🔻https://www.instagram.com/p/Bt_grV7Hbix/
▪️تصاویری از کارگاه #یکشنبه_های_داستان موسسه شهرستان ادب، با حضور #مجید_قیصری، #حمیدرضا_شاه_آبادی، #علی_اصغر_عزتی_پاک، #مجید_اسطیری، #مهدی_صفری، #محمدقائم_خانی، #سیدحسین_موسوی_نیا و...
یکشنبه بیستوهشتم بهمنماه
برای دیدن تصاویر بیشتر به سایت شهرستان ادب مراجعه نمایید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10108
☑️ @ShahrestanAdab
🔻دنبال چهار آینه
(ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز وفات #حضرت_ام_البنین سلاماللهعلیها، شعری از #حسنا_محمدزاده در رثای ایشان میخوانیم)
▪️چشمان تری پر شده از چشم به راهی
دنبال چهار آینۀ سبز الهی
دنبال چهار اختر گمگشته دویده است
هر نیمه شب تار به آن سوی سیاهی
بانوی مدینه خبر آورده نسیمی
از خط به خط چند ورق پارۀ کاهی
از مشک نجیبی که پر از اشک زمین شد
از یک غم پنهان شدۀ لایتناهی
تنگی که شکست و دل تَنگی که ترک خورد
افتاد کنارش لب دریاچه، دو ماهی
گفتند خزان شد همۀ باغ به یک باد
اما به تقاص دل خون چه گناهی؟
پر میکشد از کوفه شبانه به هوایت
با روضۀ جانسوز تو هر کفتر چاهی
بد نیست بیفتیم به یاد دل زهرا
از گوشۀ چشمان ترت گاه به گاهی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
📕 بیست و سومین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در موسسهی شهرستان ادب برگزار شد و ناصر فیض
🔻مشروح و گزارش تصویری بیستوسومین میزگرد #بوطیقا منتشر شد.
(گفتگو پیرامون #ابوالفضل_زرویی_نصرآباد و چهلسال طنز پس از انقلاب)
▪️«...در بوطیقا تا امروز بیشتر، چهرههای کلاسیک ادبیات و درگذشتگانِ درخشان را بررسی کردهایم. مثلاً در داستاننویسی دربارهی شکسپیر و داستایفسکی صحبت کردیم و در نقد و نظریهی ادبی سراغ ارسطو و باختین رفتیم. بهامروزیها و همچنین شاعرها کمتر پرداختیم. قصد داشتیم دربارهی شخصیتهایی مثل محمدرضا شفیعی کدکنی و محمدعلی معلم دامغانی صحبت کنیم تا کمکم به شخصیتهای ادبی معاصر برسیم. حالا که این اتفاق تلخ افتاده و استاد زرویی به رحمت خدا رفته تصمیم گرفتیم دور هم جمع شویم و دربارهی دستاوردهای ادبی او در طول عمرش صحبت کنیم. در این میزگرد میخواهیم بدانیم آیا اابوالفضل زرویی نصرآباد حرف نویی در ادبیات زده و میراثی از خود به جا گذاشته است؟ آیا اشعارش ویژگی خاصی دارند که او را از شاعران همعصر خودش متمایز کند؟ آیا زرویی برای ادبیات طنزآمیز قدمی برداشته است؟...»
برای خواندن متن کامل سخنان #ناصر_فیض، #امید_مهدی_نژاد، #علی_زراندوز، #حسن_صنوبری و #علیرضا_سمیعی دربارهی ابوالفضل زرویی نصرآباد و چهلسال طنز پس از انقلاب این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10106
همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید:
🔗 ShahrestanAdab.com/بوطیقا
#چهل_سال_انقلاب
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻رمان #من_پناهنده_نیستم نوشتۀ #رضوی_عاشور با ترجمه #اسما_خواجه_زاده از سوی #انتشارات_شهرستان_ادب منتشر شد
▪️رمان «من پناهنده نیستم»، زندگی یک خانواده فلسطینی اهل طنطوره - روستایی ساحلی است که در 49 کیلومتری حیفا در جنوب فلسطین واقع شده - را به تصویر می کشد که به علت حمله اسرائیلی ها از سرزمین خود کوچ می کنند. شخصیت اصلی و قهرمان داستان زنی به نام رقیه است. او به اصرار پسرش حسن داستان زندگی خود را تعریف میکند.
این رمان روایت پناهندگی فلسطینیان و جنگ داخلی لبنان و حمله اسراییل به این کشور است، رنج هجرت و قتل عام و وقایع بزرگی که بعد از پیمان اوسلو بر سر فلسطین آمده است؛ همه این روایات چنان با جزییات دقیقی بیان می شود که یکی از مهمترین رمانهای مربوط به واقعه ی 1948 فلسطین در ادبیات روایی عرب را رقم می زند...
«من پناهنده نیستم» به ما نشان میدهد فلسطینی بودن یعنی چه؟ از دست دادن ارزشمندترین دارایی انسان یعنی چه؟ زندگی کردن در خاطرات یعنی چه؟ روایت رقیه، روایت از دست دادن و آوارگی و غصه و دلتنگی و نزدیک شدن و خوشبختی و عشق است. جمع کردن اضداد در کنار هم برای بافتن تار وپود قصه ی زنی فلسطینی...
رضوی عاشور (1946 - 2014) داستان نویس و رمان نویس و منتقد ادبی و استاد دانشگاه مصری است. برخی آثار این نویسنده به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و اندونزیایی ترجمه شده و چند کتاب او برنده جایزه های متعدد ادبی از جمله بهترین کتاب نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره و جایزه ادبی کنستانتین کاوافی شده اند. رضوی عاشور مادر تمیم برغوثی (شاعر) و همسر مرید برغوثی، ادیب و شاعر فلسطینی است. رضوی عاشور در سال 2014، در سن 68 سالگی و در پی بیماری در قاهره درگذشت.
گفتنی ست این رمان در 462 صفحه و با قیمت 52 هزار تومان به چاپ رسیده است.
🔸لینک خرید آنلاین رمان "من پناهنده نیستم" از فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک
🔗 adabbook.com/من-پناهنده-نیستم
☑️ @ShahrestanAdab
🔻اسفند من!
(به مناسبت آغاز اسفندماه، ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #ورمشور سرودۀ #مرتضی_امیری_اسفندقه میخوانیم)
▪️اسفند من! باران بگو جر جر ببارد
بر پشت بام خانه هاجر ببارد
آتش به خشک و تر زدیم و زندگی سوخت
کاری بکن باران به خشک و تر ببارد
در کوچههای خالی از بازی برقصد
بر خانههای بیدر و پیکر ببارد
اسفند من! تو آخرین ماهی، الهی!
باران تو، بر اول و آخر ببارد
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شش رمان جدید مدرسه رمان شهرستان ادب منتشر شد
▪️این آثار که پیش از این در نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت ۲۰۱۸ رونمایی شده بودند، هماینک روانۀ بازار نشر شدهاند و آمادۀ ارائه به علاقمندان ادبیات داستانی میباشند.
این رمانها عبارتند از:
- «پس از بیست سال» نوشته سلمان کدیور
- «یک فصل در کوبیسم» نوشته اعظم عبداللهیان
- «تحریر دیوانگی» نوشته مهدی زارع
- «رویای فالاچی» نوشته فرشته اثنیعشری
- «وضعیت بی عاری» نوشته حامد جلالی
- «سدا» نوشته پری رضوی
🔹رمان #پس_از_بیست_سال رمانی است که توسط #سلمان_کدیور تالیف شده است و حجمی بالغ بر 700 صفحه دارد. این رمان روایتی است تاریخی در صدر اسلام که از دوران امام علی(ع) آغاز و به پس از حادثه عاشورا ختم میشود.
🔹رمان #یک_فصل_در_کوبیسم نیز اثری است به قلم #اعظم_عبدالهیان که در 110 صفحه تالیف شده است. این رمان داستانی اجتماعی دارد و از زبان یک زن جوان سعی در نگاهی به زندگی و هستی شناسی زنان جوان در مواجهه با زندگی روزمره دارد.
🔹رمان #تحریر_دیوانگی نوشته #مهدی_زارع که در 143 صفحه نوشته شده است. زارع در این رمان روایتی از زندگی مردی را از کودکی تا بزرگسالی روایت میکند. مردی که کودکیاش در یک پرورشگاه گذشته و نگاهی عجیب و خاص به زندگی خود دارد.
🔹رمان #رویای_فالاچی نیز نوشته #فرشته_اثنی_عشری و با حجم 295 صفحه منتشر شده است. این رمان روایتی است از زندگی دانشجوی جوانی که در رشته روزنامهنگاری تحصیل میکند و برای تبدیل شدن به یک نیروی حرفهای در این زمینه راه پر دردسری را پیش رو دارد.
🔹رمان #وضعیت_بی_عاری را نیز #حامد_جلالی تالیف کرده است و حجمی بالغ بر 327 صفحه دارد. در این رمان داستانی در جنوب ایران و به محوریت یک جوان و زندگی او در بستر جنگ تحمیلی روایت میشود.
🔹رمان #سدا نیز نوشته #پری_رضوی است و با حجم بالغ بر 240 صفحه تالیف شده است. داستان این اثر روایتی است از زندگی زوج جوانی که ازدواج و به طبع آن فرزندآوری آنها بدون خواست و رضایت قلبی آنها انجام شده است.
#مدرسه_رمان موسسه فرهنگی شهرستان ادب با مدیریت علیاصغر عزتیپاک تاکنون سه دوره از فعالیت خود را پشت سر گذاشته است و اساتیدی چون حمیدرضا شاهآبادی، محمدحسن شهسواری و بلقیس سلیمانی در آن حضور داشتهاند.
گفتنیست طراح و مدیرهنری این رمانها «مجید زارع»، پیش از این لقب طراح زیباترین کتاب جهان را از آن خود کرده بود و اینبار نیز با طراحی جلدهای منحصربهفردش شش کتاب تازۀ شهرستان ادب را زینت داده است.
🔸این رمانهای تازه منتشر شده را می توانید از فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک تهیه نمایید:
🔗 adabbook.com
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻چهاردهمین جلسه از سلسله نشستهای ماهانه #ماه_شعر #آفتابگردان_ها، دوشنبه ۲۹ بهمنماه در شهرستان ادب
🔻گزارش تصویری چهاردهمین #ماه_شعر #آفتابگردان_ها
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10151
☑️ @ShahrestanAdab
🔻چکامۀ تو به شعرِ کهن شرف بخشید
(#یوسفعلی_میرشکاک شاعر معاصر ایران که اخیراً مجموعه غزلِ #آن_جا_که_نامی_نیست او توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به دست علاقهمندانش رسیده قصیدهای خطاب به #سیدعلی_موسوی_گرمارودی سرود. این شعر که بهتازگی منتشرشدهاست همراه با این جملات به استاد گرمارودی تقدیمشدهاست:
«اوّل و آخرِ یار
با عرض دستبوسی تقدیم شد به محضرِ حضرتِ سیّدالشعرا استادِ گرانمایه
دکتر سیّدعلی موسوی گرمارودی. دیرزیاد آن بزرگوار خداوند!
یوسفعلی میرشکاک-۹۷/۱۱/۱۶»)
▪️«سلام سرِّ ثریا، بنفشه زارِ شهود
گواهِ لطفِ خدایان به خاکِ گور و کبود
سلام ای شرفِ روزگارِ شور و شعور
سلام بدرقه قرنها سرور و سرود
بیا بیا بنشینیم و یاد هند کنیم
به صد هزار سلام و دو صدهزار درود
بیا بیا بگشاییم از بهشتِ "وِدا"
به روی خویش دری از دِژی که کس نگشود
دژی که ماند نهان از هزار چشم و در آن
نکرد نیمنظر چشمِ نادر و محمود
دژی سرش به ثریا رسیده از حکمت
دژی فراتر از این هفت بامِ قیراندود
دژی که نامِ "کریشنا"ست قفلِ درگهِ آن
شگفت آنکه کلیدش جز این کلام نبود...»
متن کامل این قصیده را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10158
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 دست از سر مملکت من بردارید!
( #مجید_اسطیری در تازهترین یادداشت خود به بررسی رمان #نبرد از #کارلوس_فوئنتس پرداخته است. گفتنیست پیش از این نیز یادداشت مجید اسطیری بر رمان #گرینگوی_پیر و #آئورا در سایت شهرستان ادب منتشر شده بود.)
▪️ «... بهنظر میرسد در رمان «نبرد» هم مثل رمان «گرینگوی پیر» حرف فوئنتس این است که هیچنسخۀ غیربومی به درد حلکردن مشکلات آمریکای لاتین نمیخورد. در رمان «گرینگوی پیر» نویسندۀ مطرود آمریکایی «امبروز بیرس» وارد مکزیک میشود که فوئنتس آن را خاک فلاکت مینامد. بیرس با آزادمنشی از کشور طمع و چپاول یعنی آمریکا گریخته تا در میان مکزیکیها زندگی کند و چهبسا به درد آنها بخورد، اما درمییابد که تنها همینمردم هستند که میتوانند بر زخم خودشان مرهم بگذارند و بزرگترین کمک آمریکا به آنها این است که دست از سرشان بردارد.
در رمان «نبرد» نیز فوئنتس میخواهد بگوید باید مشکلمان را خودمان حل کنیم؛ با نگاه خودمان و با فهمی که خودمان از دنیا داریم.
اگر اینگونه نباشد دلیلی وجود ندارد بارها و بارها با آمدن اسم ژان ژاک روسو نویسنده به این نکته اشاره کند که او شهروند ژنو بود! ...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10172
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 اختتامیۀ نخستین کنگره شعر فاطمی #عقیق_کبود
زمان: چهارشنبه 8 اسفند 97 ساعت 14
مکان: قم، خیابان پانزده خرداد، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم، سالن غدیر
باحضور شاعران مطرح کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان
☑️ @adabiatayniafg
☑️ @ShahrestanAdab