eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
67 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نتیجۀ وادادگی در برابر غرب اگر می‌خواهید فرجام ما در عراق یا مصر یا ایران یا هر نقطۀ دیگری از جهان اسلام را ببینید، به آن دسته از کشورهای اسلامی نگاه کنید که از اروپا بیشتر استقبال کردند و در برابر تمدن اروپا از خود وادادگی بیشتری نشان دادند؛ به ترکیه و فرجام ترکیه نگاه کنید: وادادگی در برابر تمدن اروپا و دوری از اسلام. این کشور زمانی از کشورهایی بود که بر جهان حکومت می‌کرد، اما نسبت به تمدن اروپا پذیرش و وادادگی بیشتری داشت و در نتیجه، عاقبتش این شد که می‌بینید. [صرفاً به این دلیل که] شکل‌پذیری و هویت‌پذیری آنها از ما بیشتر بود. 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص١۴۶-١۴٧. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 اندیشۀ اخلاقی صدر دکتر حسن لاهوتیان دکتر بهروز محمدی‌منفرد پژوهشگاه شهید صد بر خود دید تا تسهیلگر راه دانشورانی باشد که اندیشه شهید صدر را مسیری برای توسعۀ دانش و بینش یافتند و از درگاه نقد و بازخوانی و تطبیق اندیشه‌های او در پی این مهم هستند. مجموعه‌کتاب‌های «اندیشۀ صدر» نتیجۀ این تسهیلگری و تلاش پژوهشگرانی است که هریک در ساحتی به تکاپو پرداخته و آورده‌ای نو بر اندیشۀ صدر افزوده‌اند. نخستین اثر از این مجموعه‌کتاب‌ها جستاری در آرای اخلاقی شهید صدر با عنوان «اندیشۀ اخلاقی صدر» است. مسئلۀ اصلی این پژوهش شناسایی و معرفی اندیشۀ اخلاقی شهید صدر است و اینکه نشان داده شود دیدگاه‌های او به‌ویژه در علم اصول چه ظرفیتی در علم اخلاق (فرااخلاق و اخلاق هنجاری) دارد. این پژوهش چنین نتیجه می‌گیرد که شهید صدر درواقع وظیفه‌گرای اخلاقی غایت‌گرا یا به‌تعبیر بهتر وظیفه‌گرایی خداگراست که بر کسب منش فضیلت‌مندانه بر پایه الگوی آرمانی تأکید می‌کند. 🌐 برای بازدید از غرفۀ مجازی پژوهشگاه شهید صدر در نمایشگاه بین‌اللملی کتاب اینجا را کلیک کنید 🆔 @shahidsadr
💠 احیای فرهنگ اسلامی، به‌معنای پس‌زدن علوم جدید نیست 🔸 وقتی از فرهنگ اسلامی و جایگزین کردن آن به‌جای فرهنگ غربی و یا هر فرهنگ دیگری که قرآن نیاورده است - با هر شکل و از هر منبعی - سخن می‌گوییم، از امت نمی‌خواهیم که از تمدن جدید و علوم آن دست بردارد؛ چنان‌که برخی ادعا می‌کنند که احیای فرهنگ اسلامی به‌معنای اعادۀ همان زندگی ابتدایی مسلمانان در مدینةالنبی و پس زدن دستاوردهای تمدن جدید در حوزۀ وسایل زندگی و ابزارهای رفاهی است. 🔹 این ادعا، تهمت به اسلام است؛ زیرا فرهنگ غیر از تمدن است؛ فرهنگ نگرش امت به زندگی، و تمدن روش‌های زیستن است که با تحول علوم و اکتشافات تغییر می‌کند. فرهنگ اسلامی بر پایۀ پیوند دادن زندگی انسان به آفرینندۀ حکیمی استوار است که این زندگی را خلق و بهترین نظام را برای آن وضع کرده است و باور دارد که سعادت این زندگی جز با تطبیق نظام الهی بر آن، به‌دست نمی‌آید و هدفی که باید برای این زندگی مدنظر قرار بگیرد، رضای خداوند متعال است که با برپایی جامعه‌ای عادل بر طبق نظام الهی، محقق می‌شود. 📚 بارقه‌ها، ص٣٠٧. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
❇️ پناهی برای همه 🔅اهالی خراسان ترور فضل‌بن‌سهل را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و ازاین‌رو انبوهی از مردم به‌پا خاستند و بر درِ کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند. مأمون از در پشتی خارج شد و به خانه امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد. آن گاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد. 🔅 این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت می‌کرد و درواقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری می‌کرد، در همان سرزمین، پشتوانۀ مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانۀ علمی و فکری و پیشوایی علمی و فکری ایشان که نمونه‌های بسیاری از آن سراغ دارید... 📚 کتاب امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، ص۶١٨. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr