🏴 جايگاه مردمی امام رضا علیهالسلام
وقتی فضلبنسهل فرستادگان خود را سوی کوفه راهی کرد تا برای وليعهدی علیبنموسی علیهالسلام بيعت بگيرند، کوفیان سر باز زدند و گفتند: «ما با علیبنموسی برای خلافت بيعت میکنيم، نه برای وليعهدی».
اين نهايت شور و حرارت در خط مکتب امام علی علیهالسلام بود؛ آنان نمیپذيرفتند که با امام رضا علیهالسلام برای وليعهدی بيعت کنند، بلکه میخواستند با ايشان بهعنوان خليفه بيعت کنند.
نمونههای ديگری نيز از رشد اين پايگاههای مردمی در دست است…
📚 برای اطلاع از این نمونهها، نک: امامان اهلبیت، ص۶١٧-۶١٩.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 ارتباط با آسمان، عاملی مهم در پیروزی امام عصر
آیا یک فرد هرقدر هم که بزرگ باشد، چنان قدرتی دارد که این نقش بزرگ را ایفا نماید؟
دیدگاه نهفته در این پرسش به رویکردی معین در تاریخ ارتباط دارد که آن را بر این اساس تفسیر مینماید که انسان، عامل درجهدوم در رویدادهای تاریخی بهشمار میرود و نیروهای عینی پیرامون وی عامل اساسی هستند.
تاریخ دو قطب دارد: یکی انسان و دیگری نیروهای مادی اطراف وی. همانسان که نیروهای مادی و وضعیت تولید و طبیعت در انسان اثر مینهند، انسان نیز در نیروها و وضعیت پیرامون خود اثر میگذارد. توجیهی برای این فرضیه که حرکت از ماده شروع میشود و به انسان ختم میگردد نمیتوان یافت، مگر اینکه به همان اندازه توجیهی برای عکس این فرضیه هم یافت میشود. انسان و ماده در طول زمان با یکدیگر ارتباط داشتهاند و در این چهارچوب، فرد میتواند در جریان تاریخ نقشی بیش از یک طوطی [تقلیدگر] داشته باشد، بهویژه آنگاه که عامل ارتباط این فرد و آسمان را هم در محاسبات خود بهشمار آوریم که دراینصورت این ارتباط نیز همانند نیرویی که حرکت تاریخ را به پیش میبرد، وارد محاسبات میشود. این همان چیزی است که در تاریخ نبوتها و بهطور ویژه در تاریخ نبوت واپسین پیامبر تحقق یافته است. حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله به حکم پیوند رسولانهاش با آسمان، مهار حرکت تاریخ را در دست گرفت و گسترش تمدنی را رقم زد که وضعیت عینی پیرامون او هرگز نمیتوانست آن را به ارمغان آورد. آنچه به دست رسول خدا صلیاللهعلیهوآله امکان تحقق یافت، میتواند بهدست راهبر منتظَر نیز تحقق یابد؛ راهبری که از اهلبیت اوست و خود او به وجودش بشارت داده و از نقش بزرگش سخن گفته است.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی، ص٨٧-٨٨.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.
🆔 @shahidsadr
📚 نگاهِ جامعِ اسلام به حقایق مادی و روحانی
اسلام، هم به حقايق روحانى اذعان دارد و هم به حقايق مادى، و تنها تمامى اين حقايق را به يک علت مشترک نسبت مىدهد كه خداوند متعال باشد. بنابراين گوهر نگاه روحانى به هستى عبارت است از فهم پيوند زندگى و هستى به خداوند و نشئت گرفتن آن از قدرت و تقدير او.
مطابق اين تفسير، مىتوان هستى را بهطوركلى، امرى روحانى دانست؛ زيرا چنين رابطهاى با آفريدگار، يعنى رابطۀ آفرينش و ابداع، شامل ماده هم مىشود، چنانكه شامل روح نيز مىشود و تدبير آن، تمامى موجودات و حقايق هستى را زير نفوذ خود دارد. اين نگرش روحى كه حقيقت بزرگ هستى در آن متبلور است، نظريهاى صرف نيست، بلكه با بُعد عملى انسان ارتباط كاملى دارد و موضع او را درباره جهانى كه در آن زندگى میكند و نيز زندگى خود معين میسازد. انسان با اين نظريه يا در پرتو آن، جهتگيرى كلى فعاليت و حركت خود را روشن خواهد كرد.
📚 اسلام راهبر زندگى، ص۴۵٢.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr