🖤 از خویشتن خدیجهای خواهم ساخت
▪️آنگاه آن بانو گفت:...
▪️ای روح مادر بزرگوارم، تو با جهاد زیبایت در کنار سرور رسولان (ص) به من درسی جاودان در دوران مبارزۀ اسلامی دادی و حال، من از خویشتن خدیجهای خواهم ساخت برای علی در محنتی که وی پیش رو دارد.
◾️مادرم، لبیک! لبیک! من صدای تو را در اعماق جانم میشنوم که مرا به مقاومت در برابر حاکمان فرامیخواند.
◾️پس بهزودی نزد ابوبکر میروم و به اومیگویم:
«دروغی گزاف گفتی. اکنون زمام حکومت را که مهار گشته و زین شده، در دست گیر تا روزی که برانگیخته شوی و به دیدارت آید. آن روز، نیکو داوری است خداوند؛ نیکو پیشوایی است محمد؛ و نیکو میعادگاهی است قیامت».
و مسلمانان را هشدار خواهم داد از عاقبت کارشان و آیندۀ سیاهی که با دست خویش برای خودشان ساختهاند.
📚 کتاب فدک در تاریخ، صفحه۳۰
🔰 #معیاری_برای_همیشه
🆔 @shahidsadr
🖤 فدک، مبارزه برای اصالت اسلام
▪️ فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره میکند و مقصود از آن، فقط همان قطعهزمین غصبشده در حجاز نیست. و همین معنای نمادین فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایرهای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود.
▪️حضرت زهرا در این خطبه اهلبیت را وسیلههای رسیدن به خدا در میان بندگان، حجت غیبی او و وارثان خلافت و حکومت پیامبرانش میشمرد و همچنین مسلمانان را توجه میبخشد که به نگونبختی دچار گشتهاند، نسنجیده تصمیم گرفتهاند، به دوران پیشینیانشان بازگشتهاند، در پی سراب رفتهاند و کار را بهدست نااهل سپردهاند.
▪️ این خطبه از فتنهای که مردم به آن درافتادهاند و از انگیزههایی که باعث شد کتاب خدا را کنار نهاده و با حکم آن در مسئله خلافت و امامت به مخالفت برخیزند، سخن میگوید.
▪️پس مسئله، میراث و هدیه [نبوی] نبود، مگر به همان اندازه که این دو، با موضوع سیاست کلان، پیوند مییافت. مسئله در دیدگاه حضرت زهرا، مطالبه زمین و خانه نبود؛ بلکه از نگاه او مسئله، مسئلۀ اسلام و کفر، ایمان و نفاق، و تعیین صریح و شورا بود.
📚 کتاب فدک در تاریخ، صفحه ٧٢
🔰 #معیاری_برای_همیشه
🆔 @shahidsadr
💠 جایگاه برابر زن و مرد در نگاه انسانی اسلام
🔺 از مهمترین ویژگیهای رویکرد اسلام به زن که آن را از دیگر ایدئولوژیها و مکاتبِ پیش از خود متمایز میکند، آن است که اسلام در تمامی احکام، آموزهها و دیدگاههای خود، زن و مرد را از منظر «انسانی» مینگرد.
🔺 نگاه اسلام به زن بهعنوان یک موجود مؤنث، همانند نگاه او به مرد بهعنوان یک موجود مذکر است. اسلام همچنان که مرد را بهعنوان یک انسان موردتوجه قرار میدهد و او را راهنمایی و ارشاد میکند، در بُعد انسانی، زن را نیز با مرد برابر میداند و او را راهنمایی و ارشاد میکند؛ زیرا آن دو از لحاظ کرامت و جایگاه انسانی برابر هستند.
🔺 اما هریک از آنان بنا به مقتضیات و تفاوتهای طبیعی، در اسلام احکام و حقوق خاص خود را دارند و اسلام بر اساس اصل «تقسیم کار بین افراد جامعه»، برای هریک از آنها احکام ویژهای قائل شده؛ و منشأ تفاوت میان احکام زن و مرد نیز در همین است.
🔺 بدین ترتیب تفاوت موجود میان احکام ویژۀ زن و مرد، بهمنظور تأمین نیازها و اقتضائات «زن بودن» و «مرد بودن» در نظر گرفته شده؛ اما در موضوعاتی که به انسانیت انسان ارتباط دارد، مرد و زن با هم تفاوتی ندارند، زیرا از نظر اسلام هر دوِ آنها انسانهایی برابرند.
📚 بنتالهدی صدر، بخشی از مقالۀ «زن و تمدن»
🆔 @shahidsadr