چارچوب منسجم همراه با سوالات روی قرآن میبرید تا به یک انسجام و وحدانیت مفهومی برسانید؛ این چارچوب است که خلق میکند، البته اگر این چارچوب نادرست باشد، ممکن است شما را از حقیقت دور یا قوانین علم نما را به شما ارائه کند.
✔️ شهید صدر میگوید، پاسخ گرفتن از قرآن امکان پذیر است؛ پیچیده است و با چالشهای علمی مواجه است؛ اگر چه در دسترس است اما امکان اشتباه و خطا در آن کم نیست؛ تفسیر برای دستیابی به موفقیت باید اطلاعات کافی داشته باشد و این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند؛ باید استحضار نصوص کرد یعنی نصوص را احضار کنید تا به نتیجه دست پیدا کنید؛ حتماً باید قبل از استحضار نصوص چارچوبهای فکری را با نگاهی تنقیحی و دقیق بنا کنیم.
🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید.
🆔 @shahidsadr
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
🏷 راه خدا، راه خدمت به انسانهاست
🔸«راه خدا» تعبیری انتزاعی از «راه خدمت به انسان» است؛ زیرا هر کاری برای خداست، در حقیقت برای بندگان اوست؛ چراکه خداوند از بندگانش بینیاز است. و ازآنجاکه معبود مطلق، فراتر از هر حدومرزی است و با هیچ شخصی، خویشاوندی، و به هیچ گروهی گرایش ندارد، بروز عملی راه او، راه همۀ انسانیت است.
📚 کتاب انسان و عبادت، صفحه ۵۱
🆔 @shahidsadr
💠 پیوند با خدا در تربیت اسلامی
🔅فراگیر بودن عبادت بیانگر رویکرد کلی تربیت اسلامی است که بهدنبال آن است که آدمی را در همۀ کارها و فعالیتهایش با خداوند متعال پیوند بزند و همۀ کارهای شایسته را در هر شکل و زمینهای که هستند به عبادت تبدیل کند.
📚 کتاب انسان و عبادت، صفحه ۶۳
🆔️ @shahidsadr