فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 چرا باید آثار شهید سیدمحمدباقر صدر را بخوانیم؟
📍مردی که اصول اسلامی را با نیازهای واقعی جامعه گره زد...
◼ ۱۹ فروردین| چهل و سومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمحمدباقر صدر و شهیده بنتالهدی صدر
🔰 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکههای اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید.
🆔️ @shahidsadr
📍اندیشه صدر
🔸️در چهل و سومین سالگرد شهادت شهید سیدمحمدباقر صدر
🔺️نشست آنلاین| نگاهی به اندیشه شهید صدر
🔺️سخنران: استاد حسن رحیمپور ازغدی
⏰ زمان: یکشنبه ۲۰ فروردین، ساعت ۱۰
🔰 پخش زنده از:
۱. کانال ایتا
https://eitaa.com/shahidsadr
۲. اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/
🆔️ @shahidsadr
🖤 فقط یکی!
📚 کتاب نا، صفحه ۷۹
◼ ۱۹ فروردین| چهل و سومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمحمدباقر صدر و شهیده بنتالهدی صدر
🔰 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکههای اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید.
🆔️ @shahidsadr
May 11
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سید محمدباقر صدر
📹 فیلم نشست نگاهی به اندیشه صدر
🔺 استاد حسن رحیمپور ازغدی
🔺 ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
🆔 @shahidsadr
🖤 بنتالهدی
📚 کتاب نا، صفحه ۲۶
◼ ۱۹ فروردین| چهل و سومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمحمدباقر صدر و شهیده بنتالهدی صدر
🔰 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکههای اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید.
🆔️ @shahidsadr
▪️شب درک رسالت
🏷 بخشی از پیام شهید صدر به مراسم شب قدر دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه بغداد. ۱۳۸۸ ه.ق
📚 کتاب بارقهها، صفحه ۲۶۴
🆔️ @shahidsadr
◼ تکلیف همچنان ادامه دارد
امام وقتی در آن لحظه جانکاه چشم گشود و امام حسن(ع) را دید که می گریست و می دانست درگذشت پدرش درگذشت همه امیدهاست، خواست تا ایشان را هوشیار سازد که خط همچنان برجاست و تکلیف همچنان ادامه دارد...
📚 کتاب امامان اهلبیت علیهمالسلام، صفحه ۳۱۴
🆔️ @shahidsadr
📎حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی در نهمین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر:
🔺تفسیر ترتیبی و موضوعی ارتباطی طولی دارند
✔️ مجموعه دانش اصول فقه در عمل، منطق استدلال و استناد را در دانش فقه تأمین میکند؛ این منطقی که تأمین میکند و بحثهای معرفتشناسانه، روششناسانه و اصول موضوعی را شامل میشود به طور غالب و عام در استدلال و استناد گزارههای شریعت به کار گرفته میشود.
✔️ بخشهایی از تفسیر موضوعی درباره امور اخلاقی و قانونی است، یعنی دنبال همینها هستیم، دنبال عامل مسئولیت اخلاقی، نظریه اخلاقی قرآن کریم، اخلاق اقتصادی در قرآن کریم، نظریه انسانشناسانه در حوزه محرکهای اخلاقی هستیم که خیلی از اینها به طور مستقیم در حوزه مسئولیت اخلاقی و قانونی جای میگیرد بنابراین منطق اصول فقه در استنباط اینها مؤثر است.
✔️ در تفسیر ترتیبی میتوانیم از مباحث الفاظ کمک بگیریم و قواعد حاکم بر فهم دلالات را برای فهم آیات قرآن استفاده کنیم؛ تفسیر ترتیبی قرآن از نگاه شهید صدر مراحلی دارد که ابتدا مفردات و ترکیبات همان آیه است، بعد سیاق، بعد موقعیت در سوره و بعد در منظومه آیات است که از این قسمت آخر به عنوان تفسیر قرآن به قرآن نام میبرند؛ بعد از آن صدق این فهم را با توجه به تعبیرات معصومین هم انجام میدهد.
✔️ نقطه آغاز در تفسیر موضوعی، آیات نیست؛ تفسیر ترتیبی قرآن به مثابه خشتهای خام و مواد برای تفسیر موضوعی استفاده میشود؛ شهید صدر بین تفسیر موضوعی و ترتیبی، نسبتی طولی قائل است یعنی تفسیر ترتیبی مقدمهای برای تفسیر موضوعی است؛ یعنی قبل از اینکه هر آیهای بخواهد در تفسیر موضوعی مشارکت کند، باید اقدامات تفسیر ترتیبی به طور کامل درباره آن طی شده باشد؛ پس مسائل صغروی اصول فقه در تهیه مواد خام تفسیر موضوعی نقش دارد.
✔️ تفسیر موضوعی شهید صدر از سه مرحله استظهار و استنباط و استنطاق، در واقع مرحله استنطاق است؛ در حالی که سقف تفسیر ترتیبی آیات، مرحله استنباط است.
✔️ تلاش روشمند برای فهم گزارههای اسلامی در سه مرحله است؛ یا استظهار که بسندگی به ظهورات متن است، بالاتر از آن استنباط است که همه عوامل مؤثر در فهم متن اعم از دلالت الفاظ از قبیل سیاق و غیره را شامل میشود و مرحله بعد استنطاق است که صحبت درباره تفسیر موضوعی پا گذاشتن به دنیای استنطاق است.
✔️ شما در نظریه قرآنی و استنطاق میخواهید به آن چیزی برسید که شاید قرآن نخواسته است همه آن را در همه ابعاد در این آیه بگوید؛ اما وقتی کنار هم میگذارید و روابط را کشف میکنید متوجه میشوید که زیر آن چه خبر است.
✔️ یک رهاورد روش استنطاقی شهید صدر در تفسیر موضوعی، دسترسی ما به عینیت آن چیزی است که در قرآن یا سنت مطرح است نه به دلالت آیات، دوم اینکه مبتنی بر تجربه بشری است و خاستگاه آن تجربه بشری و صورتبندی پرسشها به وسیله دانشهای بشری است.
🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید.
🆔 @shahidsadr
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
💠امتی برتر از هزاران
🔹وقتی مسلمانان در ماه مبارک رمضان و شب قدر، مراسم میگیرند درواقع در این مراسم لحظات یادبود میلاد دین بزرگی را سپری میکنند که این امت را پدید آورد و محتوای کامل آن را در صحنۀ تاریخ به او بخشید.
🔹بنابراین، این ماه مبارک رمضان و بهطور ویژه شب قدر است که شاهد ولادت این دین و نزول آن بر انسان که در قرآن متجلی شد، بوده است و به همین دلیل این شب قدر از هزار ماه برتر است؛ زیرا یک روز از زندگی امتی دینی که در دستان خود دینی دارد که برایش راه را روشن و اهداف را معین میکند، برای زندگی امتها و ملتها از هزار ماه زندگیِ امتی گمشده که نه هدفی دارد و نه راهی، پُرخیروبرکتتر است.
📚کتاب بارقهها، صفحه ٢۶١
🆔 @shahidsadr
#شبهای_قدر #ماه_رمضان #شهید_صدر #کتاب_خوب
🇵🇸 فلسطین مسئولیت ماست
ای مسلمانان!
ما بیش از همیشه و بهخصوص در این شرایط سخت_که با بزرگترین خطری که اسلام را تهدید میکند؛ یعنی تهاجم صهیونیستهای غدار مواجه هستیم _ نیاز داریم که در برابر خداوند متعال
برای نجات سرزمین مغصوبمان
و بازگرداندن فلسطین به وطن اسلامی،
احساس مسئولیت کنیم
و در این راستا، عزم و اراده، اخلاص و تصمیم برای یک تلاش مجدّانه، دوری از مظاهر پراکندگی و تفرقه و سخنان غیر مسئولانه و سپس توکل به خدا و یاری طلبیدن از او، از مهمترین عوامل پیروزی است.
📚 کتاب بارقهها، صفحه ٣۴٩
🆔 @shahidsadr
#شهید_صدر #ماه_رمضان #روز_قدس #فلسطین
📎حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی عبداللهی در دهمین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر:
🔺شهید صدر معتقد است که مفسر باید با نظریه تفسیر به سراغ متن برود.
✔️ دانش تفسیر متن، متون مقدس و بویژه قرآن کریم در فرهنگها و تمدنهای مختلف اهمیت دارد؛ چون فرهنگ و تمدن بویژه فرهنگهای دینی، متنمحور هستند یعنی اغلب مدعیات معرفتی دینی ما مبتنی بر متن قرآن و روایات است.
✔️ چرخش تفسیری اصطلاح مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ دانش تفسیر دانشی نو نیست بلکه از زمانی که انسان در اجتماع زندگی کرده است برای فهم کلام یا نوشته دیگر، تلاش کرده است روشها قواعد و ابزار فهم مخاطب خود را به دست آورد و ارتباط زبانی برقرار کند؛ اما در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، با تحول در دانش تفسیر مواجه هستیم که میتوان آن را چرخش تفسیری خواند.
✔️ تفسیر در دوره معاصر امری اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است؛ بر خلاف دوره کلاسیک مفسر خود را در بافت تاریخی اجتماعی در نظر میگیرد و با توجه به موقعیت اجتماع، فرهنگ و تاریخی که در آن قرار دارد متن را فهم میکند.
✔️ یکی دیگر از ویژگیهای تفسیر معاصر، فعال بودن مفسر است؛ مبانی و پیشفرضها و تجربیات و منظرهای مختلف مفسر بر فهم و تفسیر متن موثراست؛ به نظر شهید صدر مجاز هستیم که در تفسیر متن، فعال دخالت کنیم و پیشفرضهای خود را ارائه کنیم؛ یعنی مفسر فعال است اما تا حدودی.
✔️ در تفسیر معاصر قلمروهای مختلفی دست به دست هم میدهند تا دانش تفسیر متن اتفاق بیافتد؛ اینها را رویکرد بین الاذهانی یا انتقادی به تفسیر مینامند؛ نشانهشناسی، زبانشناسی، نقد ادبی، فلسفه زبان، هرمنوتیک فلسفی و دانش های مختلفی دست به دست هم دادهاند.
✔️ دو علم فلسفه زبان و هرمنوتیک فلسفی را دانشهایی هستند که در روزگار ما بیشترین سهم را در مباحثات دانش تفسیر دارند؛ هرمنوتیک را بررسی و مطالعه تفسیر به صورت کلی تعریف کردهاند که خواه تفسیر متن، گفتوگو یا سخن شخص باشد؛ هرمنوتیک دانش بررسی یا مطالعه تفسیر متن است.
✔️ به گمان من ارتباط دانش تفسیر آن گونه که منتشر شده از عدم ارتباط با فلسفه زبان و دانشهای دیگر رنج میبرد؛ اما آنجا که مفسران به دانشهای مختلف مانند قرآن و حدیث روی نیاوردهاند، میبینیم که باید به صورت جدیتر وارد شویم و نقش دانشهای زبانی و فلسفه زبان را در علم و دانش تفسیر متن در نظر بگیریم.
✔️ شهید صدر تفسیر ترتیبی را خیلی مهم نمیدانند بلکه تفسیر اجتماعی یا موضوعی را مهم می دانند؛ نکته برجسته روش تفسیری شهید صدر آن است که شهید صدر میخواهد تفسیر، نظریه تفسیر متن داشته باشد؛ شهید صدر معتقد است که مفسر باید با نظریه تفسیر به سراغ متن برود که این بسیار مهم است؛ مفسر باید وقتی به سراغ تفسیر متن میرود منهج، روش و رویکرد عامی برای تفسیر داشته باشد؛ این عام بودن مهم است.
✔️ اگر کسی با ارتکازات زبانی اولیه به سراغ تفسیر متن برود، در مرحله اول تفسیر باقی مانده است، مرحله اول بررسی فهم زبانی یک متن است. مرحله دوم علاوه بر ارتکازات زبانی، به ارتکازات اجتماعی اشاره میکند؛ اینجا هرمنوتیک مطرح میشود که بحث شهید صدر با بحثی که هرمنوتیستها بیان کردهاند باید قیاس شود.
🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید.
🆔 @shahidsadr
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
💠 عاقبتی برای همه
📌ترسیم مفهوم این آیات قرآنی با مشکل همراه شده است؛ زیرا بهطور عادی، همه مردم ستمکار نیستند. پیامبران، امامان و جانشینان آنها هم در بینشان حضور دارند. آیا این هلاکت و نابودی شامل حال آنها هم میشود؟ حتی برخی، از این دو آیه برای انکار عصمت پیامبران ـ علیهم افضل الصلاة والسلام ـ سوءاستفاده کردهاند.
📌حقیقت آن است که این دو آیه از عقوبت دنیایی سخن میگویند، نه عقوبت آخرتی. این دو آیه از نتیجه طبیعی ستمکاری و سرکشی امت سخن میگویند و در این صورت، این نتیجه طبیعی به ستمکاران یک جامعه اختصاص ندارد؛ بلکه همه افراد جامعه را با خصوصیات و عملکردهای مختلف شامل میشود.
📌در نتیجه ستم و سرکشی بنیاسرائیل، همگی چهل سال سرگردان شدند و این سرگردانی موسی علیه السلام را نیز دربرگرفت.
📚کتاب سنتهای تاریخی در قرآن کریم، صفحه ۶۰
🆔 @shahidsadr
#شهید_صدر #ماه_رمضان #تفسیر_موضوعی #کتاب_خوب