🔻پوچ
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #فرصت_فراموشی سرودۀ #ایمان_مشایخی بهروز میکنیم. گفتنیست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است)
▪️مدیون آن دردم که کارش با دوا نیست
اینجا کسی اندازه من مبتلا نیست
این روزها تنها تغزل چارهساز است
زیرا که دستاویز هر بیدستوپا نیست
دنیا اگرچه یک اَبَرشهر است افسوس
جایی برای شاعری یکلاقبا نیست
منهای عشق از زشت و زیبای جهان هیچ
چیزی به غیر ناامیدی سهم ما نیست
مشت مرا وا میکند دنیا ولی پوچ
چیزی ازآنِ من در این بیمنتها نیست
☑️ @ShahrestanAdab
🔻راهنمای خرید شاهنامه برای کودکان و نوجوانان
(یادداشتی از #سعید_داودی در پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«اگر اجازه بدهید بیمقدمه بروم سر اصل مطلب. اصل مطلب اینکه در این یادداشت قصد دارم به بررسی کتابهایی بپردازم که به سراغ داستانهای شاهنامه رفتهاند و در حوزۀ کودک و نوجوان حرفی برای گفتن دارند. برای این بررسی در قدم اول، ششمعیار در نظر گرفته و برای هرمعیار، امتیازی تعریف کردهام (مجموع کل این امتیازها صد است).
ششمعیار در نظر گرفتهشده به ترتیب عبارتاند از: نثر داستان، خلاقیت در روایت داستان، راهنماها و معرفیها، امانتداری داستان، ویراستاری و تصاویر کتاب. درنهایت برای اینکه نتیجه رضایتبخشتر و گزیدهتر باشد، کتابهایی که امتیاز کمتر از پنجاه داشتند را کنار گذاشته و نهکتابی که امتیازشان بیشتر از پنجاه بوده را بهترتیب امتیازها معرفی کردهام. امیدوارم این بررسی، بتواند راهنمای خوبی برای خرید کتاب قصههای شاهنامه در ردۀ کودک و نوجوان باشد...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10868
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آسیب شناسی ترانۀ روز
(یادداشتی از #الهه_عزیزی_فرد در پروندۀ تخصصی #ترانه_خوانی)
▪️«بهطور عام، ما مردمانی هستیم که علاقۀ ویژهای به کلام داریم و التفاتمان به موسیقی بیکلام در سایۀ انس با ترانه است. بنابراین نقش کلام در شکلگیری موسیقی دلخواه مخاطبانش، نقشی اساسی دارد. تأسفبار است که در میان ترانهسرایان نسل جوان، افرادی فاقد سواد روی کار آمدهاند که این هنر را به صنعت و تجارتی پولساز بدل کردهاند. از سویی التقاط این ترانههای مبتذل و دمدستی، با فضای الکترونیکی موسیقی، ارزش هنری اثر را از بین برده است. در دهۀ نود، شاهد ظهور ترانهسرایانی هستیم که بهرغم پیشینۀ درخشان این ژانر، آن را زیر سؤال بردهاند. در این دهه با ترانههای سطحی و بیاساس مواجه بودهایم که انتقاد بزرگانی نظیر محمدعلی بهمنی را در پی داشتهاند و از ضعف معنایی و ادبی این آثار بسیار گلایه کردهاند. این ترانهها اغلب فاقد شاعرانگی در لفظ و محتوا هستند و نکتۀ شگفتانگیزی در فحوای آنها و پیام و تفکر صحیح عاطفی و اجتماعی در آفرینش مضامینشان وجود ندارد...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10870
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مدّعی عشق
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از زندهیاد #حسین_منزوی بهروز میکنیم)
▪️مگر نه هیمۀ عشقم؟ مرا بسوزانید
ولی در آتش آن چشمها، بسوزانید
برای آنکه هوا را پُر از ستاره کنید،
شبانه دفتر شعر مرا، بسوزانید
به جای خرقه، تمام مرا، برابرِ دوست،
برای کم شدن ماجرا، بسوزانید
خوش آنکه تا بَرَدم سوی دوست، خاکستر
مرا به راه نسیم صبا، بسوزانید
کجاست مدّعی عشق؟ کامتحانش را
چو من در آتش این مدعا بسوزانید
مرا كه دم همه دم در هوای سوختنم
براي عشق... برای خدا بسوزانيد
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازخوانی آثار کودک و نوجوان #یوستین_گوردر یادداشتی از #پرستو_علی_عسگرنجاد
(به بهانۀ هشتم اوت، سالروز تولد او در پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان)
▪️«امروز، هشتم اوت، یوستین گوردر ۶۷ساله میشود. این آقای نویسندۀ نروژی در عمر ۶۷سالۀ خودش، حدود بیسترمان و داستان بلند نوشته و یکدهه هم "تاریخ عقاید" درس داده. تعداد چشمگیری از نوشتههای او هم برای مخاطب نوجوان نوشته شدهاند. یکفقره از مهمترین نوشتههای او، همین رمان معروف "دنیای سوفی" است که تاکنون به ۵۴زبان زندۀ دنیا ترجمه شده؛ کتابی که رهبر انقلاب در بازدیدشان از نمایشگاه کتاب امسال، دربارهاش گفتند: "خوب است جوانهای ما اینکتاب را بخوانند". گمانم همین کافی است تا در روز تولدش، نگاهی به چندتا از رمانهای نوجوانش بیندازیم و ببینیم چرا چندینمیلیوننسخه از آثار او در سرتاسر دنیا به فروش رفته...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10873
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نور
(ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت #امام_باقر علیه السلام، شعری از سرکار خانم #اعظم_سعادتمند در ستایش ایشان می خوانیم)
▪️اعماق آیههای یقین را شکافته
نور است و آسمان برین را شکافته
او راز آفرینش هر جوی و جنگل است
او - چشمهای که قلب زمین را شکافته -
از مهر اوست سبزه اگر خاک نرم را
یا صخرههای کوهنشین را شکافته
همنام آنکسیست که بیشکّ و بیگمان
با یک اشاره ماه ِ مبین را شکافته
پیداست از نگاه حزینش که دیده است
یک روز سخت پیکر دین را، شکافته
تا چشمهای پوستهبین، وا مگر شوند
اعماق آیههای یقین را شکافته
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازگشت به کودکی
(امروز زادروز #ژان_پیاژه، متفکر برجستۀ مکتب روانشناسی رشد شناختی است. #قیصر_امین_پور در کتاب #شعر_و_کودکی با اشاره به نظریات پیاژه، شباهتهای میان کودک و شاعر را بیان میکند. #مجید_اسطیری و #نیلوفر_بختیاری در یادداشتی به بررسی این موضوع پرداختهاند)
▪️«...ژان پیاژه یکی از بزرگترین چهرههای روانشناسی کودک در جهان بود. وی که در ابتدا دانشجوی زیستشناسی بود و آشنا به مشاهدۀ جزئی و دقیق، با به کار بستن همین شیوه در مطالعۀ رفتار کودکان موفق به کشف مهمترین مراحل تحول شناختی سنین مختلف کودکی شد. او سالها روی فرزندان خود مطالعه کرد و رفتار آنها را زیر ذرهبین قرارداد تا توانست تحول شگرفی در روانشناسی کودک پدید آورد.
مرحوم دکتر قیصر امینپور در کتاب ارزشمند «شعر و کودکی» با اتکا به نظریات پیاژه در زمینه رشد شناختی شباهتهای میان ذهن کودک و شاعر را احصا و تبیین کردهاست. او در پیشگفتار کتاب شعر و کودکی مینویسد...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10879
☑️ @ShahrestanAdab
🔻خاطرهانگیزترین ترانههای کودک دهه ۶۰ و ۷۰ | بخش دوم
(یادداشتی از #سیده_نرگس_میرفیضی در پروندۀ تخصصی #ترانه_خوانی)
▪️ «...بسیاری از ما شعر "باز باران با ترانه" را از کتابهای فارسی دبستان به خاطر داریم. شاعر این اثر دکتر سید مجدالدین میرفخرایی، متخلص به گلچین گیلانی، (۱۱ دی ۱۲۸۸ در رشت - ۲۹ آذر ۱۳۵۱ در لندن) است. شاید اغراق به نظر برسد که بگوییم قبل از ساخت فیلم خواهران غریب هم این ترانه همینقدر پررنگ و جاری، زمزمۀ لبهای کودکان بوده است! جالب است که بدانید نسخۀ کامل این شعر بسیار طولانیتر از چیزیست که در کتابهای درسی خواندهایم یا از زبان خسرو شکیبایی شنیدهایم. درواقع برای ساخت این ترانه سطرهایی از شعر گلچین گیلانی را -که اتفاقاً در قالب نیمایی هم سروده شده- گزینش کردهاند تا به تعبیر خودشان برای مخاطب کودک و نوجوان مناسبتر باشند...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10487
☑️ @ShahrestanAdab
🔻هذیان
(امروز در هفدهمین جلسهی ماهشعر آفتابگردانها مجموعه شعر #آیینه_کاری_سکوت سرودهی #نیلوفر_بختیاری با حضور «سیدوحید سمنانی» و «میلاد عرفانپور» نقد و بررسی میشود. به همین مناسبت در تازهترین مطلب ستون شعر شهرستان ادب شما را به خواندن غزلی زیبا از این کتاب دعوت میکنیم. گفتنیست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است)
▪️نگذار در این خوابهای تلخِ بیدارم
پا روی گلهای سیاه فرش بگذارم
میترسم از این رنگهای تندِ بیمعنا
پیشانیام را لمس کن، بدجور تب دارم
خاکِ زمین در زیر پایم مثل آتش بود
حتی قدم هم از قدم نگذاشت بردارم
گل بودم و آراسته، اما نه به سبزه
نیلوفری در بستر خاکستر و خارم
از دار قالی میشود روح من آویزان
من نیز مثل تارهای فرش بر دارم
ای زندگی بر تار و پود عمر من دیگر
شانه نزن، دستت گره انداخت در کارم
آن رنگهای آبی و خاکی و آتشگون
بر باد رفت و نیست شد طرح قلمکارم
نقش و نگارم نخ نمای لحظههایت شد
چیزی نماند از بتّهجقّههای بیمارم
نقش مرا تو زیر پا انداختی اما
ای زندگی من هم برایت نقشهها دارم!
☑️ @ShahrestanAdab
🔻جنگ، الگویی ندارد
(یادداشت #سمیه_سیدیان بر مجموعهداستان #نگهبان_تاریکی در پروندهپرترۀ #مجید_قیصری)
▪️«مجید قیصری از جنگ مینویسد. او آدم جنگدیدهای است. جنگی که او تجربه کرده و دیده، با بسیاری از آدمهایی که جنگ رفتهاند، توفیر دارد. حس و تجربهای که او در داستانهایش میآفریند، قابل قیاس با داستانهای حوزۀ دفاع مقدس نیست؛ چراکه داستانهای جنگیاش نتیجۀ تجربۀ زیستی اوست. او قلم توانایی در ادبیات پایداری دارد. بهواقع ادبیات جنگ! جنگی که آدمها با گوشت و پوست خودشان حس کردهاند. جنگ و آدمهایی که بعد از جنگ درگیر بوده اند. تصاویری که از جنگ بر صفحۀ ذهن نقش بستهاند و از جایشان تکان نمیخورند. انسانهای درگیر جنگ، آنهایی که روبهروی جنگ ایستادهاند و آنهایی که از جنگ زخم خوردهاند. جنگی که قیصری روایت میکند و توصیف، جنگ انسان معاصر است، فارغ از مرزها، انسانی و ناب...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10883
☑️ @ShahrestanAdab
🔻دعای عرفات
(در ظهر #روز_عرفه، روزی که بزرگان آن را همارز عید شمردهاند، شعری میخوانیم از #علیرضا_قزوه، شاعر بزرگ کشورمان که خطاب به #امام_حسین علیهالسلام سروده شده است)
▪️کیست تا کشتی جان را ببرد سوی نجات
دست ما را برساند به دعای عرفات
یا حسین بن علی عشق، دعای عرفهست
عشق آن عشق که بیرون بَرَدم از ظلمات
پشت بر کعبه نکردی که چنان ابراهیم
به منا با سر رفتی پی رمی جمرات
تو همه اصل و اصولی، تو همه فرع و فروع
تو همه حج و جهادی، تو همه صوم و صلات
ظاهر و باطن تو نیست به جز جلوۀ حق
که هم آیین صفاتی و هم آیینۀ ذات
مرحبا آجرک الله بزرگا مردا
نیست در دست تو جز نسخۀ حاجات و برات
شعر ناقابل من چیست که نذر تو شود
جان ناقابل من چیست که گویم به فدات
تو کدامین غزلی عطر کدامین ازلی؟
از تو گفتن نتوانند چرا این کلمات؟
جبل الرحمه همین جاست همین جا که تویی
پای این سفره که نور است و سلام و صلوات
☑️ @ShahrestanAdab