eitaa logo
شهرستان ادب
1.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
290 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻غربت سکوت زخم | یادداشت #محمدقائم_خانی بر #صدای_بهتر_زخم (تازه‌ترین مجموعه‌شعر #علیرضا_سمیعی) ▪️«...زخم صدایی دارد که شنیدنی نیست. اگر به گوش نشستنی بود که روی بدن دهان باز نمی‌کرد. زخم قرابتی با غربت دارد و بر تن هر غریبی، زخمی یا حتی زخم‌هایی هست. این است که وقتی کسی تصمیم بگیرد که صدای زخم‌ها را به گوش مردم برساند، غریب می‌ماند و غربت، راهِ هم‌صحبتی خلایق را با او می‌بندد. اگر برود سراغ عادات که مجبور است حرفی از زخم‌ها نزند و اگر لب به گفتن از جراحت‌ها باز کند که خلق پراکنده می‌شوند یا نمی‌شنوند. خیلی راه بیایند، به‌ظاهر مخالفت نمی‌کنند اما یک گوششان در است و یکی دروازه. این است که صدای زخم غریب می‌افتد، هرچند که خود زخم بر هر بدنی و بر هر قلبی باشد. مردم، یعنی همان زخم‌خورده‌ها، از شنیدن صدای زخم فراری‌اند...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11153 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻شناسنامۀ ایمان (پرونده‌پرترۀ #طاهره_صفارزاده را با شعری از #نغمه_مستشار_نظامی که به این بانوی بزرگ شعر انقلاب تقدیم شده است، به‌روز می‌کنیم؛ گفتنی‌ست این شعر در کتاب #چمدانت_چه_قدر_جا_دارد؟ به‌تازگی توسط #انتشارات_شهرستان_ادب منتشر شده است) ▪️همیشه منتظری بانو، دعای معجزه می‌دانی عجیب ساده و دلچسبی، شبیه نم‌نم بارانی زنی دچار غم دیرین، اگرچه تلخ ولی شیرین شناسنامۀ ایمانی، گل زنان مسلمانی چقدر فرصت اندک را به علم و عشق بها دادی خوش آن قلم که به دست توست، خوش آن کتاب که می‌خوانی دو استکان غزل و لبخند، دو شعر تازۀ نیمایی چقدر واژۀ بی‌مانند در این بهشت فراوانی دعای معجزه‌ات عشق است، کلام روز و شبت قرآن مگر به کودک اشعارم تو شهد نور بنوشانی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻از مبارزه تا انتقام | یادداشت بر (در پرونده‌پرترۀ ) ▪️«...شاه‌آبادی قصه تعریف می‌کند، همان که لازمه و پیش‌برندۀ یک رمان واقعی است. او داستانش را بی‌هیچ پیچیدگی تعریف می‌کند، بدون اینکه مخاطب حس کند که در حال حل‌کردن معماست. رمان با خرده‌روایت‌های کوچک، راهش را پیدا می‌کند. جدا از روابط عاشقانۀ نخ‌نما در داستان‌های چریکیِ این‌چنینی، شاه‌آبادی داستانش را روی لبۀ تیغ پیش برده و سعی بر آن داشته تا حد امکان از فرورفتن در کلیشه‌ها خودداری کند. رمان، اطنابی ندارد، این عدم اطناب و ایجاز، تا آن‌جا پیش می‌رود که روند و سیر اتفا‌ق‌ها تند پیش می‌رود و ریتم رمان تند می‌شود. هراتفاقی سر جای خودش می‌افتد...» 🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11158 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻تجربۀ آواز مرگ روی سیم تار | معرفی رمان نوجوان اثر (به‌قلم ) ▪️«مسئلۀ مرگ برای نوجوانان همچون سایر مفاهیم، امری آموختنی و فرهنگی است. آنچه مرگ را برای نوجوان پذیرفتنی یا قابل انکار می‌‌سازد، معانی ساخته‌شدۀ اجتماعی مرگ است که از طریق فرآیندهای متعدد یادگیری به او منتقل می‌‌شود. در دنیای مدرن امروز رسانه‌‌ها عموماً مرگ را وحشت‌‌انگیز، هولناک، غیرعادلانه و ناخوانده توصیف می‌‌کنند. با اینکه یک نوجوان با توجه به بازۀ سنی‌‌اش، عموماً مسئلۀ مرگ را به‌نوعی با مرگ حیوانات، کهنسالان یا سبک مواجهۀ خانواده با مرگ نزدیکان تجربه کرده است، اما این موضوع اغلب برای او به عنوان مشکل بزرگ و غیرقابل حل جاافتاده است. بنابراین کار نویسندۀ "روی سیم تار" برای طرح مسئلۀ مرگ در رمانش به عنوان یک مسئلۀ پذیرفتنی و آرامشبخش بسیار بسیار دشوار است...» 🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11159 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرواز روحانی (ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت نبی مکرم اسلام مصطفی صلى‌الله‌عليه‌وسلم، شعری می‎خوانید از زنده‌یاد استاد در رثای پیامبر اسلام) ▪️وقتی که زلفت فرو ریخت، حجم پریشانی‌ات را آیینه‌ها خواب دیدند، آغوش نورانی‌ات را اشکی که در بغض دل بود، جاری شد ای راهي کوچ وقتی که نی شعله سر داد، آهنگ هجرانی‌ات را شصت و سه دیوار شب را، با بال ماتم پریدی! جز روح چشمه نفهمید، پرواز روحانی‌ات را! ای چلّه نوش ریاضت، ما در نگاه وداعت دیدیم چون نبض دریا، چشمان بارانی‌ات را! نسلی که در عشق با تو، پیمان اندیشه بستند با جهل خود مُثله کردند، پیغام قرآنی‌ات را! آن تیره روزان شب‌پوش، مثل غباری در آفاق در قابِ هستی ندیدند، تصویر انسانی‌ات را! در نقطه‌ی کور تاریخ، هم خوابه‌ی خاک و گل شد آن کس که در خواب می‌دید، رؤیای ویرانی‌ات را ☑️ @ShahrestanAdab
🔻شگردهای طنزآفرینی «احمد اکبرپور» در«واژه‌های بازیگوش» (معرفی کتاب #واژه_های_بازیگوش نوشتۀ #احمد_اکبرپور به قلم #الهام_فرجی) ▪️ «...احمد اکبرپور که آثار زیادی برای کودکان و نوجوانان خلق کرده، یکی از نویسندگان موفق ایران است. تعداد زیادی از آثار او به جشنواره‌های ملی و بین‌المللی راه یافته و برخی ازآن‌ها به زبان‌های کره‌ای، چینی و انگلیسی ترجمه شده‌اند. یکی از تازه‌ترین کتاب‌های او با نام "واژه‌های بازیگوش" از سوی انتشارات شهرستان‌ادب منتشر شده است. کتاب، شامل داستان‌های طنز با موضوع‌های متفاوت است. طالع بینی ماه‌های مختلف، شوخی با شعر شاعران بزرگ و ضرب‌المثل‌ها موضوع برخی از داستان‌ها را تشکیل می‌دهد. هم‌چنین در بعضی از آن‌ها درِددل‌هایی از زبان حیوان‌ها نقل شده است. افسانه‌های سرزمین چاچالک یکی دیگر از داستان‌هاست که به ماجرای هفت‌خوان "حسن کچل" برای به‌دست‌آوردن "گل‌بهار" می‌پردازد. گل‌بهار، دختر کدخداست که توسط غول "سرزمین چاچالک" ربوده می‌شود...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11161 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرونده‌ تخصصی شعر رضوی در سایت شهرستان ادب بازگشایی شد ▪️همزمان با روزهای پایانی ماه صفر و نزدیکی به شهادت هشتمین امام شیعیان، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام، پروندۀ تخصصی با عنوان «بهترین شعرها برای امام رضا» در سایت شهرستان ادب بازگشایی شد. در این پرونده شعرهایی از شاعرانی چون دعبل خزایی، ابونواس اهوازی، ابن یمین فریومدی، مهدی اخوان ثالث، فریدون توللی، رهی معیری، کفاش خراسانی، حبیب‎الله چایچیان،غلامرضا شکوهی، محمدجوادغفورزاده (شفق)، جواد اسلامی، مریم کرباسی، جواد حیدری، سید محمد بابامیری، محمدسعید میرزایی، سعید بیابانکی و... منتشر شده است. همچنین در این پرونده نماهنگ، کلیپ، یادداشت، گزارش و مطالب متنوعی درخصوص امام رضا علیه‌السلام می‌توانید مشاهده و مطالعه کنید. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت علیه‌السلام،‌ شما را به خواندن این پرونده دعوت می‌کنیم: 🔗 shahrestanadab.com/شعر-امام-رضا ☑️ @ShahrestanAdab
🔻روضۀ رضوان (در نزدیکی ایام شهادت حضرت شمس‌الشموس، پروندۀ بهترین شعرها برای علیه‌السلام را با شعری از به‌روز می‌کنیم) ▪️نشسته‌ام به رواقی به گوشۀ حرمش رها رهای رها زیر آبشار غمش یقین به چشمۀ تسنیم دوست متصل است که نور می‌چکد از روزن سپیده‌دمش چه سال‌ها که هم‌آوای نوبتی‌خوانان رسیده است به گوشم طنین زیر و بمش به کاظمین و به مشهد سلام و عرض ادب به حس و حال غریبانۀ شبیه همش دم مسیح خراسان به لطف حق گرم است برایتان چه بگویم ز لطف دم به دمش چو پا گذاشت به ایران هزار چشمه شکفت هزار جان گرامی فدای هر قدمش هوای روضۀ رضوان اگر به سر داری بیا به سمت خراسان و روضۀ ارمش به پادشاه و گدا و به عارف و عامی خبر دهید که عام است سفرۀ کرمش گره گشوده ز کارم به طرفةالعینی به نام پاک جوادش چو داده‌ام قسمش هر آنچه داده به من لطف بی‌کران بوده‌ست که راضی‌ام به زیادش که قانعم به کمش شهید عشق شد و آرمید کنج بهشت هر آن که رقص‌کنان رفت زیر تیغ غمش چه افتخاری از این افتخار بالاتر که شاعرش شده‌ام زیر سایۀ علمش چه می‌شود که شبی نامۀ سیاه مرا بگیرد و بنوازد به گوشۀ قلمش سپاه منتقمانش همیشه بیدارند یکی خبر برساند به اولیای دمش نمی‌کنیم دل از این حرم، از این درگاه قسم به مادر بی‌بارگاه و بی‌حرمش... ☑️ @ShahrestanAdab
🔻رمان و تقدیر تاریخی ملل شرق؛ از مصر تا هند | یادداشتی از ▪️«رمان، شکل ادبی غالب عصر ماست. به قول هگل، حماسه انسان طبقۀ متوسط است. پس بی‌دلیل نیست که به تناسب رشد طبقۀ متوسط در میان ملل آسیایی، استقبال از این شکل ادبی افزایش روزافزون داشته باشد. از سویی رمان، صرفاً یک محمل برای انتقال اندیشه‌های نویسنده به مخاطب نیست. رمان یک شیوۀ نگریستن به دنیا و یک نوع اندیشیدن به هستی است. شکلی که با به‌پایان‌رسیدن عصر حماسه‌ها، با سرگذشت قهرمانی که پایان داستان‌های پهلوانی را باور نکرده و مورد تمسخر واقع می‌شود، آغاز می‌گردد. از آن روز تاکنون رمان‌نویسان غربی همیشه تیره‌ای مورد اعتنا از اندیشمندان آن جهان بوده‌اند و تصور مردم ملل خود را از خودشان و جهان‌شان شکل داده‌اند. صدای انسان روسی بدون رمان‌نویسانش در جهان شنیده نمی‌شد...» 🔗 ادامه این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11071 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻اندیشیدن به ایران از خلال داستان | معرفی رمان «سپاه گمشدۀ کمبوجیه» اثر #محمدامین_پورحسینقلی (به قلم #محمدقائم_خانی) ▪️«نویسنده‌ای واقعی، چگونه به ایران می‌اندیشد؟ منظورم اندیشیدن در قالب‌های معمولی که دیگران مشغول به آن هستند نیست، بلکه این پرسش ناظر به خود داستان معنی دارد. پس بهتر است بپرسیم که نویسنده در خلال داستان، چگونه به ایران می‌اندیشد؟ چنین نویسنده‌ای را می‌توان ایرانی خواند، وگرنه که هرداستانی به زبان فارسی، نسبت و قرابتی با ایران ندارد. درحالی‌که عموم مردم این‌که نام‌های داستان ایرانی باشد یا حداکثر اشاره‌ای به واقعه‌ای آشنا در آن شده باشد را نشانۀ ایرانی‌بودن یک نوشته می‌دانند، اما درواقع کدام نویسنده ایرانی است؟ و ایران در کدام داستان حضور دارد؟...» 🔗 ادامه این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11165 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻زیارت (به‌مناسبت سالروز شهادت #امام_رضا علیه‌السلام، پرونده تخصصی #شعر_رضوی و پرونده تخصصی #ادبیات_کودک_و_نوجوان سایت شهرستان ادب را با شعری از سرکار خانم #منیره_هاشمی به‌روز می‌کنیم) ▪️جاده پیر و غمگین بود گیج و بی هدف می رفت سمت کوه یا دریا رو به هر طرف می رفت مثل مار تنهایی روز و شب سفر می کرد خشکی زمین او را باز تشنه تر می کرد تشنه بود تا این که گنبد طلا را دید عاشق رسیدن شد رفت و رفت تا خورشید ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گروهی تک‌نفره | معرفی کتاب ؟! (یادداشتی از در پرونده ) ▪️«...از ویژگی‌های کتاب‌خواندن این است که مخاطب خودش را جای قهرمان داستان قرار می‌دهد؛ با او می‌خندد، بغض می‌کند و با شخصیت‌های داستان اتفاقاتی را تجربه می‌کند که شاید او نیز با این تجربه‌های تلخ و شیرین در عالم واقع دست و پنجه نرم می‌کند، درنتیجه با او همذات‌پنداری می‌کند یا نه اصلاً فرصت تجربه‌کردنش را نداشته و با خواندن اثر با قهرمان داستان به این ماجراجویی‌ها می‌پردازد. داستان زندگی پرل برای مخاطب‌های کودک و نوجوانی که عزیزی را از دست‌ داده‌اند یا در مدرسه احساس تنهایی می‌کنند، می‌تواند سرمشق خوبی باشد. این کتاب برای بزرگسال‌ها هم کتاب خوش‌خوانی است، به‌علاوه اینکه با خواندن این کتاب دنیای بچه‌های شبیه پرل که با غم‌های متفاوتی همچون غم نبود پدر و اندوه ازدست‌دادن مادربزرگ درگیر هستند و همچنین بچه‌هایی که هم‌صحبت و دوستی در مدرسه ندارند و معلم‌هایی که شناختی از وضعیت و روحیات آنها ندارند، را بهتر درک می‌کنند...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/10110 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻در سال‌روز درگذشت زنده‌یاد . شما را به خواندن "پرونده‌پرتره قیصر امین‌پور" در سایت شهرستان ادب دعوت می کنیم: 🔗 shahrestanadab.com/قیصر-امین-پور ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فرصت دیدار (در سالروز درگذشت قیصر شعر فارسی، زنده‌یاد #قیصر_امین_پور پرونده‌پرتره قیصر امین‌پور سایت شهرستان ادب را با شعری از ایشان به‌روز می‌کنیم) ▪️گرچه چون موج مرا شوق زخود رستن بود موج‌موج دل من تشنۀ پیوستن بود یک دم آرام ندیدم دل خود را همه عمر بس که هر لحظه به صد حادثه آبستن بود خواستم از تو به غیر از تو نخواهم اما خواستن‌ها همه موقوف توانستن بود کاش از روز ازل هیچ نمی‌دانستم که هبوط ابدم در پی دانستن بود چشم تا باز کنم فرصت دیدار گذشت همۀ طول سفر یک چمدان بستن بود ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بهترین شعرهای «قیصر امین‌پور» به انتخاب بیست شاعر (پرونده‌پرترۀ ) ▪️به مناسبت دوازدهمین سالگرد درگذشت قیصر امین­‌پور، شاعر بزرگ معاصر، شهرستان ادب در پروندۀ پرتره ایشان، در قالب یک نظرسنجی ادبی، دیدگاه شاعران را پیرامون برجسته‌ترین اشعار وی جویا شده است. اگرچه انتخاب چند شعر از میان همه اشعار قیصر امین پور به اذعان شعرایی که در این نظرسنجی یاری­مان کردند، سخت بود چرا که «در این چمن که ز گل­های برگزیده پر است/ برای چیدن گل انتخاب لازم نیست» اما آنچه پیش روی شماست انتخاب شاعرانه دوستانی است که خود با عالم شعر مانوس­اند و با نگاهی آگاهانه دست به انتخاب زده­اند. در این نظرسنجی شاعرانی چون: استاد (پروانه)، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، و شرکت نموده‌اند. در ادامه این گزارش ابتدا اشعاری که بالاترین رتبه را در این نظرسنجی کسب کرده‌اند را به ترتیب امتیاز کسب شده می‌خوانید و سپس مشروح رای‌های شاعران. 🔗 برای خواندن این اشعار به سایت شهرستان ادب مراجعه نمایید: shahrestanadab.com/Content/ID/11171 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در مهرماه ۱۳۹۸ در حوزه‌های مختلفِ شعر و داستان به ترتیب میزان بازدید از این قرارند: ▪️گزارش شهرستان ادب از نوبل ادبیات ۲۰۱۹ 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11131 ▪️پاییز | دو #شعر_پاییزی از #اسماعیل_امینی 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11075 ▪️#اربعین | شعری از #حافظ 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11110 ▪️بیست و هشتمین میزگرد #بوطیقا: گفت‌وگو پیرامون #رمان_و_فلسفه 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11080 ▪️عقل و عشق | بازخوانی غزلی زیبا از #مولوی 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11063 ▪️دامانِ پر زر | بازخوانی شعری پاییزی از #صائب_تبریزی 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11087 ▪️#کاروان_شاعران_و_نویسندگان_ایرانی اربعین را در کربلا روایت کرد 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11142 ▪️«نمی‌توانی برای اهل بیت شعر بگویی و وارد سیاست نشوی» | #محمدرضا_وحیدزاده در گفت‌وگو پیرامون شعر آیینی 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11091 ▪️رود عظیم اربعین | سه رباعی از #زهرا_سپه_کار 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11095 ▪️چرا باید #من_پناهنده_نیستم را بخوانیم؟ | یادداشتی از #مریم_رحیمی_پور 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11073 ▪️معرفی نشریه‌های برتر کودک و نوجوان | یادداشتی از #سیده_زهرا_محمدی 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11052 ▪️پای پیاده | شعری از #محمدحسین_ملکیان 🔗shahrestanadab.com/Content/ID/11097 #پربازدیدترینها ☑️ @ShahrestanAdab
🔻دوزخ و درخت گردو (گرامی می‌داریم نهم آبان ماه سالروز درگذشت شاعر نوگرا و سرشناس انقلاب اسلامی، #سلمان_هراتی را. در چنین روزی شما را به خواندن یکی از اشعار مهم و طولانی این شاعر بزرگ یعنی «دوزخ و درخت گردو» دعوت می‌کنیم. گفتنی‌ست بخشی از این شعر با عنوان «وطن من» به کتاب‌های درسی نیز راه پیدا کرده است) ▪️«...ای ایستاده در چمن آفتابی معلوم وطن من! ای توانا ترین مظلوم تو را دوست می‌دارم! ای آفتاب شمایل دریا دل و مر گ در کنار تو زندگی است ای منظومه ی نفیس غم و لبخند ای فروتن نیرومند! ایستاده ایم در کنار تو سبز و سر بلند دنیا دوزخ اشباح هولناک است و تو آن درخت گردوی کهنسالی و بیش از آنکه من خوف تبر را نگرانم تو ایستاده‌ای بگذار گریه کنم نه برای تو که عشق و عقل در تو آشتی کرده اند که دستهای تو سبز است و آسمان تو آبی و پسران تو مردان نیایش و شمشیرند و مادران صبوری داری و پدرانی به غایت جرأتمند...» 🔗 متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی در #جشن_همگانی | یادداشتی از #پری_رضوی (پرونده‌پرترۀ #مجید_قیصری) ▪️«...برای خواندن برخی آثار قیصری باید یک‌سری اطلاعات جامع داشته باشیم، وگرنه فهم بعضی از داستان‌های ایشان غیرممکن است. او به‌خوبی می‌‏تواند متون کهن و یا اسطوره‌‏ها را با به‌روزرسانی به خورد خواننده بدهد. مراجعه به مرجع برای درک آثار ایشان از ملازمات است. نمونۀ بارز آن "سفرنامۀ عیلامی" هاست؛ کلمه‌‏ای که شنیدنش برای خیلی‏‌ها آشناست و صورتش ناآشناست. به همین دلیل خواننده شک می‌کند. لذا برای فهم بیشتر باید مراجعه کند به سفرنامه‏‌ها و معنای عیلامی، این‌جاست که در پی خواندن تاریخ عیلام و نحوۀ تبدیل‌شدن آن به ایلام، وقتی درک می‏‌کنی و قدم‌به‌قدم به آگاهی می‏‌رسی، به‌نوعی موجبات خشنودی تو فراهم می‌‏شود. افسانه یا روایت مرگ بهرام ‏گور یکی از اسطوره‌‏های شاخص ایرانی، پیش چشمت باز می‌‏شود. نویسنده چقدر خوب و ماهرانه توانسته آن داستان را با داستان امروزی همسان کند. البته سلایق فرق می‌کند، شاید دیدگاه برخی در این مورد متفاوت بوده و این شیوه را پسند نکند...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11168 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻استاد مظاهر مصفا، شاعر و پژوهشگر معاصر، درگذشت ▪️باخبر شدیم استاد #مظاهر_مصفا، شاعر، ادیب و پژوهشگر بزرگ معاصر، روز گذشته در سن هشتادوهفت‌سالگی دار فانی را وداع گفتند. موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه شاعران همراه با این موسسه، درگذشت این استاد بزرگ ادبیات را به خانواده محترم مصفا و خانواده گرامی فیروزکوهی و جمیع دوست‌داران و شاگردان ایشان تسلیت می‌گوید. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻دیدن خزان (پرونده #شعر_پاییزی سایت شهرستان ادب را با چارپاره‌ای پاییزی و حکیمانه از استاد #مظاهر_مصفا به‌روز می‌کنیم که روز گذشته ما را برای همیشه تنها گذاشت) ▪️یاد داری که موسم پاییز جانب باغ و بوستان رفتیم دست در دست یکدگر باهم از پی دیدن خزان رفتیم پنجه‌های چنار زرد و نزار زیر پای من و تو می‌شد خرد باد پاییز های‌وهوی‌کنان برگ‌ها را به هر طرف می‌برد گلبن نسترن ز بی‌برگی بیدسان پیش باد می‌لرزید گه ز تاراج باغ می‌نالید گه ز تشویش باد می‌لرزید شاخه‌های صنوبر و شمشاد بر سر خاک زر می‌افشاندند برگ‌ها زیر پای ما نالان قصه‌ای دردناک می‌خواندند خسته و دلشکسته می‌گفتند مرگ مطلوب‌تر ز تنهایی‌ست پای‌فرسود پای دوست شدن دوستان! خوب‌تر ز تنهایی‌ست ☑️ @ShahrestanAdab
🔻آواداکداورا | نگاهی به رشد ادبیات فانتزی در ایران در دهۀ هشتاد - بخش دوم (یادداشتی از #پرستو_علی_عسگرنجاد در پرونده #رمان_فانتزی شهرستان ادب) ▪️«...اگر در دهۀ هفتاد، نویسندۀ سربه‌زیر و کاردرستی مثل "جان کریستوفر" با سه‌گانۀ سه‌پایه‌هایش ما را به جهان رازآلود فانتزی دعوت کرده بود و آیزاک آسیموف و ژول ورن با داستان‌های علمی‌تخیلی‌شان، نجیبانه ما را به علم و پژوهش دعوت می‌کردند، دهۀ هشتاد را باید دهۀ انفجار ادبیات فانتزی افسارگریخته در ایران دانست. گرچه در کنار دارن شان و جی.کی.رولینگ، آثار نویسندۀ پرقدرت و قدیمی‌تری مثل سی.اس. لوئیس هم در ایران خریده و خوانده می‌شد و کمتر نوجوان کتاب‌خوانی بود که "سرگذشت نارنیا"ی او را نخوانده باشد، اما باید اعتراف کرد که هیچ‌کدام از آثار فانتزی، چه در ایران و چه در خارج از آن، توان مقابله با پروپاگاندای هری پاتر و جذابیت دارن شان را نداشتند...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11169 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«تصاویر ذهنی» به روایت #ویرجینیا_وولف | از کتاب #خانم_دلوی (سی‌ودومین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب) ▪️«پرستارِ‌ موخاکستری، وقتی خرناس‌ پیتر والش بر نیمکت‌ داغ‌ کنار او آغاز شد، بافتن از سر گرفت. در لباس خاکستری، دست‌ها را که خستگی‌ناپذیر و با این حال آرام حرکت می‌داد، چونان قهرمان‌ نگهبان‌ حقوق‌ خفتگان می‌نمود، چون یکی از آن موجودات‌ نامرئی و شبح‌وار‌ ساخته از آسمان و شاخه‌ها که در جنگل در گرگ و میش برمی‌آیند. مسافر‌ تنها، درنوردۀ معبرها، برآشوبندۀ سرخس‌ها و نابودگر‌ گیاهان‌ عظیم‌ شوکران، ناگهان که سر بالا می‌کند، پیکر‌ غول‌آسا را در انتهای‌ راه‌ مال‌رو می‌بیند. لحظات‌ سرور‌ خارق‌العاده او را، که کشیش‌ شاید بی‌خدایی بود، غافلگیر می‌کرد. هیچ‌چیز به نظر او بیرون از ما وجود ندارد مگر وضعیت ذهن؛ میل به تسکین، به آسودگی، به چیزی بیرون از این کوتوله‌های‌ مفلوک، این مردان و زنان‌ ضعیف، زشت، جبون...» 🔗 متن کامل این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11170 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻او (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #دعوتنامه سروده سرکار خانم‌ #مریم_کرباسی به‌روز می‌کنیم. گفتنی‌ست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است) ▪️بیش‌تر با پا که نه، با سر سراغم آمده گرچه گاهی رفته و کم‌تر سراغم آمده شاید او تنها کسی باشد که من هر وقت هم بوده‌ام بیمار، در بستر سراغم آمده هرچه‌قدر از من بدی دیده‌ست اما باز هم مهربان مانند یک مادر سراغم آمده ممکن است اصلاً سراغش را نگیرم، او خودش دیده‌ام هر بار عاشق‌تر سراغم آمده گاه‌گاهی قطره‌قطره می‌چکد روی سرم گاه چون باران ویران‌گر سراغم آمده هم من او را دوست دارم تا ابد، هم او مرا شاید او هم با همین باور سراغم آمده گرچه درهای زیادی را به رویم بسته‌اند شعر اما از دری دیگر سراغم آمده ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان در دورۀ هشتم #آفتابگردان_ها منتشر شد ▪️دفتر شعر مؤسسه فرهنگی هنری «شهرستان ادب» اسامی شاعران جوان برگزیده برای عضویت در هشتمین دورۀ آموزشی را پس از دو مرحله داوری، اعلام کرد. اسامی این عزیزان در ادامه آمده است. زمان برگزاری اردوهای این دوره در اطلاعیه‌های آینده به اطلاع اعضا خواهد رسید. گفتنی است در این دوره بیش از هزار نفر شاعر جوان از اکثریت قریب به اتفاق استان‌های کشور شرکت کردند و سطح کیفی آثار نیز بالاتر از دوره‌های پیشین ارزیابی شده است. این موضوع مراحل داوری را پیچیده‌تر و دشوارتر کرد، اما داوران کوشیدند که با توجه به معیارهای متعدد، مستعدترین افراد برای عضویت در این دوره انتخاب شوند. بی‌شک در جمع شاعرانی که افتخار نداریم امسال در خدمتشان باشیم، شاعران بسیار خوب و آینده‌داری هستند. امیدواریم این عزیزان در دوره‌های آتی شرکت کنند و به عضویت #آفتابگردانها درآیند. 🔗 برای اطلاع از اسامی پذیرفته‌شدگان به سایت شهرستان ادب مراجعه نمایید: shahrestanadab.com/Content/ID/11178 ☑️ @ShahrestanAdab