🟨انگیزه مهمتر از نتیجه
🟡ازآنجاکه پرورش نیت دگرگرا در افراد برای اسلام مهم است، همواره ارزش کار را بر اساس انگیزههای انجام آن ارزیابی میکند، نه نتیجه کار. بنابراین ارزش کار در اسلام به نتایج و دستاوردها و سودی نیست که از آن کار به انجامدهندۀ آن یا به انسانها میرسد؛ بلکه ارزش کار در اسلام به انگیزههای آن و میزان خلوص، دگرگرایی و از خودگذشتگیای وابسته است که در آن انگیزهها وجود دارد.
🟡در اسلام، کار وقتی شریف و نیکو شمرده میشود که با انگیزههای فراشخصی و در راه خدا و بندگانش انجام شود. به هر میزانی که این انگیزهها از خود شخص فراتر رود و بیشتر در راه خدا و بندگان او قرار بگیرد، تعالی و ارزش آن کار هم بیشتر خواهد بود.
📚کتاب انسان و عبادت، صفحه۵۳
🆔 @shahidsadr
❇️مفهوم گستردهی فقر در اسلام
🔰 اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است : فقر یعنی ناتوانی در تأمین ساده [و حداقلی] نیازهای اساسی؛ بلکه همانطور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را بهمعنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است؛ بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش مییابد.
🔰این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشه توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام بهجای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق میبخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از ایندست را درمان این مفهوم ثابت از فقر میدانست، هرگز نمیتوانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بیشک شکاف میان سطح [معیشت] خانوادههای مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیشروی است، بیشتر و بیشتر میشد.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۱۷۶
🆔 @shahidsadr
کرسی علمیترویجی
بههمت دانشگاه قم، دانشگاه یاسوج و شورای عالی انقلاب فرهنگی
با موضوع «تحلیل تطبیقی عدالت اجتماعی»
در رویکرد اسلامی و نئولیبرال با تأکید بر رویکرد شهید صدر (ره) و فردریش فون هایک بهصورت آنلاین برگزار میشود.
ارائهدهنده: دکتر سید عقیل حسینی، عضو هیئتعلمی گروه اقتصاد دانشگاه یاسوج
ناقد: دکتر علی سعیدی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم
زمان: سهشنبه ١۵ تیرماه ١۴٠٠، ساعت ١٠:٠٠ تا ١٢:٠٠
لینک ادوبی کانکت:
https://webinar1.yu.ac.ir/a142020201
🆔 @shahidsadr
🌱 معیار زندگی انسان
🔺اسلام در همه برنامهها و مراحل زندگی انسان برایش معیاری برنهاده که عبارت است از؛ رضای خداوند بزرگ.
🔺 پس هر چیز که منفعت شخصی ایجاب میکند، لزوما حلال و جایز نیست و هر چیز هم که زیانی شخصی به انسان بزند، لزوما حرام و ناروا نیست؛ بلکه هدفی که اسلام برای انسان در زندگی ترسیم نموده، رضای خداوند است.
🔺معیار اخلاقی که همه کارها را با آن میسنجند، آن است که چه اندازه از این هدف مقدس تحقق یافته است. انسانی در راه راست است که این هدف را تحقق بخشد. شخصیت کامل اسلامی آن است که در همه مراحل بر وفق این هدف و در پرتو این معیار و در همین چارچوب عام حرکت نماید.
📚کتاب فلسفه ما، صفحه ۵۶
🆔 @shahidsadr