💠 الثائر النبوي هو ذلك الإنسان الذي..
🔹الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر:
إنّ الثائر على أساسٍ نبويّ ليس ذلك المستغَلّ الذي يؤمن بأنّ الإنسان يستمدّ قيمته من ملكية وسائل الإنتاج وتمكّنه في الأرض، ويسعى من أجل ذلك في سبيل انتزاع هذه القيمة من يد مستغِلِّيه والاستئثار بها لنفسه؛ لكي تفرض طبيعة هذا الصراع أن يكون الانتماء إلى طبقة المستغِلّين أو المستغَلّين هو الذي يحدّد موقع الإنسان في الصراع، بل الثائر النبويّ هو ذلك الإنسان الذي يؤمن بأنّ الإنسان يستمدّ قيمته من سعيه الحثيث نحو اللَّه، واستيعابه لكلّ ما يعنيه هذا السعي من قيمٍ إنسانية، ويشنّ حرباً لا هوادةَ فيها على الاستغلال باعتباره هدراً لتلك القيم وتحويلًا للإنسانية من مسيرتها نحو اللَّه وتحقيق أهدافها الكبرى وإلهائها بالتكاثر وتجميع المال. والذي يحدّد هذا الموقع للثائر النبويّ مدى نجاحه في الجهاد الأكبر لا موقعه الاجتماعي والانتماء الطبقي.
🔺الإسلام يقود الحياة، ص ٣٥
🔸 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
💠 يك فرد انقلابىِ دانشآموخته مكتب پيامبران، كسى است كه...
🔹 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
كسى كه بر اساس آموزههاى پيامبران دست به انقلاب میزند، آن فرد استثمارشدهاى نيست كه ارزش انسان را ناشى از مالكيت ابزار توليد و قدرت مادى میداند و به همين منظور در راستاى بهدست آوردن اين ارزشها از دست استثمارگران و اختصاص آنها به خود كوشش میكند تا در نتيجه، طبيعت اين كشاكش و درگيرى ايجاب كند كه وابستگى به طبقه استثمارگران يا استثمارشدگان، تعيينكننده موقعيت انسان در اين درگيرى باشد، بلكه يك فرد انقلابىِ دانشآموخته مكتب پيامبران، كسى است كه ايمان دارد ارزش انسانى، ناشى از حركت شتابان او به سمت خداست و تمامى ارزشهايى را كه اين حركت مىطلبد در خود جمع نموده است و به جنگى بىامان عليه استثمار میپردازد؛ چراكه استثمار عامل نابودى ارزشهاى انسانى و موجب انحراف انسانيت از مسيرش بهسوى خدا و مانع رسيدن او به اهداف والايش گشته و او را به تكاثر اموال و اندوختن مال مشغول میدارد. آنچه اين موقعيت را براى چنين انسانى رقم میزند، ميزان موفقيت او در جهاد اكبر است نه موقعيت اجتماعى و وابستگى طبقاتى او.
🔺اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۴۹
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
10.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ باید به سراغ قلبهایمان برویم
💢 بخشی از توصیههای شهید صدر به شاگردانش پیش از ورود به ماه رمضان
🆔 @shahidsadr
💠 نابغه و ستاره درخشان
✳️ مقام معظم رهبری (دام ظله):
🔸در میان چهرههای برجستهی حوزههای علمیه در دهههای اخیر مرحوم آیتالله شهید سید محمدباقر صدر (قدس الله روحه) یکی از ممتازترین و شگفتانگیزترین آنهاست.
🔹هر مجمع علمی حق دارد که به فرآوردهی انسانی بزرگی چون این عالم بزرگوار به خود ببالد. او بیشک یک نابغه و یک ستاره درخشان بود. از جنبه علمی، جامعیت و تحقیق و نوآوری و شجاعت علمی را یکجا دارا بود. در اصول، در فقه، در فلسفه و در هر آنچه با این دانشها ارتباط مییابد در زمره بنیانگذاران و صاحبان مکتب محسوب میشد.
🔸استعداد خارقالعاده و پشتکار کمنظیر او از وی عامل ذوفنون و ژرفنگری پدید آورده بود که دید نافذ و ذهن جستجوگرش در آفاق علوم متداول حوزهها محصور نمانده و هر آنچه را که برای یک مرجع بزرگ دینی در دنیای متنوع امروز سزاوار است به حیطه تحقیق و مطالعه کشیده بود و سخنی نو و فکری بکر و اثری ماندگار در آن میآفرید.
🆔 @shahidsadr
✳️ النظرة الكلّية الی تاريخ الأئمة علیهمالسلام (۱)
🔹الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر:
وهذا الاتجاه الذي أريد أن أتحدّث إليكم عنه هو الاتجاه الذي يتناول حياة كلِّ إمام ويدرس تاريخه على أساس النظرة الكلّيّة بدلًا عن النظرة التجزيئيّة، أي: ينظر إلى الأئمّة ككلٍّ مترابطٍ، ويُدرَس هذا الكلّ وتُكتَشف ملامحه العامّة، وأهدافه المشتركة، ومزاجه الأصيل، ويُتفهّم الترابطُ بين خطواته، وبالتالي: الدور الذي مارسه الأئمّة جميعاً في الحياة الإسلاميّة.
ولا أريد بهذا أن نرفض دراسة الأئمّة على أساس النظرة التجزيئيّة، أي: دراسة كلّ إمام بصورة مستقلّة، بل إنّ هذه الدراسة التجزيئيّة نفسَها ضروريّة لإنجاز دراسة شاملة للأئمّة ككلّ؛ إذ لا بدّ لنا أوّلًا أن ندرس الأئمّةَ بصورة مجزّأة، ونستوعب- إلى أوسع مدى ممكن- حياة كلّ إمام، بكلّ ما تزخر به من ملامح وأهداف ونشاط، حتّى نتمكّن بعد هذا أن ندرسهم ككلٍّ، ونستخلصَ الدور المشترك للأئمّة جميعاً، وما يعبّر عنه من ملامح وأهداف وترابط.
🔺أئمة أهل البيت علیهمالسلام ودورهم في تحصين الرسالة الإسلامية، ص١٠۶.
🔸 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
✳️ رویکرد کلگرا به زندگی امامان اهل بیت علیهمالسلام (۱)
🔹 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
رویکردی که میخواهم با شما از آن سخن گویم، رویکردی است که بهجای دیدگاه جزءگرا، بر پایه دیدگاهی کلگرا به زندگی و تاریخ هریک از امامان علیهمالسلام میپردازد. یعنی به امامان علیهمالسلام همچون یک کل بههمپیوسته مینگرد و در مطالعه این کل، بر آن است تا نشانههای عمومی و هدفهای مشترک و سبک و سیاق اصیل آن [کل بههمپیوسته] را آشکار سازد و پیوستگی مراحلش را فهم کند، سپس نقشی را بررسی کند که امامان علیهمالسلام همگی در زندگی اسلامی ایفا کردهاند. با این سخن نمیخواهم بررسی زندگی امامان علیهمالسلام را از دیدگاه جزءگرا، یعنی مطالعه جداگانه هر امام رد کنم؛ بلکه این بررسی جزءگرا نیز خود برای انجام بررسی همهنگر از امامان علیهمالسلام بهعنوان یک کل، بایسته است؛ چراکه ناگزیر باید در آغاز، امامان علیهمالسلام را جداگانه بهگونهای بررسی کنیم که گستردهترین بُرد ممکن از زندگی هر یک را با همه نشانهها و هدفها و فعالیتهای انبوهش دربر گیرد تا پس از آن بتوانیم همه را همچون یک کل بررسی کنیم و نقش مشترک همه ایشان و نشانهها و هدفها و همبستگی را که این نقش مشترک حاکی از آن است، کشف و استنباط کنیم.
🔺امامان اهل بیت علیهمالسلام مرزبانان حریم اسلام، ص١٢٠.
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
💠النظرة الكلّية الی تاريخ الأئمة علیهمالسلام (٢)
🔸الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر:
وهنا نجد تصوّراً شائعاً لدى كثيرٍ من الناس الذين اعتادوا أن يفكّروا في الأئمّة بوصفهم أناساً مظلومين فحسب، قد اقصوا عن مركز القيادة وأقرّت الامّة هذا الإقصاء، وذاقوا بسبب ذلك ألوان الاضطهاد والحرمان؛ فهؤلاء الناس يعتقدون أنّ دور الأئمّة في حياتهم كان دوراً سلبيّاً على الأغلب نتيجةً لإقصائهم عن مجال الحكم؛ فحالهم حالُ من يملك داراً فتغصب منه، وينقطع أمله في إمكان استرجاعها.
وهذا التفكير- بالرغم من أنّه خاطئ- يعتبر خطأً من الناحية العمليّة؛ لأنّه يحبِّب إلى الإنسان السلبيّة والانكماش والابتعاد عن مشاكل الامّة ومجالات قيادتها.
ولهذا أعتقد أنّ من ضروراتنا الإسلاميّة الراهنة أن نثبت خطأ ذلك التفكير، وندرس حياة الأئمّة على أساس نظرةٍ كلّية؛ لنتبيّن إيجابيَّتهم الرساليّة على طول الخطّ، ودورَهم المشتركَ الفعّال في حماية الرسالة والعقيدة.»
🔹أئمة أهل البيت علیهمالسلام ودورهم في تحصين الرسالة الإسلامية، ص١١٠.
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
💠 رویکرد کلگرا به زندگی امامان اهل بیت علیهمالسلام (۲)
🔸 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
در اینجا به پنداری رایج نزد بسیاری از مردم برمیخوریم که عادت دارند از امامان علیهمالسلام بهعنوان اشخاصی صرفاً مظلوم یاد کنند که از مرکز رهبری کنار زده شدند و امت هم این برکنارشدن را پذیرا شد و بدین سبب ایشان گونهگونه فشار و محرومیت را به خود دیدند. این مردم معتقدند نقش امامان علیهمالسلام در زندگیشان به سبب کنار زده شدن از عرصه حکومت، بیشتر نقشی سلبی بوده و حالِ ایشان حال مالکی بوده که مِلکش را غصب کردهاند و دیگر امیدی به پس گرفتن آن ندارد.
این تفکر ـ افزون بر نادرستی نظری ـ از سویه عملی نیز نادرست است؛ چراکه این تفکر سبب میشود که انسان، کنارهگیری، انزوا و موضع سلبی را در برابر مشکلات امت و عرصههای رهبری بپسندد. از اینرو من معتقدم از ضرورتهای اسلامی کنونی ما این است که نادرستی این تفکر را ثابت کنیم و زندگی امامان علیهمالسلام را بر پایه دیدگاهی کلگرا بررسی کنیم تا نشان دهیم ایشان در طول یک خط در راستای رسالت خود عملکردی ایجابی داشتهاند و روشن سازیم که ایشان در پاسداری از رسالت و عقیده، نقش فعالانه و مشترکی را ایفا کردهاند.»
🔹امامان اهل بیت علیهمالسلام مرزبانان حریم اسلام، ص١٢٣
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
✅ في رحاب القرآن (١)
🔻 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
الإسلام يهتم قبل كل شيء بتحرير السلوك العملي للفرد من عبودية الشهوات أو عبودية الأصنام ويسمح مجال التصرف للفرد كما يشاء، على أن لا يخرج عن حدود اللَّه، فالقرآن يقول: «خلق لكم ما في الأرض جميعاً»(البقرة: ٢٩). «وسخَّر لكم ما في السمواتِ وما في الأرضِ جميعاً منه»(الجاثیة: ١٣)، وبذلك يضع الكون بأسره تحت تصرف الإنسان وحرّيته، ولكنها حرّية محدودة بالحدود التي تجعلها تتفق مع تحرّره الداخلي من عبودية الشهوة وتحرّره الخارجي من عبودية الأصنام، وأمّا الحرّية العملية في عبادة الشهوة والالتصاق بالأرض ومعانيها والتخلّي عن الحرّية الإنسانية بمعناها الحقيقي، وأما الحرّية العملية في عبادة الأصنام البشرية والتقرب لها والانسياق وراء مصالحها والتخلّي عن الرسالة الحقيقية الكبرى للإنسان في الحياة، فهذا ما لا يأذن به الإسلام؛ لأنّه تحطيم لأعمق معاني الحرّية في الإنسان ولأنّ الإسلام لا يفهم من الحرية ايجاد منطلق للمعاني الحيوانية في الإنسان، وإنما يفهمها بوصفها جزءاً من برنامج فكري وروحي كامل يجب أن تقوم على أساسه الإنسانية.
🔸 المدرسة القرآنية (موسوعة الشهيد الصدر ج١٩)، ص ٣۶٣.
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر:
🆔 @shahidsadr
✅ در محضر قرآن (١)
🔻 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
اسلام قبل از هر چیز به آزادی رفتار عملی فرد از بندگی شهوات و بتها اهتمام دارد و از آن پس به انسان اجازه میدهد که تا جایی که از حدود قوانین الهی خارج نشده است، هرگونه که میخواهد رفتار کند.
قرآن مجید میفرماید:
«خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً»؛ همه آنچه را در زمين است براى شما آفريد (بقره: ۲۹).
«وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ»؛ و همه آنچه را در آسمانها است و آنچه را در زمين است از سوى خود براى شما مسخّر و رام كرد (جاثیه: ۱۳).
قرآن با این آموزه همه هستی را تحت تصرف انسان و آزادی او قرار میدهد، اما این آزادی، محدود به مرزهایی است که آن را با آزادی درونی از بندگی شهوتها و آزادی بیرونی از پرستش بتها، هماهنگ میسازد. اما آزادی عمل در پرستش شهوات و چسبیدن به زمین و مفاهیم زمینی و رها کردن آزادی حقیقی انسانی یا آزادی عملی در پرستش بتهای بشری، نزدیکی جستن به آنها، حرکت به دنبال منافع آنها و دست برداشتن از رسالت بزرگ و حقیقی انسان در زندگی، چیزی است که اسلام هرگز اجازه نمیدهد؛ زیرا از سویی این کار نابود کردن عمیقترین معانی آزادی انسانی است و از سوی دیگر اسلام آزادی را نه به معنای فراهم کردن میدانی برای کششهای حیوانی در وجود انسان، بلکه جزئی از برنامه فکری و روحی کاملی میداند که انسانیت باید بر اساس آن بنیان بگیرد.
🔸 پژوهشهای قرآنی، ص ۳۷۹.
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
🆔 @shahidsadr
💠 في رحاب القرآن (٢)
🔹 آیة الله الشهید السید محمدباقر الصدر:
الالفة والخمول والضياع سبب نفسي، إذا انتشرت هذه الحالة النفسية، حالة الخمول والركود والالفة والضياع في قوم، في مجتمع، حينئذٍ يتجمّد ذلك المجتمع؛ لأنّه سوف يصنع إلهَهُ من واقعه، سوف يحوّل هذا الواقع النسبي المحدود الذي يعيشه إلى حقيقة مطلقة، إلى مَثَل أعلى، إلى هدف لا يرى وراءه شيئاً.
وهذا في الحقيقة هو ما عرضه القرآن الكريم في كثير من الآيات التي تحدّثت عن المجتمات التي واجهت الأنبياء. حينما جاء الأنبياء إلى تلك المجتمعات بمُثُل عليا حقيقية ترتفع عن الواقع وتريد أن تحرّك هذا الواقع وتنتزعه من حدوده النسبية إلى وضع آخر، واجه هؤلاء الأنبياء مجتمعات سادتها حالة الالفة والعادة والتميّع، فكان هذا المجتمع يردّ على دعوة الأنبياء ويقول بأ نّنا وجدنا آباءنا على هذه السنّة، وجدنا آباءنا على هذه الطريقة ونحن متمسّكون بمثلهم الأعلى، سيطرة الواقع على أذهانهم وتغلغُل الحس في طموحاتهم بلغ إلى درجة تحوِّل هذا الإنسان من خلالها إلى إنسان حسي لا إلى إنسان مفكر، إلى إنسان يكون ابن يومه دائماً، ابن واقعه دائماً لا أبا يومه ولا أبا واقعه، ولهذا لا يستطيع أن يرتفع على هذا الواقع.
استمعوا إلى القرآن الكريم وهو يقول: «قَالُوا بَلْ نَتّبعُ ما ألفَينا عَلَيهِ آبَاءَنا أوَ لو كَان آباؤُهُم لا يَعْقِلُونَ شَيْئاً ولَا يَهتدُونَ» (البقرة: ١٧٠).
.. يستعرض القرآن الكريم السبب الأول لتبنّي المجتمع هذا المثل الأعلى المنخفض. هؤلاء بحكم الالفة والعادة وبحكم التميّع والفراغ وجدوا سنّة قائمة، وجدوا وضعاً قائماً فلم يسمحوا لأنفسهم بأن يتجاوزوه، جسّدوه كمثل أعلى وعارضوا به دعوات الأنبياء على مرّ التاريخ.
🔸 المدرسة القرآنية (موسوعة الشهيد الصدر ج١٩)، ص ١٢٢.
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر:
🆔 @shahidsadr