eitaa logo
شهرستان ادب
1.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
289 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال چهارم ابتدایی (یادداشتی از در صفحۀ چهارم پرونده) ▪️«...حدادی با اشاره به این‌که ما از ادبیات نوین و به‌روز در شعر و داستان‌های کتاب چیزی نمی‌بینیم، می‌گوید: در شرایطی که بچه‌های ما مدام در رسانه‌ها چیزهای متنوعی می‌بینند و ادبیات مختلفی می‌شنوند و از طرفی ادبیات‌مان احتیاج به محافظت دارد، این سؤال پیش می‌آید که چرا به ادبیات صِرف نپرداخته‌اند و همچنین چرا به موضوع‌های روز اجتماعی و مسائلی که کودک ده‌سالۀ امروز با آن مواجه است اشاره‌ای نشده؟ رویۀ کتاب، خطی است و نقطۀ اوج و فرود در آن نمی‌بینیم. خیلی از شعرها سال‌هاست عوض نشده و من در کودکی آن‌ها را در فارسی‌های دبستان خوانده‌ام. بیشتر از بیست‌وپنج سال گذشته، ولی همچنان محتوا همان است. از طرفی حتی داستان‌ها و شعرهای جدیدی که استفاده شده، باز به همان دغدغه‌های ۲۰سال پیش پاسخ می‌دهد. کودک بیست‌سال پیش و امروز شبیه هم نیستند و امکانات برابری ندارند...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11212 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پاییز عزیز منی (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از #کبری_موسوی_قهفرخی به‌روز می‌کنیم. گفتنی‌ست این شعر از کتاب #غروب_پا_به_ماه انتخاب شده است که توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده) ▪️ای کاش دهد دست مجالی که تو باشی ممکن بشود فرض محالی که تو باشی سنگی شدم و آب گذشت از سرم اما گل داد در این سنگ، نهالی که تو باشی پرسیده‌ای احوال مرا،‌ای گلِ حسرت «آه» است جوابم به سؤالی که تو باشی در سینۀ من درۀ عشقی‌ست ولی حیف دلدادۀ کوهست غزالی که تو باشی پاییز عزیز منی و گوش سپردم هر قاصدکی را به خیالی که تو باشی جز غم هنری نیست تو را عشق! ولی باز ای کاش دهد دست، ملالی که تو باشی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻همزمان با آغاز هفته وحدت و فرارسیدن ایام میلاد پیامبر اسلام #حضرت_محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پرونده تخصصی «عاشقان حضرت محمد در کوچه ادبیات»، پرونده‌ای برای بهترین شعرها و داستان‌ها برای پیامبر اسلام در سایت شهرستان ادب بازگشایی شد 🔸این پرونده در #هفته_وحدت، با شعرها و همچنین داستان‌هایی در ستایش و توصیف پیامبر اسلام به‌روز خواهد شد. 🔗 shahrestanadab.com/پرونده-عاشقان-محمد #عاشقان_محمد ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال پنجم ابتدایی (یادداشتی از در صفحۀ پنجم پرونده) ▪️«...آغاز دهۀ نود با تحول نظام آموزشی، تغییرات اساسی در کتاب درسی، در ساختار و تصویرسازی و محتوا ایجاد شد. در ساختار و ظاهر، حجم کتاب کاهش یافت و تغییراتی چون حذف آموزش مستقیم نکات دستوری و انتقال واژه‌ها به انتهای کتاب و فهم آن در کلیت متن صورت گرفت... برای بیشتر حکایات و داستان‌ها نام نویسنده حک شد و ادبیات معاصر و ادبیات کودک بیشتر به کتاب راه پیدا کرد. یکی از شاخص‌های ساختاری کتاب، فصل‌بندی‌شدن آن است که تقریباً در تمام پایه‌ها با همان ترتیب تکرار می‌شود. این کتاب بار دیگر در سال نود و چهار تغییر کرد. اگرچه ساختار همان بود، ولی در شعرها و داستان‌ها با تغییرات بسیاری مواجه هستیم. غنای بخش داستان کتاب سال نود در ادبیات کهن، متونی از تاریخ بیهقی، بستان‌العارفین، قابوس‌‌نامه، مثنوی معنوی بود و در ادبیات معاصر حضور نویسنده‌ای چون هوشنگ مرادی‌کرمانی با داستان "عاشق کتاب" از قصه‌های مجید و متن و شعر از قیصر امین‌پور نوید ورود ادبیات تخصصی کودک و ادبیات ناب را می‌داد؛ البته با تغییر آن در سال نود و چهار این آثار شاخص حذف شد...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11225 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش به کنسول (ایام میلاد پیامبر اسلام #حضرت_محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول، به #هفته_وحدت نام‌گذاری شده است. در این هفته گرامی، سایت شهرستان ادب افتخار دارد داستانی اختصاصی را از #محمدرضا_شرفی_خبوشان نویسنده ارزشمند هم‌روزگارمان تقدیم شما مخاطبان عزیز این سایت کند) ▪️«از دهان یک تفنگ مارتینی زنگ‌زده‌ بیرون آمد؛ گلوله را می‌گویم. در آن روشنای روز، برق دهانه‌ی لوله را دیدم و آدمی را که یکباره از پشت علف‌های بلند کنار دجله بیرون جَست و به همان یکبارگی در علف‌ها محو شد. بر دماغه‌ی کشتی ایستاده بودم و ساحل را نگاه می‌کردم و گاهی کشتی وامانده‌ی ترک‌ها را که دیگر دودی از دودکشش بیرون نمی‌آمد و سربازان ترس‌خورده‌ی بر عرشه را که کنار توپ‌های بیکاره‌اشان تلاش می‌کردند با چوب‌های بلند و رقّت‌بار کشتی خاموش را بر دجله پیش ببرند و از ما فاصله بگیرند...» ادامه‌ی این داستان را در سایت شهرستان ادب بخوانید:‌ 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11228 ☑️@ShahrestanAdab
🔻«مسلمانان!» به روایت #محمدحسن_شهسواری | از کتابِ #وقتی_دلی (سی‌وپنجمین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب به بهانۀ #هفته_وحدت) ▪️«از سالیان بسیار دور عبادتگاهی در اطراف مکه بود که اندک یگانه‌پرستان مکه که به دین ابراهیم بودند و به آنان حنفی می گفتند، در آن جا خداوند را عبادت می کردند. آن روز چشم همه به در عبادتگاه دوخته شده بود. مصعب در کنار پدرش ناظر این صحنه بود. لحظه‌ای بسیار مهم در تاریخ مکه بود. اگر چه قبایل قول داده بودند هر چه حکم گفت بپذیرند، اما همه می دانستند شخص حكم بسیار مهم است و اگر کسی نباشد که همه بر خرد و بزرگی او صحه بگذارند، باز جنگ و جدال باز خواهد گشت...» 🔗 متن کامل این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11229 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال ششم ابتدایی (یادداشتی از #احمدرضا_رضایی در صفحۀ ششم پرونده) ▪️«...کتاب با تکه‌ای از گلشنِ راز آغاز می‌شود. ابیاتی غامض و انتزاعی که فهمش نیازمندِ گذراندنِ لااقل یکی دو واحد عرفانِ نظری است. شما جای معلم، مثلاً در توضیح و تفسیرِ این بیت چه می‌گویید؟ جهان، جمله، فروغِ نورِ حق دان حق اندر وی، ز پیدایی است پنهان. یا کلماتِ ناشناخته‌ای نظیرِ جان، فضل، فیض و تجلی را چگونه معنا می‌کنید؟ مؤلفینِ محترم برای اینکه از پیچیدگیِ محتوا بکاهند، این کلمات را سَرسَری گرفته و با تسامح از کنارش گذشته‌اند. آن‌ها در برابرِ فیض و فضل، بخشش را قرار داده‌اند، تجلی را پیدا شدن معنی کرده‌اند و برای جان نیز هیچ توضیحی نیاورده‌اند؛ گو اینکه مسلم می‌دانسته‌اند نوجوانِ دوازده ساله معنای جان را حتی در شعری عرفانی می‌داند و می‌فهمد. باز هم شما جایِ معلم و دانش‌آموزِ فلک‌زده؛ با این ابیات چه می‌کنید؟ ز فضلش هر دو عالم گشت روشن ز فیضش خاکِ آدم گشت گلشن به نزدِ آنکه جانش در تجلی است همه عالم، کتابِ حق تعالی است...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11226 #بررسی_ادبیات_در_کتابهای_درسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻اقتباس (پیش از این در پرونده «عاشقان حضرت محمد در کوچه ادبیات»، قصیده‌ای از در ستایش پیامبر منتشر کرده بودیم. امروز اما زادروز این شاعر با سالروز میلاد با سعادت پیامبر اسلام مصطفی مصادف شده است. از همین جهت، خوب است که سراغ شعر دیگری از جامی با موضوع پیامبر اسلام برویم. شعری که برگزیدیم یک مثنوی زیباست از هفت اورنگ جامی که شاعر در آن شکایت تلخی‌ها و تباهی‌های روزگار را به آستان نبوی می‌برد. او در عنوان این ابیات خود نوشته است: «نعت چهارم در اقتباس نور و التماس حضور آن حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم») ▪️ای به سراپرده‌ی یثرب به خواب خیز که شد مشرق و مغرب خراب رفته ز دستیم برون کن ز برد دستی و بنمای یکی دستبرد توبه ده از سرکشی ایام را باز خر از ناخوشی اسلام را مهد مسیح از فلک آور به زیر رایت مهدی به فلک زن دلیر کاله دجال بنه بر خرش رو به بیابان عدم ده سرش افسر ملک از سر دونان بکش دامن دولت ز زبونان بکش باز پسان را فکن از پیشگاه داد ستم کش ز ستم کیش خواه خامه مفتی که چو انگشت آز شد ز پی لقمه ربایی دراز دست سیاست بکش و بشکنش همچو نی اندر بن ناخن زنش واعظ پر گو که به پستیست بند پایه خود کرده ز منبر بلند چون نه بزرگ است ز شرعش سخن منبر او بر سر او خرد کن صومعه را قاعده تازه نه رخت خرابات به دروازه نه بدعتیان را ره سنت نمای عزلتیان را در عزت گشای خرقه تزویر به صد پاره کن جان مزور ز تن آواره کن شعله فکن خرمن ابلیس را مهره شکن سبحه تلبیس را گنج تو در خاک نهان دیر ماند نور تو غایب ز جهان دیر ماند پرتو روی تو که هست آفتاب بود ازو کشور دین نور یاب برق فراقت چو جهانسوز شد مشعل یارانت شب افروز شد مشعلشان چرخ چو بی نور کرد صبح هدی را شب دیجور کرد ظلمت بدعت همه عالم گرفت بلکه جهان جامه ماتم گرفت کاش فتد ز اوج عروجت رجوع باز کند نور جمالت طلوع دیده عالم به تو روشن شود گلخن گیتی ز تو گلشن شود دولتیان از تو علم برکشند ظلمتیان رو به عدم در کشند جامی از آنجا که هوادار توست روی تو نادیده گرفتار توست گر لب جانبخش تو فرمان دهد بر قدمت سر نهد و جان دهد ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه هفتم (یادداشتی از در صفحۀ هفتم پرونده) ▪️«آسمانی فراخ و آبی‌رنگ با دماوندی که گویی در نخستین روزهای بهار است و هنوز ردی از برف زمستانی بر شانه‌هایش دارد همراه با دشتی پر از لاله‌های سرخِ روییده بر پوستۀ خاک، اولین تصویری‌ست که از کتاب فارسی پایۀ هفتم می‌بینیم؛ مزین به شعری از محمود کیانوش که به استقبال این بیت مشهور شیخ اجل یعنی "برگ درختان سبز پیش خداوند هوش/ هر ورقی دفتری‌ست معرفت کردگار" رفته و این‌طور سروده: "معرفت کردگار/ دیدن این عالم است/ خوب، جهان را ببین/ هرچه ببینی کم است." این اولین مواجهۀ ما با کتابی است که تفاوت‌های بارزی با کتاب پیشین خود یعنی کتاب فارسیِ سال دوم راهنمایی در نظام آموزشی قبلی دارد. بررسی محتوای آموزشی این کتاب در حوزۀ شعر و داستان، موضوعی‌ست که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11227 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻از چشم آبان (شعری از کتاب سروده ) ▪️هرچه می‌بیند تو را ای ماه تابان بیشتر می‌شود این برکه از عشقت پریشان بیشتر با تو ای دریای آرامش نمی‌دانم چرا بی‌قرارم می‌کند امواج طوفان بیشتر دوستت دارم هیاهو!‌ دوستت دارم بهار! دوستت دارم خدا می‌داند از جان بیشتر زود داری از ده ما می‌روی، آه ای نسیم کاش می‌ماندی کنارم چند باران بیشتر کاش می‌شد باشم ای گل، ساعتی هم‌دوش تو چند خانه، چند کوچه، یک خیابان بیشتر فصل گل رفته است اما همچنان دلگرم باش گاه می‌تابند دل‌ها در زمستان بیشتر گاه فروردین ندارد آبرویی در بساط گاه می‌بارد بهار از چشم آبان بیشتر تا مگر خوش‌بو بماند جان من در این کویر بایدم باشد تب گل از غم نان بیشتر ☑️ @ShahrestanAdab
🔻دو رمان شهرستان ادب نامزد اولین جایزه ادبی شهید همدانی شدند («قرار مهنا» نوشته مهدی کفاش و «ابدی» نوشته مهدی صفری) ▪️نامزد‌های جایزه سردار شهید حسین همدانی در بخش‌های داستان و مستند داستانی، خاطره نگاری و شعر از میان بیش از ۴۰۰ اثر معرفی شدند. از این میان #انتشارات_شهرستان_ادب با دو کتاب در میان نامزدهای امسال حضور دارد. دو رمان #قرار_مهنا نوشته #مهدی_کفاش و #ابدی نوشته #مهدی_صفری، هردو با موضوع مسائل اخیر منطقه و حماسه مدافعان حرم نوشته شده‌اند و در سال‌های اخیر به همت موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب راهی بازار نشر شده‌اند. از این دو کتاب، «ابدی» محصول #مدرسه_رمان شهرستان ادب است. دیگر نامزد‌های بخش داستان و مستند داستانی این جایزه عبارت‌اند از: «پسران دوزخ فرزندان قابیل» نوشته مجید پورولی کلشتری، «خانه‌ای با عطر ریحان» نوشته الناز نجفی و «سامان عشق» نوشته زهرا سلگی. گفتنی‌ست برگزیدگان بخش‌های مختلف اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم با نام جایزه شهید حسین همدانی روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه از ساعت ۱۵ در تالار سوره حوزه هنری معرفی می‌شوند. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«وضعیت بی‌عاری» حامد جلالی نامزد جایزه جلال آل احمد شد (نماینده شهرستان ادب در دوازدهمین دوره جایزه جلال آل احمد) ▪️هیئت داوران بخش «داستان بلند و رمان» دوازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، اسامی شش نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کرد. #انتشارات_شهرستان_ادب نیز امسال با رمان #وضعیت_بی_عاری نوشته #حامد_جلالی در میان این نامزدها حضور دارد. از دیگر رمان‌های شهرستان ادب که در ادوار گوناگون #جایزه_جلال درخشیدند باید به رمان‌های #بی_کتابی نوشته #محمدرضا_شرفی_خبوشان (برگزیده دهمین دوره)، #برج_قحطی نوشته #هادی_حکیمیان (تقدیری در نهمین دوره)، #آوازهای_روسی نوشته #احمد_مدقق (تجلیل در یازدهمین دوره) و #وقت_معلوم نوشته #مهدی_کفاش (نامزد در دهمین دوره) اشاره کرد. گفتنی‌ست از پنج اثر یادشده، دو رمان وضعیت بی‌عاری و آوازهای روسی هردو از آثار نوشته شده در دوره تخصصی #مدرسه_رمان شهرستان ادب هستند. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه هشتم (یادداشتی از #سیده_زهرا_محمدی در صفحۀ هشتم پرونده) ▪️«...در بعضی از داستان‌ها که دربارۀ شخصیت‌های ملی است ما فقط از آنها در حد یک اسم به مخاطب اطلاعات دادیم. برای مثال ما در کتاب فقط نامی از میرزا ابوالقاسم فراهانی، امیرکبیر، شهید مهدی باکری و سید جمال‌الدین و... می‌بینیم. خب بهتر نبود از افراد کمتری نام می‌بردیم؛ ولی اطلاعات را با کیفیت بهتری به مخاطب انتقال می‌دادیم. در خیلی از کتاب های درسی از خیلی از مشاهیر نام برده می‌شود و اطلاعات ناچیزی به مخاطب می‌دهد؛ ولی این اطلاعات به‌حدی ناقص و کم است که تا سال‌ها این مشاهیر در ذهن مخاطب در حد یک اسم باقی می‌ماند. برای همین است که خیلی از دانش‌آموزان بعد از دوازده‌سال درس خواندن اطلاعاتشان از سعدی و فردوسی و حافظ در همین حد است که این افراد شاعر هستند. حالا شما فکر کن حافظ و سعدی و فردوسی به‌حدی در کتاب‌های درسی ذکر و خیرشان رفته و دانش‌آموز تا این حد اطلاعات دارد، شما خودتان سرنوشت بقیۀ عزیزان را در ذهن و یاد دانش‌آموزان پیش‌بینی کنید...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11231 #بررسی_ادبیات_در_کتابهای_درسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نمونه‌ای خوب از ادبیات جنایی و پلیسی (یادداشت #محسن_خیابانی بر رمان #روز_داوری) ▪️«...رمان "روز داوری" نوشتۀ "سجاد خالقی"، به‌عنوان نمونه‌ای خوب از آن‌چه که به‌عنوان ادبیات جنایی و پلیسی می‌نامیم، اگر مقصد نباشد، بخش مهمی از مسیر درست رسیدن به ادبیات ژانر را نشانمان می‌دهد. شخصیت اصلی رمان، آبتین مقدس سرگرد ادارۀ شهربانی است که در واپسین ماه‌های منتهی به انقلاب اسلامی ایران، درگیر پرونده‌ای می‌شود که حل کردنش هر چه پیشتر می‌رود، پیچیده‌تر می‌شود. همان‌گونه که انتظار می‌رود، اثر چند پیچش داستانی دارد و تقریباً هیچ‌ شخصیتی در آن قابل اعتماد نیست. مشخص است که خالقی، رمان جنایی کم نخوانده و در روز داوری نیز تأثیراتی از جنایی‌‌‌‌‌‌نویسانی از قبیل ریموند چندلر و داشیل همت دیده می‌شود، ولی شخصیت‌های کتاب تا حد زیادی ملموس و ایرانی پرورده شده‌اند...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11215 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازگشایی پرونده‌پرترۀ طاهره صفارزاده در سایت شهرستان ادب (در سالروز تولد بانوی شعر انقلاب) ▪️همزمان با بیست‌وهفتم آبان، سالروز تولد بزرگ‌بانوی شاعران انقلاب زنده‌یاد استاد دکتر ، پرونده‌پرترۀ اختصاصی ایشان در سایت شهرستان ادب بازگشایی می‌شود. در «پرونده‌پرترۀ طاهره صفارزاده» سایت شهرستان ادب تا کنون یادداشت‌ها و مقالاتی چون «خدا و شعر»، «صفّارزاده؛ طاهرۀ تکلم باران‎ها»، «وجه بین المللی شعر طاهره صفارزاده»، «طاهره صفارزاده؛ نوآوری و آن فلاپی صورتی»، «طاهره صفارزاده؛ در پیشواز صلح»، «روزهای زندگیِ طاهره صفارزاده»، «انقلاب در شعر طاهره صفارزاده» «از آیوآ تا آیات | گذری بر سوابق مبارزاتی طاهره صفارزاده در روزهای پیش از انقلاب»، «شعرهای طاهره صفارزاده پاسخی به ترامپ»، «نور و ظلمت در اشعار طاهره صفارزاده» از شاعران و نویسندگانی چون «سیدعلی صالحی»، «علی‌محمد مودب»، «عصمت زارعی»، «محمدرضا وحیدزاده»، «رؤیا رسولی»، «نعیمه آقانوری» و ... منتشر شده است. «مصاحبه با دکتر احمد تمیم‌داری درباره طاهره صفارزاده» از جمله مطالب اختصاصی پرونده پرتره سایت شهرستان ادب است. همچنین این پرونده هم با انتشار گزیده‌ای از بهترین و مهم‌ترین شعرهای زنده‌یاد صفارزاده همراه بوده است که از این میان می‌توان به «صوت شعرخوانی زنده‎یاد طاهره صفارزاده در شب‎های شعر گوته»، «"سفر سلمان"، شاهکار شعریِ طاهره صفارزاده» و... اشاره کرد. 🔗 برای مطالعه مطالب این پرونده به صفحۀ ویژه طاهره صفارزاده در سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/پرونده-طاهره-صفارزاده ☑️ @ShahrestanAdab
🔻در روزهای مبهم ابری (بازخوانی شعری از در سالروز تولد بانوی شعر انقلاب) ▪️بال کبوتر همسایه همپای آفتاب از پشت شیشه می‌گذرد و می‌نشیند بر سطح ساده بر سطح خامش و بی‌نقش فرش تنهایی اتاق مرا این رفت‌وآمد رفت‌وآمد این بال پشت شیشه می‌آراید در روزهای مبهم ابری بارانی این بال آفتابی بغ‌بغوی غمینی‌ست که همره باران بر شیروانی می‌بارد و من یقین می‌دانم آن بال پشت شیشه آن بال آشنایی با من هست نزدیک من در من آن بال آفتابی پرواز ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه نهم (یادداشتی از #مینو_رضایی در صفحۀ نهم پرونده) ▪️«...اما متأسفانه باید گفت کتاب ادبیاتی که دقیقاً شبیه کتاب تعلیمات دینی دبستان است، هرگز باعث ایجاد طراوت ذهنی و کتابخوانی در دانش‌آموزان نمی‌شود، بلکه بالعکس. کتاب ادبیات نهم خالی از هرگونه روح ادبی است. کتابی که نه نمایشنامه و فیلمنامه دارد و نه متون طنز، نه سبک‌های ادبی دارد و نه نامی از بزرگان ادبیات (بخصوص داستان ایرانی معاصر) دارد، بزرگترین هنرش در کتابخوان کردن دانش‌آموزان این است که آن‌ها را به سمت هری پاتر و هانگرگیم و گیم آو ترونز سوق دهد. همه می‌دانیم دسته‌بندی کلی انواع ادبی به حماسی، غنایی، نمایشی و تعلیمی تقسیم می‌شود. اما در این کتاب هفتاد درصد کار ادبیات تعلیمی است! مؤلفین محترم به بهانۀ تقویت روان‌خوانی، متون کهن را آن هم با بازنویسی و ویراستگی ضعیف پشت‌سرهم ردیف کرده‌اند. اگر واقعاً هدف تقویت روان‌خوانی است، چرا از جمالزاده، جلال آل احمد یا ابراهیم گلستان اثری نیست؟ اگر هدف آموزش لحن شاد یا عاطفی یا حماسی به دانش‌آموز است، چه راهکاری بهتر از فیلمنامه و نمایشنامه‌خوانی؟... گفتنی بسیار است...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11233 #بررسی_ادبیات_در_کتابهای_درسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻کارخانۀ رؤیاسازی (یادداشتی از بر رمان ) ▪️«...نویسنده با اطلاع دقیق از وضعیت دانشکدۀ ارتباطات و رؤیاهایی که برای دانشجویان محصل در آن می‌سازند، مکان اصلی رمانش را فضایی دانشجویی میان دانشکده و خوابگاه انتخاب کرده است تا از دغدغۀ هویتی نسلی بگوید که به آن تعلق دارد. نسلی که به مدد معجزۀ دنیای مدرن ‌ـ‌اینترنت‌ـ شناور میان آی‌دی‌هایی است که در دنیای مجازی می‌سازد و سرچشمۀ بسیاری از اتفاق‌های دنیای واقعی است. هاله که سرگردان میان دو دیدگاه اساتید خود است و امیرمسعود که سرگردان تعلق به دو مرد است و نمی‌داند کدام‌یک پدر و کدام‌یک ناپدری او هستند. نویسنده در رمانش به دنبال نسخه نیست. اگرچه راه‌حل خودش را ارائه می‌دهد؛ او به دنبال تشریح وضع موجود است. وضعی که در آن‌ هاله و امیرمسعود نمادی از نسلی هستند که مهم‌ترین مشکل‌شان در کنار بی‌کاری، مشکلات اقتصادی و آیندۀ مبهم پس از تحصیل، هویت است و سرگردانی در پی کشف آن...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11216 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرونده‌ای برای رمان ▪️سایت مدرسه رمان چندی پیش پرونده‌کتاب «وضعیت بی‌عاری» اثر را در صفحات خود گشود. در این پرونده‌کتاب، اخبار، گزارش ها و یادداشت‌هایی با موضوع این رمان منتشر شده است. به بهانۀ نامزدی رمان «وضعیت بی‌عاری» در آل احمد شما را به بازخواندن این پرونده‌کتاب در سایت دعوت می‌کنیم. 🔗 برای اطلاعات بیشتر این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: shahrestanadab.com/Content/ID/11240 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«عشق، نام دیگر جنگ است» (گفت‌وگو با پیرامون رمان ) ▪️«...رمان شما اثری است که به جنگ می‌پردازد، اما حال و هوای عاشقانه دارد. چطور به این قصه رسیدید؟ طبق تجربۀ ادبیات جنگ در دنیا، فکر می‌کنم تازه ادبیات جنگ به معنای واقعی در ایران باید شروع شود. هیجانات فروکش می‌کند و می‌توانیم در این مقولۀ مهم تفکر کنیم و داستان‌هایی معقول‌تر بنویسیم. اتفاقاً در این زمان است که می‌توانیم به نسل بعد که جنگ را ندیده است، با اصول درست و منطقی بفهمانیم که ما درگیر جنگی شده بودیم که تحمیلی بود، پس مجبور شدیم دفاع کنیم و چون دفاع ما پشتوانۀ اعتقادی و ملی و سرزمینی داشت، دفاعی مقدس بود. دیگر وقت آن شده که کلمۀ مستقیم «دفاع مقدس» را نه در لفظ که در معنا به نسل بعد منتقل کنیم؛ یعنی با ادبیات درست، به جوانان و نسل‌های بعد بفهمانیم که جنگ ما دفاع‌مقدس بود. کاری که در تمام دنیا اتفاق افتاد و بزرگان ادبیات قلم زدند و با قدرت از کشورشان نوشتند و به همۀ دنیا ثابت کردند که جنگ‌شان مقدس بود. خیلی‌ها به دروغ اما هنرمندانه دارند با رسانه‌های قوی به دنیا ثابت می‌کنند که جنگ‌شان مقدس بوده است و ما که راست می‌گوییم و حق هم داریم، اما چون به سلاح هنر ناب مجهز نیستیم، نمی‌توانیم ثابت کنیم که حرف‌مان راست است! همین ادبیات هولوکاست را ببینید که با بزرگ‌نمایی و بعضاً دروغ دارد دنیا را به زانو درمی‌آورد...» 🔗 ادامۀ این گفت‌وگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11241 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻موفقیت «ابدی» در جایزۀ ادبی شهید همدانی ▪️روز ۲۷آبان‌ماه مراسم اختتامیۀ جایزۀ شهید حاج حسین همدانی در حوزۀ ‌هنری تهران برگزار شد. نخستین دورۀ انتخاب کتاب مدافعان حرم با اعلام برگزیدگان این جایزه به کار خود پایان داد. در میان برگزیدگان این جایزه، رمان #ابدی نوشتۀ #مهدی_صفری نیز حضور داشت. داوران در بخش داستان و مستند داستانی رمان «ابدی» نوشتۀ را شایستۀ تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی دانستند. رمان ابدی از سری کتاب‌های #مدرسه_رمان #انتشارات_شهرستان_ادب است که سال ۹۶ به چاپ رسیده است و اکنون چاپ دوم آن در بازار در اختیار علاقمندان است. گفتنی‌ست کتاب «ابدی» پیش از این به نامزدهای جایزۀ قلم زرین نیز راه یافته بود و همچنین در در جایزۀ شهید حبیب غنی‌پور، شایستۀ‌تقدیر شناخته شد. مجموعۀ شهرستان ادب و هنرمندان همراه با این مجموعه، این موفقیت را به آقای مهدی صفری تبریک گفته و برای ایشان آرزوی موفقیت‌های بیشتر دارد. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه دهم (یادداشتی از #مینو_رضایی در صفحۀ دهم پرونده) ▪️«...هیچ‌اسمی (دقت کنید فقط اسم) از ستارگان تکرارنشدنی دوران طلایی ادبیات ایران در ادبیات داستانی آورده نشده است. درواقع انگار چوبک، گلستان، هدایت، دولت‌آبادی، بزرگ علوی، سیمین، گلشیری، ساعدی، به‌آذین، امین فقیری و جوان‌ترهایی چون فروغ، خسروی، پیرزاد، نجدی، موذنی، امیرخانی، کربلایی‌لو، محمدرضا سرشار، فریبا وفی، گلی ترقی، شهرنوش پارسی‌پور، ناهید طباطبایی، علی‌محمد افغانی، منیرو روانی‌پور، بهرام صادقی، علی اشرف درویشیان، احمد محمود، اسماعیل فصیح و... با کتاب درسی فارسی غریبه‌اند. مؤلفین کتاب‌های درسی تمام نویسندگان ایرانی را فارغ از دورۀ زیست‌شان، جنسیت‌شان، نگاه چپ و راست سیاسی‌شان و فارغ از توانایی‌شان در خلق اثر حذف کرده‌اند. چرا؟ چون کتاب ادبیات قرار است کتاب اخلاق باشد. نتیجه هم که از قبل معلوم است؛ بی‌اطلاعی محض از ادبیات کهن ایران، عدم تمایل به کتابخوانی، عدم تمایل به نویسندگان ایرانی، تسخیر بازار نشر ایران با آثار ترجمه‌ای ضعیف، ورشکستگی ناشران و نویسندگان ایرانی و قهقرای فرهنگی...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11235 #بررسی_ادبیات_در_کتابهای_درسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻کارگاه هندسه کلمات با تدریس استاد میرشکاک برگزار می‌شود ▪️کارگاه ادبی «هندسه کلمات» با تدریس استاد #یوسفعلی_میرشکاک در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار می‌شود. در کارگاه هندسه‌ی کلمات وجوه مختلف ساختار شعر کلاسیک و مدرن (قدیم و جدید) مورد تجزیه و ترکیب قرار می‌گیرد و نقش عاطفه و خیال و تفکر در ساخت زبان، به نحوی بررسی می‌شود که هنرآموز در یکی از دو وجه شعر (موزون و ناموزون) با انجام مشق‌هایی که داده خواهد شد بتواند اندک‌اندک ما فی‌الضمیر خود را به سادگی بیان کند. زیرا شعر نیز مانند دیگر هنرها (نقاشی، موسیقی و خوشنویسی و… ) آموختنی است. با آموختن مقدمات، هنرآموز خواهد توانست با تلاش و تکاپو و مطالعه سریعتر به مقصد و مقصود خود دست پیدا کند. این کارگاه از تاریخ ۴ آذرماه ۱۳۹۸ هر هفته روزهای دوشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ و به مدت ۸ هفته برگزار خواهد شد. 🔗 برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شهرستان اداب مراجعه نمایید: shahrestanadab.com/Content/ID/11245 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری کارگاه شهرستان ادب با حضور استاد ، یکشنبه بیست‌وششم آبان‌ماه 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11243 ☑️ @ShahrestanAdab