♨️ گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیسجمهور شهید و همراهان، منتشر شد
🔹در این گزارش، که نتیجه تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری است، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و بررسیها، این نتایج را درپی داشت :
🔹۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـ از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه ، شامل تعمیرات اساسی ، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.
🔹۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات 4 سال اخیر بالگرد ، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.
🔹۳ - گزارش اسناد و مکاتبات انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری ، واگذاری بالگرد ، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز ، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها ، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت شد ، که با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
🔹۴ - نقشههای پروازی از تبریز به پل آغبند ، سد "قیز قَلعهسی" و از آنجا ، به سمت پالایشگاه تبریز هم ، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد ، که بالگرد ، در مسیر پیشبینیشده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.
🔹۵ - رایانه دستی همراه خلبان بالگرد (از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد ، و که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد ، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد
قیزقلعهسی و از آن نقطه ، به هنگام برگشت ، تا زمان وقوع سانحه ، منطبق با "مسیر از قبل تعیین شده" بوده است.
🔹۶ - قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد ( یعنی موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی) ، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ، آزمایش شد ، و هیچ عیوب موثر در سقوط بالگرد ، وجود نداشته است.
🔹۷ - گزارش های سازمان هواشناسی ( یعنی هوای حاضر ، پیشبینی و اخطارهای وضعیت های جوی ناپایدار) از روز قبل ، و همچنین روز حادثه ، بررسی کارشناسی شد ، که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
🔹۸ - اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل171) پس از پیادهسازی ، بررسی شد ، که در این سامانه هم ، هیچ پیام و اعلام وضعیت اضطراری ، از سوی خلبان بالگرد ، اعلام نشده است.
🔹۹ - بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی ؛ در نتایج آزمایشات سمشناسی و آسیب شناسی روی پیکر مطهر شهدا ، هیچ مورد مشکوکی ، اعلام نشده است.
🔹۱۰ - قطعات و سامانه های بالگرد ، بررسی کارشناسی شد ، و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها ، وجود نداشته است.
🔹۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی ، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر ، بررسی کارشناسی و تخصصی شد ، که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام میشود.
🔹در جمع بندی این گزارش، آمده است:
با عنایت به موارد ۱۱ گانه و بررسیهای دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشهای متعدد و نتایج آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح، این است که:
علت اصلی سقوط بالگرد، "شرایطِ پیچیده اقلیمی و جوی منطقه ، در فصل بهار"، در بوجود آمدن ناگهانی "توده غلیظ مه متراکم و بالارونده"، به سمت ارتفاع ، و برخورد بالگرد، با کوه تشخیص داده شد.
بنی فاطمه-دلم گرفته (3).mp3
14.58M
دلم گرفته
دلم برای امام بی حرم گرفته
دل تموم عاشقا رو غم گرفته
#شهادت_امام_حسن(ع) را به همه شیعیان جهان تسلیت عرض میکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مولا علی (ع):
محمد طوری غذا نمیخورد که دهانش را پر کُند
از همه لاغرتر بود
شکمش از همه خالیتر بود
خانهی مجلل نساخت
دنیا را به او نشان دادند اما نپذیرفت
بر روی زمین مینشست و غذا میخورد
مثل بردگان ساده مینشست
و لباس خود را با دست خود میدوخت
از پستان دنیا شیر نخورد
از زیورهای آن فاصله گرفت
و سرانجام با شکم گرسنه از دنیا رفت
🔹 @Afsaran_ir
14.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♨️ نماهنگ | امام رضا علیهالسلام ولی نعمت ملت ایران
Mojtaba Ramezani - Be Ali Begoo (128).mp3
11.56M
به علی بگو آقا جون؛
حواست به منم باشه
آخه دل خوشی عرب و عجمی
به علی بگو دلتنگم..
#شهادت_امام_رضا_ع
موقع اذان،می ايستاد کنار جاده تا نمازش رو بخونه. اصلا راه نداشت،بعد از شهادتش، يکی از بچه ها خوابش رو ديده بود؛ توی مکه داشته زيارت می کرده،يک عده هم همراهش بوده اند. گفته بود: تو اينجا چي کار می کنی؟ جواب داده بود: به خاطر نمازهای اول وقتم، اينجا هم فرمانده ام.
"شهید مهدی زین الدین"
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر این فیلم برای مسیر پیاده روی اربعین بود یه عده خودشونو به شونصد قسمت مساوی تقسیم میکردن، ولی چون اینجا شماله کسی کار نداره..