🔻حرم ماه
(شعری از #رضا_قاسمی به مناسبت میلاد #حضرت_عباس علیهالسلام)
▪️صدای چِکچِک باران؛ صدای گریۀ آب است
پس از تو آبی اگر هست هم؛ شبیهِ سراب است
دو قطره ریخت، زمین داغ شد به زلزله افتاد
چرا که داخلِ مشکِ تو آب نیست، شراب است
حرارتِ غمت افتاده است، بر دلِ خورشید
که دردِ دوریات ای ماه، درد نیست، عذاب است
در آسمان؛ «شَرَفُالشّمسی» ای که ماهِ زمینی
برای عکسِ تو آغوشِ پاکِ برکه رکاب است
پناهِ آخرِ من شو؛ پناهگاه، ندارم
چرا که پشتِ سرم هر پلی که بود، خراب است
شب است، اولِ رویای صادقهست، دوباره
که عکسی از حرمِ ماه، روی پنجره قاب است
دوباره پرچمت از راهِ دور، دست تکان داد
سلامهای مرا رقصِ پرچمِ تو جواب است
زبان گرفته زنی در حرم : «بخواب عزیزم»
هنوز، قصهی مشکِ تو لایلایِ رباب است
دوباره دست مرا دادهای به دستِ ضریحت
صدای «اَشهَدُ اَنّ عَلی»ست، آخرِ خواب است
☑️ @ShahrestanAdab
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 داستانخوانی #مهدی_زارع
از کتاب #تحریر_دیوانگی، #انتشارات_شهرستان_ادب در پرونده #بهاریه
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
☑️ @ShahrestanAdab
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شعرخوانی #علیرضا_سمیعی
از کتاب #آنجا_که_نامی_نیست سرودۀ استاد #یوسفعلی_میرشکاک، #انتشارات_شهرستان_ادب در پرونده #بهاریه
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مکتب صحیفه
(شعری از #نغمه_مستشار_نظامی به مناسبت میلاد #امام_سجاد علیهالسلام)
▪️فصل چهارم است ولی باز هم بهار
تا عصر انتظار از آغاز هم بهار
از کربلا اگر چه دلش آتش است و خون
از خون دل کشیده گل ناز هم بهار
هم دیده است خواهر خود را شکسته دل
هم دیده سر به نیزه اعجاز هم بهار
در مکتب صحیفه اگر درس خواندهای
هم دیدهای هزار گل راز هم بهار
سجاده آسمان شده و پرکشیده است
مرغ بهشت و موسم پرواز هم بهار
☑️ @ShahrestanAdab
16.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شعرخوانی #مصطفی_محدثی_خراسانی
از کتاب #جشن_یگانگی، #انتشارات_شهرستان_ادب در پرونده #بهاریه
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
☑️ @ShahrestanAdab
4.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کتاب چی بخونیم؟
▪️رمان، از جمله سرگرمیهاییست که باید آن را جدی گرفت. چون بدون هزینه واقعی، تجربه ما را در زندگی بارور میکند. اما برای به دست آوردن مهارتی درخور جهت خواندن میتوانیم ترفندها و پیشنهاداتی داشته باشیم که که به ما در مورد بالا بردن کیفیت مطالعه کمک کند. در این ویدئوها با #علیرضا_سمیعی همین پیشنهادها را دنبال میکنیم.
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نو شود
(شعری از زندهیاد #منوچهر_آتشی در پرونده #بهاریه)
▪️آید بهار و پیرهن بیشه نو شود
نوتر برآورد گل اگر، ریشه نو شود
زیباست روی کاکل سبزت کلاه تو
زیباتر آنکه در سرت اندیشه نو شود
ما را غم کهن به می کهنه بسپرید
به حال ما چه سود اگر شیشه نو شود
شبدیز، رام خسرو و شیرین به کام او
بر فرق ما چه فرق اگر تیشه نو شود
جان میدهیم و ناز تو را باز میخریم
سودا همان کنیم اگر، پیشه نو شود
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بحران ادبیات کودک و نوجوان در دهۀ ما
(یادداشتی از دکتر #پرستو_حریری در پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان به مناسبت روز جهانی کتاب کودک)
▪️«ادبیات راهی است برای شناخت جهان و درک روابط عاطفی و اجتماعی انسانها و رشد درک زیبایی شناختی جهان پیرامون. فارغ از سرگرمی و لذت، ادبیات نقش مهم و سازندهای در زندگی انسانها دارد. ادبیات کودک و نوجوان شامل شاخههای فراوانیست: داستانها، نمایشنامهها، زندگینامهها، قصه اختراعات و اکتشافات و مطالب علمی، حکایات، حکایات منظوم، ضربالمثلها، چیستانها، شوخیها و طنزها حتی کاریکاتورها و کاریکلماتورها، اشعار با معنی و بیمعنی و ترانههای محلی و ملی، قصص دینی، دانش و تعالیم اجتماعی.
هدف ادبیات کودک و نوجوان، تربیت بچهها با استفاده از مفاهیم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی عصر خود و انتقال ارزشها و همین مفاهیم است. آنچه امروزه نسبت به ادبیات گذشته تغییر کرده این است که بهجای طرح اطاعت بیچون وچرا از والدین، بیشتر مساله تفکر انتقادی مطرح است...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11563
☑️ @ShahrestanAdab
🔻سهل و ممتنع پروینی
(یادداشتی از #علی_قربان_نژاد به مناسبت زادروز زندهیاد بانو #پروین_اعتصامی)
▪️«شعر فارسی با تنوع قالبهایش بهطور خاص امکانهای متعدد را در برابر شاعران قرار میدهد. دقت در شکل هر قالب و سپس غور در محتوای معروف و شناخته شده برای آن ما را به پیوستگیهای شگرفی میان فرم و محتوا رهنمون می سازد.
در میان قوالب ادبیات فارسی، قالب "قطعه" ذهن را ناخودآگاه به سمت مفاهیم پند و اندرز و اجتماعیات و تمثیلها و... هدایت میکند. قطعه قالبی است که از متقدمین "ناصرخسرو" و از متاخرین "پروین اعتصامی" را بیشتر با آن می شناسیم. در نگاه نخست شاید تفاوت میان غزل و قطعه به اندازهای ناچیز و نامحسوس باشد که در نگاه گذرا تقریبا یکی خوانده شوند. تفاوت میان غزل و قطعه در مصراع نخست یا مصراع فرد در غزل و قطعه است...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11565
☑️ @ShahrestanAdab
🔻کنز عشقاند
(شعری از #علیرضا_قزوه در رثای جانباز شهید حاج #میرزا_محمد_سلگی، فرمانده گردان قمر بنی هاشم علیهالسلام که به یاران شهیدش پیوست)
▪️بادهنوشان خانه آباد در خرابات او خرابند
چند در زخم و خون و آتش؟ وقت آن شد کمی بخوابند!
باد بودند و تیر سرکش، خاک بودند و آب و آتش
بعد از این شعلهاند و طوفان، بعد از این نور و آفتابند
گنج علماند و کنز عشقاند، شهره تا آن سوی دمشقاند
سطرهای کتاب دردند، فارغ از دفتر و کتابند
با دوپای بریده چون کوه ایستادند و قد کشیدند
سربلندان کوی ایثار، سر به زیران انقلابند
فصل گلچینی است و این خاک پشت هم میزبان باغیست
لالههای دیار عرشند، عاشقانی که در حجایند
خوش به حال شما که نورید، روشنان دم ظهورید
جلوۀ صبح را نبینند چشمهایی که مست خوابند
خاک را غرق نور کردند، از قیامت عبور کردند
موجها تا همیشه موجند، آبها تا همیشه آبند
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🎥 کتاب چی بخونیم؟ ▪️رمان، از جمله سرگرمیهاییست که باید آن را جدی گرفت. چون بدون هزینه واقعی، تجرب
5.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کتاب چی بخونیم؟
▪️رمان، از جمله سرگرمیهاییست که باید آن را جدی گرفت. چون بدون هزینه واقعی، تجربه ما را در زندگی بارور میکند. اما برای به دست آوردن مهارتی درخور جهت خواندن میتوانیم ترفندها و پیشنهاداتی داشته باشیم که که به ما در مورد بالا بردن کیفیت مطالعه کمک کند. در این ویدئوها همراه با #علیرضا_سمیعی همین پیشنهادها را دنبال میکنیم.
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
☑️ @ShahrestanAdab
🔻ای کاش ده سال پیش «کشتهخانه» را میدیدیم!
(یادداشت #محمدقائم_خانی بر رمان #پست_طهران در پروندهپرترۀ #هادی_حکیمیان)
▪️«..."هادی حکیمیان" در "پست تهران" تصویری از ۱۵ خرداد برای ما ساخته است؛ چون توانسته آن واقعه را به مثابۀ نقطۀ عطفی در تاریخ ایران معاصر روایت کند. برای قرارگرفتن آن واقعه در چنین نقطۀ عطفی، نویسنده باید در متنِ حوادث، روایتی را برای ما بیان کند که در عین پایبندی به واقعیت تاریخی، از آن فراتر رفته و جهانی را بسازد که ظرفیت نمایش کلیت آن حادثه را دارا باشد. "پست تهران" تصویری از ۱۵ خرداد ساخته؛ چون موضعی نسبت به آن گرفته و از منظری خاص به آن نگاه کرده است. برای پیداشدن چنین منظری، باید تکتک اجزا در جای درستشان قرار بگیرند و جهانی یکپارچه بسازند. آنوقت نویسنده میتواند مخاطب را دعوت کند تا از آن منظر به حادثه نگاه کند. تا وقتی که اجزا در یک خط روایت، به کلیتی (که متناسب با موضع نویسنده از حادثه است) متصل نشوند، یکپارچگی ایجاد نمیشود و تصویری دارای چهارچوب مشخص پدید نمیآید...»
🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11470
☑️ @ShahrestanAdab