💠 قطاری از خون لازم است.
انقلاب حسين علیهالسلام يک مرحله تاريخی نبود، بلکه تعبيری بود از حالت امتی که به اين وضعيت اسفبار افتاد و به چنين جنايت تاريخی نفرتآوری دست يازيد. امروز اين حالت باز تکرار شده است. امت اسلامی در همان وضعيتی بهسر مي بَرد که امت در زمان امام حسين علیهالسلام در آن بهسر میبُرد…
پس ناچار اين حرکت، حسينی جديد، زينبی ديگر و مردانی همچون ياران حسين علیهالسلام میخواهد؛ که اين امری محال است؛ زيرا برای هيچ انسانی ممکن نيست همه ويژگیهای حسين علیهالسلام و عناصر انقلاب او را بهطور کامل داشته باشد.
چون اين امر محال است، پس بايد قطاری از خون به راه افتد و انبوه هنگفتی از فداکاری بهپا شود که در مجموع خود بخشی از عناصر سوگنامۀ طفّ را شکل دهد، تا وجدان اين امت مرده را تکان دهد و احساسات و عواطفش را بيدار کند .
بر عهده مسلمانان است که همواره در اوج آمادگی برای اجابت ندای اسلام باشند تا هرگاه فرياد برآورد، به ياریاش بشتابند. شايد بازگشت به واقعيت رسالتی ارزشمند در قطار خون نهفته باشد .
📚 امامان اهلبیت، ص۴٩٢-۴٩٣.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
💠 تعجب غربگرایان از بانکداری اسلامی
انديشۀ «بانک بدون ربا» بهمنظور ارائۀ الگوى عملى از بانک اسلامى مطرح شد. البته اين انديشه براى كسانى كه ذهنياتى آكنده از روح تقليد دارند و پذيراى وضع فاسد موجود شده و با تصورات انسان غربى به زندگى و نهادهاى اجتماعى خوگرفتهاند، شگفت و باورنكردنى به نظر رسيد. يكى از مسلمانان، كه روند انحراف در جامعۀ اسلامىِ ما او را به سرحد وزارت در كشورش رسانده بود، از اين شگفتى با بچگى و سادگى تمام براى من چنين تعبير كرد: وقتى من نام «بانكدارى بدون ربا» را شنيدم به همان ميزان شگفتزده شدم كه بشنوم انسانى از «دايره مربع» سخن بگويد.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٣٩.
برای آشنایی با دکترین بانک اسلامی نک: اسلام راهبر زندگی، ص٢٣٣.
🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
🏴 دنیای پس از رسول خدا(ص)
ما از زمان وفات رسول خدا کی زندگی باآرامش و باثبات داشتهایم؟
📚بارقهها، صفحه ۴۷۰
💠 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکههای اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید.
📌 @shahidsadr
🏴 روز پایان وحی
امروز به مناسبت بزرگترین فاجعه در سراسر تاریخ بشر گرد هم آمدهایم. به مناسبت فاجعهای دوسویه که یک سوی آن انقطاع وحی از تاریخ بشریت است؛ وحی پدیدهای است که انسان در طول تاریخ خود هیچ پدیده دیگری نمییابد که در فرهمندی و شکوه و اثرگذاری در زندگی و اندیشه آدمی همانند یا همپای آن شود.
سوی دیگر این حادثه، پیدا شدن انحراف درون جامعه اسلامی است که بر اثر دسیسه گروهی از مسلمانان پس از درگذشت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نمود یافت و راهی که از سوی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و از سوی خداوند متعال مقرر شده بود، به کجراهه کشیده شد.
این روز ناخجسته، آغاز انحرافی درازدامن و فرجام وحیی طولانی و نیز پایان روزگاری برخوردار از وحی بود که ـ بر پایه برخی روایتها ـ در وجود یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر نمود داشته است.
این روز، سرآغاز تیرگیها و سختیها و اندوهها، و خاستگاه حادثهها و بلایایی بود که در رویدادهای تاریخ جهان اسلام پس از درگذشت پیامبر والا رخ نمود. این رویدادها با حادثهای که در این روز رخ داد، همه پیوندی سخت و استوار دارند.
📚 امامان اهلبیت، ص۸۱.
🆔 @shahidsadr