🌸 چرا امت اسلام باید روز ولادت امام حسین(ع) را جشن بگیرد؟
🔸 استاد شهید آیت الله سید محمدباقر صدر:
امت با ولادت اندیشه آرمانى و رهبرى که آن اندیشه را به ظهور مىرساند، متولد مىشود؛ پس طبیعى است که امت اسلامى روزى مانند این روز مبارک را جشن بگیرد؛ چراکه ولادت حسین و پدر حسین (ع) به نوعى به معناى ولادت خود امت است.
◀️ متن کامل #یادداشت را در اینجا بخوانید 👈
http://yon.ir/9mej1
🔹 بارقهها، ص٢١٨.
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
🌸 كان يعيش بكلّ وجوده حالة الاتّصال باللَّه
🔻 مقطع من کلام الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر یخاطب فیه طلابه أیام هجمات حزب البعث علی الحوزة العلمیة في النجف:
لا تقولوا بأنّ الناس يسخطون لأن الناس على دين ملوكهم؛ لأنّ الملوك وقتئذٍ ماذا كان موقفهم من عليّ بن الحسين؟ هل كان هشام بن عبد الملك أو كان عبد الملك نفسه مع عليّ بن الحسين؟! أكان يحمل مفهوماً صحيحاً أو يبشّر بمفهوم صحيح عن عليّ بن الحسين؟! لكنّ الناس أنفسهم كانوا مجذوبين إلى الإمام عليّ بن الحسين؛ لأنّه كان يعيش بكلّ وجوده حالة الاتّصال باللَّه.. حالة الاتّصال باللَّه بالرغم من أنّها كمال للإنسان هي بحدّ ذاتها طاقة للنجاح في خطّ العمل؛ لأنّ هذا الاتّصال باللَّه سوف يضع قاعدة لأخلاقيّة الإنسان العامل، أخلاقيّة الإنسان العامل التي لا يمكن أن تتكوّن عند الإنسان إلّا إذا كان يعيش حالة الاتّصال باللَّه سبحانه وتعالى عيشاً تفصيليّاً.
🔹 ومضات، ص ٤٤٦.
🔸 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
🌸 همواره و با همه وجودش در حال اتصال با خداوند متعال بود
🔻 بخشی از سخنرانی شهید آیتالله سید محمدباقر صدر در جمع طلابش در ایام حملات حزب بعث به حوزه نجف:
نگویید: مردم به این دلیل از ما خشمگین میشوند که «الناس علی دین ملوکهم»؛ مردم بر مرام حاکمانشان هستند. مگر حاکمان زمان امام علیبنالحسین علیهماالسلام چه موضعی نسبت به آن حضرت داشتند؟ آیا هشام بن عبدالملک یا خود عبدالملک با امام علیبنالحسین علیهماالسلام همراه بودند؟! آیا مفهومی صحیح از امام علیبنالحسین علیهماالسلام را در ذهن داشتند و یا مفهومی صحیح را از ایشان تبلیغ میکردند؟! اما با این همه، مردم مجذوب امام علیبنالحسین علیهماالسلام بودند؛ چراکه آن حضرت همواره و با همه وجودش در حال اتصال با خداوند متعال میزیست. حالت اتصال و ارتباط با خداوند افزون بر اینکه یک کمال برای انسان است، بهخودیخود یک نیرو و انرژی برای موفقیت در مسیر کار هم هست؛ زیرا این اتصال پایه اخلاق انسان عامل را تشکیل میدهد. اخلاق انسان عامل فقط زمانی ممکن است در انسان ایجاد شود که انسان بهطور تفصیلی در حالت اتصال با خداوند متعال زندگی کند.
🔹 بارقهها، ص ۴۸۹
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
✅ الحریة؛ حق ومسؤولیة
🔸الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر:
والحرّية في مفاهيم الحضارة الرأسمالية حقّ طبيعيّ للإنسان، وللإنسان أن يتنازل عن حقِّه متى شاء، وليست كذلك في مفهومها الإسلامي؛ لأنّ الحرّية في الإسلام ترتبط ارتباطاً أساسياً بالعبودية للَّه، فلا يسمح الإسلام للإنسان أن يستذلّ ويستكين ويتنازل عن حرّيته، «لا تكن عبداً لغيرك وقد خلقك اللَّه حرّاً».
فالإنسان مسؤول عن حرّيته في الإسلام، وليست الحرّية حالة من حالات انعدام المسؤولية.
🔹المدرسة الإسلامية، ص ٨٧
🔸 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
✅ آزادی؛ حق و مسئولیت
🔸 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
آزادی در مفاهیم تمدن سرمایهداری حق طبیعی انسان است و انسان میتواند هر زمانی که بخواهد از حق خویش چشمپوشی کند. درحالیکه آزادی در مفهوم اسلامی چنین نیست؛ زیرا آزادی در اسلام ارتباط اساسی با عبودیت در مقابل خداوند دارد. بنابراین اسلام به انسان اجازه نمیدهد که خود را کوچک شمارد و از آزادیش چشمپوشی کند: لَاتَکُن عَبدُ غَیرِك وَ قَد خَلَقكَ الله حُرّاً؛ یعنی بنده دیگری نباش که خداوند تو را آزاد آفریده است. بنابراین در اسلام انسان مسئول آزادی خویش است و آزادی نوعی بیمسئولیتی نیست.
🔹اسلام راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۴۷
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
💠 فانظروا کیف ینظر الإسلام إلی الفقر..
🔻الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر:
إنّ الإسلام يجعل من الدولة وسيلة لتهيئة فرص العمل ومجال الحياة المنتجة لكلّ فرد من الامّة، فإذا لم يكن في طاقة الشخص ممارسة نشاط عملي يهيّئ له الحياة الحرّة الكاملة ولم يكن له معيل، فالإسلام يموّنه بحياة معيشيّة كاملة أو يكمّل النقص في مستواه المعيشي من الفرائض الماليّة التي يجعلها في أموال الامّة، ويحاسبها على أدائها، ولا يعتبرها تفضّلًا ولا امتناناً منهم على الفقراء، وإنّما هي فرائض لازمة، لا كرامة ولا شأن لهم حين يطبّق الإسلام إذا لم يؤدّوها.
بل يذهب الإسلام أكثر من هذا، فيرى أنّ مسألة الفقر والغنى تتّصل بمسألة الإسلام والكفر بالذات، وأنّ الفقر كما يشكّل خطراً على الوجود الاجتماعي للُامّة، كذلك يهدّد بالخطر كيانها الروحي وقيمها الدينيّة، فقد قال أحد رجال الإسلام من الصحابة: «إذا ذهب الفقر إلى بلد قال له الكفر خذني معك».
فانظر كيف ينظر الإسلام إلى الفقر، وكيف يراه شبح السقوط ونذير التدهور في كلّ المجالات. ومن الطبيعي حينئذٍ أن يعمل على إبادته من المجتمع.
🔸ومضات، ص ٢٩٨
🔹 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
💠 ببینید كه اسلام به فقر چگونه مینگرد...
🔻 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
اسلام، حكومت را وسیلهای برای ایجاد فرصت كار و امكان زندگی مولِّد برای همه افراد امت، قرار میدهد. از سویی اگر كسی توانایی انجام فعالیتی عملی كه یك زندگی آزاد و كامل را برای او فراهم كند، نداشته باشد و كسی هم عهدهدار زندگی او نباشد، اسلام یك زندگی معیشتی كامل را برای او تأمین میكند یا فاصله او تا رسیدن به سطح معیشتی مناسب را با تكالیف مالی خاصی برمیدارد؛ تكالیفی كه در اموال امت قرار میدهد و از آنها ادای این تكالیف را میخواهد. اسلام این فرایض را لطف و منّتی از طرف امت بر فقرا، نمیشمارد، بلكه آنها تكالیف لازمی هستند كه در زمان اجرای اسلام، اگر امت آنها را ادا نكنند، شأن و منزلتی نخواهند داشت.
اسلام پا را فراتر از این گذاشته و مسأله فقر و غنا را با اصل مسأله اسلام و كفر گره میزند و باور دارد همانطور كه فقر برای وجود اجتماعی امت، یك خطر به حساب میآید، همچنین كیان روحی و ارزشهای دینی امت را نیز تهدید میكند. برای نمونه، یكی از صحابه میگوید: «وقتی فقر به سرزمینی میرود، كفر به او میگوید مرا هم با خودت ببر».
ببینید كه اسلام به فقر چگونه مینگرد و چگونه آن را شبح سقوط و هشدار بحران در همه عرصهها میداند. طبیعی است كه اسلام با چنین نگرشی به فقر، برای ریشهكن كردن آن از جامعه تلاش كند.
🔸بارقهها، ص ۳۳۲
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
💢 نقش پول و سرمایه در نظام مالی اسلامی
🔹سومین جلسه از سلسله نشستهای «آشنایی با آرا و اندیشههای شهید آیتالله سید محمد باقر صدر»
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر، انجمن علمی تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و انتشارات «بهنشر» سلسله نشستهای آشنایی با آرا و اندیشههای شهید آیتالله سید محمدباقر صدر را در فروردین و اردیبهشت ١٣٩٧ برگزار میکند.
در این نشستها به عرصههای مختلفی از اندیشه این متفکر کمنظیر پرداخته میشود و ضمن بررسی دیدگاههای وی حاضران به پرسشوپاسخ و نقد و بررسی این دیدگاهها میپردازند. با توجه به ظرفیت محدود مخاطبان و نیز دریافت بستههای مطالعاتی، ثبتنام قبلی ضروری است. شایان ذکر است به شرکتکنندگان در این دوره گواهی پایاندوره اعطا خواهد شد.
سومین نشست با موضوع نقش پول و سرمایه در نظام مالی اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر و با حضور دکتر سید کاظم صدر در تاریخ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ١٣٩٧ ساعت۱۱:۳۰ در محل دانشگاه فردوسی، آمفی تئاتر دانشکدهی حقوق وعلوم سیاسی (جنب سالن امام رضا علیه السلام) برگزار خواهد شد.
🔸 علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام با شماره تلفن ٠٩٣٠۴٩١۴٠۴۶ تماس بگیرند.
🆔 @shahidsadr
🆔 @ensanifum
✳️ أفضل عند اللَّه من المتعبّد الذي لا يعمل
🔹الإمام الشهید السید محمد باقر الصدر:
من الناحية الفكريّة حثّ الإسلام على العمل والإنتاج، وقيّمه بقيمة كبيرة، وربط به كرامة الإنسان وشأنه عند اللَّه وحتّى عقله. وبذلك خلق الأرضيّة البشريّة الصالحة لدفع الإنتاج وتنمية الثروة، وأعطى مقاييس خُلُقيّة وتقديرات معيّنة عن العمل والبطالة لم تكن معروفة من قبله، وأصبح العمل في ضوء تلك المقاييس والتقديرات عبادة يثاب عليها المرء، وأصبح العامل في سبيل قوّته أفضل عند اللَّه من المتعبّد الذي لا يعمل، وصار الخمول أو الترفّع عن العمل نقصاً في إنسانيّة الإنسان وسبباً في تفاهته.
ففي الحديث أنّ الإمام جعفراً سأل عن رجل؟ فقيل: أصابته الحاجة، وهو في البيت يعبد ربّه وإخوانه يقومون بمعيشته، فقال عليه السلام: «الذي يقوته أشدّ عبادةً منه».
🔺اقتصادنا، ص ٧٢٤
🔸 قناة مركز الأبحاث والدراسات التخصصیة للشهید الصدر:
🆔 @shahidsadr
✳️ برتر از كسى كه خدا را عبادت نمايد، اما كار نكند
🔹 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
از جنبه فكرى، اسلام كار و توليد را تشويق نموده و آن را داراى ارزش فراوان شمرده و كرامت و جايگاه انسان نزد خدا و حتى خرد او را بهكار ارتباط داده است. بدينسان، بستر مناسب بشرى را براى انگيزش توليد و رشد ثروت فراهم ساخته و معيارهاى اخلاقى و ارزيابىهاى معين از كار و بيكارى را كه تا آن روز شناخته شده نبوده، ارائه نموده است. در پرتو همين معيارها و ارزشگذارىها، كار تبديل به عبادت مىگردد كه انسان با آن پاداش مىيابد و كسى كه در راه تأمين نيازهاى زندگىاش كار كند، برتر از كسى شناخته مىشود كه خدا را عبادت نمايد، اما كار نكند. نيز تنبلى يا شأن خود را بالاتر از كار ديدن، مايه نقص در انسانيت و عامل فرومايگى وى شمرده مىشود.
امام صادق (عليهالسلام) درباره مردى سؤال کرد. گفتند: «نيازمند است و در خانه به عبادت خدا مشغول است و برادران مسلمانش معاش او را تأمين مىكنند». امام فرمود: «كسى كه معاش او را تأمين مىكند، عابدتر از خود او است».
🔺اقتصاد ما، ج ۲، ص ۳۳۴
🔸 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr