🔻فراخوان دومین دورۀ جشنواره ادبی «مباهله»
اطلاعات بیشتر:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10862
☑️ @ShahrestanAdab
🔻یکی از ده نفر
(#مجید_قیصری به روایت #پرویز_شیشه_گران)
▪️«...من همان موقع داستانهای ایشان را خواندم و لذت بردم و حس کردم که آقای قیصری یکنویسندۀ دیگر است و در داستان کوتاه متفاوت عمل میکند. معلوم بود که نویسندۀ قدری است و خواهد شد. فرقش با باقی نویسندهها این بود که شعار نداده بود و از لحاظ فنی و تکنیکی، به تمام معنی داستان کوتاه بود و ویژگی موجزبودن و تعلیق و مختصات داستان کوتاه را در آثارش داشت. خیلیها مینوشتند و خاطره را با داستان اشتباه میگرفتند و خیال میکردند داستان نوشتهاند، درحالیکه خاطره بود. یا اینکه داستان مینوشتند، ولی داستانهای قدرتمندی نبود. آقای قیصری اما داستانهایش هم حسوحال داشت و هم تکنیک و هم موجز بود. نیامده بود پشتک و بارو بزند. حسبرانگیز بود و حتی شاعرانه. حس خوبی به آدم دست میداد...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10855
☑️ @ShahrestanAdab
🔻قافله
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با سه رباعی از کتاب تازۀ #امیر_مرادی با نام #سزاوار بهروز میکنیم. گفتنیست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیدهاست)
▪️دریاب من، این خستۀ بیحاصل را
این از بد و خوب خویشتن غافل را
بازآمدهام پیش تو تشریح کنم
این مشتِ گرهکردۀ خون را، دل را
▪️آن داغ مدام برقرار است هنوز
از خون تو خاک شرمسار است هنوز
آن قافلهای که راه انداخت غمت
اینقدر بدان که رهسپار است هنوز
▪️من هستم و عالمی عزاپوش من است
من هستم و بیکسی همآغوش من است
این بودن بیثبات این طرز حیات
باریست که مرگوار بر دوش من است
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 «یوم التوپ» به روایت #محمدرضا_شرفی_خبوشان | از کتاب #بی_کتابی
(بیستوپنجمین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب در سالگرد صدور فرمان مشروطیت)
▪️ «... مشروطه همانطور نشسته و مچاله، لولۀ تفنگش را به طرف ما گرفت. دستار سیاه باریکی دور سرش بسته بود، محاسن تُنُکی داشت. بلند شد ایستاد، عبایش از دوشش سُر خورد، افتاد پشت پایش. میتوانستم لرزیدن آن دو پا را که مثل چوب خشک به هم میخورد، حس کنیم.
مشروطه میلرزید. مثل دوک لاغر بود. همه بیاینکه به هم بگوییم، میدانستیم یوم التوپ اگر تمام شود و قزاقها و سربازها درِ اتاق را باز کنند، ما را که مخفی شدهایم، ببینند، ننگ بزرگی است. بدتر از آن، خبر به پالکونیک میرسید، لابد در حیاط قزّاقخانه به شلاقمان میبست یا حبسمان میکرد در انبار. حالا ما مشروطه را داشتیم و میتوانستیم با پارچه پارچه کردنش دلاوریمان را نشان بدهیم و عاقبت خودمان را بهخیر کنیم... »
متن کامل این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10861
☑️ @ShahrestanAdab
🔻اذان
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری سرکار خانم #فاطمه_سالاروند بهروز میکنیم)
▪️- الله اكبر –
از من مگیرید این صدا را
این عطر و بو، این رنگ و رو، این لحظه ها را
در روزگاری این همه تار و سیهکار
از من مگیرید
این ناب را، این کیمیا را
این آبی یکدست خالص را - که میآرد به یادم –
حال بلال و حیرت صبح حرا را
جان مرا از من بگیرید
اما نگیرید این پاک را، این روشنی را، این هوا را
الله اكبر...
از من مگیرید این صدا را.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻گلچینی از بهترین ترانههای #قیصر_امین_پور
(یادداشتی از #عصمت_زارعی در پروندۀ تخصصی #ترانه_خوانی)
▪️«قیصر امینپور یکی از پرکارترین ترانهسرایان شاعر است. بیاغراق میتوان گفت همراه شدن نام شاعر توانمندی مانند او با نام بهترین آهنگسازان، روحی تازه به هوای ترانۀ ایران در دهۀ هفتاد بخشید. بیشتر این ترانهها راعلیرضا افتخاری و محمد اصفهانی خواندهاند. اما هنرمندان بسیاری هم، خصوصاً پس از درگذشت قیصر، سراغ اشعار و غزلهایش رفتهاند و به آهنگسازی و خواندن این آثار پرداختهاند و حتی آلبومهایی با محوریت اشعار او تولید کردهاند. علاوهبراین تکآهنگهای فراوانی هم اشعار وی را به دنیای موسیقی وارد کرد. یکی از ویژگیهای این شعرها که با موسیقی همراه شدهاند، تنوع موضوعات آن است. بهطور مثال در حوزۀ شعر کودک و نوجوان با شعر "بوی ماه مهر" و در حوزۀ شعر محلی و بومی با غزل بختیاری "سوز قصیلی" میتوان قیصر را در هیئتی متفاوت دید...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10543
☑️ @ShahrestanAdab
🔻او را صدایی اهورایی بود | یادداشتی از #مهدی_نعلبندی
(در سالگرد درگذشت مرحوم #اصغر_فردی)
▪️«...برای کسی و از کسی مینویسم که برخی فرازهای روایت او از استاد شهریار را نمیپسندیدم، ولی آنچه به آشکارگی آفتاب است، این که او از رازداران خلوت شهریارِ ملک سخن بود. اصغر فردی بیبدیلترین کارشناس در حوزۀ ادبیات رثایی آذربایجان بود و کمتر کسی را میشناسم در این حوزه که به قدر مرحوم فردی شعر مرثیه از بر داشت و میتوانست ساعتها در باب شعر مرثیۀ آذربایجان سخن براند و شعر بخواند که در این ساحت، آلبوم "محرم نوحۀ سی" یادگاری است ماندگار از او. آلبوم وداع و خوانش استادانۀ "گنجینه الاسرار" عمان سامانی، آلبوم اشعار "صراف" و آلبوم "شهریار" او، همه و همه از منظر رادیویی کارهایی استادانه و فاخرند که از فردی به یادگار ماندهاند...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10860
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پوچ
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #فرصت_فراموشی سرودۀ #ایمان_مشایخی بهروز میکنیم. گفتنیست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است)
▪️مدیون آن دردم که کارش با دوا نیست
اینجا کسی اندازه من مبتلا نیست
این روزها تنها تغزل چارهساز است
زیرا که دستاویز هر بیدستوپا نیست
دنیا اگرچه یک اَبَرشهر است افسوس
جایی برای شاعری یکلاقبا نیست
منهای عشق از زشت و زیبای جهان هیچ
چیزی به غیر ناامیدی سهم ما نیست
مشت مرا وا میکند دنیا ولی پوچ
چیزی ازآنِ من در این بیمنتها نیست
☑️ @ShahrestanAdab
🔻راهنمای خرید شاهنامه برای کودکان و نوجوانان
(یادداشتی از #سعید_داودی در پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«اگر اجازه بدهید بیمقدمه بروم سر اصل مطلب. اصل مطلب اینکه در این یادداشت قصد دارم به بررسی کتابهایی بپردازم که به سراغ داستانهای شاهنامه رفتهاند و در حوزۀ کودک و نوجوان حرفی برای گفتن دارند. برای این بررسی در قدم اول، ششمعیار در نظر گرفته و برای هرمعیار، امتیازی تعریف کردهام (مجموع کل این امتیازها صد است).
ششمعیار در نظر گرفتهشده به ترتیب عبارتاند از: نثر داستان، خلاقیت در روایت داستان، راهنماها و معرفیها، امانتداری داستان، ویراستاری و تصاویر کتاب. درنهایت برای اینکه نتیجه رضایتبخشتر و گزیدهتر باشد، کتابهایی که امتیاز کمتر از پنجاه داشتند را کنار گذاشته و نهکتابی که امتیازشان بیشتر از پنجاه بوده را بهترتیب امتیازها معرفی کردهام. امیدوارم این بررسی، بتواند راهنمای خوبی برای خرید کتاب قصههای شاهنامه در ردۀ کودک و نوجوان باشد...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10868
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آسیب شناسی ترانۀ روز
(یادداشتی از #الهه_عزیزی_فرد در پروندۀ تخصصی #ترانه_خوانی)
▪️«بهطور عام، ما مردمانی هستیم که علاقۀ ویژهای به کلام داریم و التفاتمان به موسیقی بیکلام در سایۀ انس با ترانه است. بنابراین نقش کلام در شکلگیری موسیقی دلخواه مخاطبانش، نقشی اساسی دارد. تأسفبار است که در میان ترانهسرایان نسل جوان، افرادی فاقد سواد روی کار آمدهاند که این هنر را به صنعت و تجارتی پولساز بدل کردهاند. از سویی التقاط این ترانههای مبتذل و دمدستی، با فضای الکترونیکی موسیقی، ارزش هنری اثر را از بین برده است. در دهۀ نود، شاهد ظهور ترانهسرایانی هستیم که بهرغم پیشینۀ درخشان این ژانر، آن را زیر سؤال بردهاند. در این دهه با ترانههای سطحی و بیاساس مواجه بودهایم که انتقاد بزرگانی نظیر محمدعلی بهمنی را در پی داشتهاند و از ضعف معنایی و ادبی این آثار بسیار گلایه کردهاند. این ترانهها اغلب فاقد شاعرانگی در لفظ و محتوا هستند و نکتۀ شگفتانگیزی در فحوای آنها و پیام و تفکر صحیح عاطفی و اجتماعی در آفرینش مضامینشان وجود ندارد...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10870
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مدّعی عشق
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از زندهیاد #حسین_منزوی بهروز میکنیم)
▪️مگر نه هیمۀ عشقم؟ مرا بسوزانید
ولی در آتش آن چشمها، بسوزانید
برای آنکه هوا را پُر از ستاره کنید،
شبانه دفتر شعر مرا، بسوزانید
به جای خرقه، تمام مرا، برابرِ دوست،
برای کم شدن ماجرا، بسوزانید
خوش آنکه تا بَرَدم سوی دوست، خاکستر
مرا به راه نسیم صبا، بسوزانید
کجاست مدّعی عشق؟ کامتحانش را
چو من در آتش این مدعا بسوزانید
مرا كه دم همه دم در هوای سوختنم
براي عشق... برای خدا بسوزانيد
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازخوانی آثار کودک و نوجوان #یوستین_گوردر یادداشتی از #پرستو_علی_عسگرنجاد
(به بهانۀ هشتم اوت، سالروز تولد او در پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«امروز، هشتم اوت، یوستین گوردر ۶۷ساله میشود. این آقای نویسندۀ نروژی در عمر ۶۷سالۀ خودش، حدود بیسترمان و داستان بلند نوشته و یکدهه هم "تاریخ عقاید" درس داده. تعداد چشمگیری از نوشتههای او هم برای مخاطب نوجوان نوشته شدهاند. یکفقره از مهمترین نوشتههای او، همین رمان معروف "دنیای سوفی" است که تاکنون به ۵۴زبان زندۀ دنیا ترجمه شده؛ کتابی که رهبر انقلاب در بازدیدشان از نمایشگاه کتاب امسال، دربارهاش گفتند: "خوب است جوانهای ما اینکتاب را بخوانند". گمانم همین کافی است تا در روز تولدش، نگاهی به چندتا از رمانهای نوجوانش بیندازیم و ببینیم چرا چندینمیلیوننسخه از آثار او در سرتاسر دنیا به فروش رفته...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10873
☑️ @ShahrestanAdab