eitaa logo
شهید سید محمدباقر صدر
5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
5 فایل
💠 پژوهشگاه تخصصی شهید صدر مركز الأبحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 💻سایت: www.mbsadr.ir 📱اينستاگرام: https://instagram.com/_u/shahidsadr?r=sun1 🔹تلگرام: t.me/shahidsadr ☎️ شماره تماس: +982537846080 ارتباط با ادمین: @P_r_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اصلاح جامعه بدون خودسازی امکان‌پذیر نیست 🔸 اسلام و قرآن کریم بر این باورند که این دو فرایند (دگرگونی درون‌‌‌مایه انسان‌‌‌ها و دگرگونی وضعیت بیرونی) باید شانه‌‌‌به‌‌‌شانه یکدیگر در جریان باشند؛ یعنی اقدام انسان به ساخت محتوای درونی خود، یا همان خودسازی که شامل اندیشه، اراده و آرمان‌‌‌های اوست، باید دوشادوش تلاش برای سازندگی بنای خارجی و ساختار فوقانی او انجام شود و جداسازی بین درون‌‌‌مایه و ساختار خارجی امکان‌‌‌پذیر نیست، مگر اینکه بنای خارجی متزلزل و ناپایدار باقی بماند. 🔹 به همین دلیل، اسلام تلاش برای خودسازی را _ اگر با رویکرد شایسته انجام شود _ جهاد اکبر (بزرگ‌‌‌تر) و تلاش برای دگرگون ساختن اوضاع خارجی را _ اگر با رویکرد شایسته انجام شود _ جهاد اصغر (کوچک‌‌‌تر) نامیده و جهاد اصغر را به جهاد اکبر منوط کرده است؛ یعنی اگر جهاد اصغر از جهاد اکبر جدا شود، محتوا و مضمون خود را از دست می‌‌‌دهد و دچار پوچی، و ناتوانی از ایجاد دگرگونی حقیقی در عرصۀ تاریخی و اجتماعی خواهد شد. سنت‌های تاریخی در قرآن کریم، ص١٣۶.
💠 ناتوانی علم مادی برای برقراری صلح و آرامش در جهان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه 🔸 از نظر اسلام نظام دموكراسى سرمايه‌‏دارى محكوم به نابودى و شكست قطعى است؛ اما نه به‌دلیل تضادهايى كه سرشت سرمايه دارد و عوامل نابودى‏‌اى كه مالكيت خصوصى در درون خود دارد، چنان‌كه اقتصاد كمونيستى چنين مى‏‌پندارد. بلكه به اعتقاد اسلام منشأ شكست و وضعيت اسف‌بارى كه نظام دموكراسى سرمايه‌‏دارى از آن برخوردار است، برداشت‌هاى مادى محض اين نظام است كه نمى‌‏تواند بشر را با نظامى كه جوهره‏‌اش الهام گرفته از اين برداشت‌هاست و خطوط كلى خود را از روح و جهت‏‌دهى آنها مى‌‏گيرد، به سعادت برساند. 🔹 بنابراين بايستى سرچشمۀ ديگرى- غير از نگرش مادى از هستي- وجود داشته باشد كه نظام اجتماعى از آن سيراب شود. بايستى بينش سياسى صحيحى وجود داشته باشد كه از نگرشى حقيقى برآمده باشد و مسئلۀ بزرگ انسانيت را عهده‌دار گشته و تلاش كند كه آن را بر پايه آن نگرش برپا كند و به بررسى مسائل جهان از اين زاويه بپردازد. وقتى اين بينش سياسى در جهان تكميل شد و ديگر نگرش‌‏ها را به حاشيه راند و با هر نگرشى از زندگى كه با پايه و اساس آن ناسازگار است مبارزه كرد، در اين صورت اين امكان وجود خواهد داشت كه جهان وارد زندگى جديدى شود كه فروزان به نور و سرشار از سعادت باشد. 🔸 اين بينش عميق سياسى، رسالت صلح حقيقى در جهان است و اين رسالت‏ رهايى‌‏بخش، همان رسالت اسلام جاودان است كه نظام اجتماعی‌اش را- كه با تمامى نظام‌هاى گذشته متفاوت است- از طرز فكرى جديد از حيات و هستى گرفته است. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٣٣٢ 🆔 @shahidsadr
💠 آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، در دیدار با اعضای پژوهشگاه شهید صدر: 🔸 من کتاب «نا» را در همان روز که به‌دستم رسید کامل خواندم. نام کتاب هم زیبا انتخاب شده است: «نا». 🔹 کتاب نا نکته‌های بسیار زیبایی دارد. با اینکه من مطلب درباره شهید صدر زیاد خوانده‌ام چند نکته‌اش برایم جالب بود: شهید صدر ازدواجش بعد از نوشتن فلسفتنا و اقتصادنا بوده؛ یعنی بعد از اینکه به‌عنوان یک متفکر بزرگ در جهان اسلام شناخته شده بود. همسر شهید می‌گوید: «پس از اینکه با شهید صدر ازدواج کردم دیدم او فقط یک لباس دارد.» ما روحانیون باید به این نکات توجه داشته باشیم. این خاطره هم از ایشان آمده که شهید صدر این‌قدر می‌نوشت که دستش متورم می‌شد و من باید دستش را پماد می‌زدم و با خمیر می‌بستم. 🔸 باید کوشید که با فعالیت‌های هنری، رسانه‌ای، مکتوب و مدون، شهید صدر به‌عنوان الگو مطرح بشود و در حوزه و دانشگاه و به‌ویژه حوزه اثرگذار باشد. من پس از خواندن کتاب نا در این فکر بودم که این کتاب‌ را جزء مسابقات کتابخوانی حوزه بگذارند. 🔗 متن کامل این نشست را اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr
💠 کتاب با من زندگی می‌کند و من با کتاب - در شبانه‌روز چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ + جور دیگری این را بپرس؛ اینکه در شبانه‌روز چقدر با کتاب هستی؟ - چه فرقی بین این دو سؤال هست؟ + اگر بپرسی چند ساعت مطالعه می‌کنی، می‌گویم بین هشت تا ده ساعت؛ اما اگر بپرسی چند ساعت با کتاب هستی، جوابم این است که تا وقتی بیدارم و خوابم نرفته باشد با کتاب هم‌نشینم: وقتی در خیابان قدم می‌زنم، به موضوعی فکر می‌کنم تا حل شود؛ زمانی‌که با قصاب حرف می‌زنم، در ذهنم مسئله‌ای است که قصد دارم حلش کنم؛ کنار سفره که می‌نشینم تا غذایی بخورم، سؤالی برای حل‌شدن در ذهنم می‌چرخد. بنابراین من مدام با کتاب هستم؛ کتاب با من زندگی می‌کند و من با کتاب زندگی می‌کنم. اگر شاگردانش را می‌دید که بین راه سرشان به این‌ور و آن‌ور می‌چرخد، تشر می‌زد که از فرصت بین راه برای فکرکردن استفاده کنند. می‌گفت: «بیشتر از آنچه می‌خوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متن‌ها و سطرها محدود می‌شوید. آن‌وقت نوآور نمی‌شوید.» 📚 نا، ص٩٢ 🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 فرصت صدرخوانی در هفتۀ کتاب و کتاب‌‌خوانی ♨️ فروش ویژۀ همۀ آثار پژوهشگاه شهید صدر 🎉 ۲۰ درصد تخفیف + ۵٠٠٠ تومان تخفیف ارسال پستی زمان: شنبه ٢۴ آبان تا جمعه ٣٠ آبان 🔻 تازه‌های نشر: نا شرح صدر سنت‌های تاریخی در قرآن کریم 🛒 خرید از فروشگاه سایت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر 🆔 @shahidsadr
📚 شهید صدر چه کتاب‌هایی می‌خواند؟ بازنشر به مناسبت سالگرد درگذشت علامه طباطبایی (ره) و آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی 🔸 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر افزون بر کتاب‌های فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی و دیگر کتاب‌های تخصصی به مطالعه داستان‌ علاقه‌مند بود و به‌طور ویژه قصه‌های پلیسی را دوست داشت و ادبیات مصری و لبنانی را بر ادبیات عراق ترجیح می‌‌داد و از آنها متأثر بود و خواندن «بینوایان» ویکتور هوگو را دوست داشت؛ 🔹 به شاگردانش سفارش می‌کرد که تفسیر «المیزان» علامه محمدحسین طباطبایی را بخوانند. او معتقد بود «المیزان» از بهترین و برترین کتاب‌های دوران است و رکودی که تفسیر شیعه پس از طبرسی با آن مواجه شد،‌ توسط علامه طباطبایی از میان رفت و او تفسیر شیعی را با «المیزان» دوباره احیا کرد؛ 🔸 شهید صدر دیگران را به مطالعه سیره پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم بسیار تشویق می‌کرد و می‌گفت: «اسلام فرد تنها با مطالعه سیره پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم کامل می‌شود»؛ 🔹 او همچنین کتاب‌هایی که در ایران چاپ می‌شد، به‌‌ویژه آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری را پیگیری می‌کرد و مجله «مکتب اسلام» را می‌خواند؛ 🔸 از کتاب‌های «حسن البنا» و «سید قطب» خوشش می‌آمد و برای ارسطو، ابن‌سینا، [جان مینارد] کینز و لایبنیتس احترام خاصی قائل بود؛ 🔹 شیخ نجیب سویدان به یاد دارد که رمان «الحي اللاتيني» را از شهید صدر امانت گرفته است؛ [الحي اللاتينی، رمانی عاشقانه است که ماجرای سفر جوانی لبنانی به فرانسه را روایت می‌کند؛ جوانی که می‌خواهد با سفر به غرب، زندگی تازه‌ای را آغاز کند] 🔸 شیخ محمد فرحات نیز نقل می‌کند که یک بار شهید صدر از او حال برادر کوچک‌ترش، زید را می‌پرسد و او شکایت می‌کند که وی وقت خود را به خواندن کتاب‌های «آرسن لوپن» می‌گذراند، اما شهید صدر این اعتراض را نمی‌پذیرد و پاسخ می‌دهد: «من خودم هم این کتاب‌ها را می‌خوانم؛ اگر این کتاب‌ها را نخوانیم چطور می‌توانیم بفهمیم که چه‌چیزهایی در این کتاب‌ها برای فرزندان ما منتشر می‌کنند؟!»؛ 🔹 سید حسین موسی از اهالی دیوانیه که همواره تازه‌های نشر را پیگیری می‌کرده است به یاد دارد که یک بار، دو کتاب جدید را پیدا می‌کند که گمان می‌کرده هیچ‌کس آنها را ندیده است. آن دو کتاب را برای شهید صدر می‌برد، اما او پاسخ می‌دهد که آنها را خوانده است و نیازی به دریافت آنها ندارد. 👈 به نقل از: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج‏٢، ص٢٩٢؛ با اندکی تصرف. 🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠 دگرگونی اساسی، دگرگونی امت است، نه فرد «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» (همانا خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمی‌‌‌دهد، مگر آنکه آنها در خودشان دگرگونی پدید آورند). درون‌‌‌مایۀ انسان، قاعده و اساس روبنای حرکت تاریخ است؛ زیرا آیه شریف از دو تغییر و دگرگونی سخن می‌‌‌گوید: دگرگونی جامعه: «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ»؛ یعنی تغییر اوضاع، شئون، روبنا و ظواهر قوم که محقق نمی‌‌‌شود، مگر با آن تغییر دیگر که تغییر ذات و درون‌‌‌مایه انسان‌‌‌هاست. بنابراین دگرگونی اساسی، دگرگونی در درون و نفس قوم است و دگرگونی تبعی که بر آن مترتب می‌‌‌شود، دگرگونی وضعیت نوعی، تاریخی و اجتماعی قوم. روشن است که منظور از دگرگونی نفس‌‌‌ قوم، آن است که درون‌‌‌مایه و ذات قوم، به‌‌‌عنوان قوم و امت و [به تعبیر قرآن] به‌‌‌عنوان شجرۀ مبارکه‌‌‌ای که در هر لحظه میوه می‌‌‌دهد تغییر کند، وگرنه تغییر یک یا دو یا سه نفر از افراد اجتماع سبب تغییر وضعیت قوم، به‌‌‌عنوان قوم نمی‌‌‌شود. تنها از راه دگرگونی درون‌‌‌مایه قوم، به‌‌‌مثابه امت و شجره مبارک که هر لحظه میوه می‌‌‌دهد، دگرگونی وضعیت کل قوم حاصل خواهد شد. پس درون‌‌‌مایه روحی و درونی هر امتی، به‌‌‌عنوان امت و نه به‌‌‌عنوان این یا آن فرد، پایه و اساس دگرگونی‌‌‌ها در تمامی ساختار فوقانی حرکت تاریخ به‌‌‌شمار می‌‌‌رود. سنت‌های تاریخی در قرآن کریم، ص١٣۵ 🆔 @shahidsadr
🎥 صحبت صدر٣ 🔻 گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی درباره آثار و اندیشه‌های شهید صدر سومین برنامه: روایت «نا» ✅ با حضور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا جوان آراسته، نویسنده و پژوهشگر حوزۀ دین و فرهنگ؛ سرکار خانم مهدیه پالیزبان، عضو مؤسسۀ فرهنگی‌تحقیقاتی امام موسی صدر و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی کتاب نا روایت مریم برادران از زندگی شهید صدر است که در مهرماه ١٣٩٩ به چاپ رسید و اکنون پس از یک ماه چاپ سوم این کتاب روانۀ بازار کتاب شده است. ⏰ زمان: جمعه ٣٠ آبان، ساعت ١٩:۰۰ 📱صفحه رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر 🆔 @shahidsadr
💠 صحبت صدر۳؛ روایت نا 🔻 رضا جوان آراسته در «صحبت صدر۳» از نا گفت: مختصر و مفید «نا» کتابی مختصر است که با قلم خوبی نوشته شده؛ فصل‌بندی‌های کوتاهی دارد که خواندن آن را ساده و روان می‌کند؛ وقفه اضافه و زیاده‌گویی ندارد و سبب می‌شود، لُب مطلب سریعاً به مخاطب منتقل شود. کتاب گزارش است تا روایت آغاز کتاب با نوشته‌ای از نویسنده درباره چرایی نوشتن این اثر همراه است؛ او این مقدمه را به‌زبان روایت نوشته که فوق‌العاده جذاب است، ولی بعد از پیش‌گفتار تمامی متن در قالب گزارش روان نوشته شده است. مخاطب صدر انسان معاصر بود شهید صدر مخاطب دین را انسان معاصر و نه‌فقط مسلمین می‌دانست. در مورد فردی صحبت می‌کنیم که مربوط به چند دهه قبل است؛ هنوز عراق کمونیستی بود و انقلاب ایران رخ نداده بود؛ او آن دوره در مورد فلسفه نوشت، درحالی‌که امروز هم نگاه فلسفی به دین با گلایه همراه است. صدر جلوتر از زمانه خود بود ایشان در چند دهه قبل فلسفتنا و اقتصادنا را نوشت، درحالی‌که ما بعد از ۴۰ سال از انقلاب به فکر اقتصاد اسلامی افتاده‌ایم؛ بنابراین صدر از زمان خود جلوتر بود. ارتباط با جامعه دغدغه صدر بود شهید صدر نقطۀ قوت مرحوم شریعتی را در این می‌دانست که بلد است با مردم حرف بزند. صدر مسئلۀ ارتباط با جامعه را می‌بیند و مشکلات را حس کرده و برای آن پاسخ می‌یابد، نه صرفاً دست به تحقیق کتابخانه‌ای بزند. برای مردم روزگارش می‌نوشت طبق مطلب کتاب «نا» صدر وقتی رساله عملیه می‌نویسد، بخش‌هایی از آن را که نوشت به اقشار مختلف مردم و به خصوص دانش‌آموزان داد تا نظر آنها را بگیرد که می‌فهمند یا خیر؛ یعنی رساله می‌نویسد تا مخاطب آن را بفهمد، درحالی‌که همین الآن رساله عملیه داریم که مخاطب نمی‌تواند آن را بفهمد. حمایت کامل از انقلاب براساس «کتاب نا» ابوعلی، فرستاده رژیم بعث عراق، به‌سراغ شهید صدر رفت و از او خواست که از انقلاب ایران حمایت نکند و فتوای حرمت همکاری با حزب بعث را با حزب‌الدعوة جایگزین کند و در این صورت رئیس‌جمهور به دست‌بوسی می‌آید و رأی صدر در ادارات عراق نافذ می‌شود و…، ولی صدر نپذیرفت؛ این رفتار صدر حتی سبب گریه فرستاده رژیم عراق شد. 🔻 سرکار خانم مهدیه پالیزبان، نیز در این نشست گفت: نیاز جامعه به شناخت شهید صدر جامعه با همه تحولات رخ داده نیاز به شناخت چنین شخصیت‌ها و اندیشه‌هایی دارد؛ لذا باید به اشکال مختلف به این کار بپردازیم. کتاب نا نقاط قوت زیاد و نقاط ضعف‌هایی هم دارد. ارتباط تنگانگ امام موسی و شهید صدر امام موسی صدر چند سال در نجف بود و هر دو بزرگوار با هم مباحثه داشتند؛ هر دو شخصیت در فقه نوآور و صاحب اندیشۀ درخشانی بودند؛ فکر روشنی داشتند و تیزبین بودند. شهید صدر و امام موسی، مکمل یکدیگر امام موسی، شهید صدر را آینده حوزه و بسیار برجسته و متفکر می‌دانست؛ متأسفانه سند و مدرک زیادی از ارتباط ایشان باقی نمانده، ولی هرکدام در بخشی از اندیشه‌ها مشترک بودند و در برخی موارد هم روش مختلفی در اصلاح جامعه داشتند؛ امام موسی در جایگاه مجلس اعلا در برهه‌هایی که فشار بر صدر زیاد بود تلاش کرد تا این فشارها کم شود.به نظر می‌رسد اگر امام موسی ربوده نمی‌شد، قطعاً حمایت زیادی از صدر می‌کرد و تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را رقم می‌زدند. انتخاب آگاهانۀ رسالت‌های زندگی امام موسی آگاهانه لبنان و فعالیت منطقه‌ای اسلامی را انتخاب کرد و شهید صدر هم آگاهانه حوزه را انتخاب کرد تا وضعیت حوزه و مرجعیت را ساماندهی کند. این طور نبود که همه‌چیز بر این دو شخصیت تحمیل شده باشد و صدر مجبور باشد در حوزه بماند و امام موسی در لبنان و دیگر کشورهای اسلامی فعالیت کند. 🔗 گزارش کامل این نشست را اینجا ببینید. 🆔 @shahidsadr
⚠️ کتاب‌خوانی تعطیل نیست تازه‌های نشر پژوهشگاه شهید صدر را با ٢٠درصد تخفیف + ۵٠٠٠تومان تخفیف ارسال پستی از فروشگاه سایت پژوهشگاه شهید صدر تهیه کنید. نا شرح‌صدر سنت‌های تاریخی در قرآن کریم علوم قرآن زمان: تا پایان تعطیلات کرونا 🆔 @shahidsadr
💠 نتیجۀ وادادگی در برابر غرب در حدیث صحیحی از معصومان علیهم‌السلام اشاره شده که در عصر غیبت، مؤمنی که دین خودش را نگه دارد همانند کسی است که زغال افروخته‌ای را در دست نگه داشته باشد. بله، مؤمنِ دیندار مانند کسی است که زغال افروخته در دست نگه داشته است؛ زیرا دینداری در این عصر خلاف قاعده و نادر شده است. اوضاع به‌گونه‌ای شده که نگه داشتن دین و تمسک به آن و اینکه فرد بی‌هیچ تزلزل و ناآرامی و بی‌هیچ درنگ و خودباختگی در راه دین استوار بماند، مانند نگه داشتن زغال افروخته در دست است؛ یعنی نوعی قربانی شدن و شکنجه است که مؤمن راستین، با چنین حالی سعی می‌کند در راه خدای متعال باقی بماند؛ چون او با این مقاومت و ایستادگی با جریانی بزرگ و توفنده رودررو می‌شود؛ جریانی که به سرتاسر جهان اسلام هجوم آورده است. آری، به همۀ جهان اسلام حمله کرده است، اما با درجات مختلف… اگر می‌خواهید فرجام ما در عراق یا مصر یا ایران یا هر نقطۀ دیگری از جهان اسلام را ببینید، به آن دسته از کشورهای اسلامی نگاه کنید که از اروپا بیشتر استقبال کردند و در برابر تمدن اروپا از خود وادادگی بیشتری نشان دادند؛ به ترکیه و فرجام ترکیه نگاه کنید: وادادگی در برابر تمدن اروپا و دوری از اسلام. این کشور زمانی از کشورهایی بود که بر جهان حکومت می‌کرد، اما نسبت به تمدن اروپا پذیرش و وادادگی بیشتری داشت و در نتیجه، عاقبتش این شد که می‌بینید. [صرفاً به این دلیل که] شکل‌پذیری و هویت‌پذیری آنها از ما بیشتر بود. 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص١۴۶-١۴٧. 🆔 @shahidsadr
💠 واقعی‌ترین هویت یک ملت صادقانه‌ترین و واقعی‌ترین هویت یک ملت، هویتی است که آن را در عرصۀ جهاد و ایثار و ازخودگذشتگی به نمایش می‌گذارد و واضح‌ترین و آشکارترین نمایشی که یک ملت می‌تواند از هویت مبارزهای خود به‌ظهور برساند، نمایشی است که ملت مسلمان ایران ارائه کرده و در نبردهای شریف خود، هویت اسلامی‌اش را متجلی ساخته است؛ چه اینکه در تمام این حماسه‌ها بسیج مردم، تحت لوای اسلام انجام می‌پذیرفت و عواطف و دل‌های مردم بر محور اسلام متحد می‌گشت و این نیروهای معنوی و مرجعیت صالح بودند که ملت را در این مبارزه مقدس رهبری می‌کردند. 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص٢۵٨ 🆔 @shahidsadr
💠 آیین رونمایی از کتاب نا آیین رونمایی از کتاب «نا»، زندگی‌نامۀ شهید سید محمدباقر صدر، نوشتۀ مریم برادران از سوی پژوهشگاه شهید صدر و با همکاری سازمان اسناد و كتابخانۀ ملی برگزار می‌شود. کتاب «نا»، جدیدترین اثر پژوهشگاه تخصصی شهید صدر درباره زندگی و زمانۀ این شهید والامقام است که در قالب زندگی‌نامه داستانی با قلم سرکار خانم برادران چاپ و منتشر شده است. این کتاب که نخستین بار در آبان‌ماه ١٣٩٩ به چاپ رسید اینک چاپ چهارم آن روانه بازار کتاب شده است. 🔻 سخنرانان: آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری سرکار خانم دکتر بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی دکتر مسعود معینی‌پور، مدیر شبکۀ چهار سیما مریم برادران، نویسندۀ کتاب 🔻 مجری کارشناس: جناب آقای شهرام شکیبا زمان: دوشنبه، ١٧ آذر ١٣٩٩، ساعت ١۵ الی ١٧ محل برگزاری: اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی؛ اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانۀ ملی 📽 پخش زنده از صفحات اینستاگرام: پژوهشگاه شهید صدر اندیشگاه کتابخانۀ ملی 🆔 @SHAHIDSADR
💠 قلب‌هایمان را بیازماییم 🔸 خدای سبحان دو ولا را در یک دل جمع نمی‌کند، دو عشق محوری را در یک قلب جا نمی‌دهد؛ یا حب خدا، یا حب دنیا. حب خدا و حب دنیا در یک دل در کنار هم قرار نمی‌گیرند. 🔹 قلب‌هایمان را امتحان کنیم. به‌سراغ قلبمان برویم و امتحانش کنیم، آیا به عشق خدای سبحان زنده است یا با حب دنیا زندگی می‌کند؟ اگر با عشق خدا زندگی می‌کند، سعی کنیم این عشق را عمیق‌تر و استوارتر کنیم و اگر - پناه بر خدا - با حب دنیا زندگی می‌کند، تلاش کنیم که از این بیماری فاجعه‌بار و مرض کشنده نجات پیدا کنیم. 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص١۵١. 🆔 @shahidsadr
💠 احیای فرهنگ اسلامی، به‌معنای پس‌زدن تمدن جدید نیست سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔸 وقتی از فرهنگ اسلامی و جایگزین کردن آن به‌جای فرهنگ غربی و یا هر فرهنگ دیگری که قرآن نیاورده است - با هر شکل و از هر منبعی - سخن می‌گوییم، از امت نمی‌خواهیم که از تمدن جدید و علوم آن دست بردارد؛ چنان‌که برخی ادعا می‌کنند که احیای فرهنگ اسلامی به‌معنای اعادۀ همان زندگی ابتدایی مسلمانان در مدینةالنبی و پس زدن دستاوردهای تمدن جدید در حوزۀ وسایل زندگی و ابزارهای رفاهی است. 🔹 این ادعا، تهمت به اسلام است؛ زیرا فرهنگ غیر از تمدن است؛ فرهنگ نگرش امت به زندگی، و تمدن روش‌های زیستن است که با تحول علوم و اکتشافات تغییر می‌کند. فرهنگ اسلامی بر پایۀ پیوند دادن زندگی انسان به آفرینندۀ حکیمی استوار است که این زندگی را خلق و بهترین نظام را برای آن وضع کرده است و باور دارد که سعادت این زندگی جز با تطبیق نظام الهی بر آن، به‌دست نمی‌آید و هدفی که باید برای این زندگی مدنظر قرار بگیرد، رضای خداوند متعال است که با برپایی جامعه‌ای عادل بر طبق نظام الهی، محقق می‌شود. 📚 بارقه‌ها، ص٢٩١ 🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
💠راز ما شدن؛ بازخوانی و گفت‌وگو درباره کتاب «نا» فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) برگزار می‌کند: راز ما شدن؛ بازخوانی و گفت‌وگو درباره کتاب «نا». کتاب «نا» روایتی واقع‌نما و مستند از زندگی شهید صدر به قلم مریم برادران است که نخستین بار در آبان ماه ١٣٩٩ وارد بازار کتاب شد و اکنون به چاپ پنج رسیده است. 🔻 سخنرانان: آیت‌الله سید منذر حکیم، استاد خارج فقه حوزه علمیه و شاگرد شهید صدر حجت‌الاسلام محمود دعایی، محقق و مدیرمسئول روزنامۀ اطلاعات، از شاگردان امام خمینی و سفیر وقت ایران در عراق سرکار خانم زهرا حائری، از شاگردان شهیده بنت‌الهدی صدر زمان: سه‌شنبه ٢۵ آذر ١٣٩٩، ساعت: ١۴:٠٠ مکان: فرهنگسرای امام(ره) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (نیاوران، خیابان باهنر، بین جماران و سه‌راه یاسر، خیابان امیرسلیمانی) 📺 پخش زنده: صفحۀ اینستاگرام فرهنگسرای امام (ره) صفحۀ اینستاگرام پژوهشگاه تخصصی شهید صدر 🆔 @shahidsadr
💠 اعتراضی بالفعل و همیشگی در اعتقاد به مهدویت هنگامی که از ما خواسته می‌‌شود تا به اندیشه مهدویت به‌عنوان تعبیری از انسانی زنده و معین که همچون خود ما زیست می‌کند و همانند ما انتظار می‌کشد، ایمان بیاوریم، هدف، القای این مطلب به ماست که اندیشه اعتراض مطلق به هر گونه ستم و بیداد که مهدی نمودبخش آن است، هم‌اکنون به‌صورت بالفعل در رهبر معترض منتظَر تجسم یافته است و ایمان به وی، باور به همین اعتراض زنده بالفعل و همگامی با اوست؛ همو که بنابر روایت در حالی ظهور خواهد کرد که رشته بیعت هیچ ستمگری بر گردنش نیست. در احادیث، انگیزشی همیشگی و پیوسته به انتظار فرج به چشم می‌‌خورد و از باورداران به مهدی خواسته می‌‌شود که منتظر او باشند. این انتظار، آن ارتباط روحی و پیوند وجدانی را میان ایشان و آن رهبر معترض و ارزش‌‌هایی که او به آنها اشاره دارد، محقق می‌سازد. 📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام 🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔@shahidsadr
💠 صلابت و عظمت عقیلۀ بنی‌هاشم 🌸 ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها مبارک باد 🔻 شهیده بنت‌الهدی (آمنه) صدر: سخن از زینب کبری سلام‌الله‌علیها دختر امیر‌مؤمنان علیه‌السلام و خواهر حسین علیه‌السلام است؛ آن سلالۀ خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و عقیلۀ بنی‌هاشم، شکوفۀ اهل‌بیت، گل خوشبوی خاندان نبوت آسمانی و شرارۀ درخت مبارکی که اصل و ریشه آن ثابت است و شاخسارش سر در آسمان دارد: زینب سلام‌الله‌علیها. هم او که در گهوارۀ بهشتی فاطمه سلام‌الله‌علیها و دامان پرعطوفت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله رشد کرد و تربیت یافت و گویی از آغاز مهیا شده بود تا پرشورترین صفحات حماسه و جهاد زن مسلمان را رقم زند؛ چراکه از لحظۀ ولادت، «عاشورا» بر سرش سایه‌گستر شده بود. در صفحات کتاب‌های تاریخ و حتی در نوشته‌های شرق‌شناسانی چون رونالدسون در کتاب «عقیدۀ شیعه» و مانس در کتاب «فاطمه و دختران محمد» آمده است که خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آن نوزاد کوچک را به‌تنهایی «لشگری» استوار در برابر وقایع آینده به‌شمار می‌آوردند و از همان ابتدا او را برای رویارویی با حوادث بزرگ آماده و مهیا کردند. هنگامی که امیر مؤمنان علیه‌السلام درباره نقش زینب در وقایع بزرگ آینده با او سخن گفت، زینب سلام‌الله‌علیها با صلابتی بی‌مانند به پدر عرضه داشت: «پدر جان از همه آنها باخبرم. مادرم مرا از آن آگاه ساخته است تا برای آن روزها آماده شوم». شگفتا از صلابت و عظمت عقیلۀ بنی‌هاشم و شگفتا از ایمان و باوری که جان‌های باورمندان را طاقتی فراتر از تصور بشر عطا می‌کند... . 📚 بنت‌الهدی صدر، جایگاه زن در اسلام، ص۷۱ 🆔 @shahidsadr
💠 گسترۀ مفهوم فقر، بسته به سطح معیشت مردم فقیر کسی است که در سطحی از معیشت قرار ندارد که بتواند نیازهای ضروری و کمالی خود را در سطح متناسب با حجم ثروت در سرزمینش برآورده سازد. یا به دیگر سخن، فقیر کسی است که در سطحی از معیشت زندگی می‌کند که میان سطح زندگی او با توانگران جامعه اسلامی فاصله‌ای عمیق وجود دارد. ... اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است: فقر یعنی عدم توانایی در تأمین ساده [و حداقلی] نیارهای اساسی، بلکه همانطور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را به‌معنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است و بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش می‌یابد. این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشۀ توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام به‌جای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق می‌بخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از این دست را درمان این مفهوم ثابت از فقر می‌دانست، هرگز نمی‌توانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بی‌شک شکاف میان سطح معیشت خانواده‌های مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیش‌روی است، بیشتر و بیشتر می‌شد. بارقه‌ها، ص١۶٨ 🆔 @SHAHIDSADR