🌎☘
️﴿ وَالاَرضَ بعدَ ذلکَ دَحاها﴾
💠 فردا بیست و پنجم ذیالقعده، روز «دحوالارض»، روزى است كه رحمت خدا در زمین منتشر و خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید. از این روز، بخش هایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل امروزین درآید.
🕋 مطابق روایات، اولین نقطهای که از زیر آب سر برآورد مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود.
به نظر برخی از مفسران، آیه ۳۰ سوره نازعات ️﴿ وَالاَرضَ بعدَ ذلکَ دَحاها﴾ ️به همین واقعه اشاره دارد.
شب بيست وپنجم ماه ذی القعده در بیان روایات، جزء شبهاى بسيار شريفی است كه رحمت خدا در آن نازل مىشود.
🔻رویدادهای بزرگ دیگری نیز بر شرافت این روز افزوده که در برخی از روایات به آنها اشاره شده:
▫️میلاد حضرت ابراهیم(ع) و حضرت عیسی(ع)؛
▫️ساخت کعبه توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) و نصب حَجَرالاَسود؛
▫️خروج رسول اکرم(ص) از مدینه به سوی مکه، به قصد حجة الوداع؛
▫️نشستن کشتی نوح (ع) بر کوه جودی؛
▫️روز قیام قائم آل محمد (عج) طبق برخی روایات.
▫️▫️▫️
🔅امام رضا علیه السلام:
علّت قرار گرفتن كعبه در وسط زمين، آن است كه دحو الأرض (گسترش خشكى) از آن جا شروع شد، ... و آن نقطه، نخستين قطعهاى از خشكى است كه در زمين نهاده شد؛ زيرا آن جا وسط [كره زمين ]است تا فاصله مردم شرق و غرب با آن، يكسان باشد.
◌ حکمت نامه رضوی، ج۴ ص۱۳۳
@shahidsalehi72🌹
﷽
💠 #اعمال روز ۲۵ ذیقعده
🔰 روز #دحوالأرض
🔹يكي از آن چهار روز است كه در تمام سال به فضيلت #روزه ممتاز است.
۱)روزه ( مثل روزه ۷۰ سال یا کفاره ی روزه ۷۰ سال و هرچه میان آسمان و زمین است برای او استغفار کنند. روزه گرفتن این روز و عبادت شبش مثل ۱۰۰ سال عبادت است)
۲)#عبادت و ذكر خدا
۳)#غسل
۴)دو ركعت #نماز (در وقـت چـاشت)
🔅 در هر ركعت: حمد + ۵ بار سوره شمس
⬅️ بعد از سلام نماز:
🔆 لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَليِّ الْعَظيمِ
⬅️ پس دعا كند و بخواند:
🔆 يامُقيلَ العَثَراتِ اَقِلْني عَثْرَتي، يامُجيبَ الـدَّعَـواتِ اَجِـبْ دَعْـوَتي، يـاسامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتي، وَارْحَمْني وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتي وَما عِنْدي، يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ.
۵)خواندن اين دعا:
🔅 اَللَّـهُمَّ داحِيَ الْكَعْبَةِ، وَفـالِقَ الْحَـبَّةِ وَصارِفَ اللَّزْبَةِ، ....⬅️ مفاتیح الجنان
۶)زيارت حضرت #امام_رضا عليهالسلام
📿التماس دعا
@shahidsalehi72🌹
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✘ از وقتی بچهم بی حجاب شده، از چشمم افتاده!
🎤#استاد_شجاعی
@shahidsalehi72🌹
16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫علامه جوادی آملی :
💚بهترین دل آن است که ظرفیتش برای مطالب فراوان باشد
@shahidsalehi72🌹
📣#اطلاعیه
🔰شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مازندران طی اطلاعیه ای اعلام کرد:
📌تداوم راهپیمایی جمعه های خشم در حمایت از مردم مظلوم غزه همزمان در سراسر استان مازندران
📆زمان:
جمعه ۲ خرداد ۱۴۰۴ بعداز نماز عبادی سیاسی جمعه
📍مسیر راهپیمایی:
از میدان شهدا بسمت میدان ساعت
#جمعه_خشم
#انتشار_حداکثری
💠شـورای هـماهنگی تــبلیـغات اسـلامی
اســتـان مــازنـدران💠
🌹روزمان را با ۱۹ #بسم_الله_الرحمن_الرحیم و کلام الهی شروع می کنیم
✨ثواب تلاوت را هدایت می کنیم به نیابت از تمام انبیاء و امامان و شهدا به محضر امام زمان عج الله و مادر بزرگوارشان
#دویست_وهجدهمین_روز
#جمعه۱۴۰۴/۳/۲
#سوره_مبارکه_فاطر_آیه۴الی۱۸_ص۴۳۶ـ۴۳۵
🥀 فضیلت سوره فاطر:
✨از پیامبر(ص) نقل شده است هر کس سوره فاطر را بخواند، سه در از درهای بهشت در روز قیامت او را به سوی خود دعوت میکند تا از هر کدام که میخواهد وارد شود.
✨ امام صادق(ع) می فرمایند: هر کس سوره سبأ و فاطر را در شب بخواند، خدا او را حمایت و حفظ میکند و هر کس در روز بخواند ناراحتی به او نمیرسد، و خدا آنچنان خیر دنیا و آخرت به او میبخشد که تاکنون این اندازه بر قلب او خطور نکرده و آرزو ننموده است
🥀دعای صبحگاهی
🤲اللهم انصر الاسلام و المسلمین
واخذل الکفار و الیهود والمنافقین والوهابیین والداعشیین
🤲اللهم انصر إمام زماننا وانصر قائدنا الإمام خامنه ايّ
«آمین یا رب العالمین»
#ره_توشه_اخروی
#التماس_دعا
🌹ڪانٰالشَھٖید
اَحمَدصٰالِحےٖمَلِہ🌹
@shahidsalehi72
━━⊰⊰⊰❀🇮🇷❀⊱⊱⊱━━
🌹ڪٰانٰالشَھٖیداَحمَدصٰالِحےٖمَلِہ🌹
🌹روزمان را با ۱۹ #بسم_الله_الرحمن_الرحیم و کلام الهی شروع می کنیم ✨ثواب تلاوت را هدایت می کنیم به ن
#تفسیر
✨تلاش پیامبر(ص) برای هدایت مردم
در آیه هشتم خداوند خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: «مبادا بر اثر شدت تأسف و حسرت بر وضع آنان (گمراهان)، جان خود را از دست بدهی». مفهوم این آیه را مانند مفهوم آیه سوم سوره شعراء دانستهاند که میفرماید: «شاید خودت را میخواهی از غصه هلاک کنی که چرا ایمان نمیآورند». به گفته مکارم شیرازی این تعبیر نشان میدهد پیامبر اسلام(ص) تا چهاندازه دلسوز مردم بوده و در انجام رسالت خویش اصرار و پافشاری داشتهاست.
✨هدایت و گمراهی در گرو انسان یا خدا؟
در آیه هشتم آمده است: «خداوند هر که را بخواهد گمراه و هر که را بخواهد، هدایت میکند». ممکن است کسی تصور کند که بر اساس این آیه، اختیار از انسان نفی میشود؛ اما بنا بر نامه امام هادی(ع) به مردم اهواز که طبرسی آن را در کتاب الاحتجاج نقل کرده است این آیه را میتوان بر دو گونه معنا کرد:
۱. اینکه خداوند توانایی هدایت کردن هر آنکه بخواهد و یا گمراه کردن هر آنکه بخواهد را دارد، ولی اگر آنها را به یکی از این دو مجبور کند، دیگر ثواب و عقابی وجود نخواهد داشت.
۲. هدایت از جانب خداوند به معنای شناساندن است، [یعنی راه هدایت را به بندگان نشان میدهد،] مثل آیه هفدهم سوره فصلت؛ در این حالت تصمیمگیری همچنان بر عهده انسان است
برخی از مفسران معتقدند هدایت و ضلالت هر کدام دو مرحله دارند؛ مرحله اول، اختیاری و مرحله دوم، خارج از اختیار انسان است. پس از هدایت عامّی که نسبت به همه انسانها صورت گرفته است (إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً)، آنان به اختیار خود، یا راه هدایت را انتخاب میکنند یا راه شقاوت و ضلالت را. اگر هدایت را انتخاب کنند، هدایت خاص و توفیق الهی شامل حال آنان خواهد شد (وَ الَّذينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدى)؛ اما اگر گمراهی را انتخاب کنند، گمراهیها و مجازاتهایی را به دنبال دارد که این گمراهی دوم به فرمان خدا و در حقیقت بازتاب نافرمانی انسان از مسیر حق است. از این رو منظور از آیاتی که گمراهی را در اختیار خدا میدانند، گمراهی دوم است.
به این گمراهی اصطلاحاً ضلالت مجازاتی یا اضلال مجازاتی نیز گفته شده است.
✨قبولی اعمال در گرو پذیرش ولایت ائمه
«إِلَیهِ یصْعَدُ الْکلِمُ الطَّیبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ: سخنان پاکیزه به سوی او بالا میرود، و کار شایسته به آن رفعت میبخشد». روایاتی که در تفسیر این آیه آمدهاند، مراد از «الکلم الطیب: گفتار نیکو» را شهادت به یگانگی خداوند، نبوت پیامبر(ص)، ولایت امیرالمؤمنین(ع) و دیگر ائمه دانستهاند و «والعمل الصالح» را اعتقاد قلبی به این شهادت ذکر کردهاند. شیخ کلینی در کتاب کافی روایتی را از امام صادق(ع) در مورد این آیه نقل کرده که فرمود: «منظور (از عمل صالح) ولایت ما اهل بیت است (در حالی که با دستش به سینهاش اشاره میکرد). پس هر کسی که ولایت ما در سینهاش نباشد، خداوند هیچ عملی از او را بالا نمیبرد (نمیپذیرد)».
✨استدلال وهابیان بر ممنوعیت توسل به اموات
در آیه ۲۲ آمده است: «و زندگان و مردگان یکسان نیستند. خداست که هر که را بخواهد شنوا میگرداند؛ و تو کسانی را که در گورهایند نمیتوانی شنوا سازی».
وهابیان به این آیه استدلال میکنند و میگویند توسل به اموات خواه ارواح انبیا و اولیای الهی باشد باطل است. چراکه بر اساس این آیه، اموات صداها را نمیشنوند و نمیتوانند احتیاجات انسانهای زنده را برآورده کنند. در مقابل، علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت و متصوفه معتقدند مردگان در عالم برزخ، زندگی برزخی دارند. آیات متعددی نیز در این زمینه وجود دارد.
آنان معتقدند در این آیه (آیه ۲۲ فاطر)، کافرانی که قابل هدایت نیستند به اجسادِ در قبر تشبیه شدهاند که سخن گفتن با آنان بیفایده است. و منظور آیه، نفی مطلق شنیدن اموات نیست چرا که در کتب معتبر اهل سنت آمده است كه پيامبر(ص) در روز جنگ بدر دستور داد اجساد كفار را بعد از پايان جنگ در چاهى بيفكنند، سپس آنها را صدا زد و فرمود: آيا شما آنچه را كه خدا و رسولش وعده داده بود به حق يافتيد؟ من آنچه را خداوند به من وعده داده بود به حق يافتم. در اينجا عمر اعتراض كرد و گفت: اى رسول خدا! چگونه با اجسادى سخن میگويى كه روح در آن نيست؟! پيامبر(ص) فرمود: ما أنتم بِأسمع لِما أقول منهم! شما سخنان مرا بهتر از آنان نمیشنويد.