🏴 روز پایان وحی
امروز به مناسبت بزرگترین فاجعه در سراسر تاریخ بشر گرد هم آمدهایم. به مناسبت فاجعهای دوسویه که یک سوی آن انقطاع وحی از تاریخ بشریت است؛ وحی پدیدهای است که انسان در طول تاریخ خود هیچ پدیده دیگری نمییابد که در فرهمندی و شکوه و اثرگذاری در زندگی و اندیشه آدمی همانند یا همپای آن شود.
سوی دیگر این حادثه، پیدا شدن انحراف درون جامعه اسلامی است که بر اثر دسیسه گروهی از مسلمانان پس از درگذشت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نمود یافت و راهی که از سوی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و از سوی خداوند متعال مقرر شده بود، به کجراهه کشیده شد.
این روز ناخجسته، آغاز انحرافی درازدامن و فرجام وحیی طولانی و نیز پایان روزگاری برخوردار از وحی بود که ـ بر پایه برخی روایتها ـ در وجود یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر نمود داشته است.
این روز، سرآغاز تیرگیها و سختیها و اندوهها، و خاستگاه حادثهها و بلایایی بود که در رویدادهای تاریخ جهان اسلام پس از درگذشت پیامبر والا رخ نمود. این رویدادها با حادثهای که در این روز رخ داد، همه پیوندی سخت و استوار دارند.
📚 امامان اهلبیت، ص۸۱.
🆔 @shahidsadr
🏴 جايگاه مردمی امام رضا علیهالسلام
وقتی فضلبنسهل فرستادگان خود را سوی کوفه راهی کرد تا برای وليعهدی علیبنموسی علیهالسلام بيعت بگيرند، کوفیان سر باز زدند و گفتند: «ما با علیبنموسی برای خلافت بيعت میکنيم، نه برای وليعهدی».
اين نهايت شور و حرارت در خط مکتب امام علی علیهالسلام بود؛ آنان نمیپذيرفتند که با امام رضا علیهالسلام برای وليعهدی بيعت کنند، بلکه میخواستند با ايشان بهعنوان خليفه بيعت کنند.
نمونههای ديگری نيز از رشد اين پايگاههای مردمی در دست است…
📚 برای اطلاع از این نمونهها، نک: امامان اهلبیت، ص۶١٧-۶١٩.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 ارتباط با آسمان، عاملی مهم در پیروزی امام عصر
آیا یک فرد هرقدر هم که بزرگ باشد، چنان قدرتی دارد که این نقش بزرگ را ایفا نماید؟
دیدگاه نهفته در این پرسش به رویکردی معین در تاریخ ارتباط دارد که آن را بر این اساس تفسیر مینماید که انسان، عامل درجهدوم در رویدادهای تاریخی بهشمار میرود و نیروهای عینی پیرامون وی عامل اساسی هستند.
تاریخ دو قطب دارد: یکی انسان و دیگری نیروهای مادی اطراف وی. همانسان که نیروهای مادی و وضعیت تولید و طبیعت در انسان اثر مینهند، انسان نیز در نیروها و وضعیت پیرامون خود اثر میگذارد. توجیهی برای این فرضیه که حرکت از ماده شروع میشود و به انسان ختم میگردد نمیتوان یافت، مگر اینکه به همان اندازه توجیهی برای عکس این فرضیه هم یافت میشود. انسان و ماده در طول زمان با یکدیگر ارتباط داشتهاند و در این چهارچوب، فرد میتواند در جریان تاریخ نقشی بیش از یک طوطی [تقلیدگر] داشته باشد، بهویژه آنگاه که عامل ارتباط این فرد و آسمان را هم در محاسبات خود بهشمار آوریم که دراینصورت این ارتباط نیز همانند نیرویی که حرکت تاریخ را به پیش میبرد، وارد محاسبات میشود. این همان چیزی است که در تاریخ نبوتها و بهطور ویژه در تاریخ نبوت واپسین پیامبر تحقق یافته است. حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله به حکم پیوند رسولانهاش با آسمان، مهار حرکت تاریخ را در دست گرفت و گسترش تمدنی را رقم زد که وضعیت عینی پیرامون او هرگز نمیتوانست آن را به ارمغان آورد. آنچه به دست رسول خدا صلیاللهعلیهوآله امکان تحقق یافت، میتواند بهدست راهبر منتظَر نیز تحقق یابد؛ راهبری که از اهلبیت اوست و خود او به وجودش بشارت داده و از نقش بزرگش سخن گفته است.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی، ص٨٧-٨٨.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr