eitaa logo
شجره طیبه🌳🌷
98 دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
8.7هزار ویدیو
377 فایل
پیام های خود را برای اینجانب ارسال فرمایید https://eitaa.com/ma_najafi
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی سندی یک تابو؛ کوروش؛ اسطوره باستانی یا جنایتکار جنگی؟! 🔻 سایت مشرق که تقریبا مقالات و تظرات بدون ستد را منتشر نمی کند در این مقاله سعی دارد روی دیگری از سکه تاریخ کهن ایران زمین را عرضه نماید گرچه خود نیز می گوید: مشرق تمام مستندات مطرح در این مطلب را تایید نمی‌کند و انتشار آن صرفاً بابت هشدار به برخی تاریخ‌نگاران ایران‌دوستی است که از فعالیت برخی از سایت‌ها علیه نمادهای قابل احترام ایران باستان مطلع نیستند یا در این مورد به نوشته‌های کلی بسنده کرده‌اند، امیدواریم انتشار این مطلب باب بحث منطقی و دور از تعصب را درباره کوروش بگشاید و این نماد شناخته‌شده ایران را بیش از پیش به انصاف و بخشندگی به جهان بشناساند. اگر علاقه مند هستید گفتار این مجموعه را مشاهده کنید به آدرس زیر مراجعه فرمایید.🌸 https://www.mashreghnews.ir/news/496631/%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%AC%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF%DB%8C صالحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⭕اخلاق متعادل ، در جامعه متعادل‏* ✅ اخلاق عالى عبارت است از اخلاق متعادل، موزون. ✅ مسلماً و مطمئناً اگر جامعه متعادل و موزون نباشد، اگر سازمان اجتماعى و مقررات اجتماعى و حقوق اجتماعى موزون و متعادل نباشد، اخلاق شخصى و فردى موزون نخواهد ماند. ✅ اثر عدم تعادل اجتماعى تنها در طبقه عامه مردم نيست كه محرومند، طبقه خاصه يعنى طبقه ممتاز كه مواهب را بيشتر به خود اختصاص داده‏ اند هم زيان مى‏ برند؛ طبقه عامه، فشرده و عصبى مى‏ شوند و طبقه خاصه ، بيكاره و بى‏ هنر و كم استقامت و ناشكر و كم حوصله و پرخرج. ✅ فقر و احتياج - سببش هرچه باشد، خواه بى عدالتى يا چيز ديگر- يكى از موجبات گناه است؛ ✅ اگر فقر ، ضميمه بشود با احساس مغبونيت و محروميت، ديگر بدتر؛ ✅ اگر ضميمه بشود با حسرت كشيدن‏ هاى تجملات عده‏ اى، باز از آن هم بدتر؛ ✅ سبب رشوه گيرى‏ها مى‏ شود، سبب اختلاسها و خيانتها به اموال عمومى مى‏ شود، سبب گناهها مى‏ شود، ✅ سبب غلّ و غشّ و تقلب در كارها مى‏ شود؛ ✅ سبب مى‏ شود كه افرادى براى اينكه خود را به دسته‏اى ديگر برسانند، رشوه بخورند، دزدى بكنند، زير حساب مردم بزنند و همين‏طور ... ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏23، ص737-736 کانال شجره طیبه 🌷 @shajare_tayebe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⭕ انتظار حقیقی* ✅ - از آیه شریفه - «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»(انفال:53) مى‏ توان اطمينان پيدا كرد که : انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تحولات درونی و انجام مسئولیت های فردی و اجتماعی - بيهوده است؟ نصّ قرآن است، با نصّ قرآن نمى ‏توان كارى كرد. ✅ - بر اساس آیه مذکور - ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد، بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد، بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد و انتخاب كند. ✅ هر وقت ملتى رسيد به جايى كه خودش براى خودش تصميم گرفت و خودش راه خود را انتخاب كرد و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد، چنين ملتى مى‏ تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد، انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى‏ برد : فيضهاى الهى، اعانتهاى الهى، نصرتهاى الهى. ✅ آيه «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» - نیز - آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها، آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى‏ ريزد. انتظار بيهوده نكشيد : ✅ تحقق و واقعيت اين است كه هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى‏كند «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست: اخلاق، روحيه، ملكات، جهت، نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند. ✅ آيا شما مى‏ توانيد صريحتر از اين، مسئوليت پيدا كنيد؟ آن هم مسئوليت در برابر يك اجتماع، يعنى اجتماع را براى مسئوليت مخاطب قرار بدهد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج‏17، ص:225 -222- با تلخیص و ویرایش کانال شجره طیبه 🌷 @shajare_tayebe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*❇️ ادب عبودیت* ✅ درسى كه اميرالمؤمنين على عليه السلام - در شیوه دعا کردن بما - مى‏ دهد اين است که : ✅هيچ وقت چيزى را بر خدا حتم نكنيد، يعنى نگوييد خدايا فلان چيز را به هر حال من مى‏ خواهم، من كار ندارم حكمت اقتضا مى‏ كند يا نه، مصلحت است يا مصلحت نيست. ✅ ادب عبوديت اقتضا مى‏كند كه انسان از خدا بخواهد. آن شخصی كه از خدا چيز نمى‏ خواهد او در مقابل خدا انانيّت به خرج مى‏ دهد. ✅ عبوديت اقتضا مى‏ كند كه انسان هميشه از خداوند چيز بخواهد. و وقتى كه انسان از خدا چيز مى‏ خواهد اول اين را بايد بخواهد: ✅ خدايا اين قلب من را هدايت كن كه از تو آن چيزى را بخواهد كه حكمت و مصلحت است و الّا من خيلى اوقات گمراه مى‏ شوم، چيزهايى براى خود مى‏ خواهم كه نبايد بخواهم و چه دعاى بزرگى است! ✅در نهج‏ البلاغه‏ امام علیه السلام مى‏فرمايد: «اللَّهُمَّ ...وَ خُذْ بِقَلْبى الى‏ مَراشِدى، فَلَيْسَ ذلِكَ بِنُكْرٍ مِنْ هِداياتِكَ، وَ لا بِبِدْعٍ مِنْ كِفاياتِكَ‏» ✅يعنى خدايا اين قلب من را بگير و به سوى رشدش و آنچه كه صلاح و هدايت و راهش است راهنمايى بفرما. از كرم تو و از لطف عميم تو اينها عجيب و چيز تازه‏ اى نيست؛ ✅ يعنى تو چقدر لطف دارى كه بسيارى از اوقات اصلًا قلب من را خودت هدايت كرده‏ اى كه من چه از تو بخواهم، اينها هم جزء لطف هاى توست. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏27، ص: 683-با تلخیص و ویرایش جزئی- کانال شجره طیبه 🌷 @shajare_tayebe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⏺ اندیشه « وحدت اسلامي » (2)* 🔽 مخالفين اتحاد مسلمين براى اينكه از وحدت اسلامى مفهومى غير منطقى و غير عملى بسازند، آن را به نام «وحدت مذهبى» توجيه مى‏ كنند تا در قدم اول با شكست مواجه گردد. 🔽 بديهى است كه منظور علماى روشنفكر اسلامى از وحدت اسلامى، حصر مذاهب به يك مذهب و يا اخذ مشتركات مذاهب و طرد مفترقات آنها- كه نه معقول و منطقى است و نه مطلوب و عملى- نيست. منظور اين دانشمندان متشكل شدن مسلمين است در يك صف در برابر دشمنان مشتركشان. 🔽 معتقدين به انديشه وحدت اسلامي مي گويند :‌ هیچ ضرورتی ایجاب نمی‌کند که مسلمین به خاطر اتحاد اسلامی، صلح و مصالحه و گذشتی در مورد اصول یا فروع مذهبی خود بنمایند، همچنان که ایجاب نمی‌کند که مسلمین درباره اصول و فروع اختلافی فیمابین بحث و استدلال نکنند و کتاب ننویسند. 🔽 تنها چیزی که وحدت اسلامی از این نظر، ایجاب می‌کند، این است که مسلمین برای اینکه احساسات کینه‌توزی در میانشان پیدا نشود یا شعله‌ور نگردد، متانت را حفظ کنند، یکدیگر را سبّ و شتم ننمایند، به یکدیگر تهمت نزنند و دروغ نبندند، منطق یکدیگر را مسخره نکنند، و بالاخره عواطف یکدیگر را مجروح نسازند، و از حدود منطق و استدلال خارج نشوند، و در حقیقت ـ لااقل ـ حدودی را که اسلام در دعوت غیرمسلمان به اسلام لازم دانسته است، درباره خودشان رعایت کنند: اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهُم بالتی هی احسنُ(نحل/۱۲۵). 🔽 - نتیجه نکه - منظور علمای روشنفکر اسلامی از وحدت اسلامی ، حصر مذاهب به یک مذهب و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها و ایجاد مذهبی جدید که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی ـ نیست. ⏺ منظور از وحدت اسلامی متشکل شدن مسلمین است در یک صف در برابر دشمنان مشترکشان. *(ادامه دارد)* ▪️مجموعه اثار شهيد مطهري(«الغدير» و وحدت اسلامى(شش مقاله)) ج 25ص26-27-با تلخیص و ویرایش جزئی - کانال شجره طیبه 🌷 @shajare_tayebe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا