May 11
May 11
شهرستان ادب
نیمنگاهی به شعر #محمدسعید_میرزایی - بخش سوم: ترکیبات انتزاعی؛ با نگاهی به «غزلی توحیدی در مکتب بیدل
🔻 نیمنگاهی به شعر #محمدسعید_میرزایی - بخش سوم: ترکیبات انتزاعی؛ با نگاهی به «غزلی توحیدی در مکتب بیدل» | نوشتۀ #علیرضا_محمدعلی_بیگی
▪️ «اگر شاعر، ترکیبات را به شکلی بچیند که شمای کلی شعر، هارمونی منظمی پیدا کند، کمتر گرفتار ابهامگویی میشود. این ابهامِ رقیق، بسان زیباچهرهای است که از ورای پردهای توری خودنمایی میکند؛ هم پیداست و هم پیدا نیست. مثلاً وقتی همین شعر میرزایی را اولبار میشنویم، شاید متوجه مقاصد ابیاتاش نشویم؛ ولی فضای شورانگیز و هارمونی پرطنطنهاش ما را جذب خودش میکند. یعنی برعکس شعر تزریقی که اجزاء، معنیدار و کلیت اثر بیمعنی است، در اینجا اجزاء – چه با مفهوم ساده چه پیچیده- در کلیت و معیت یکدیگر مفهومی «جدید» و «رازآلود» را القاء میکنند. همانطورکه معانی حرفیه، مستقل نیستند و در کلام، معنا مییابند، ممکن است حتی ترکیبات نیز مستقلاً سرپا نباشند؛ ولی در بافتار کلام و ایجاد معنایی جدید، نقش مهمی ایفا کنند.»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗shahrestanadab.com/Content/ID/7927/
☑️ @ShahrestanAdab