eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
4.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
65 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تفاوت خلافت الهی با حکومت‌های دموکراتیک غربی بدين‌سان خلافت و جانشينى با مفهوم قرآنى و اسلامى آن از حكومت‏ مردم در نظام‌‏هاى دموكراتيک غربى متمايز مى‌‏شود؛ زيرا در اين نظام‌‏ها مردم اختياردار حكومت هستند و چنين نيست كه به نيابت از خداوند اِعمال حاكميت كنند. نتيجه اين نگرش اين است كه مردم در قبال كسى مسئول نبوده، در حكومت به معيارى واقعى ملزم نيستند، بلكه كافى است كه بر چيزى توافق كنند، هرچند با مصلحت و كرامتِ همه يا بخشى از مردم در تضاد باشد؛ به این دلیل که خود آنان از مصلحت و كرامت خويش صرف‌نظر كرده‌اند. اما آن حكمرانى مردم كه بر پايۀ خلافت الهى استوار است، چنين نيست. چنين حكومتى مسئول است و مردم در چنين حكومتى ملزم هستند كه حق و عدالت را اجرا و ظلم و سركشى را طرد كنند و چنين نيست كه بين ستم كردن و عدالت ورزيدن مخير باشند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص١۵٢-١۵٣ 🆔 @shahidsadr
💠 تربیت اسلامی بر پایۀ ایثار و یاری مستضعفان تربيت اسلامى فرد در جامعۀ اسلامى بر اساس: - احسان - ايثار - طرحِ منطقى جديد براى مبادله و متفاوت از منطق معامله مالى و مادى (كه در اصطلاح قرآنى تجارتى زوال‏‌‌ناپذير است) - تشويق مؤكد بر يارى مستضعفان -قرض دادن به نيازمندان همراه با روح محبت و برادرى و به‌خاطر پاداش و آمرزش گناهان [است]. تمامى اين موارد بستر معنوى و روانى بى‏‌نظيرى فراهم مى‏‌كند كه در فضاى خاص آن، انگيزه‌‏هاى كار خير رشد مى‏‌كند و بسيارى از مردم، با علاقه و رغبت به اعطاى قرض خيرخواهانه اقدام می‌ورزند. اين، در جامعۀ اسلامى يک فرض آرمانى نيست، بلكه حقيقتى است كه نشانه‌‏هاى متعددى براى آن وجود دارد و يكى از آنها صندوق‏‌هاى قرض‌‏الحسنه است كه قبل از برپايى حكومت اسلامى به‌وجود آمد و به‌دليل روحيۀ نيكوكارى و ايثارگرى توسعه يافت كه شمار زيادى از مردم را بر آن داشت تا با ميل خود بخشى از اموال خود را بدون چشم‌داشت سودى به ديگران قرض دهند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢۴۵-٢۴۶ 🆔 @shahidsadr
💢🔰 کرسی ترویجی تفسیر موضوعی به مثابه روش نظریه‌پردازی در علوم انسانی (خوانشی نو از دیدگاه قرآنی شهیدصدر) ارائه کننده: 🔸دکتر علیرضا ، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه؛ ناقدین:‌ 🔸دکتر سعید ، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن؛ 🔸دکتر مسعود ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ دبیر علمی: 🔸دکتر حسین ، پژوهشگر همکار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🗓 شنبه 19 اسفند 1402ساعت 10 📍قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻به صورت حضوری و مجازی 🌐 جلسه مجازی: https://skyroom.online/ch/rihu/meeting3 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه|عضو شوید👇 @rihu_ac_ir
💠 حتی دورترین نقاط… ما در برابر خدای متعال نسبت به هر انسانی که از دین منحرف شود پاسخ‌گو هستیم. ما نسبت به هر انسانی در دورترین نقطۀ جهان اسلام که به‌‌رغم وجود امکانات منحرف است، مسئول هستیم؛ چه برسد به آن کسانی که در وطن ما، در کشور ما و در میان مردم ما زندگی می‌کنند. چگونه می‌توانیم ادعا کنیم که از دعوت‌کنندگان به خدای متعال هستیم، درحالی‌که در کشور ما کسانی وجود دارند که از اسلام هیچ‌چیز نمی‌دانند و ما اصلاً به آنها فکر هم نمی‌کنیم؟ 📚 بارقه‌ها، ص۴٠ 🆔 @shahidsadr
💠 امتداد روح مسجد در تمامی عرصه‌های زندگی شریعت به آدمی آموخت که تفاوت مسجد، به‌‌‌عنوان خانه خدا، با خانه آدمی در شکل ساختمان یا داشتن نشانه‌‌‌هایی مخصوص نیست؛ بلکه مسجد از آن رو خانه خداست که آدمی در آن قلمرو به کارهایی می‌‌‌پردازد که در انجام آن‌‌‌ها از خود می‌‌‌گذرد و هدفی فراتر از منطق منافع مادی محدود را پی می‌‌‌گیرد و این قلمرو باید گسترش یابد و همه زمینه‌‌‌های زندگی آدمی را دربربگیرد. بر این اساس هر عرصه‌‌‌ای که انسان در آن کاری را می‌‌‌کند که در انجام آن از خود می‌‌‌گذرد و هدفش را خدا و خلق خدا قرار می‌‌‌دهد، عرصه‌‌‌ای است که روح مسجد را با خود دارد. 📚انسان و عبادت، ص۶۴ 🆔 @shahidsadr
💠 پیوند با خدا در تربیت اسلامی فراگیر بودن عبادت بیانگر رویکرد کلی تربیت اسلامی است که به‌دنبال آن است که آدمی را در همۀ کارها و فعالیت‌هایش با خداوند متعال پیوند بزند و همۀ کارهای شایسته را در هر شکل و زمینه‌ای که هستند به عبادت تبدیل کند. 📚 انسان و عبادت، ص۶۳ 🆔 @shahidsadr
💠امتی برتر از هزاران 🔹وقتی مسلمانان در ماه مبارک رمضان و شب قدر، مراسم می‌گیرند درواقع در این مراسم لحظات یادبود میلاد دین بزرگی را سپری می‌‌‌‌کنند که این امت را پدید آورد و محتوای کامل آن را در صحنۀ تاریخ به او بخشید. 🔹بنابراین، این ماه مبارک رمضان و به‌‌‌‌طور ویژه شب قدر است که شاهد ولادت این دین و نزول آن بر انسان که در قرآن متجلی شد، بوده است و به همین دلیل این شب قدر از هزار ماه برتر است؛ زیرا یک روز از زندگی امتی دینی که در دستان خود دینی دارد که برایش راه را روشن و اهداف را معین می‌‌‌‌کند، برای زندگی امت‌‌‌‌ها و ملت‌‌‌‌ها از هزار ماه زندگیِ امتی گم‌‌‌‌شده که نه هدفی دارد و نه راهی، پُرخیروبرکت‌‌‌‌تر است. 📚کتاب بارقه‌ها، صفحه ٢۶١ 🆔  @shahidsadr
💠 الزام مسلمانان به فراگیری و تدبر در قرآن در قرآن کریم و سنت صحیح، به فراگیری قرآن، تدبر در معانی و نیز اندیشه در اهداف و مقاصد آن بسیار تشویق شده است. خداوند متعال می‌فرماید: أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها آيا در قرآن تدبر نمى‏كنند يا بر دل‌هايشان قفل نهاده شده است؟! این موضع اسلام امری طبیعی است. اسلام با همه ابزارهای انگیزشی‌اش مسلمانان را تشویق می‌کند تا در فراگیری قرآن و تدبر در آن بکوشند؛ زیرا قرآن دلیل جاویدان بر پیامبری، قانونی ثابت و آسمانی برای امت اسلامی در تمام عرصه‌های زندگی و کتابی هدایتگر برای بشریت است که جهان را از تاریکی‌ها به نور راهنمایی می‌کند. این کتاب امتی را ساخت، به آن‌ باورهای دینی آموخت، نیرو و توانش بخشید، با مکارم اخلاقی رشدش داد و بزرگ‌ترین تمدنی را برایش بنا نهاد که بشریت تا به امروز شناخته است. 📚 علوم قرآن، ص٢١-٢٣ با تلخیص 🆔 @shahidsadr
💠 ابعاد تحولی که قرآن کریم آفرید (١) ١. آزادسازی انسان از بت‌پرستی عرب‌هایی که قرآن مجید در جامعه آنان بر پیامبر اکرم ص نازل شد به «الله» باور داشتند و او را خالق و مدبّر عالم می‌دانستند، با این‌همه، آنان به‌دلیل نارسایی اندیشه‌هایشان و دور شدن از عصر پیامبری و پیامبران، واسطه‌هایی خیالی بین خود و خدا فرض کردند و برای آنها قدرت سوددهی و یا آسیب‌رسانی در نظر گرفتند. قرآن در مبارزه با بت‌پرستی و شکل‌های مختلف آن پیروز شد و توانست از مشرکان امتی یکتاپرست و باورمند به خدا پدید آورد، آن هم نه ایمان نظری محض، بلکه ایمانی که در رگ‌های آن امت جریان یافت و در تمامی جوانب زندگی‏اش بازتاب یافت. آثار ایمانی که قرآن کریم در جان‌ها کاشت، سِحرگونه بود؛ در هر دلی وارد می‌شد صاحبش را به انسانی دیگر دگرگون می‌ساخت و انسانی با عواطف، احساسات و توان درونی دیگری می‌آفرید که اهدافی بزرگ داشت و کرامت و بزرگی خویش را احساس می‌کرد. 🆔 علوم قرآن، ص۴٣-۴٨ با تلخیص 🆔 @shahidsadr