eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
298 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش تلویزیونی شبکه یک از شب شعر #تهران_بیروت (پنجمین شب از #شب_های_شعر_مقاومت) ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بهترین چاپ از یادداشتی از ▪️«...از همان روزهای سرایش شاهنامه، مردم به رایگان از این اثر بزرگ برای خود نسخه‌برداری می‌کرده‌اند. از طرفی شاهنامه یکی از پر طرفدارترین کتاب‌های تمامی دربارها بوده و شاهان به آن که نسخۀ منحصر به فرد و زیبایی از این خردنامه داشته باشند مباهات می‌کرده‌اند. در نتیجه شمار دستنویس‌های شاهنامه که به صورت کامل یا ناقص موجود است به هزار نسخه می‌رسد که می‌توان گفت هیچ اثری به اندازۀ شاهنامه در تاریخ اسلامی ایران کتابت نشده است. اما این تعداد نسخه‌برداری فسادی هم دارد. کاتبان اصولاً در رونویسی از کتاب‌ها دچار لغزش‌هایی می‌شوند. این لغزش‌ها گاهی سهوا اتفاق می‌افتد، اما گاهی عمدی در کار است. به دلیل تغییر در زبان و تفاوت در تلفظ کلمات گاه کاتب فکر می‌کرده که معنا یا وزن و قافیۀ شعر معیوب است و با ذوق خودش بیت را تصحیح می‌کرده و گاه گمان می‌کرده اثر به بیت‌های دیگری هم نیاز دارد پس بیت‌هایی را می‌سروده و به متن اصلی وارد می‌کرده است. نتیجۀ این بی‌امانتی‌ها می‌شود هزاران بیت مجهولی که از شاعر نیست اما در کتاب شاعر هست. کار مصححان این است که چهرۀ اصیل آثار را با توجه به نسخه‌های موجود باز سازی کنند و تا جایی که می‌توانند به آنچه خود شاعر گفته نزدیک شوند. طبیعی ست با کشف نسخه‌های اصیل‌تر و تغییر اطلاعات ما دربارة شاعر و عصرش، هر کتاب به تصحیح‌های به روزتری نیاز دارد و این نیاز تا پیدا شدن نسخه‌ای به خط شاعر یا لااقل نسخه‌ای که خود شاعر تاییدش کرده وجود خواهد داشت. ترس عمدۀ ما از فهم‌نکردن آثار کلاسیک با در دست داشتن متنی پیراسته و درست خواندن اثر برطرف می‌شود. خصوصاً شاهنامۀ که علیرغم فاصلۀ هزار ساله‌ای که با ما دارد هنوز برای عموم فارسی زبانان قابل فهم است و تنها در معدود کلمات یا ابیاتی ست که خوانندۀ فارسی‌زبان نیاز دارد به فرهنگ‌ها مراجعه کند. هر چند همان تعداد معدود هم در کنار ابیات بالا و پایینش قابل درک است. اگر نیازی به پژوهش دقیق در شاهنامه نداشته باشید، درست خواندن شاهنامه از روی نسخه‌ای پیراسته برای فهمش کافی ست. اما کدام نسخۀ موجود در بازار پیراسته‌تر است؟...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9150 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شده نزدیک تر از قبل شهادت به علی (ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان علیه السلام شعری بخوانید از ) ▪️شده نزدیک تر از قبل شهادت به علی اقتدا کرده به همراه جماعت به علی با سر تیغ جداکردنشان دشوار است بس که چسبیده در این لحظه عبادت به علی فرق شمشیر عرب با همه در یک چیز است به عقب خم شده از شرم اصابت به علی لااقل قاتل او بر سر پیمانش ماند لااقل داشت از این حیث شباهت به علی درد، اینجاست که در دست دگر خنجر داشت هرکه آمد بدهد دست رفاقت به علی رنگ رو زرد، عبا سرخ، نپوشد شاهی مثل این جامه که پوشاند سیاست به علی روزگاری همه از تیغ دو دم میگفتند افتخارش به عرب ماند، جراحت به علی! کاسه ی شیری و دستان یتیمی لرزان این خبر را برسانید سلامت به علی ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عرض تسلیت خدمت جناب آقای ▪️با خبر شدیم آقای سیدحسین موسوی‌نیا _داستان‌نویس ارجمند_ در غم از دست دادن مادربزرگ خود عزادار است. موسسه شهرستان ادب و همکاران ایشان در این موسسه، این مصیبت را به آقای موسوی‌نیا صمیمانه تسلیت می‌گویند و از خداوند منان برای آن مرحوم طلب رحمت و بخشش می‌کنند. ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح و گزارش تصویری سیزدهمین میزگرد منتشر شد. (نقد و بررسی کتاب هوشنگ گلشیری) ▪️«...در این نشست بوطیقا نه تنها به «باغ در باغ» بلکه به خود و نقش او در ادبیات داستانی معاصر ایران می‌پردازیم. به نظر می‌رسد گلشیری مهم‌ترین نویسنده‌ای است که در فضای ادبیات داستانی ایران حضور داشته است. زمانی که کسی بخواهد در کارگاه‌های آموزش داستان‌نویسی با فضای داستان آشنا شود، عناصر داستانی را بیاموزد و شروع به نوشتن کند بی‌شک متاثر از فضایی است که هوشنگ گلشیری در ادبیات داستانی معاصر ایجاد کرد. اکثر مفاهیمی که در حوزه‌ی ادبیات داستانی به عنوان حد واسط مبانی آموزش داستان‌نویسی به کار می‌روند حاصل تقریری است که گلشیری سعی کرد ارائه دهد. همچنین بخشی از وضعیت نقد ادبی ما از گلشیری تاثیر پذیرفته است. او شرایطی را ایجاد کرد که نقد ادبی به سمت و سوی خاصی برود؛ به همین دلیل بسیاری از نقاط مثبت و ضعف نقد ادبی امروز ما متاثر از گلشیری است. از آنجا که نقد ادبی نقش مهمی در چرخه‌ی داستان‌نویسی به خصوص فضای نخبگان دارد، این تاثیرات قابل تأمل هستند. کار کرد ادبی مجلات ادبی –ورای کارکردهای ایدئولوژیک و سیاسی- در حوزه‌ی تولید متن ژورنالیستی ادبی نیز اولین بار به واسطه‌ی هوشنگ گلشیری مطرح شد. به خاطر همه‌ی این مسائل گلشیری به مثابه نویسنده-منتقد در فضای ادبیات داستانی ما حاضر است و شاید بتوان گفت موثرترین نویسنده است...» برای خواندن متن کامل سخنانِ ، ، و در سیزدهمین بوطیقا پیرامون نقد و بررسی کتاب «باغ در باغ» هوشنگ گلشیری این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9148 همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید: 🔗 shahrestanadab.com/بوطیقا ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در تازه‌ترین مطلب پرونده و همزمان با فرارسیدن ، شما را به خواندن غزلی از حجه الاسلام برای فلسطین دعوت می‌کنیم : ▪️در دستت امشب مبادا، سنگ از فلاخن بیفتد زین سنگ‌ها باید آتش، بر جان دشمن بیفتد از خوان هشتم گذر کن ،آن سو شغاد ایستاده نگذار ناگاه در چاه، نعش تهمتن بیفتد پیداست در آسمانت ،ابری که سجیل دارد تا از فرود ابابیل ،شوری مطنطن بیفتد این باغ تشنه ست تشنه، در قوم آب آوری نیست تا چند چشمش فقط بر ابری سترون بیفتد بین فلاخن بچرخان، بی تاب تر سنگ دیگر بگذار هر دم گسل در، آن سد آهن بیفتد این دایه مهربان را، وقت خطر می‌شناسی روزی که خردک شراری، او را به دامن بیفتد مرگت به بستر مبادا، این مرگ کوچک گناه است سیب است این سر مبادا، سیب از نچیدن بیفتد این کوچه‌ها مرگ خیزند، یکسر کبوتر ستیزند حق دارد این شعر زخمی باز از تتن تن بیفتد ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش مشروح جلسه نقد‌ اثر در با حضور ، و ▪️«..."خشخاش ها" از آن سری کتاب هاست که ادعای خلق متن ندارد و ادعای فرار از انعکاس را دارد. این ادعا را دارد که من انعکاس بی کم و کاستی از واقعیت نیستم و در واقعیت دست می برم و آن را به نفع متن خودم، تغییر می دهم. امان میرزایی در این کتاب محاکات می کند. به گمان من "خشخاش ها" یک واقعیت برتر از حوادث تکان دهنده ای ست که ظرف چند دهه گذشته در منطقه ما و در کشور دوست و همسایه اتفاق افتاده است. در عین حال، هرگز از واقعیت تقلید نکرده، یعنی عکس برداری از وقایع افغانستان نیست و در آن وقایع دخالت هم می کند. در این کتاب تلاش بر این است که، شاعر از حوادث پیرامونش تقلید نکند و چیزی هم به حادثه واقعی اضافه می کند و این کار، اثر را دراماتیک کرده است. می گوید: محبوبم «شوروی» از هم پاشیده است زنی که در نابهنگام جنگ عشقش را پنهان می کند اگر در کشوری دیگر بودم یا زمانی دیگر تصویرش را از دیواره های غار بر می داشتم صدایش را علاقه اش را به زیبا بودن چریک ها آمدند نیمی از خشاب تفنگشان را در سایه ی پدرم نیمی دیگر را در سینه مادرم جا گذاشتند دختران باکره خود را کشتند اسب های «بزکشی» آبادی در سوگ مادیانشان زخمی سر بر کوه نهادند...» متن کامل این گزارش را در سایت شهرستان ادب بخوانید : 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9156 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نشست نقد و بررسی مجموعه داستان #سنگ_یحیی نوشته #خسرو_عباسی_خودلان با حضور #مجید_قیصری و #قباد_آذرآئین در #عصر_اثر برگزار می‌شود 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9158 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بانگ سرخ آزادی یادی از سروده‌های زنده‌یاد #حمید_سبزواری 🔗 shahrestanadab.com/Content/articleType/ArticleView/articleId/6228 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عرض تسلیت به آقای ▪️با خبر شدیم آقای عبدالحمید انصاری‌نسب _شاعر ارجمند_ و از مولفان محترم شهرستان ادب در غم از دست دادن پدر گرامی خود عزادار است. موسسه شهرستان ادب، این مصیبت را به آقای انصاری‌نسب صمیمانه تسلیت می‌گوید و از خداوند منان برای آن مرحوم طلب رحمت و بخشش می‌کند. گفتنی‌ست عبدالحمید انصاری‌نسب سراینده مجموعه شعر سپید است. ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻با روزه و با نماز نشناختمت (در تازه ترین مطلب پرونده ، یک رباعی زیبا بخوانید از زنده‌یاد ) ▪️با روزه و با نماز نشناختمت با آن همه رمز و راز نشناختمت یک ماه اگرچه میهمانت بودم بگذشت مجال و باز نشناختمت ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻برنامه رادیو برون‌مرزی تبریز با موضوع «شب‌های شعر مقاومت» ▪️برنامه رادیویی ققنوس (رادیو برون‌مرزی تبریز) در یکی از برنامه‌های خود سراغ شب شعر بین‌المللی شهرستان ادب و رفته است. این قسمت از برنامه ققنوس که با تهیه‌کنندگی ، اجرای و گزارشگری و با زبان ترکی آذری تهیه شده است سراغ تازه‌ترین شب از شب‌های شعر مقاومت رفته است. در بخشی از این برنامه با سراینده مجموعه شعر و دبیر گفتگو شده است. 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9161 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 باید به سینما بیاید ( گفت‌وگوی شهرستان ادب با دکتر ) ▪️«...آن قلمروهایی که مایه و آمادگی و گنجایی آن را دارند که بهره‌ای حماسی از آنها بتوان برد؛ مانند سرزمین‌های ناشناخته، کهکشان‌ها و مردمانی که در کیهان می‌زیند و شهرآیینی و فرهنگی همانند ما زمینیان دارند؛ از آن روی که رازآلود و شگفتی‌انگیزند می‌توانند مایه‌های آفرینش حماسی را در دسترس بنهند. و اما این مایه‌ها امروز در زمانی بسیار کوتاه می‌تواند به آفرینشی حماسی راه ببرد که فیلم سینمایی‌ست. این زمان کوتاه، در سنجش با زمانی بسیار دراز که در گذشته حماسه‌ها می‌بایست پس ِ پشت می‌نهادند تا پدید بیایند، برترین خاستگاه جدایی حماسه‌های کهن از حماسه گونه‌های نواند. به راستی هنرهای نو این زمان را اینچنین کوتاه کرده‌اند. داستانی که بر پایۀ کیهان‌نوردی به فیلم درمی‌آید و در نگاره‌های جنبان جای می‌گیرد به حماسه دگرگون می‌تواند شد، اما حماسه‌ای که آن پایه‌وری، آن نژادگی و اثرگذاری را که حماسه‌های کهن دارند به ناچار نمی‌تواند داشت. تنها در پوسته و ساختار برونی‌‌ست که به حماسه می‌ماند...» مشروح گفتگوی اختصاصی سایت شهرستان ادب با استاد میر جلال الدین کزازی را در این سایت بخوانید : 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9160 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشست نقد و بررسی مجموعه داستان #سنگ_یحیی نوشته #خسرو_عباسی_خودلان با حضور #مجید_قیصری و #قباد_آذرآئ
🔻گزارش تصویری پنجمین نشست #عصر_اثر، با نقد کتاب #سنگ_یحیی نوشته #خسرو_عباسی_خودلان با حضور #مجید_قیصری و #قباد_آذرآئین 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9165 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻ماجرای دیوانه‌وار آبی‌پوشان | داستانی از با ترجمه (به مناسبت آغاز جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸) ▪️«...حالا دوباره روزهای شادی بازگشته بود. تیم آبی‌پوشان به کره جنوبی عزیمت کرده بود. آدریان اندکی از پولش را برای خریدن روزنامه ورزشی اِکیپ کنار می‌گذاشت تا هر صبح از احوال قهرمانانش باخبر شود. چیز خاصی در نشریه نوشته نشده بود، جز این‌که فوتبالیست‌ها به شهر ایبوزوکی ژاپن رسیده بودند و حالا می‌بایست بدن‌شان با دما و ساعت کشور میزبان، قبل از بازی با کره، سازگاری یابد. آدریان کاملاً موافق بود، چنین مسایلی اصلاً شوخی‌بردار نیست، او این نکته را به خوبی می‌دانست. حتی در همین محله خودش مونروی هم، دمای هوا از هفت تا دوازده درجه سانتی‌گراد متغیر بود و باعث می‌شد تا او به سرفه بیفتد، معلوم است که پریدن از قاره‌ای به قاره دیگر، ممکن است باعث شود تا وضعیت برای تیم ملی فوتبال فرانسه، به سرعت خراب شود. هتلی که مارسل دزایی و سایر نفرات تیم در آن اقامت کرده بودند، جای بسیار مناسبی بود، اما از نظر آدریان، برای مهمانانی چنین برجسته، باز هم کم بود. خانواده ایوازاکی، صاحبانِ هتل، کارشان را به خوبی انجام داده بودند. آقایان آبی‌پوش، بفرمایید روی فرش قرمز! از طرف دیگر، چندی پیش تایگر وودز قهرمان گلف همین هتل را برای زندگی انتخاب کرده بود، این نکته ثابت می‌کرد که خانواده ایوازاکی به هیچ وجه، برای مهمانان‌شان کم نمی‌گذاشتند. بله آقا، ژاپنی‌ها آدم حسابی‌اند. نه از آن آدم‌هایی که لَنگِ یکی دو یورو هستند. بلدند چطوری خوش بگذرانند. آدم‌های باکلاسی‌اند. از طرفی، فدراسیون فوتبال فرانسه هم سنگ تمام گذاشته بود. همسران بازیکنان هم در این سفر آنان را همراهی می‌کردند. یورکایف، دزایی، لوبوف، رامه، توران، ترزگه، لیزارازو، و کل تیم دیگر احساس تنهایی نمی‌کردند. برای خانم‌ها برنامه گردش‌گری هیجان‌انگیزی چیده بودند...» ادامۀ داستان «ماجرای دیوانه‌وار آبی‌پوشان» را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9168 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری نخستین نشست هم‌اندیشی #رسانه_و_ادبیات 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9171 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پروندۀ آغاز به کار کرد ▪️در ادامه پرونده های موضوعی بخش داستان، سایت شهرستان ادب این بار سراغ موضوع مغفول مانده و بسیار مهم «رمان معناگرا» و «معنویت در رمان» رفته است. جای خالی وجود چنین متونی باعث شده است تا بتوان از منظرهای گوناگون و با رویکردهای متنوع به سراغ این موضوع رفت. روش ما در این پرونده پرداخت کوتاه تحلیلی در ابتدا به کلیت موضوع، و سپس مروری بر تعدادی از رمان های مطرح جهانی با این رویکرد بوده است. «خشم و هیاهو» اثر ویلیام فاکنر، «مسخ» نوشته فرانتس کافکا، «زمانی که یک اثر هنری بودم» نوشته اریک امانوئل اشمیت، «آناکارنینا» اثر تولستوی، «ابله» نوشته فئودور داستایوسکی، «مرشد و مارگریتا» نوشته بولگاکف، «بار هستی» نوشته میلان کوندرا و رمان هایی دیگر در نوشته های این پرونده مورد بررسی قرار خواهند گرفت. 🔗 shahrestanadab.com/رمان-معناگرا ☑️ @ShahrestanAdab