💠 حکومت اسلامی، ضرورت تمدنی
حكومت اسلام تنها يک ضرورت دينى نيست، بلكه علاوه بر آن، ضرورتى تمدنى است؛ زيرا حكومت اسلامى تنها راهى است كه مىتواند استعدادهاى انسان را در جهان اسلامى شكوفا كند، او را تا كانون طبيعىاش در عرصۀ تمدن انسانى بالا برد و آن را از هرگونه تفرقه، وابستگى و سردرگمى كه از آن رنج مىبرد، نجات دهد.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص١٩۶.
#شهید_صدر #حکومت_اسلامی
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 جهتدهی انگیزههای فردی در راستای رسالت اسلامی
سومین عنصر معنویای که هر نهضتی بدان نیاز دارد، انگیزههای فردی است؛ زیرا انسانهای عادی هرچند دارای انگیزههای آرمانی باشند، انگیزههای شخصی آنها اثر بسزایی در زندگی و حرکتشان دارد.
رسالت، انگیزههای آرمانی و روح ایثار و فداکاری را میطلبد و دعوت به رسالت نیز مقداری انگیزههای فردی میخواهد تا حرارت و نیرو و شور آن را افزایش دهد؛ ازاینرو میبینیم که دعوتگران هر رسالتی بسیاری از اوقات پس از گذشت زمانی اندک یا طولانی از دعوت یا پیروزیشان، غرق در انگیزههای فردی میشوند؛ آن انگیزههای آرمانی بهتدریج فرومینشیند و جای خود را به انگیزههای شخصی میدهد، و پس از آنکه انگیزههای آرمانی در نفوس آنان فروکش کرد، رسالت بهانه و وسیلهای میشود برای پرداختن به انگیزههای شخصی.
اما اسلام با دیگر رسالتها فرق دارد ؛ زیرا اسلام انگیزههای خودخواهانه و آرمانی را همزمان به نفع مکتب به خدمت می گیرد. با این توضیح که ماهیت رسالت اسلامی، انسان مسلمان را به این حقیقت قانع میسازد که داشتن اخلاص برای این رسالت و دعوت به آن و ایثار و فداکاری در راهش، پیش از آنکه دستاوردی آرمانی یا اجتماعی باشد، فایدهای شخصی است، و پیش از آنکه احساس آرمانی یا شوری حماسی باشد، سودی است در جهت پاداش و نعمتی که حدی ندارد. بدین سان رسالت اسلامی همۀ انگیزههای انسانی را بهنفع اسلام بسیج میکند و از انگیزههای خودخواهانه، انگیزههای خیرخواهانۀ همساز با مقتضیات انگیزههای آرمانی میسازد.
بنابراین رسالت اسلامی رسالت عقیده و ایمان، رسالت آرزو و امید، و رسالت بسیج همه انگیزهها و نیروهای انسانی است.
📚 رسالت ما، ص١١٠-١١١.
#شهید_صدر #رسالت_اسلامی
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 پیوند عقیده و عاطفه در رسالت اسلامی
اسلام از ضرورت درهم آمیختنِ اندیشه و عاطفه، و پیوند عقیده و مقتضیات آن، یعنی انواعی از احساس، سخن میگوید تا زندگی در عقیده سریان یابد و سرچشمه جنبش و نیروی پیشبرنده شود، نه اینکه صرفاً اندیشه عقلی باشد که نه تپشی دارد، نه احساسی به آن واکنش نشان دهد و نه زندگی در آن جریان بیابد.
… دلیل این پیوند بین مفاهیم و عواطف در اسلام کاملاً روشن است ؛ زیرا اسلام مفاهیم و افکار را جدای از عمل و پیاده شدن نمیخواهد. اسلام مفاهیم و افکار را بهعنوان نیروهای محرک برای ساختن زندگی کامل در چهارچوب آن مفاهیم و ضمن حدود آن میخواهد و بدیهی است که افکار و مفاهیم بهتنهایی چنین کارکردی نخواهند داشت، مگر در صورتی که شکلی عاطفی بگیرند.
📚 رسالت ما، ص١١۴-١١۵.
#شهید_صدر #رسالت_اسلامی
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در ایتا و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr